راهکارهایی برای مدیریت کارمندان غیر متعهد و ناسازگار - فرصت امروز

چهارشنبه, 03 مرداد 1397 - 16:27

گاهی اوقات دیر حاضر شدن در محیط کار یا ترک کردن شرکت در اواسط روز، مسئله مهمی نیست. ولی اگر تاخیر، غیبت و سایر رفتارهای غیرمسئولانه به مشکلات مزمن و همیشگی تبدیل شوند، کارمندان غیر متعهد روحیه سازمان را پایین می آورند و حتی بهره وری کل را کاهش می دهند.

برخی از شرکت ها قوانین خود را طوری تنظیم می کنند که در صورت وقوع چنین مشکلاتی، حقوق کارمندان متخلف را کاهش دهند یا حتی آنها را جریمه کنند. بااین حال افرادی که غالبا تاخیر دارند، بازهم به همین روال ادامه می دهند، همان طور که کارمندانی که زود در شرکت حاضر می شوند، عادت خود را تغییر نمی دهند.

بیشتر مدیران نمی دانند چگونه باید به این رفتارهای ناخوشایند پایان دهند. به ویژه وقتی صحبت از کارمندان مستعدی است که شرکت متمایل نیست آنها را از دست بدهد. اما یک استراتژی مطمئن، از جایی شروع می شود که رهبر تیم، فرهنگ مناسبی را در سازمان توسعه می دهد.

بیایید نگاه دقیق تری به این جریان داشته باشیم:

ما به فرهنگ مسئولیت پذیری و پاسخگویی نیاز داریم

اگر کارمندان دائما تاخیر داشته باشند یا غیبت کنند، این موضوع ناشی از مسئله بزرگ تری است. بسیاری از اوقات، مشکل این است که رابطه مدیر و کارمندان، شبیه رابطه والد و کودک است.

وقتی در یک محیط کار، کارمندان به جای بهره بردن از یک رهبر خدمتگزار که به پیشرفت آنها علاقه مند است، در یک رابطه والد- فرزند گرفتار می شوند، برخی از آنها تمایل خود را به مسئولیت پذیری و موفقیت کسب و کار از دست می دهند.

مطلب مرتبط:چگونه با کارمندان ناسازگار کنار بیاییم

کارمندانی که در برابر عملکرد خود، احساس مسئولیت پذیری دارند و با انگیزه های واقعی در راه تحقق اهداف شرکت قدم برمی دارند، به احتمال کمتری رفتارهای مخرب و نامسئولانه ای از خود نشان می دهند.

به همین دلیل مدیران، به جای اینکه در نقش والدینی فروروند که می خواهند فرزندان یاغی خود را وادار به اطاعت کنند، بهتر است فرهنگ پاسخگویی را در سازمان توسعه دهند. به طوری که کارمندان، خودشان را بابت آثار سوء رفتارهای نادرست و عادات غیرمسئولانه، پاسخگو بدانند.

تشویق و توسعه مسئولیت پذیری

تغییر فرهنگ سازمانی، از جایگاه «والد- کودک» به جایگاهی که همه پرسنل در قبال موفقیت شرکت مسئول اند، پیش از هر چیز مستلزم رهبرانی است که پتانسیل های همه کارمندان را می بینند و برای آنها احترام و ارزش قائل هستند.

ما برای توسعه فرهنگ پاسخگویی، به یک استراتژی پنج مرحله ای نیاز داریم:

۱- آموزش و آگاهی بخشی به کارمندان برتر: مأموریت شرکت و نحوه عملکرد کسب وکار را برای آنها شرح بدهید. به آنها نشان دهید که وظایف روزمره هر کارمند چه تاثیری در موفقیت کوتاه مدت و بلندمدت شرکت دارد.

۲- به کارمندان اجازه دهید در برخی از تصمیم گیری های مهم کسب وکار سهیم شوند. به عنوان مثال پروسه های کاری و راهکارهای افزایش رضایت مشتریان.

۳- تقویت توانمندی های بالقوه خودتان و سایر کارمندان کلیدی، به آنها کمک می کند در تصمیم گیری های خود بهتر و موثرتر عمل کنند و در مسیر اهداف کسب وکار قدم بردارند.

۴- موانعی را که در راه تعهد و وفاداری کارمندان وجود دارد شناسایی و رفع کنید.

۵- به مدیران و سرپرستان تیم، رهبری پایین به بالا را آموزش دهید: آنها باید از مدیریت میکرو دست بردارند، ترس کارمندان را از بین ببرند و دسترسی آنها را به اطلاعات ضروری افزایش دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی