جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

ساختار اساسی داستانسرایی

6 سال پیش ( 1396/8/29 )
پدیدآورنده : احمدرضا معماریان  

اگر داستان به ما تلنگری می زند و ما را تشویق به انجام یا اقدام برای عملی می کند یعنی ما با یک داستان خوب مواجه هستیم. داستانسرایی در رابطه با ایجاد فروش بسیار مهم است و سه هدف کلیدی ارزشمند دارد که عبارتند از:

- ارائه اطلاعات

- متقاعد کردن مشتریان

- خلق یک رابطه فردی.

برای اینکه داستانسرایی موفق باشد، باید ساختار اساسی برای خلق یک داستان کامل را یاد بگیریم. این ساختار داستانی پایه، همان هرم فریتاگ  (گوستاو فریتاگ) است.

مفهوم فریتاگ براساس یک ساختار هرمی است که براساس عناصر مهم داستانسرایی بنا شده است. این فرمول شامل «بیان و شرح» به عنوان بخش اول داستان است. در این قسمت تضاد یا درگیری شکل می گیرد. پس از آن اقداماتی انجام می شود و شاهد یک اوج و فرود خواهیم بود. اینجا متن داستان است. در متن داستان راه حل هایی ارائه می شود تا تنش و درگیری برطرف شود. شخصیت اصلی با اتخاذ تصمیمات درست ما را به سمت خاتمه داستان می برد و در این حالت احساس رضایت را فراهم می کنیم.

به عنوان بازاریاب باید اصول اولیه، مبانی و ساختار داستانسرایی را بشناسیم و بسیار مهم است که بدانیم یک داستان اثربخش چگونه ساخته می شود.

یک داستان را چگونه می توان مؤثر کرد؟

امروزه ما به اهمیت گفتن یک داستان خوب آگاهیم ولی اگر نتوانیم یک داستان را مناسب بگوییم یا مخاطبان ما آن را به خوبی متوجه نشوند، چکار باید کرد؟ راه حل ها و پیشنهاداتی وجود دارد که باعث می شود ما بتوانیم در انتقال مفاهیم و محتوایی که در نظر گرفته ایم موفق شویم.

1- استفاده از قدرت چند رسانه ای

هر کسی از رسانه های متعدد استفاده می کند. براساس مطالعات صورت گرفته میزان پاسخگویی افراد به محتواهای چند رسانه ای بیشتر از 77درصد از محتواهای متنی بوده است. همچنین پست های وبلاگی که حاوی ویدئو هستند سه برابر بیشتر از پست هایی که دارای متن هستند، مخاطب داشته اند. این آمارها بیانگر علاقه بصری مردم در دریافت و جذب اطلاعات و تمامی چیزهایی است که قرار است ما برای آنها تهیه کنیم.

انتقال پیام از طریق فیلم هایی که موجب تحریک احساسات می شوند، یک روش مؤثر برای گفتن داستان محصول یا داستان ما است. عبارتی قدیمی هست که می گوید «نشان می دهم، نمی گویم»، بیانگر تأثیر تصویر یا عمل در رابطه با متن یا دادن اطلاعات است.

این بدان معنی است که علاوه بر نوشتن خلاقانه و منحصربه فرد، باید آن را با سایر اشکال محتوا و با کیفیت مرتبط و با استفاده از ویدئوها، تصاویر، گرافیک و سایر رسانه ها ترکیب کنیم تا داستانی قانع کننده و پیامی مناسب و تأثیر گذار خلق شود.

2- داستان را ساده ولی جالب بیان کنیم

در هیاهوی اطلاعات، ممکن است محتوای شما در این کارزار گم شده یا دیده نشود. براساس یک نظرسنجی، 79 درصد از کاربران اینترنت محتوا را اسکن می کنند تا آن را به صورت کلمه ای بخوانند. باید بدانیم که افراد بسیاری کمی هستند که موردی را به صورت عمیق مورد توجه قرار می دهند؛ بسیاری از مردم با آنها به صورت گذرا برخورد می کنند. باید اطمینان داشت محتوایی که تولید می شود مورد توجه قرار گرفته است یا خیر.

 برای داستان و محتوای خود عنوانی را انتخاب کنید که مخاطبان علاقه دارند درباره اش بدانند. همچنین باید داستانی ساده از محصول و برند که قابل درک و به یادماندنی باشد بسازیم. با درک اینکه چرا مردم محصولات را خریداری می کنند، به ارزش داستان اضافه کنید. ارزش، صفات و ویژگی ها و حتی تجربیات را داخل داستان ها قرار دهیم. در مورد محصولات، برند و صنعتی که در آن فعال هستیم، صادق باشیم. داستان را به صورت ساده ولی قوی بیان کنیم. هیچ کس تمایل و علاقه ای به شنیدن یک داستان خسته کننده و طولانی ندارد.

3- انتخاب شخصیتی قابل لمس و باورپذیر در داستان

مردم به اهداف بازاریابی ما اهمیتی نمی دهند. آنها صرفا می خواهند در مورد محصول یا برند بدانند. برای جلب نظر عاطفی و احساسی آنها باید از داستان های خوبی که با نیازهای آنها مرتبط هستند استفاده کنیم. مردم دوست دارند که شخصیت های داستان از مردم واقعی باشند؛ شخصیت هایی که در واقعیت وجود دارند یا ما در رویاهای مان به راحتی آنها را تصویر می کنیم و قابل تجربه و دارای ایده هستند.

برای داشتن یک بازار ماندگار و پویا، با ارائه داستان های زیبا، پیشنهادات جذاب تری ارائه کنیم. به همین خاطر داشتن و تصویر یک شخصیت قابل لمس و واقعی می تواند تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبان شما بگذارد. محتوا در قالب یک شخصیت باورکردنی و قابل لمس می تواند روی بسیاری از افراد که مشغله دارند تأثیر گذاشته و منجر شود همه داستان ما را بخوانند. بدانیم در این بازار اشباع شده، روزانه صدها هزار پیام برای مردم ارسال می شود ولی آنها صرفا پیام هایی را دریافت می کنند که قابل لمس هستند.

4- توجه داشته باشید که سرتیترها می توانند تفاوت ایجاد کنند

اگر مخاطبانی دارید که مشغله زیادی دارند روی سرفصل ها و عناوین کلیدی متمرکز شوید. در اینجا مهم نیست محتوای شما چقدر عالی است، بلکه مهم درک و علاقه مخاطب پرمشغله است.

افرادی که پرمشغله هستند خیلی برای اینکه محتوای شما ارزشمند است وقت نمی گذارند. با انتخاب عناوین درست و کلیدی می توانیم توجه آنها را جلب و آنها را برای دنبال کردن خود مجاب کنیم. همیشه باید یک سرتیتر تبلیغاتی برای پیام بازاریابی خود داشته باشید. این یکی از بهترین راه هایی است که کمک می کند دیگران از محتوای شما دور نشوند.

5- محتوای سالم را حفظ کنید

در طول روز میلیون ها ایمیل فرستاده می شود، جست وجوهای زیاد انجام می شود و بسیاری از ویدئوها و تصاویر آپلود می شود؛ در میان انبوه محتوا ممکن است محتوای تعریف شده از بین رفته باشد. ما می توانیم پیام خود را با عناوین، تیترها و سرتیترها بدون تغییر، سازگار و سالم نگه داریم. در صورتی که تصاویر، متن ها، فیلم ها و سایر مواد بازاریابی به طور جداگانه یا با فاصله به صورت آنلاین توزیع شود، محتوا به سادگی در فضای مجازی گم می شود.

6- ایجاد شخصیت های جذاب

در داستانسرایی برند یا محصول، باید شخصیت های قابل تحسین و منحصربه فردی را که مخاطبان شما دوست دارند طراحی کنید. نیازی به خلق شخصیت های خیالی یا عجیب برای ساخت داستان خوب نداریم. داستان را می توان از منظر کارکنان و مشتریان خود بازگو کنیم. آنها همواره دارای تجربیاتی واقعی و ارزشمند از ارتباط شان با سازمان یا محصول هستند. مهم ترین مسئله در داستان این است که شخصیت های داستان، مخاطبان را به لحاظ عاطفی درگیر کنند، آنها شخصیت های داستان را دنبال کرده و در داستان هایی که می گویند شرکت می کنند.

7- از تاکتیک های بازاریابی همیشه استفاده کنید

با استفاده از استراتژی های بازاریابی، می توانید مطالب را در صفحه خودتان بیان کنید. ما می توانیم محتوای منتشر شده را همزمان در فیس بوک، پینترست، وب سایت یا پیام های تلفنی داشته باشیم، به نحوی که مخاطب در کلیه حوزه های آنلاین و آفلاین همراه ما باشد. این فرصتی است تا مخاطب همواره به سمت ما برگردد.

در نهایت، داستانسرایی می تواند نقش مهمی در توجه مردم داشته و افکار و احساسات آنها را همراه کند. اگر روایت بازاریابی به خوبی بیان شود، می تواند برای مخاطبان هدف، از جمله افراد پرمشغله که زمان محدودی برای خواندن دارند، به خوبی سخن بگوید. بسیاری از چیزهایی که انجام می دهید برای ارائه داستان های جذاب است که از طریق ایجاد سروصدا در بازار اشباع شده امروز به درک آن کمک می کند. به یاد داشته باشید داستان های خوب مخاطبان شما را جذب می کنند. آنها می توانند تصاویر ذهنی را ایجاد کنند که مخاطبان شما آن را به یاد خواهند آورد.

کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ce7UJOlh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه