شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

  به قلم  Ravi Venkatesan و  Vijay Govindarajan

در چند ماه اخیر تردید بسیار زیادی در مورد آینده اقصادی هنر آشکار شده است. از یک سو نخست وزیر هند در انجمن جهانی اقتصاد 2018 اعلام کرد اقتصاد این کشور که اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا است تا سال 2025 به دو برابر حجم فعلی یعنی پنج تریلیون دلار خواهد رسید. از سوی دیگر رسانه ها به طور مداوم در حال مخابره اخبار نگران کننده ای از وضعیت این کشور در زمینه های گشترش نابرابری و بیکاری و شکست شرکت های چند ملیتی در هند در تقلید از الگوی موفق چین هستند.

اگرچه هند همچنان یک بازار چالش برانگیز است، با این حال شرکت های بین المللی به چند نکته مهم در خصوص این کشور نباید بی توجه باشند. در این مقاله "ویجای گوینداراجان" و "راوی ونکاتسان" به بررسی سه دلیل عمده لزوم ادامه سرمایه گذاری شرکت های بین المللی در هند پرداخته اند.

پیشرفت در زمینه توسعه های زیر بنایی

هند در سالهای اخیر هزنیه های خود را در زمینه تولید و تاسیس ساختارهای زیربنایی نظیر فرودگاه ها، شهرها، هتل ها، بنادر، جاده ها، پل ها، بیمارستان ها و نیروگاه ها افزایش داده است. به عنوان مثال، در طول سه سال اخیر ایالت تازه تاسیس "آندرا پرادش" سرمایه گذاری عظیمی را بر روی تاسیس نهادها و زیرساخت های اساسی کرده است.

همچنین هند در زمینه ظرفیت های تولید انرژی خورشیدی از سال 2014 پیشرفت ها و دستاورهای مهمی را به خود دیده است. دستیابی به توان تولید 20 گیگاوات تولید در عرض چهارسال تنها بخشی از پیشرفت های زیرساختی در این کشور محسوب می شود. براساس گزارش های رسمی دولت هند بودجه ای 200 الی 300 میلیارد دلاری را برای توسعه توان تولید انرژی های نوین در دهه آینده اختصاص خواهد داد.

مطلب مرتبط: چرا روابط عمومی برای موفقیت کسب وکارهای کوچک الزامی است

شرکت های صنعتی نظیر JCB، Cummins، AECOM و جنرال الکتریک و سرمایه دارهایی نظیر بروکفیلد به طور کاملا موفقیت آمیزی بر روی زیرساخت های هند سرمایه گذاری کرده اند. در حقیقت JCB نیمی از سود جهانی خود را در هند کسب می کند. پیش بینی ها حاکی از نیاز هند به هزینه ای پنج تریلیون دلاری در زمینه توسعه بهینه زیرساخت ها به صورت فوریتی به منظور هماهنگی با توسعه صنعتی است. با این حال شرکت های ملی و محلی در هند لاحیت لازم برای انطباق با این پیشرفت ها را ندارند. این امر به معنای فرصتی استثنایی برای شرکت های چندملیتی که در زمینه هماهنگ سازی صنایع با پیشرفت های جدید تخصص دارند، خواهد بود. زمینه هایی مانند موتورهای جت، توربین ها، CT اسکنرها و ارتباطات ماهواره ای بازارهای دست خورده هند برای توسعه بیشتر محسوب می شوند.

طبقه متوسط در حال ظهور قوی

بدون شک وضعیت اقتصادی هند چالشی مهم برای تمامی شرکت ها به منظور کسب سود کلان محسوب می شود. با این حال برخی از شرکت ها نظیر Unilever، شیائومی، سوزوکی، هیوندای، هوندا، LG، سامسونگ و Colgate موفق به غلبه بر این اوضاع و پیشبرد اهداف شان شده اند. موفقیت عمده این شرکت ها در زمینه کسب سود در میانه هرم اقتصاد هند بوده است.

به منظور درک بهتر این بخش از مقاله به داستان موفقیت آمازون و رنو در هند توجه کنید. آمازون در حالی در سال 2013 وارد بازار هند شد که پیش از آن دو شرکت محلی فلیپکارت و اسنپ دیل بازار فروش آنلاین هند را در دست گرفته بودند. با این حال همکاری با شرکت های داخلی و البته گسترش سریع خدمات به لطف زیرساخت های آماده این کشور اکنون آمازون را بدل به یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین هند کرده است. سرعت پیشرفت این غول خرید و فروش اینترنتی در هند رکوردی جدید برای شرکت محسوب می شود، حتی بالاتر از سرعت پیشرفت در ایالات متحده.

به طور مشابه رنو با محصول فوق کم مصرف خود به نام Kwid در سال 2015 وارد بازار هند شد. این در حالی بود که ماروتی و هیوندای در آن زمان حدود 70 درصد بازار به سرعت در حال پیشرفت خودروی هند را به خود اختصاص داده بودند. در یک دوره کوتاه دو ساله Kwid موفق به اختصاص 15 درصد از حجم بازار به خود شد. نکته مهم در این میان ارائه Kwid به بسیاری از بازارهای دیگر مانند ایالات متحده است. این امر از کسب سود قابل توجه رنو بدون تولید محصولی انحصاری و ویژه برای بازار هند حکایت دارد.

مطلب مرتبط: سلاح مخفی کارآفرینان برای رسیدن به موفقیت

سه نکته مهم شرکت هایی نظیر آمازون و رنو را در کسب موفقیت در هند یاری کردند. نخست اینکه مدیرعامل های این دو شرکت برنامه استراتژیک و بلندمدتی برای بازار هند داشتند. جف بیسوس (مدیرعامل آمازون) و کارلوس گوسن (مدیرعامل رنو) برنامه ای بلندمدت برای تاثیرگذاری بر روی طبقه متوسط هند از طریق تولید محصولاتی مناسب برای آنها دارند. دوم اهمیت ایجاد تیم محلی در هند و انتقال منابع و فرایند تصمیم گیری به این تیم هاست. آمازون با آمیت آگاروال و رنو با سامیت ساونی به عنوان مدیرعامل های خود در هند همکاری دارند. این دو نفر به دلیل حضور طولانی در هند به خوبی با اوضاع اقتصادی و فرهنگی این کشور آشنا هستند. بدین ترتیب در زمان مناسب تصمیم های داخلی و بسیار نزدیک به سلیقه مشتریان اعمال خواهد شد. سوم اینکه تمرکز اصلی دو شرکت بر روی جذب طبقه متوسط در حال ظهور هند است. Kwid و فروشگه اینترنتی ملزوماتی برای زندگی طبقه متوسط هستند. بدین ترتیب با گسترش پرسرعت این طبقه به زودی شاهد توسعه کسب و کار های نسبتا مدرن در هند خواهیم بود.

در زمینه نحوه ورود به بازار هند الکوی اپل نیز قابل تامل است. الکوی اپل دقیقا مخالف آنچه آمازون و رنو انجام داده اند محسوب می شود. در حال حاضر تنها 2 درصد کاربران هندی از آیفون استفاده می کنند. از سوی دیگر سامسونگ و شیائومی نیز هرکدام 23 درصد از بازار هند را به خود اختصاص داده اند. تبیین عدم فعالیت اپل در بازار هند با توجه به سیاست کلان شرکت امکان پذیر است. در واقع اپل در انتظار برای افزایش سطح زندگی مردم و هند و ثروتمندتر شدن آنها است. این امر برخلاف سیاست سامسونگ و شیائومی مبنی بر تولید و ارائه محصولاتی ویژه برای بازار و اقتصاد هند خواهد بود.

هند مرکز رونق استارت آپ ها است

علت لزوم استمرار توجه شرکت های بزرگ به هند تنها به دلیل حجم این بازار نیست. در واقع دلیل اصلی امکان مشارکت در توسعه یکی از اکوسیستم های به شدت پول ساز دنیا است. اکوسیستم اقتصادی هند در حال حاضر سومین نمونه غنی دنیا محسوب می شود. براساس گزارش های رسمی این کشور در طول سه سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

مطلب مرتبط: سخنانی از کارآفرینان مشهور درمورد کارآفرینی / سخنانی الهام بخش از بهترین بهترین ها

سه بحث عمده علت چینن شتابی در زمینه سرمایه گذاری و بازگشت موفق سرمایه ها به شرکت ها را توضیح می دهد. نخست اینکه هند سرمایه گذاری عظیمی بر روی زیرساخت های حوزه فناوری داشته و در حال ادامه این روند است. در این زمینه شرکت های دولتی و نهادهای داوطلب بین المللی دست به دست هم داده اند تا شاهد انفجار تکنولوژی در هند باشیم.

به عنوان مثال اکنون شرکت ها و بانک های تلکام تنها در عرضه پنج دقیقه و بدون نیاز به استفاده از حتی یک برگه فیزیکی برای افراد حساب باز می کنند. پیشرفت در زمینه پرداخت اینترنتی نیز حضور کسب و کار های آنلاین در این کشور را رونق داده است.

علت دوم حجم وسیع افراد متخصص، جوان و مستعد در هند است. هند اکنون 10 هزار مهندس مکانیک دارد که بیش از شمار مهندسان مکانیک آمریکا و چنین بر روی هم است. همچنین هند هرسال 10 تا 12 میلیون نیروی کار جدید به بازار خود عرضه می کند.

علت سومن توانایی هند در تضمین رشد اقتصادی پایدار با تکیه صرف بر تکنولوژی است. برهمین اساس این کشور به سوی بهبود اوضاع بهداشتی و آموزشی شهروندان اش نیز حرکت می کند. این امر به معنای امکان حضور گسترده شرکت هایی در حوزه های کسب وکاری به جز IT در هند است. جمعیت 1.2 میلیاردی این کشور نیز بازار مناسب برای فعالیت شرکت های حوزه بهداشت و آموزش خواهد بود.

به عنوان نتیجه گیری باید هند را مانند یک پارادوکس تصور کنیم: ابر فرصت ها و ابر چالش ها. چالش های اصلی در هند عبارتند از قوانین بوروکراتیک و تنظیمی دست و پاگیر، اتحادیه های کارگری قوی، فساد گسترده، ساختارهایی که در برخی مناطق هنوز آنطور که گفته می شود توسعه نیافته و دشواری در زمینه انطباق با بازار هند. با این حال اگر شرکتی توان غلبه بر این مشکلات را داشته باشد، پاداش هنگفتی دریافت خواهد کرد. در این مقاله نمونه های مختلفی از نحوه موفقیت برندهای بزرگ در بازار هند مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد شرکت های بیشتر یباید این الگوها را دنبال نمایند.

منبع : hbr
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/vn16bKJ2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه