چهارشنبه, 31 خرداد 1396 - 15:41

اگر در کسب و کاری مشغول به فعالیتید و قصد دارید حرکت رو به جلو و پیشرفت خود را حفظ کنید، تعیین هدف امری ضروری و جدایی ناپذیر از این روند محسوب می شود. هنگامی که برای شرکت خود تصمیمی را اتخاذ می کنید، یکی از اقدامات هوشمندانه توجه به جزییات و پیامدهای آن است.

درواقع شما با ایجاد یک شرایط دید، خود را در موقعیتی متفاوت قرار داده اید. تحت این شرایط لازم است تا خود را برای هر احتمالی از قبل آماده سازید. منظور از این امر این نیست که دورنمای طرح خود را مشاهده کنید تا بفهمید که طرح شما موفقیت آمیز خواهد بود یا نه، بلکه منظور این است روی هر پیامد و اتفاقی که ممکن است به دلیل آن رخ دهد کنترل کافی داشته باشید.

ایده

وقتی یک مصیبت رخ می دهد برای مدتی تنها هستید و باید خودتان دست به کار شوید. ماهیت یک مصیبت این است که به خاطر گستردگی بحران ارائه دهندگان خدمات عمومی مانند آتش نشان ها، پلیس ها و خدمات پزشکی قادر نیستند به همه در زمان مناسب رسیدگی کنند.

بنابراین این حقایق کلیدی را درباره یک مصیبت به خاطر بسپارید

1) مصیبت رخ می دهد.

2) قبل از اینکه مصیبتی رخ دهد باید برنامه ای برای روبه رو شدن با آن داشته باشید.

3) واکنش شما باید اورژانسی باشد، نه اینکه به دنبال مقصر بگردید یا کسی را محکوم کنید.

4) باید بر مشکل فایق آیید. به همین خاطر است که شرکت ها معمولا پیشرفته ترین تجهیزات را برای شرکت خود تعبیه می کنند تا با این اقدام تا حدامکان از بروز فاجعه جلوگیری شود.

البته این یک واقعیت است که هرچقدر هم که مراقب باشید بازهم ممکن است اتفاقی خارج از برنامه رخ دهد. به همین خاطر لازم است تصمیمات مناسبی را برای هرگونه شرایط از قبل آماده کرده باشید. مدیریت بحران به این معناست که شما برای مقابله با آن از قبل برنامه داشته باشید. پیش بینی لازم را کرده اید و مشخص کرده اید در چنین شرایطی هر کس چه کاری را انجام دهد. به پرسنل خود آموزش های لازم را داده اید تا در صورت مواجه با این شرایط چه باید انجام دهند. آنها باید تمرینات لازم را انجام دهند تا در چنین شرایطی به صورت خودکار بهترین واکنش را از خود نشان دهند.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

- همواره چند راه حل برای شرایطی که ممکن است رخ دهد در اختیار داشته باشید. به خاطر داشته باشید که یک طرح درست همان لحظه که به تصویب نهایی رسید، باید برای کنترل پیامد های احتمالی آن فکری کرد. علت عجله در این رابطه هم به این خاطر است که برخی رخداد ها را نمی توان زمان بندی کرد و ممکن است خیلی زودتر از حد توقع رخ دهند. در واقع اگر از قبل خود را برای آن آماده نکرده باشید، کل شرکت دچار مشکلی بزرگ خواهد شد.

- تنها تغییرات بازاری نیستند که نیاز به کنترل و بررسی دارند. در واقع فجایعی مانند آتش گرفتن انبارها نیز از دیگر مواردی است که هر شرکت برای جلوگیری از آن باید برنامه ای مناسب داشته باشد. فرض کنید به تازگی تولید محصولی را به پایان رسانده اید و قرار است تا هفته آینده به طور رسمی وارد بازار شود. حال اگر به هر دلیلی در انباری که ان را ذخیره کرده اید مشکلی برای محصول به وجود بیاید، دو اتفاق بسیار مهم رخ خواهد داد. نخست آنکه تلاش ها و هزینه های تولید محصول کاملا بر باد خواهد رفت و دیگری آنکه نمی توانید محصول را در زمان معین کرده وارد بازار کنید که این خود ضربه ای جدی به وجهه شرکت خواهد زد.

- در رابطه با برنامه ریزی برای احتمالات درست مانند اهداف، لازم است تا برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت کارآمدی داشته باشید. با این حال به علت آنکه برنامه های بلندمدت معمولاً زمان زیادی برای اجرایی شدن نیاز دارند، بهتر است تا تمرکز اولیه خود را روی برنامه های کوتاه مدت تر خود بگذارید.

این امر منجر به این خواهد شد تا همواره رو به جلو در حرکت باشید درحالی که اگر بخواهید ابتدا به بلند مدت ها بپردازید ممکن است مسیر پیشرفت شما با کندی محسوسی مواجه شود. به طور کل لازم است تا نسبت به هردو مورد توجه کافی داشته باشید اما طرح های کوتاه مدت به علت آنکه زودتر عملیاتی و به پایان خواهند رسید باید در اولویت قرار گیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید