جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بایدها و نبایدهای هدایت و رهبری در کارآفرینی

6 سال پیش ( 1396/3/11 )
پدیدآورنده : بهنام کیامرزی   پدیدآورنده : رهبری  

مدت هاست که بحث کارآفرینی در کشور ما مطرح شده و مقالات، کنفرانس ها و سمینارهای مختلفی در این رابطه نوشته و برگزار شده است، هر چند بنده معتقد هستم که بیش از آنکه حمایت قانونی و عملی و علمی شود، صرفا حرف و سخن در این رابطه پراکنده شده است.

تصور می کنم به لحاظ فرهنگی و ساختار اجتماعی نیز در این زمینه مشکلات فراوانی داریم که بزرگ ترین مشکل به زعم اینجانب، فرهنگ تفکر رهبری در سازمان های ما است.

متأسفانه بسیاری از مدیران کارآفرین ما تصور می کنند باید تافته جدا بافته ای از افراد سازمان باشند، جایگاه متفاوت، صندلی متفاوت، برخورد متفاوت و گاهی حتی استکان و ظرف غذای متفاوت داشته باشند. باور بر این موضوع که حتما کارآفرین محترم باید بیش از 95درصد سود سازمان را شخصا برداشت یا صرف توسعه سازمان خود کند و کارمندان سازمان باید با انگیزه و متعهد تلاش کرده و اندک حقوقی را دریافت کنند.

این گونه برخوردها اغلب منجر به متوقف شدن حرکت رو به رشد سازمان، جدا شدن دوره ای نیروها و تولد سازمان های جدید می شود که این مورد آخر بزرگ ترین مصیبت سازمان ها و شرکت های ما است. در اغلب کشورهای پیشرفته هر روز شاهد مجتمع شدن شرکت ها و ایجاد ابرسازمان ها هستیم و برعکس در ایران شاهد تولد چندین شرکت از یک شرکت متوسط و در نتیجه آن، ایجاد چندین شرکت کوچک و ضعیف هستیم. زمان آن فرا  رسیده که روش رهبران ما از مدیریت سنگی و رئیس گونه به رهبری و هدایت منابع انسانی تغییر کند. با توجه به معضلاتی که مطرح شد، برای حل چنین چالش های سازمانی موارد زیر پیشنهاد می شود.

1- آگاهی و باور به اینکه منابع انسانی، نه در شعار بلکه در عمل بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه هر سازمان است.

2- مدیران باید زمان بیشتری در جهت ارتباط با کارکنان خود سپری کنند.

به عنوان نمونه با همکاران خود قرار نوشیدن قهوه در یک کافی شاپ بگذارند، سینما یا تئاتر بروند و روابط خود را از سطح مدیر و کارمند به سطح دوستانه ارتقا یا تغییر دهند.

3- از مدیریت با قوانین منعطف به سمت مدیریت کاریزماتیک یا به عبارتی مدیریت قلوب حرکت کرده و به همه کارکنان خود ثابت کنند که اولویت، منافع کارکنان است نه صرفا منافع سازمان.

4- تلاش در جهت هم مسیر کردن منافع سازمان و کارکنان.

5- تأکید به آموزش اما آموزش هایی که به صورت دیالوگ برقرار می شود نه صرفا آموزش های مونولوگ دانشگاهی که با کمترین بهره وری همراه است.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کارآفرینان کشور برای دستیابی به موفقیت های چشمگیر باید روحیه رهبری داشته باشند و با رعایت کردن مواردی که پیشتر مطرح شد، می توانند شاهد رشد روز افزون کسب و کار خود باشند.

کارشناس ارشد کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/B0NGLzC2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه