گوگل به رسم هرسال رویداد بازاریابی خود را با خبرهای هیجان انگیزی برگزار کرد. اگر شما هم اخبار پیرامون این غول دنیای دیجیتال را دنبال می کنید، احتمالا حدس می زدید همه مراسم درباره هوش مصنوعی باشد. خب در واقعیت هم همین اتفاق افتاد. البته گوگل غافلگیری های ریز و درشت زیادی برای مخاطب در آستین داشت.
در حالی که هوش مصنوعی هر روز بخش های تازه ای از زندگی دیجیتالی انسان ها را فتح می کند، کم نیسند کسانی که حتی در طول روز یکبار هم از این فناوری استفاده نمی کنند. اگر شما در دنیای کسب و کار هستید و هنوز سری به هوش مصنوعی نزده اید، گناه تان نابخشودنی است. ما در ادامه سعی می کنیم با بررسی رویداد بازاریابی گوگل مسیر شما برای ورود به دنیای بازاریابی و کسب و کار هوشمند را هموار کنیم. به علاوه، با هم می بینیم گوگل چه خوابی برای دنیای آنلاین دیده است.
شاید در اولین نگاه رویداد گوگل کاملا قابل پیش بینی برگزار شد. خب همه انتظار صحبت درباره هوش مصنوعی را داشتند. با این حال شاید حتی خوشبین ترین مهندس حوزه هوش مصنوعی هم چنین پیشفرفت های هیجان انگیزی را پیش بینی نمی کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ارزان در گوگل
اول از همه باید با تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی شروع کنیم؛ جایی که گوگل نشان داد هیچ حد و مرزی برای خلاقیت ندارد. ماجرا از این قرار است که از چند وقت دیگر سرچ گوگل بدل به تجربه ای کاملا هوشمند می شود. این یعنی شما با کمک جیمنای (هوش مصنوعی گوگل) دیگر قرار نیست زحمت زیادی برای یافتن محتوای دلخواه تان پیدا کنید. کافی است در قالب یک گفتگوی صوتی با جیمنای یا حتی سرچ کلید واژه های خودمانی ماجرا را شروع کنید، سپس به کمک هوش مصنوعی بهترین جواب های دنیا را کنار دست تان خواهید داشت.
اگر از کاربران گوگل باشید (مگر کسی هم هست که نباشد؟)، حتما با تبلیغات این پلتفرم حسابی مشکل دارید. خب این تبلیغات گاهی حسابی پیام اصلی را می پیجاند. انگار که اصلا قرار نیست متوجه شویم هدف از تبلیغ مورد نظر چیست. خب گوگل امسال به فکر کاربران اش بوده و آپشن تبلیغات گسترش یافته را معرفی کرده است. بر این اساس تبلیغات در پلتفرم گوگل خلاصه تر می شود. البته در این میان یک خبر بد هم در راه است: تبلیغات گوگل به زودی در جیمنای نیز نمایش داده خواهد شد. این یعنی احتمالا هوش مصنوعی گوگل وضعیتی مثل یوتیوب پیدا می کند!
از آنجایی که رفتار کاربران در جستجوی گوگل حسابی پیچیده شده، گوگل ابزار تحلیل رفتار کاربران را نیز به نسل جدید هوش مصنوعی مجهز کرده است. این یعنی بازاریاب ها دیگر اطلاعات به درد نخوری درباره رفتار مخاطب دریافت نخواهند کرد. در عوض همه چیز بر مدار داده و اطلاعات دقیق جریان دارد.
جریان هوشمندسازی فقط به سرچ گوگل محدود نیست. در عوض بازاریاب ها هم می توانند در گوگل ادز تجربه ای ترکیبی با هوش مصنوعی داشته باشند. سیستم مزایده گوگل ادز از چند ماه دیگر به طور رسمی وارد فاز هوشمند خواهد شد. البته همین حالا هم نسخه هوشمند مزایده گوگل ادز در دسترس است، اما نسخه نهایی قرار است با ایرادات کمتر و پشتیبانی بهتر روانه بازار شود.
حالا که صحبت از گوگل ادز شد، بد نیست اشاره ای به گوگل آنالیتیکس هم بکنیم. خب این ابزار در واقع بازوی داده و اطلاعات گوگل محسوب می شود. بر اساس گزارش گوگل در مراسم ویژه اش، احتمالا از پایان سال 2025 این ابزار هم به طور کامل هوشمند می شود. به طوری که بازاریاب ها امکان دریافت گزارش ها به صورت ساده سازی شده را داشته باشند. به علاوه، حالا امکان مکالمه صوتی با گوگل آنالیتیکس و دریافت گزارش ها در قالب فایل صوتی نیز فراهم شده است. این یعنی شما می توانید یک جلسه رسمی با حضور گوگل آنالیتیکس داشته باشید؛ همین قدر هیجان انگیز و عجیب!
آخرین خبر مهم در رویداد بازاریابی گوگل مربوط به یوتیوب است. خب مگر می شود گوگل مراسمی برگزار کند و پای این پلتفرم جذاب در میان نباشد؟
شکایتی که خیلی از یوتیوبرها در طول سال های اخیر داشته اند، سیستم محاسبه سابسکرایبر به شیوه ای پراشتباه و همچنین اختصاص سهم تبلیغاتی با دنگ و فنگ های فراوان است. گوگل قول داده شیوه توزیع سهم تبلیغاتی به یوتیوبرها را به طور کامل تغییر دهد. کاری که می تواند اوضاع تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را کاملا تغییر دهد. خب مگر یوتیوبری هم هست که بتواند در برابر سهم تبلیغاتی شسته و رفته مقاومت کند؟ این امر زنگ خطری بزرگ برای سایر پلتفرم های اجتماعی خواهد بود.
مطلب مرتبط: رقبای گوگل در دنیای پلتفرم ها
بی شک گوگل به این سادگی ها بی خیال ترکیب هوش مصنوعی و دنیای آنلاین نمی شود. نکته کلیدی در این میان بلند پروازی های این غول آنلاین است. تا اینجا همه چیز مطابق انتظار اما همراه با برخی نوآوری های کلیدی بوده است. شاد حالا نوبت خلاقیت و نوآوری های انقلابی باشد. به طوری که نه تنها بازاریاب ها، بلکه کاربران عادی نیز حسابی تعجب کنند. خب دست کم امسال خبری از این تغییر نبود. با این حال اکنون در مرجله ای هستیم که دیگر اقدامات بعدی گوگل چندان قابل پیش بینی نیست. بنابراین شاید بد نباشد کمی بیشتر منتظر بمانیم و حرکات بعدی گوگل را تماشا کنیم.