شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

اطلاعات برای تمام تجارت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با پیشرفت تکنولوژی های جمع آوری و تحلیل داده، قابلیت تجارت ها در استفاده از آن ها نیز افزایش خواهد یافت. اینترنت چیزها و هوش مصنوعی دو ابزار حیاتی و اساسی شرکت ها برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات هستند: از درک بهتر عملیات روزانه تا اتخاذ تصمیمات تجاری و درک مشتری.

به گفته هانهام(Hanham): « اطلاعات مشتری از سه طریق جمع آوری خواهد شد: پرسش مستقیم، ردیابی غیرمستقیم و استفاده از سایر منابع اطلاعاتی. یک استراتژی قدرتمند به هر سه روش نیاز خواهد داشت.»

تجارت ها اطلاعات مورد نظر خود را به هر طریقی به دست خواهند آورد. واضح ترین منابع، فعالیت مشتری در وب سایت و صفحات اجتماعی است، ولی روش های جالب تری نیز وجود دارد.

یک نمونه، تبلیغات موقعیت محور است که در آن از آدرس IP دستگاه ها برای ساخت یک پروفایل داده شخصی استفاده خواهد شد. سپس از این اطلاعات جهت شخصی سازی تبلیغات و محتوا برای هر کاربر استفاده می شود.

شرکت ها همچنین به سابقه مشتری و نحوه تعامل آن ها با دپارتمان فروش و پشتیبانی شرکت در گذشته مراجعه خواهند کرد. در اینجا بازخورد مستقیم در رابطه با موارد موثر و غیرموثر و سلایق مشتری در مقیاس بزرگ در نظر گرفته خواهد شد.

علاوه بر جمع آوری داده، شرکت ها همچنین می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از اشخاص ثالث خریداری کنند. این اطلاعات ممکن است به صورت همزمان در اختیار چندین شرکت قرار گیرد.

تبدیل داده به دانش

جمع آوری اطلاعات با حجم بالا باعث بروز مشکلاتی از قبیل سختی بررسی و استخراج نتیجه مناسب خواهد شد. هیچ شخصی توان خواندن دقیق تمام اطلاعات را نخواهد داشت و حتی اگر چنین شخصی هم وجود داشته باشد، احتمالا در نهایت نتیجه معتبر و قابل استنادی ارائه نخواهد کرد. خوشبختانه ما در عصر کامپیوتر زندگی می کنیم و آن ها می توانند هر هفت روز هفته به مدت 24 ساعت کار کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و یادگیری ماشینی، بررسی داده به ابزاری قدرتمند و موثر تبدیل شده است. برخی نرم افزارها با تحلیل داده های جمع آوری شده و شناسایی موارد غیرعادی، در روند تصمیم گیری سازمان مشارکت خواهند کرد. بدون وجود چنین نرم افزارهایی داده ها عملا بلااستفاده خواهند بود.

مطلب مرتبط:مقدمه‌ای بر رابطه میان مدیریت ارتباط با مشتری و داده‌ كاوی

تجارت ها چطور از داده ها استفاده خواهند کرد؟

چند راه برای استفاده از اطلاعات جمع آوری شده وجود دارد:

1-تقویت تجربه مشتری

داده مشتری برای تعداد زیادی از شرکت ها، یک راه مناسب برای درک بهتر و رفع نیاز مشتری است. شرکت با بررسی رفتار مشتری و خواندن نظرات و بازخوردها، حضور آنلاین، محصول و خدمات خود را اصلاح کرده و خود را با شرایط بازار هماهنگ خواهد ساخت.

به گفته براندون چاپ(Brandon Chopp)، مدیر آی هارت رویز(iHeartRaves)، شرکت ها نه تنها از این اطلاعات برای تقویت کلی تجربه مشتری استفاده خواهند کرد، بلکه از آن ها برای تصمیم گیری در سطح انفرادی نیز بهره خواهند برد: «مهم ترین منبع بازاریابی ما، درک اطلاعات مشتری و استفاده از آن جهت ارتقای سطح وب سایت خواهد بود. سلیقه هر مشتری کاملا منحصربه فرد است و تیم ما نیز با اتکا به این دانش و از طریق طراحی تبلیغات خاص برای هر مشتری و ارائه تخفیفات فردی به موفقیت های بزرگ دست پیدا کرده است.»

2- اصلاح استراتژی بازاریابی

داده های مفهومی به شرکت در درک نحوه تعامل مشتری با شرکت و واکنش آن ها به کمپین های تجاری کمک خواهد کرد. شرکت به این ترتیب می تواند براساس فعالیت های مشتری در گذشته، پیش بینی مناسبی از نیاز و تقاضای آن ها در آینده داشته باشد. به اعتقاد برت داونز (Brett Downes)، مدیر سئو ترافیک جم مدیا (Traffic Jam Media) بازاریابی، مانند سایر جوانب بررسی اطلاعات مصرف کننده، به یک فعالیت شخصی و انفرادی تبدیل شده است: «ترسیم نقشه سفر مشتری از طریق وب سایت، یوتیوب، لینکدین، فیس بوک یا سایر منابع بسیار اهمیت خواهد داشت. داده ها به شما کمک خواهند کرد تا افراد علاقه مند را شناسایی کرده و تنها برای آن ها محتوا تولید کنید. در گذشته کار بازاریابی بسیار دشوار بود ولی امروز تکنولوژی بار مسئولیت را به دوش خواهد کشید.»

3- تبدیل داده به پول

شرکت ها از جمع آوری داده سود خواهند کرد. دلالان داده یا شرکت های فروشنده داده، همزمان با توسعه این صنعت رشد خواهند کرد. برای شرکت های تولیدکننده داده و محتوا این فرصت خوبی برای کسب درآمد بیشتر خواهد بود.

خریداران نیز از این اطلاعات به نفع خود استفاده خواهند کرد و تقاضا برای اطلاعات هر روز بیشتر خواهد شد. این یعنی هرچه این دلالان از منابع بیشتر و متنوع تری برای استخراج داده استفاده کنند، به همان اندازه نیز مشتری و درآمد بیشتری خواهند داشت.

4- استفاده از داده برای تضمین امنیت داده

برخی شرکت ها حتی از اطلاعات مشتری به عنوان یک راه برای حفظ امنیت اطلاعات حساس تر استفاده می کنند. برای مثال، سازمان های بانکی گاهی از اطلاعات صوتی مشتری برای تضمین امنیت حساب یا جلوگیری از سرقت سایر اطلاعات مشتری بهره می برند.

این سیستم ها داده های به دست آمده از تعامل مشتری با یک مرکز پاسخگویی تلفنی را با الگوریتم های یادگیری ماشینی ادغام خواهند کرد تا هرگونه نفوذ و ورود غیرقانونی به حساب فورا شناسایی و مسدود شود. البته این طرح همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

با افزایش پیچیدگی تکنولوژی جمع آوری و تحلیل داده، شرکت ها راه های جدید و موثرتری برای جمع آوری و بررسی داده پیدا خواهند کرد. این کار باعث حفظ قدرت و جایگاه تجارت خواهد شد و از سوی دیگر شکست در این مسیر، درست مانند شرکت در یک مسابقه اسب سواری با پای پیاده است. اطلاعات، قدرت است و بدون آن ادامه کار در محیط مدرن تجارت امکان پذیر نخواهد بود.

قوانین حریم خصوصی داده ها

حجم اطلاعات به قدری بالا است که دولت ها قوانین سفت و سختی جهت حفظ حریم شخصی و قانونی شهروندان خود وضع کرده اند. الزامات حفاظت از اطلاعات عمومی (GDPR) اتحادیه اروپا قوانینی برای جمع آوری، ذخیره سازی، استفاده و به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران تنظیم کرده و مجازات های سنگینی نیز در نظر گرفته شده است. شرکت های متخلف باید حدود 20 میلیون یورو یا 4درصد از سود سالانه خود، چنانچه بالاتر از 20میلیون یورو باشد، را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

حریم شخصی داده حتی در آمریکا نیز تحت عنوان قانون حریم شخصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) اجرا می شود. CCPA تا حدی شبیه GDPR است ولی در این قانون به جای اجرای یک حکم جامع و کشوری، هر ایالت مقررات مخصوص خود را خواهد داشت و شرکت ها نیز باید از آن ها پیروی کنند.

مقررات حفظ حریم شخصی داده نحوه جمع آوری، ذخیره سازی، به اشتراک گذاری و بررسی داده های مشتریان را تغییر داده است. تجارت ها باید انتظار گسترش این قوانین در آینده را داشته باشند چون حساسیت مردم نسبت به اطلاعات شخصی خود به شدت افزایش یافته پیدا کرده است. البته احتمالا شرکت های خصوصی به جمع آوری اطلاعات ادامه می دهند و صرفا روش کار خود را بسته به قوانین و مقررات تغییر خواهند داد.

منبع : businessnewsdaily
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/L7e6AFxM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه