در هندوستان بر سر در همه بانک ها یا شرکت های بیمه ای لوحی آویخته اند و بر آن این کلمات مشاهده می شود: «مشتری را ارباب خود بدانیم، نه مزاحم، او رئیس ما است نه ما رئیس او، او تأمین کننده زندگی ماست، او ارباب ما است و با مراجعه به ما بر ما منت می گذارد». این کلمات در حقیقت آموزه های مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند است.
وی با این آموزه در نیمه دوم قرن بیستم به هندی ها آموخت چگونه کسب و کار کنند و به چه وسیله در کسب و کار خود موفق باشند. همین امر هم منجر به این شده است تا هند بتواند به یکی از کشورهای رو به جلو تبدیل شود. البته این امر تنها شامل مواردی خارجی نمی شود. درواقع هر شرکتی بلافاصله بعد از تشکیل شدن، طبق یکسری قواعد و قوانین عمل خواهد کرد که این خود باعث خواهد شد بعد از مدتی، همین روند کاری به فرهنگ شرکت تبدیل شود. بدون شک با تغییر مدیر آن فرد جدید نیز باید به فرهنگ مرسوم احترام بگذارد و در چارچوب آن عمل کند.
ایده
موفقیت در کسب و کار به نوعی با زمینه های فرهنگی و سنتی هر ملل ارتباط دارد. برخی ملل اصولاً توان جلب و حفظ مشتری را ندارند. برعکس در برخی فرهنگ ها ادب، تواضع، فروتنی و بسیاری از مولفه های فرهنگی به صورت نهادینه وجود دارد که می تواند به موفقیت فردی و جمعی در کسب و کار بینجامد. برای مثال ژاپنی ها مردمی تندخو، خشک و جدی هستند اما در برخورد با مشتری و آنجا که منافع اقتصادی شان ایجاب می کند بسیار منعطف عمل می کنند. ضرورت این امر خصوصاً در مواردی که در سطح جهانی مشغول فعالیت هستید لازم و ضروری است.
چنانچه در زمینه تجارت بین الملل مشغول هستید، ممکن است تصور کنید تمام تجار درک یکسانی در اصول تجاری دارند. با این حال لازم به ذکر است هرچند تجار درک مشترکی از سود و کاهش هزینه ها دارند ولی به دلیل وجود فرهنگ های گوناگون، ارزش ها و روش های تجاری مختلف، با رویدادهای تجاری حیرت انگیزی مواجهند. از این رو، تلاش در کسب سواد فرهنگی می تواند شما را در داشتن معاملات تجاری موفق با افراد گوناگون در سراسر جهان یاری کند.
الن مولالی، صنعتگر، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که در حال حاضر مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد است. مولالی پیش از پیوستن به فورد، سال ها به عنوان نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بوئینگ و مدیرعامل شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ، فعالیت می کرد. از نکات جالب درباره آلن مولالی روش کار و سیستم مدیریتی اوست!وی در حال حاضر در خانه ای در فاصله تنها ۳ مایلی از دفتر مرکزی شرکت فورد، که در دیربورن، میشیگان مستقر است، زندگی می کند.
او هر روز رأس ساعت ۵:۱۵ صبح وارد دفتر کارش می شود و روزانه به طور متوسط ۱۲ ساعت کار می کند. وی زمانی که به سمت مدیریت درآمد، برخلاف شیوه سابق مدیران که درآن دست به تغییرات گسترده می زدند، برآمد. درواقع او به خوبی این نکته را دریافت که هر شرکتی همانند هر جامعه ای دارای یک فرهنگ است که مقابله با آن تنها باعث خواهد شد تا وقت و انرژی ای که باید صرف تلاش بیشتر شود، هدر برود. بدون شک اگر بخواهید در فرهنگ یک سرزمین تغییرات اعمال کنید، با واکنش ها و مخالفت های بسیاری مواجه خواهید شد.
در صورتی هم که بتوانید با تمام این تحرکات مقابله کنید، زمان نسبتا زیادی لازم است تا فرهنگ سایرین با فرهنگ جدید شکل گرفته خو بگیرد. به همین خاطر و با توجه به این امر که هر دو شرکت فورد و بوئینگ دارای فرهنگ غنی و ریشه داری بودند، وی تصمیم گرفت تا دخالتی در این امر نداشته باشد و تنها شیوه های مدیریتی خود را اعمال کند و همین امر هم منجر به موفقیت وی در کارش شده است.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- هر فردی که قرار است مدیر جدید یک شرکت شود، لازم است قبل از شروع کار خود نسبت به تاریخچه و فرهنگ شکل گرفته در آن آگاهی یابد. این امر خصوصاً در مواردی که شما قرار است مدیر یک شرکت خارجی شوید به مراتب مهم تر است، زیرا ممکن است از خود رفتاری را نشان دهید که خارج از عرف باشد.
- رهبران شرکت ها نباید درصدد پاک کردن گذشته باشند، بلکه باید همواره تاریخ شرکت را زنده نگه دارند.