ضرورت انتقاد پذیری در کسب و کار - فرصت امروز

یکشنبه, 09 مهر 1396 - 16:39

بدون هیچ گونه تردیدی کسب و کارها و در رأس آن مدیران باید برخی مسائل را تحمل کنند. از مهم ترین هزینه ها برای یک مدیر انتقاد پذیری در مدیریت است، زیرا اگر این کار به درستی صورت نپذیرد نتایج زیانباری برای وی خواهد داشت. در مسابقات رایج دوومیدانی دقت کنید توجه همه افراد به دوندهایی جلب می شود که جلو تر از بقیه درحال دویدن هستند.

هیچ کس به بازنده ها و دنباله رو ها توجهی ندارد. بنابراین اگر می خواهید یک مدیر موفق باشید باید پیشرو باشید و وقتی شما به یک مدیر پیشرو تبدیل می شوید زیر ذره بین قرار گرفته و سیل انتقادات به سمت شما جاری می شود. بسیاری از مدیران می خواهند که پیشرو باشند اما مورد انتقاد قرار نگیرند که این امکان پذیر نیست. انتقاد پذیری و انتقاد كردن مؤثر دارای اهمیت زیادی برای موفقیت سازمانی است.

اموری چون ارزشیابی عملكرد، مشاركت در تیم های كاری، خدمات رسانی به مشتریان، كنترل كیفیت و اداره تضاد، بستگی به به ارگیری مطلوب انتقادپذیری و انتقاد كردن دارد و كار پیچیده ای است. انتقاد با ابراز احساسات درباره موضوعات پیچیده و مشكل، می تواند تخریب كننده و حتی بسیار خطرناك باشد. به كارگیری ضعیف انتقاد، منجر به شكست افراد و سازمان ها می شود؛ از سوی دیگر استفاده آگاهانه و خردمندانه از انتقاد به شكوفایی افراد و سازمان ها منجر خواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که انتقاد نقش عمده ای در روابط اجتماعی ایفا می كند، از انتقادها می توان برای ایجاد تحرك در اشخاص و نفوذ در آنها، آموزش، بیان نیازها و خواسته ها یا محركی برای اصلاح و پیشرفت خود استفاده كرد.

انتقاد پذیری مؤثر نتایجی چون افزایش رضایت شغلی، ایجاد روابط كاری مناسب، تقویت سلامتی فكری و روحی، ایجاد عزت نفس، افزایش سطح بهره وری و افزایش رقابت، برای تضمین موفقیت را به دنبال دارد. اگر انتقاد كننده و انتقاد شونده می خواهند به هدف انتقاد سازنده كه همانا تغییر رفتار خاصی است، دست یابند.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

-  اگر انتقاد در مورد من صحیح و دقیق است باید بتوانم به درک آن پرداخته و در برطرف کردن آن اقدام کنم. در ابتدای انتقاد فرد خشمگین و ناراحت می شود اما ویژگی مدیریت این است که با آن با آرامش برخورد کرده و خود را آرام کند، باید بتواند تشخیص بدهد که انتقاد سازنده است یا مخرب. برای تشخیص نوع انتقاد لازم است به سه پرسش چرا، چگونه و چه کسی در رابطه با انتقاد وارده پاسخ دهید. با بررسی این سه فاکتور می توانیم انتقاد سازنده را از مخرب تشخیص داده و اقدامات لازم را طرح ریزی کنید.

-  در ابتدای کاری که می خواهید شروع کنید سیلی از انتقادات و امواج منفی به سمت شما سرازیر می شود، مدیر موفق می تواند با پذیرش خود و باورهای خود به راه خود ادامه دهد و همه حرف های مخرب را نادیده بگیرد، و نگذارد در وی تأثیری بگذارد. باید بدانیم که در پایان وقتی افراد به نتایج خوب کار ما پی ببرند خودشان شرمنده خواهند شد. اگر شما نگران آن هستید که دیگران درباره شما چه فکر می کنند، به این دلیل است که شما نسبت به طرز فکر دیگران اعتماد بیشتری دارید تا طرز فکر خودتان. اعتماد به نفس واقعی از دانستن و پذیرفتن نقاط قوت و ضعف سرچشمه می گیرد.

- در بسیاری از موارد ممکن است بخواهید انتقادی را صورت دهید، به همین خاطر لازم است با شرایط و ویژگی های یک انتقاد سازنده و مفید آشنا باشید. برای مثال قبل از شروع انتقاد، به طور دقیق بررسی کنید که قرار است از چه چیزی انتقاد کنید. یادتان باشد انتقاد شما نباید کلی باشد. یعنی فقط به همان رفتار یا کار اشتباه اشاره کنید. همچنین بعد از بیان انتقاد، در مورد راه حل های آن و کارهایی که برای پیشگیری از تکرار آن رفتار می توان انجام داد، صحبت کنید. انتقادی که بعد از آن پیشنهادی ارائه نشود، بی فایده است.

- حتی تحت شرایطی که با انتقاد دیگران موافق هم نباشید،  این یک واقعیت است که آنها چیزهایی را می بینند که ممکن است به آن توجه نداشته باشید. درواقع اگر آنها بیان می کنند که شما بسیار منفی رفتار می کنید و اطراف خود را با کارهای زیاد شلوغ کرده اید، حتی در شرایطی که کاملاً با آن مخالف هستید لازم است برای دقایقی هم که شده به آن فکر کنید و واکنش لحظه ای و بد نداشته باشید. همواره این احتمال را بدهید که حق با آنها باشد و اشتباه از جانب شما صورت گرفته است. تحت این شرایط با شناخت کاستی های خود می توانید به سمت اصلاح و پیشرفت گام بردارید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی