یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

برگه های کوچک، ایده های جدید و موفقیت

6 سال پیش ( 1396/4/19 )
پدیدآورنده : علی آل‌علی  

دنیای کسب وکار پر از تغییر و تحولاتی است که هرکدام می تواند زمینه ساز ایجاد یک ایده جدید باشد. همچنین برای کارمندان فرصت یابی و ارائه ایده های نوین به مثابه امکانی برای نمایش توانایی های شان محسوب می شود. از سوی دیگر، براساس تئوری های ارائه شده در چند دهه اخیر وظیفه اصلی شرکت های کارآفرینانه کشف فرصت های موجود در محیط کسب وکار و بهره برداری مناسب از آن هاست.

در این میان آنچه کارمندان و شرکت ها را به هم وابسته کرده است، ایده پردازی کارمندان و نیاز شرکت ها به اجرای آن ایده هاست. اگرچه در بسیاری از موارد این مدیران هستند که استارتاپ های موفق را به دنیا معرفی می کنند، با این حال در صورت ریشه یابی چنین ایده هایی به احتمال فراوان به ایده های ابتدایی کارمندان خواهیم رسید. همانطور که در شماره های قبلی بیان شد، ایده کارمندان در ابتدا خام و سطحی است. صرف نظر از کاستی طرح های کارمندان، آنها معمولا جرقه ایده های بزرگ تر را در ذهن دیگران روشن می کنند.

هنگامی که در یک روزنامه محلی مشغول به کار بودم، در دوران تحصیل، سردبیر روزنامه شیوه جالبی برای دریافت ایده های کارمندان به اجرا گذاشته بود. بر این اساس برگه های کوچکی در میان همه افراد توزیع و صندوق های مختلفی هم (به تعداد همه کارکنان) تعبیه شده بود. در پایان هر هفته صندوق ها باز می شد و مطالب مورد بررسی قرار می گرفت. ایده برتر هفته 400 دلار جایزه دریافت می کرد.

در حال حاضر همان روزنامه محلی کوچک تبدیل به یک روزنامه بزرگ در سطح کشور شده است. به عنوان فردی که فعالیت ژورنالیستی را از آن روزنامه شروع کردم، هنوز هم با سردبیر در ارتباط هستم. نکته جالب اینکه سیاست برگه های کوچک همچنان در این مجموعه جریان دارد.

هنگام نگارش ایده حاضر به این نکته فکر می کردم که چه راهکارهای دیگری برای ترغیب کارمندان به منظور دریافت ایده های شان وجود دارد. نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد، در بهبود این روند تأثیرگذار است.

- مجله اکونومیست برای اغلب افراد یکی از معتبرترین خبرگزاری هاست. شیوه کار در این مجله تخصصی بسیار شبیه ایده برگه های روزنامه محلی که در آن کار کردم، است. بر این اساس یک شبکه اینترنتی یکپارچه در شرکت وجود دارد که تمام کارمندان به آن متصل هستند و ایده های شان را در آن به اشتراک می گذارند. نکته جالب اینکه یک مدیر میانی منحصرا وظیفه بررسی این ایده ها را برعهده دارد. آنچه مراکزی مانند مجله اکونومیست را در استفاده از ایده کارمندان موفق کرده است، ایجاد فضای باز و تعامل مناسب افراد با یکدیگر است.

بر این اساس افراد از بیان ایده های خود لذت می برند و با تشویق و پاداش های مناسب نیز پاسخ تلاش شان را دریافت خواهند کرد. آنچه در این میان اهمیت دارد، عدم تمرکز صرف روی ارائه پاداش در قبال ایده مناسب است. مازلو در هرم پیشنهادی خود سلسله مراتب مختلفی را پیش بینی کرده که در نهایت منجر به خودشکوفایی می شود. این امر هرگز با پول تحقق پذیر نیست. بر همین اساس توانایی افراد در بیان ایده های شان با بحث خودشکوفایی (در محیط کار) پیوند تنگاتنگی دارد.

- سرقت ایده های یکی از مشکلات بزرگی است که کارمندان را نسبت به اشتراک گذاری ایده ها بدبین کرده است. متأسفانه چنین اتهاماتی در مورد برندهای بزرگی از قبیل جنرال موتوز و کیا هم وجود دارد. صرف نظر از صحت این ادعاها، وجود آنها فضای شک و تردید نسبت به قصد اصلی مدیران را ایجاد کرده است. در این راستا وظیفه اصلی شما تلاش برای رفع چنین دیدگاه هایی است. گام اساسی را با انتشار ایده به نام شخص ارائه دهنده بردارید. مالکیت معنوی عاملی است که افراد را نسبت به احتمال سرقت ایده مطمئن کرده و در بازسازی فضای مثبت در محل کار مؤثر خواهد بود.

- صرف نظر از برخی کارمندان علاقه مند، معمولا تعداد زیادی از کارمندان از ایده پردازی استقبال نمی کنند. اگر قصد تقویت پویایی در شرکت تان را دارید، باید راهی برای جلب نظر این طیف وسیع کارمندان پیدا کنید. یک راه حل مناسب تأکید بر علایق افراد است. اگر این واقعیت را بپذیریم که بیشتر کارمندان از شغل شان رضایت نداشته و آن را مطابق با سلیقه خود نمی دانند، آن گاه می توان برنامه ای دقیق به منظور جلب رضایت شان طراحی کرد.

به هر حال باید راهی برای ترغیب کارمندان وجود داشته باشد. آنچه برندهایی مانند آئودی را از یک شرکت معمولی متمایز می سازد، همین نحوه تعامل با کارمندان است. در این راستا جابه جایی کارمندان به بخش مورد علاقه شان تأثیر مثبتی روی تقویت خلاقیت آنها در محیط کار خواهد داشت.

- سلسله مراتب در هر سازمانی وجود دارد، اما هنر مدیریت در محو ساختن چنین سلسله مراتب هایی نهفته است. هنگامی که کارمندان فاصله معناداری میان خود و مدیرشان حس کنند، اجرای هرگونه ایده تعامل گرایانه ای دشوار خواهد شد، بنابراین ایجاد فضایی صمیمی میان کارمندان و مدیران در پیشبرد اهداف متعدد نقشی اساسی را ایفا خواهد کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Xlh6fpqo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه