افزایش سهم بازار در بازارهای منطقه، تثبیت حضور و احیای بازارهای هدف صادراتی و توسعه بازارهای جدید از راهبردهای ایران خودرو در ارتقای صادرات است که این امر از راه افزایش ظرفیت های تحقیق و توسعه محقق خواهد شد.
گروه صنعتی ایران خودرو حضور در بازار جهانی و کسب سهم بازارهای بین المللی را یک ضرورت می داند و مانند هر بنگاه بزرگ دیگری در تبیین ماموریت و چشم انداز خود، ایجاد نگرش جهانی و حرکت به سوی خودروسازی در کلاس جهانی را در سرلوحه استراتژی های خود قرار داده است. در راستای تحقق اهداف مذکور، تولید محصول در پایگاه های تولیدی خارج از کشور و صادرات محصول کامل، دو روش صادراتی شرکت ایران خودرو است.
به گزارش اخبار خودرو، افزایش سهم بازار در بازارهای منطقه، تثبیت حضور و احیای بازارهای هدف صادراتی و توسعه بازارهای جدید از راهبردهای ایران خودرو در ارتقای صادرات است که این امر از راه افزایش ظرفیت های تحقیق و توسعه در زمینه توسعه پلتفرم، محصول و قوای محرکه محقق خواهد شد.
توانمندسازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش در کشورهای هدف صادراتی از دیگر رویکردهای ایران خودرو در توسعه بازارهای خارجی است. نکته دیگر جهت تحقق اهداف صادراتی تطبیق محصول با استانداردهای بازارهای هدف و برندسازی از راه ترویج و توسعه برند ایران خودرو در سطح منطقه ای و جهانی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برنامه صادراتی گفت: طی پژوهش هایی که در بازارهای مختلف صادراتی داشته ایم، نقاط ضعف و قوت هر یک از بازارها شناسایی شده و براساس نگرش جدید در توسعه بازارها، صادرات به برخی کشورها در اولویت قرار گرفته است.
مهندس هاشم یکه زارع صادرات محصول با قیمت و کیفیت رقابتی را از راهبردهای اصلی ایران خودرو دانست و افزود: با ارتقای سایت های تولیدی فعلی و بهره برداری از سایت جدید محصولات ایران خودرو در آذربایجان که با سرمایه گذاری طرف مقابل و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران خودرو ایجاد شده، بازارهای صادراتی توسعه می یابد.
وی ایجاد پایگاه های تولیدی را عاملی برای بهره مندی از منافع و مزیت های تعرفه ای در کشورهای هدف دانست.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: این گروه در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیاز ها، رقبای آن بازار محصولات متناسب با بازار هدف را تعریف می کند. همچنین برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودرو های مختلف در سایت های فرامرزی در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: یکی از مواردی که در فصل جدید از همکاری های بین المللی گروه صنعتی ایران خودرو با شرکای تجاری دنبال می شود، کسب سهمی از بازار خودرو و قطعه به خصوص قطعات ریخته گری است. همچنین اجرای رویکرد تولید بدون سرمایه گذاری و همکاری با ارائه خدمات فنی و مهندسی از دیگر راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است.
یکه زارع خاطرنشان کرد: بر همین اساس گروه صنعتی ایران خودرو با ارائه خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف و با سرمایه گذاری طرف مقابل توانسته است ریسک سرمایه گذاری در سایت های خارج از کشور را کاهش دهد.
وی با اشاره به سایت در حال احداث در کشور آذربایجان اظهار داشت: با توجه به شناخت مردم آذربایجان از برند ایران خودرو، تولید محصولات دنا، سمند و رانا در این سایت هدف گذاری شده و در فاز دوم در قالب برنامه سه ساله سایر محصولات ایران خودرو در این خط تولید خواهد شد.
قرار است در این سایت سالانه 10 هزار دستگاه خودرو تولید شود. در فاز دوم این پروژه تولید خودروهای تجاری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل این کشور مدنظر است.
وی افزود: با راه اندازی خط مونتاژ محصولات ایران خودرو در آذربایجان، این کشور به عنوان پایگاه صادراتی ایران خودرو در منطقه خواهد بود و تولیدات ایران خودرو از طریق آن به سایر کشورهای همسایه صادر خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به صادرات محصولات کامل در بازارهای هدف، افزود: توسعه محصولات در بازارهای سنتی ایران خودرو از جمله بازار عراق در دستور کار قرار دارد.