جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

بازاریابی فرهنگی موضوع ساده ای نیست و اهمیت آن بیشتر از چیزی است که این روزها مرسوم و متداول شده است. در واقع فرهنگ چیزی است که بازاریابان را قادر می سازد ارتباط و تعامل بیشتری را با مخاطبان خود برقرار کرده و این گونه باعث افزایش رشد کسب وکار خود شوند. عدم پذیرش اهمیت فرهنگ در برندسازی و ایجاد کسب وکار همان چیزی است که شما را در معرض ضعف رقابتی قرار می دهد.

به گزارشibazaryabi  ، آقای Rob Fields از فعالان حوزه بازاریابی و کسب وکار معتقد است که برندها هرگز به طور مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار نمی کنند، بلکه این ارتباط همیشه از طریق فرهنگ صورت می گیرد و به همین علت نباید به هنگام توسعه استراتژی های بازاریابی نادیده گرفته شود.

در واقع فرهنگ جایی است که شما زمینه و فرصت تعامل و رشد کسب وکار خود را در آن پیدا می کنید.

فرهنگ چیست؟

پاسخ به این سوال فلسفی کمی سخت است. فرهنگ اصطلاح پیچیده ای است اما می توان تعریف عامه آن را مجموعه دانش ها، باورها، هنر، اخلاق، آداب  و رسوم، قابلیت ها و عادت های افراد یک جامعه دانست.

برخی ها هم معتقدند که معنای فرهنگ به سرعت در حال تغییر است یا اصلا چیزی به نام فرهنگ وجود ندارد.

چگونه فرهنگ با استراتژی بازاریابی مرتبط می شود؟

بعضی از بازاریابان معتقدند که اصلا نیازی به سرمایه گذاری در تبلیغات چندفرهنگی یا هدف قرار دادن یک گروه خاص نیست.

همین طور از نظر آنان در عرض چند سال آینده، هر یک از مصرف کنندگان به «جریان اصلی» خواهند پیوست و از هدف قومی خود دور خواهند شد. برای همین باید به مجموع مشتریان، فارغ از فرهنگ و قومیت آنها نگاه کنیم.

این در حالی است که گروهی دیگر کاملا مقابل این باور قرار دارند؛ آنان معتقدند که در جوامع چندوجهی همیشه صدای تمایز فرهنگی به گوش می رسد و کسب وکارها نباید آنها را نادیده بگیرند.

برای مثال اگر شما کشور کانادا را در نظر بگیرید، کل هزینه های مصرف کنندگان در کانادا در پنج سال گذشته ۲۱درصد افزایش یافته است. در این میان سهم کانادایی های آسیای جنوبی ۷۶ درصد و سهم کانادایی های چینی ۴۰ درصد بوده است. این نشان می دهد که آنان بازارهای مهمی برای کسب وکارهای کانادایی هستند.

بازاریابان باید چگونگی دسترسی به آنها را پیدا کنند و این تنها در سایه بازاریابی فرهنگی محقق می شود.

خانم Vanessa Vachet در مقاله خود در مورد اهمیت بازاریابی فرهنگی مثال جالبی را آورده  است.

«پدر من در اصل فرانسوی هستند ولی الان به مدت ۴۰ سال است که بیشترین زمانش را در سرزمین مادریش، کانادا سپری می کند. با این حال هنوز هم هر روز صبح، اخبار فرانسوی گوش می دهد، به زبان محلی صحبت می کند، غذاهای فرانسوی می خورد، موسیقی فرانسوی گوش می دهد و مطابق سنت های فرانسوی عمل می کند. او ممکن است که در کاغذ به عنوان «جریان اصلی» در نظر گرفته شود ولی هنوز فرهنگ فرانسوی خود را دارد. می توان گفت تقریبا نیم قرن زندگی در کانادا اعتقادات فرهنگی او را از بین نبرده است و احتمالا هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.»

یک مثال ساده برای فهم بهتر بازاریابی فرهنگی

سلیقه و ترجیحات ما به واسطه زبان، فرهنگ، مذهب، ارزش ها و عادت های کشور مادری مان شکل می گیرد. به طور مثال نوشیدن آب پرتقال هنگام صبح یک جریان اصلی در تمام کشورها به شمار می آید. چینی ها باوجود اینکه آب پرتقال دوست دارند اما تمایل ندارند که هنگام صبح آن را بنوشند زیرا معتقدند که خیلی سرد و اسیدی است و برای صبحانه ترجیح می دهند نوشیدنی های گرم مصرف کنند. شاید همین نمونه ساده بتواند اهمیت بازاریابی فرهنگی را برای شما روشن کند، علاوه بر این بازاریابان باید خلاقیت خود را برای جذب مخاطبان متنوع به کار بگیرند.

شاید در گذشته ترجمه بروشور یا تراکت های تبلیغاتی برای کسب وکارها به زبان های دیگر کافی بود اما امروزه بازاریابان باید پیشرفت کنند. برای مثال استفاده از تصاویر مرتبط با فرهنگ هر یک از مخاطبان برای برندها، شیوه خلاقانه ای است که نشان می دهد شما درک بالایی در مورد جوامع آنها دارید.

نتیجه گیری بازاریابی فرهنگی

بازاریابی مؤثر در هر کمپین شامل مواردی همچون زبان ها و ارزش های آن فرهنگ خواهد بود. مصرف کنندگان زمانی به تبلیغات اهمیت می دهند که شخصی سازی شده باشند.

به یاد داشته باشید که تصمیمات مصرف کنندگان تا حدودی زیادی از قلب آنها نشأت می گیرد و قلب جایی است که فرهنگ در آن زندگی می کند، نفس می کشد و رشد می کند.

برای همین شرکت ها و سازمان ها قبل از شروع استراتژی و هدف گذاری روی مخاطبان خاص باید درک کاملی از فرهنگ ها و چالش های مشتریان خود داشته باشند. سپس باید مطمئن شوند که پیام های بازاریابی آنها کاملا معتبر هستند.

استراتژی بازاریابی دقیقا باید انعکاسی از سنت ها و هنجارهای فرهنگی باشد.

همین طور بازاریابان باید دائما بازار هدف شان را که همیشه در حال تغییر است، ارزیابی کنند.

شرکت ها باید همیشه از خود بپرسند که آیا کسب وکار آنها شبیه جوامع و مشتریان شان است یا خیر؟

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kRHCMg0y
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه