پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

پیتر دراکر، از رهبران حوزه مدیریت، می گوید: «ما زمان زیادی صرف می کنیم تا به رهبران خود بیاموزیم چه کارهایی انجام دهند؛ اما زمان کافی برای اینکه تا به آنها یاد بدهیم چه کارهایی را کنار بگذارند اختصاص نمی دهیم.»

اگر در آثار مربوط به حوزه رهبری جست وجو کنید، انبوه مطالبی را می بینید که مجموعه ای از عادات رفتاری خوب را به شما توصیه می کنند. اما وقتی با یک مربی اجرایی صحبت می کنید فورا متوجه می شوید که حجم زیادی از کار آنها بازداشتن مشتریان از رفتارهای نامطلوبی است که عملکرد گروه یا مؤسسه را مختل می کند.

باید گفت حق با دراکر بود.

نگاهی به این شش رفتار مدیریتی مخرب بیندازید و برای اجتناب از انجام کارهای زیان بار احتمالی از نکات مدیریتی زیر پیروی کنید.


شش عادت رفتاری که باید هر چه سریع تر کنار بگذارید:

1- مدیریت ذره بینی: اگر دائما مراقب کارکنان خود هستید و زمان زیادی را صرف گوشزد کردن باید و نبایدها به آنها می کنید، به احتمال زیاد شما یک مدیر ذره بینی هستید. ممکن است این طور از خودتان دفاع کنید که: «اگر من به آنها نگویم چه کار کنند، هیچ چیز خوب پیش نخواهد رفت»، اما مقصر اصلی این مشکل همان کسی است که در آینه به شما خیره شده است. با توجه به تأثیری که رفتار شما بر روحیه و بازدهی و ایجاد یک فضای کاری نامطلوب دارد، هزینه سنگینی را به گروه و مؤسسه تحمیل خواهد کرد. به طور معمول تغییر این رفتار به آموزش و بازخوردهای فراوان نیاز دارد.

2- انتقاد از کارکنان در جمع: این رفتار مسموم موجب تضعیف روحیه افرادی می شود که مخاطب توبیخ علنی شما قرار گرفته اند و شما را در چشم سایر اعضای گروه به یک مدیر سنگدل تبدیل می کند.

رفتارهای مسموم تر از این هم وجود دارند. به باد انتقاد گرفتن افراد هیچوقت کار درستی نیست، حتی اگر توجیه بسیار خوبی برای این کار داشته باشید یا از اشتباه شان بسیار ناراحت شده باشد. یاد بگیرید تا 1000 بشمارید و سپس یک گفت وگوی خصوصی ترتیب دهید تا بتوانید در آرامش تأثیر آن رفتار بر کسب و کار را مورد بحث قرار داده و طرحی برای اصلاح آن ارائه دهید.

مطلب مرتبط: 5 عادت عالی موفق ترین افراد جهان

3- احتکار اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت یا گروه: ممکن است تصور کنید که کارکنان به باطن مسائل توجهی ندارند، اما هر کسی علاقه دارد بداند که ارتباط کارش با نتایجی که گروه یا شرکت به دست می آورد چگونه است. بعضی از مدیران ترجیح می دهند با این تصور نادرست که: «باید حواس شان فقط به کار خودشان باشد» یا «آنها چیزی از اعداد و ارقام و امتیازنامه سر در نمی آورند» کارکنان را از نتایج کار بی خبر می گذارند. بعضی دیگر نیز به این امید که جلوی تضعیف روحیه گروه را بگیرند، از به اشتراک گذاشتن نتایج منفی خودداری می کنند.

در واقعیت، وقتی افراد از ارتباط کارشان با نتایج شرکت، حتی نتایج ضعیف آن، آگاه باشند، نهایت تلاش خود را خواهند کرد. درست است که برخی کارکنان ممکن است از اصطلاحات حسابداری یا ابزارهای ارزیابی چیزی ندانند، اما این وظیفه شماست که به درستی به آنها آموزش دهید. احتکار اطلاعات ایجاد ترس و تردید می کند.

4- ارائه بازخورد مخرب: بازخورد یک ابزار عملکردی قدرتمند است، اما وقتی مورد استفاده نابجا یا سوءاستفاده قرار گیرد، برای روحیه و عملکرد فرد مضر خواهد بود. انتقادی که دقیق و واضح نباشد، بی معناست؛ همین طور انتقادی که بیش از آن که مبتنی بر رفتارهای واقعی و مشهود باشد، بر مبنای رفتار های غلط و نگرش ضعیف انسانی شکل گرفته باشد. بیشتر مدیران درباره نحوه بازخورد دادن خود هیچ بازخوردی دریافت نمی کنند و بسیاری از آنها هرگز برای استفاده از این ابزار قدرتمند آموزش ندیده اند.

برای دستیابی به موفقیت، لازم است عادات بد در بازخورد دادن را بشناسید و برای برطرف کردن آنها تلاش کنید تا بتوانید بازخوردی دقیق، سازنده و مثبت ارائه دهید و فضای کاری سالمی بسازید که افراد در آن احساس احترام و قدرشناسی داشته باشند.

5- کسب اعتبار از طریق زحمات اعضای گروه: این مورد را در کارگاه ها و برنامه ها زیاد می شنوم و همیشه از سرقت آشکار ایده ها و دستاوردها توسط تعداد چشمگیری از مدیران نالایق حیرت زده می شوم. چنین رفتاری، به طور حتم، اعتماد را از بین می برده و خلاقیت و نوآوری را سرکوب می کند. مدیران تأثیرگذار آموخته اند به جای دزدیدن طرح و ایده زیردستان خود، نور را مستقیما بر آنها بتابانند تا فرصت عرض اندام بیابند. به کارمندان خود اعتبار ببخشید و هرگز آن را پس نگیرید، مگر در زمانی که بدانید این اعتبار را برای شکست خوردن هزینه می کنید.

6- مقصر دانستن دیگران هنگام بروز مشکلات: مقصر دانستن دیگران و پنهان شدن در پشت آنها هنگام بروز یک مشکل، درست نقطه مقابل کسب اعتبار از موفقیت دیگران است.

هیچ یک از این رفتارها پذیرفتنی نیستند. رهبران تأثیرگذار متوجه مسئولیت خود در قبال نتایج اعضای گروه شان هستند. وقتی همه چیز مرتب است، همه افرادشان را تحسین می کنند، اما وقتی اوضاع به هم می ریزد، طوری در مقابل شکست می ایستند که گویی متعلق به خودشان است؛ به همین سادگی.

4 پیشنهاد برای شناسایی عادت های بد مدیریتی

این واقعیت که مدیران ضعیف به دریافت بازخورد از عملکرد خود اهمیت کافی نمی دهند تاحدودی حقیقت دارد. با این وجود، بسیاری از مدیران شوق زیادی برای پیشرفت و بهبود دارند و از هرگونه بازخورد، حتی اگر منفی و ناخوشایند باشد، استقبال می کنند. در اینجا به چند پیشنهاد اشاره می کنیم که مدیران می توانند برای شناسایی رفتارهایی که باید تغییر داده یا کنار بگذارند از آنها کمک بگیرند.

1- سؤال کنید: از اعضای گروه تان بپرسید عملکردتان چگونه است. سؤالاتی از این دست مطرح کنید: «با روشی مدیریتی من کدام کارها خوب پیش می رود؟» و «کدام کارها خوب پیش نمی رود؟». شجاع باشید و با دقت گوش کنید و به جای مشاجره و توجیه رفتارهای خود از نظرات کارکنان یادداشت بردارید.

2- نظرخواهی کنید: در مقایسه با مکالمه رودررو، افراد در نظرخواهی ناشناس صریح تر اظهارنظر می کنند. نتایج نظرخواهی را با دیگران در میان بگذارید و اقداماتی را که باید برای بهبود وضعیت در پیش بگیرید مشخص کنید. از افراد بخواهید تا شما را در قبال آن اقدامات پاسخگو بدانند.

3- از یک مربی کمک بگیرید: مربی چشم و گوش بی طرف شماست. در بسیاری از موارد، مربی در طول یک یا چند روز شما را زیر نظر می گیرد و اعمال شما و واکنش دیگران را مشاهده می کند. برای طراحی و پیاده سازی یک برنامه عملیاتی به سوی پیشرفت، باید توقع نظرات صریح و بی پرده را داشته باشید.

مطلب مرتبط: عاداتی که برای رسیدن به موفقیت در زندگی کاری باید ترک شوند

4- دوستی را بیابید تا به شما بازخورد دهد: در غیاب مربی، از یک فرد معتمد بخواهید تا شما را در موقعیت های گوناگون زیرنظر بگیرد و در مورد عملکرد شما و واکنشی که در بین اطرافیان برمی انگیزد به شما بازخورد دهد.

حرف آخر

به جای اینکه به حرف کتاب ها گوش دهید و فقط بر تقویت رفتارهای صحیح تمرکز کنید، برنامه رشد فردی خود را با شناسایی و کنار گذاشتن رفتارهایی آغاز کنید که به روحیه و عملکرد افراد آسیب می رسانند. دنبال کردن این راه شجاعت می خواهد، اما احتمال رسیدن به نتایج چشمگیر و مثبت آن بسیار زیاد است.

منبع : thebalance
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1WkQMPxz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه