تکنیک هایی که اپل را در رقابت با سایر برندها پیروز نگه داشته است - فرصت امروز

چهارشنبه, 11 دی 1398 - 14:02

اپل برای چندین سال است که در جایگاه باارزش ترین برند جهان قرار دارد. برای این حجم از موفقیت اگر بخواهیم تنها یک دلیل را عنوان کنیم، بدون شک تکنیک های فوق العاده آن، گزینه شایسته ای خواهد بود. به همین خاطر در این مقاله به بررسی 10 تکنیک بازاریابی منحصر به فرد این شرکت خواهیم پرداخت.

1-بهره گرفتن از راز و معما

تکنیک های اپل در رقابت با سایر برندها

اپل هیچ گاه اطلاعات کاملی را از محصول خود قبل از ورود آن به بازار منتشر نمی-کند. در یک نگاه ممکن است تصور کنید که این امر بر روی میزان فروش این شرکت تاثیر منفی را خواهد داشت، با این حال آمارها کاملا خلاف این موضوع را به اثبات می رساند. درواقع این امر که همه اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار ندهید، باعث خواهد شد تا همواره به دنبال انتشار جزییات بیشتری از شما باشند. این امر خود به ماندگاری برند و محصول منجر خواهد شد. درواقع این اقدام یک روش روانشناسانه محسوب می شود. همین امر نیز باعث می شود تا مخاطبان کاملا مشتاق به دیدن محصول باشند که خود از جمله مهم ترین دلایل صف بستن ها محسوب می شود. به همین خاطر اگر مرموز باشید، بدون شک توجه بیشتری را به خود جلب خواهید کرد.

مطلب مرتبط: قوانین ساده برای پیروزی در رقابت ها

2-آگاهی از روش درست ارتباط با مشتریان مختلف

یکی از اشتباهات رایج در زمینه بازاریابی این است که برندها به تفاوت های فرهنگی جوامع مختلف توجهی نداشته و این امر باعث می شود تا از امکان فروش حداکثری دور بمانند، با این حال اپل به خوبی می داند که به چه صورت با افراد مختلف باید ارتباط برقرار کند. درواقع وجود کارشناس های مختلف برای تحلیل نوع رفتار جوامع مختلف، در این رابطه تاثیر بسزایی را داشته است. یک تیم تحقیقاتی نیز باید باشد تا از جدیدترین تغییرات نیز آگاهی پیدا کنید. درواقع یک برند موفق، باید بتواند در زمینه تولید آمار نیز کاملا خودکفا باشد. امروزه ثابت شده است که افراد هنگامی که با زبان خودشان با آنها صحبت شود، راحت تر به اعتماد لازم برای خرید دست پیدا خواهند کرد.

3-شیوه فروش منحصر به فرد

اگر از فردی که به نمایندگی رسمی اپل مراجعه کرده است تفاوت آن را با سایر فروشگاه ها بپرسید، بدون شک چندین ویژگی را نام خواهد برد. درواقع اپل از همان ابتدا سعی کرده است تا شیوه های منحصر به فرد خود را داشته باشد. اگرچه این امر می تواند مورد تقلید سایر برندها نیز قرار گیرد، با این حال هیچ گاه کپی برداری نمی-تواند جای اصالت را بگیرد. همچنین وجود نمایندگان فروش آموزش دیده، کمک کرده است تا افراد راهی جز خرید را پیش روی خود نداشته باشند، با این حال این اقدام را نباید فریبکاری تصور کنید. درواقع تنها تلاش های صورت گرفته در این راستا است که افراد احساس راحتی لازم را داشته باشند تا بدون احساس بد بتوانند نسبت به خرید خود تصمیم گیری کنند. همچنین ابدا نمی توان نسبت به کیفیت بالای محصولات این شرکت، تردیدی را داشته باشید.

4-بر روی کاهش قیمت محصولات توجه نداشته باشید

اگرچه محصولات اپل در مقایسه با سایر رقبای خود قیمت بالاتری را دارد، با این حال مدیران این شرکت در هیچ مقطعی به دنبال کاهش فاصله قیمت ها نبوده اند. علت این امر به این خاطر است که اپل بهترین موارد و کیفیت کار را ارائه می دهد و بر این باور است که تفاوت قیمت، خود به نوعی باعث ایجاد تمایز خواهد شد. نکته جالب این است که محصولات این شرکت در کنار قیمت بالا، کاملا پرفروش نیز هستند و انتخاب نخست هر فردی محسوب می شود. اقدام جالب دیگر اپل این است که محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار برخی از مشتریان سابق قرار می دهد و از تجربه استفاده از محصول فیلم تهیه می کند. این فیلم ها هرساله با بازخوردهای فوق العاده ای همراه است.

5-ثبات بر روی اصول

محصولات اپل به نحوی هستند که در ظاهر آنها همواره یک سری اصول رعایت می-شود که این امر باعث شده است تا ظاهر آنها شباهت بسیاری را به یکدیگر داشته باشد. این امر در حالی است که سایر برندها همواره محصولات کاملا متفاوتی را تولید می کنند. این سیاست از زمان استیو جابز رعایت شده و همواره اعتقاد بر این بوده است که اگر اصالت اولیه حفظ نشود، دیگر هیچ چیز متفاوتی وجود نخواهد داشت.

6-جامعه سازی

افراد تمایل دارند تا محصولات اپل را خریداری کنند تا در گروه صاحبان این برند عضویت پیدا کنند. درواقع اپل به خوبی موفق شده است تا این باور را در افراد شکل دهد که شما با خرید محصولات، در یک گروه خاص قرار خواهید گرفت. این امر خود یک عامل برای خرسندی محسوب می شود. درواقع شاید نیاز افراد با محصولات به مراتب ارزان قیمت تری نیز تامین شود، با این حال ایجاد حس خاص بودن، خود به دلیلی برای تمایل همگانی تبدیل شده است. درواقع اپل ابزار کافی را نیز برای این موضوع به وجود آورده است. برای مثال سیستم عامل خاص در کنار عدم استفاده از حافظه جانبی تنها یکی از این موارد محسوب می شود.

7-استفاده از نظرات کاربران

اپل همواره توجه ویژه ای را به انتقادات و پیشنهادات کاربران خود دارد. همین امر نیز به محبوبیت فوق العاده این برند کمک کرده است. برای مثال اپل همواره موضوعات را دسته بندی کرده و موارد پرطرفدار را به صورت آمار منتشر می کند و حال تنها کاری که باید انجام گیرد این است که نشان دهند که خواسته های آنها به مرحله اجرا درآمده است. برای مثال افزایش سایز صفحه نمایش، یکی از این موارد محسوب می شود.

8-استفاده از روش های خلاقانه بازاریابی

اپل برخلاف سایر برندهای رقیب خود هیچ تبلیغ تلویزیونی ای را ندارد. با این حال بودجه خود را صرف به خدمت در آوردن بهترین بازاریاب ها می کند که آنها خود به خوبی می دانند که چگونه باید با روش های مختلف خود، فروش بالا محصول را تضمین کنند. درواقع رایج بودن یک اقدام، صرفا به معنای درست بودن آن نبوده و اپل همواره تلاش کرده است تا تنها بهترین شیوه ها را مورد توجه خود قرار دهد.

9-تحریک احساسات

اپل همواره در کلیپ های تبلیغاتی خود افرادی شاد و آرام را به تصویر می کشد. این امر در حالی است که سایر برندها حتی از تبلیغ های ترسناک نیز استفاده می کنند، با این حال مدیران اپل بر این باور هستند که هدف اصلی آنها این است که به افراد نشان دهند که اپل می تواند به آرامش بیشتر زندگی شما کمک کند. به همین خاطر نیز شما همواره از مشاهده کلیپ های آنها احساس شادی و آرامش خواهید داشت. همچنین اپل از همان ابتدا توجه ویژه ای را به ایجاد ویدئو داشته که امروزه به اثبات رسیده است که بیشترین تاثیر را در مقایسه با سایر روش ها بر روی مخاطب خواهد داشت. درواقع اپل همواره جلوتر از حتی تحقیقات دانشمندان، گام برداشته است.

مطلب مرتبط: چگونه برندهای جهانی توانایی رقابت در برابر رقبای محلی را دارند؟

10-ساخت بهترین ها

در نهایت هیچ روش بازاریابی بدون در اختیار داشتن یک محصول فوق العاده تنها به معنای فریب مردم خواهد بود، به همین خاطر تا زمانی که محصولی را در اختیار ندارید که هر ساله برای ارتقای آن بیشترین تلاش را انجام می دهید، بدون شک باقی روش های معرفی شده نمی تواند موفقیت درازمدت را برای شما به همراه داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی