چهارشنبه, ۲۶ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Wed, 17 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

جذب مشتری در حوزه کسب وکار موضوعی جذاب و دشوار است. در واقع مشکل اصلی تنها یافتن مشتری نیست، بلکه تبدیل شان به مخاطب های همیشگی شرکت است. آمارهای رسمی از اهمیت و سودآوری فروش محصولات به مشتریان ثابت حکایت دارد. بر این اساس یکی از اهداف اصلی در بازاریابی، ایجاد بستر مناسب در راستای نگهداری طولانی مشتریان است. در این مقاله به قلم کارن لِلاند این هدف با تکیه بر تجربه و نحوه فعالیت تجاری برند گوگل مورد بررسی قرار گرفته است.

به عنوان پژوهشگر و روزنامه نگار در حوزه بازاریابی و تبلیغات آگاهی از حسرت های پرشمار مدیران سایق و فعلی برندهای بزرگ خاطره ای پرتکرار محسوب می شود. اغلب اوقات طرف مقابل با چنین جمله ای پشیمانی اش را اظهار می کند: «توجه به مشتری بسیار مهم است. مشتری دقیقا همان چیزی را که می خواهد به زبان می آورد، نه کمتر و نه بیشتر.» برهمین اساس نوع و کیفیت خدمت رسانی هر شرکتی باید بر همین درخواست ها استوار شود.

اگرچه رسانه ها و نشریات تخصصی روی اهمیت درک نیازهای مشتریان تأکید زیادی دارند، با این حال هنوز هم بسیاری از مدیران از همین نقطه ضربه می خورند. در بیشتر مواقع افراد هنگامی به فکر نیازهای اصلی مشتریان می افتند که باید وسایل شان را از دفتر کار جمع کرده و به فکر شغل تازه ای باشند. با اطلاع از این دشواری ها در حوزه بازاریابی معطوف به مشتری مداری هنگامی که ماه گذشته در یک کنفرانس با دوتا ساتادیپ، مدیر بخش خدمات مشتریان گوگل در آمریکا ملاقات داشتم، موضوع مقاله جدیدم را پیدا کردم.

هنگامی که زمان مصاحبه با دوتا را تنظیم کردم، انتظار یک مصاحبه طولانی و تخصصی را داشتم. با این حال مدیر خدمات مشتریان گوگل از همان ابتدا بحث خود را در قالب چند گفتار به هم پیوشته مطرح کرد. برهمین اساس تصمیم گرفتم مقاله ام را به طور مختصر و براساس آنچه وی گفت به نگارش درآورم. در ادامه، گفتار و نظر دوتا ساتادیپ در مورد نحوه جذب مشتری و مشتری مداری برند گوگل را بررسی خواهیم کرد.

درک روند جذب مشتری

ساتادیپ بحث خود را این گونه شروع می کند: «به عنوان کسی که درصدد ایجاد تغییر در اوضاع شرکت هستید، گام نخست، فهم دقیق چرایی انتخاب محصول شما از سوی مشتریان است. البته اینکه آنها پس از خرید چه احساسی دارند نیز اهمیت زیادی دارد.»

یکی از بهترین راه ها برای درک هدف مشتریان از خرید محصول یک شرکت، استفاده از سیستم های ارسال پیامک یا ایمیل جمعی است. ابزارهایی مانند Survey Monkey امکان ارسال حجم وسیعی از ایمیل و پیامک با هزینه اندک را فراهم می کند. برهمین اساس پرسش هایی مانند میزان تطابق کیفیت محصول با آنچه در تبلیغات بیان شده و هدف اصلی از انتخاب برند موردنظر موارد مناسبی به منظور فهم انتظار مشتریان از شماست.

هدف اصلی از اجرای چنین پروژه هایی، اندازه گیری رضایت خاطر مشتریان است. در این مورد تمرکز اصلی باید روی مشتریان تازه  وارد باشد. در مرحله بعد با استفاده از اطلاعات به دست آمده می توان در راستای بهبود خدمات اقدام کرد. با این حال چنین شیوه ای به منظور طراحی سیستم ارزشیابی بلندمدت مشتریان چندان کارآمد نیست.

ساتادیپ روش جایگزینی را توصیه می کند که امکان بیشتری به مشتری برای بیان راحت و صمیمانه نظراتش می دهد. بحث دوتا پیرامون ناکارآمدی  پرسشنامه های اینترنتی است: «این پرسشنامه ها امکان بحث بیشتر در مورد عملکرد شرکت را ندارند. گاهی اوقات شما پرسش را طرح و پاسخ را از مشتری می خواهید و گاهی هر دو را به مشتری واگذار می کنید تا هرچه در ذهن دارد برای شما رو کند.» راهکار اخیر، شیوه مخصوص گوگل در برخورد با مشتریان است.

استفاده هوشمندانه از اطلاعات

گردآوری اطلاعات مشتریان یک مسئله است و سودمندسازی آنها نیز مسئله ای دیگر. در واقع شما باید از این اطلاعات در راستای فهم وجوه پنهان رابطه تان با مشتریان استفاده کنید.

ساتادیپ معتقد است که وجوه پنهان رابطه شرکت با مشتری گاهی اوقات مربوط به کیفیت خدمات و در موارد پیچیده تر هم کیفیت خدمات و هم نوع محصول است: «هنگامی که درمورد مشکلات پرسشنامه های مرسوم حوزه خدمات مشتریان بحث می کنم، منظورم درهم آمیختگی اطلاعات حاصل از این روش هاست. در فرآیند برندهای بزرگ تفکیک اطلاعات از همان ابتدا مورد توجه قرار می گیرد تا در مراحل بعدی استفاده از آنها در بخش های تخصصی راحت تر باشد.»

به طور کلی آنچه مدیر سابق بخش خدمات مشتریان گوگل مطرح می کند، استفاده از روش شناسی مناسب به منظور دستیابی به ارزیابی های معتبر در حوزه خدمات مشتریان است. به این ترتیب بسیاری از هزینه های اضافی شرکت قابل حذف خواهد بود.

همه مجراهای ارتباطی تأثیر یکسان ندارند

تبدیل مشتریان تازه به خریداران ثابت یک شرکت فرآیندی یک طرفه نیست. در واقع همانطور که شرکت ها در تکاپو برای یافتن اطلاعات هرچه بیشتر از نیازهای مشتریان هستند، خریداران نیز اطلاعات متنوعی می خواهند. البته در اینجا وظیفه گردآوری و ارائه اطلاعات موردنیاز هم بر عهده شرکت است. به گفته دوتا، این فرآیند باید به گونه ای باشد که در نهایت اطلاعات به راحتی و در کمترین زمان ممکن در دسترس مخاطب قرار گیرد: «بزرگ ترین چالش یک شرکت در زمینه امور مشتریان ارائه اطلاعات موردنیاز آنها براساس یک زمان بندی دقیق است.» در این میان کانال های ارتباطی شرکت با مشتریان اگرچه بسیار متنوع هستند، اما کاربرد یکسانی ندارند: «کاری که گوگل به خوبی انجام داد، فهم مهم ترین مجراهای ارتباطی و تأکید بر آنها بود.»

ساتادیپ در مورد تقسیم بندی مجراهای ارتباطی یک شرکت به گوگل ارجاع می دهد: «هنگام فعالیت در این شرکت کانال های ارتباطی مهمی در دسترس مان بود. با این حال ماهیت فعالیت آنلاین گوگل تأکید و بهبود گزینه های آنلاین را ایجاب می کرد.» در مورد سایر کسب وکارهایی که مانند گوگل آنلاین نیستند، به طور کلی می توان تقسیم بندی زیر را انجام داد:

- کسب وکاری مانند اداره یک هتل متضمن معاشرت رو در رو با مشتریان است. برهمین اساس بهترین کانال ارتباطی چنین کسب وکاری کارمندانش هستند. گزینه هایی مانند ارتباط تلفنی یا آنلاین با ماهیت فیزیکی و رو در روی این نوع بازارها جور در نمی آید.

- کسب وکارهای بین المللی معمولا حضور گسترده ای در شبکه های اجتماعی و اینترنت دارند. گوگل بهترین نمونه چنین کسب وکارهای بین المللی است. در مورد این دسته از شرکت ها ارائه حداقل اطلاعات موردنیاز مشتریان در سایت رسمی ضروری به نظر می رسد. بخش ارتباط با شرکت یا تاریخچه که در اغلب سایت ها وجود دارد، مهم ترین مجرای اطلاع رسانی این مدل از کسب وکارها محسوب می شود.

- باتوجه به نوع کسب وکار، زمان گفت وگو با مشتری چه در مورد ارائه یا دریافت اطلاعات باید سازمان دهی شود. به عنوان مثال یک فروشگاه زنجیره ای نباید انتظار مصاحبه ای طولانی با مشتریانش را داشته باشد. برعکس برندی مانند مازراتی به دلیل اهمیت محصول فروخته شده امکان مصاحبه های بین 30 دقیقه تا یک ساعت را خواهد داشت.

ارزیابی و پیشرفت مستمر

اگر تا اینجای کار به خوبی پیش آمده باشید، خطر اصلی تازه شروع می شود. به گفته ساتادیپ، بسیاری از کسب وکارها در استفاده عملی از نتایج اطلاعات شان ناکام هستند. این شکست غیرمنتظره به گفته ساتادیپ، به دلیل تمرکز مدیران روی رفع تمام مشکلات است: «اگر به طور همزمان خود را با چندین مشکل درگیر کنید، احتمال حل همه آنها به شدت کاهش خواهد یافت. در گوگل فرآیند به گونه ای بود که در یک زمان مشخص تنها روی سه مسئله مهم تمرکز می کردیم.» براین اساس انجام موفقیت آمیز سه مسئله مهم محتمل تر از حل تمام مسائل به نظر می رسد. تجربه گوگل و ساتادیپ این موضوع را تضمین کرده است.

هنگامی که مصاحبه ام با ساتادیپ تمام شد، وی در مورد امکان های عرصه کسب وکار اینترنتی صحبت کرد. او همکاری با گوگل را بهترین تجربه کاری اش دانسته و بر جابه جایی مرزهای مدیریت و تجارت در این حوزه تأکید داشت. توصیه پایانی وی ورود همه کسب وکارها به عرصه اینترنت و راه اندازی بخش امور مشتریان آنلاین است.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/r3vs7Fcb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
قیمت خودرو امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ قیمت طلا و سکه امروز قبل از شروع معاملات ۲۶ آذر ۱۴۰۴ اشتباهات طراحی پرسونای مشتری شماره 2845 روزنامه فرصت امروز قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ «خروج مدیرعامل» در Star Entertainment: وقتی بازسازی سخت تر از چیزی است که روی کاغذ دیده می شود پیشنهاد ۶ میلیارد دلاری «کیمریج» برای Ascent Resources: بازگشت اشتهای خرید در گاز شیل «رویای ۷.۴ میلیارد دلاری» در آمریکا: پالایشگاه مواد معدنی حیاتی با حمایت واشنگتن سیتی و بانک Banamex: فروش ۲۵٪ به یک میلیاردر مکزیکی و پیامش برای بازارهای نوظهور «نزدک ۲۴ ساعته» در راه است: انقلاب آرامی که مدل کسب وکار بورس ها را تغییر می دهد چه عواملی در تعیین قیمت ماشین دست دوم تاثیرگذار است؟ چرا دنیای سلامت به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟ «بایرن» در صف IPO هنگ کنگ: داستان جنگ تراشه ها و فرصت های استارتاپی چین قیمت خودرو در چهارمین روز هفته سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر در کانال ۱۲۹ هزار تومان
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d