پنج شنبه, 24 بهمن 1398 - 10:25

بسیاری از افراد علی رغم صرف وقت و هزینه بالا، موفق نمی شوند تا محتوایی را تولید کنند که مخاطب از آن رضایت بالایی را داشته باشد، با این حال علت اصلی این اتفاق چیست؟ فراموش نکنید که اگرچه انتخاب موضوعات مهم، استفاده از تصاویر در راستای ایجاد جذابیت بصری و مواردی از این قبیل می تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد، با این حال تا زمانی که نوع متن و روایت شما درست نباشد، هیچ یک از این اقدامات تاثیر لازم را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر نیز همواره عنوان می شود که سواد روایت مهم ترین اصل موفقیت در زمینه تولید محتوا محسوب می شود. این امر حتی در زمینه ترجمه نیز دارای اهمیتی حیاتی بوده و اگر نتوانید مطالب را به زبان جامعه هدف خود درآورید، بدون شک بازنده خواهید بود. در همین راستا پس از یک دوره مصاحبه از بهترین های عرصه تولید محتوا، پنج اصل نوشتاری را که باعث علاقه مند شدن مخاطب به محتوا می شود را پیدا کرده ایم که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

1-زبان نوشتاری را فراموش کنید

علاقه مندشدن مخاطب نسبت به محتوا

به عقیده بسیاری از افراد میان صحبت کردن و نوشتن افراد باید تفاوت های زیادی وجود داشته باشد. این امر تنها در برخی از شرایط درست بوده که تولید محتوا یکی از آنها محسوب نمی شود. درواقع شما باید به نحوی متن را درآورید که گویی با مخاطب در حال صحبت کردن مستقیم هستید. این امر باعث خواهد شد تا آنها نزدیکی لازم را با شما احساس کرده و حسی فوق العاده جذاب را به دست آورند. بدون شک رسیدن به این سطح نیازمند تمرین بوده و توصیه می شود که محتواهای زیادی را مطالعه کنید. بدون شک به هر میزان که چشم شما بیشتر عادت کرده باشد، سهولت بالاتری را در زمینه عملکرد خود شاهد خواهید بود. همچنین فراموش نکنید که متن شما باید روانی خاصی را داشته باشد تا مخاطب از خواندن مطالب لذت برده و از آن خسته نشود. بدون شک یک متن دشوار با انواع اصطلاحات تخصصی، این امر را دشوار خواهد کرد. در این رابطه توصیه می شود تمامی اصطلاحات را در درون متن توضیح داده و مخاطب را تا حد امکان از جست وجو بی نیاز کنید.

مطلب مرتبط: چگونه تولید محتوا کنیم؟

در این رابطه فراموش نکنید که یک متن که کاملا به زبان مخاطب نوشته شده باشد، تاثیرگذاری و ماندگاری به مراتب بیشتری را به همراه خواهد داشت. این امر درست دلیلی است که سفرنامه ها برای همه افراد فوق العاده جذاب است. برخی از افراد در این زمینه پا را فراتر گذاشته و مخاطب را عملا در درون مطلب وارد می کنند. تحت این شرایط دیگر شما راوی نخواهید بود و مخاطب جای شما را خواهد گرفت. این امر اوج موفقیت یک نویسنده محسوب می-شود، با این حال توجه داشته باشید که برای تمامی موضوعات، از این شیوه نمی توان استفاده کرد. به همین خاطر نباید خود را مقید به آن کنید. درواقع اگر تنوع نیز نداشته باشید، پس از مدتی بیش از حد تکراری خواهید شد و این امر فرصتی ایده آل را برای رقبای شما به وجود می آورد.

2-از بیان نکات آموزشی و ارزشمند غافل نشوید

این امر که متن را از حالت عادی خارج کرده و در تلاش باشید تا نیازی از مخاطب را برطرف کنید، یکی دیگر از مواردی است که باعث جذابیت چند برابری مطالب شما خواهد شد. در این رابطه هیچ توضیحی به اندازه یک مثال نمی تواند به درک موضوع کمک کند. فرض کنید که شما در حال منتشرکردن خبری در رابطه میزان آلودگی هوا طی چند روز اخیر هستید، اگرچه آگاهی از این موضوع اهمیت بالایی را به همراه خواهد داشت، با این حال شما باید به سوالات احتمالی در ذهن مخاطب نیز پاسخ دهید. درواقع آگاهی از میزان آلودگی هوا این پرسش را مطرح خواهد کرد که تحت این شرایط چه اقدامی را برای کاهش حجم آلودگی و حفظ سلامت باید انجام داد. به همین خاطر از بیان این موارد در درون متن خود نیز غافل نشوید. این امر باعث خواهد شد تا ارزش مطالعه محتوای شما چند برابر شود. در این رابطه شما می توانید در حوزه کاری خود همواره توصیه ها و راهکارهای فوق العاده سودمند و کاربردی ای را ارائه کنید. برای این موضوع حتی می توان یک بخش جداگانه تحت عنوان مطالب آموزشی را اختصاص داد.

3-آزمون و خطا داشته باشید

برای دست پیدا کردن به بهترین الگو، این امر که ایده ها و موارد موردنظر را مورد آزمایش قرار دهید، سیاستی کاملا درست خواهد بود. درواقع شما باید هر اقدامی را برای مدتی کوتاه در معرض آزمایش قرار داده و پس از تحلیل آمارها و نظرسنجی از مخاطبان در نهایت نسبت به حفظ و یا کنار گذاشتن آن تصمیم گیری کنید. همچنین توجه کنید که شما باید آگاهی خوبی از مخاطبان خود داشته باشید. برای مثال نوع تولید محتوا برای برندی که مخاطبان آن میانگین سنی بسیار جوانی دارند با سایرین باید تفاوت هایی را داشته باشد به همین خاطر ضروری است تا در اولین فرصت، به اطلاعات جامعی از مخاطبان خود دست پیدا کنید. خوشبختانه در حال حاضر تقریبا تمامی شبکه های اجتماعی چنین اطلاعاتی را در اختیار صفحات تجاری قرار می دهند، با این حال در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید از نرم افزارها و موسسات فعال در این زمینه استفاده کنید.

4-اصل ادامه دار بودن را رعایت کنید

این امر که مطالب شما تنها در یک قسمت نوشته شده و در نهایت به صورت کامل کنار گذاشته شود، بدون شک جذابیت لازم را به همراه نخواهد داشت. برای مثال یکی از دلایل محبوبیت بالای سایت هایی نظیر فوربس، آمارهایی است که آنها به صورت منظم هر ساله منتشر می کنند. در این رابطه شما نیز باید به ادامه دار بودن مطالب خود فکر کنید. برای مثال اگر آماری از میزان آلودگی هوا در ماه گذشته را منتشر کرده اید، بهتر است تا در چند ماه آینده اطلاعاتی جدید را نیز به اشتراک بگذارید تا ضمن حفظ و یادآوری مطالب گذشته، ارزش هر یک از اقدامات شما حفظ شود. در نهایت ضروری است تا به این نکته توجه داشته باشید که مخاطب تمایل دارد تا در رابطه با خود شما نیز اطلاعاتی را داشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال ایجاد یک داستان در رابطه با نحوه شکل گیری برند خود باشید. همچنین توجه داشته باشید که وجود یک نظم کاری، بسیار مهم خواهد بود. درواقع هیچ چیز به اندازه یک عملکرد نامنظم، مخاطب را خسته نمی کند. به همین خاطر حتی ممکن است نیاز به اعلام برنامه هفتگی و روزانه وجود داشته باشد.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن

5-از معجزه تیتر غافل نشوید

تیترها هستند که مخاطب براساس آنها تصمیم به مطالعه و یا رد شدن از یک محتوا خواهند کرد. به همین خاطر نیز شایسته است تا برای آن وقت کافی را بگذارید. در این رابطه حتی از رعایت اصول سئو نیز غافل نشده و در تلاش برای بازی با کلمات باشید تا در نظر مخاطب، جذابیت بالاتری را پیدا کنید، با این حال فراموش نکنید که این امر به معنای دروغ گفتن به مخاطب نبوده و تنها به این امر اشاره دارد که در انتخاب کلمات خود به نحوی رفتار کنید که کنجکاوی مخاطب به درست ترین شکل افزایش پیدا کند. در این رابطه سوالی بودن تیتر و استفاده از اعداد، دو مورد از اصول اولیه محسوب می شود.

در نهایت توجه داشته باشید که رعایت این پنج اصل اولیه، کمک خواهد کرد تا مطالب شما به سطحی حرفه ای نزدیک شود، با این حال در راستای بهترین بودن، نباید خود را به هیچ سطحی محدود کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید