راهکارهای جذب مشتریان با الگوی بازاریابی متفاوت - فرصت امروز

شنبه, 16 شهریور 1398 - 13:00

چرا مشتریان برندمان به سراغ رقبا می روند؟

فعالیت به عنوان یک کسب و کار نیازمند افزایش توانایی در زمینه فروش محصولات و خدمات است. هدف نهایی هر فعالیت تجاری کسب درآمد از طریق فروش محصولات به مشتریان هدف خواهد بود، با این حال گاهی اوقات این امر به سادگی محقق نمی شود. امروزه بسیاری از کارآفرینان و مدیران برندهای بزرگ مشکلات عمده ای در زمینه جلب نظر مشتریان دارند. نکته تلخ ماجرا مشاهده جهت‎گیری مشتریان فعلی و بالقوه برندمان به سوی رقباست. بدون تردید هیچ کسب و کاری مایل به مشاهده از دست رفتن مشتریانش نیست. وقتی مشتریان برند ما را ترک می کنند، بی‎تردید یک جای کارمان ایراد دارد. البته همیشه این ایراد مربوط به وجود نقص و عیب در کارمان نیست. گاهی اوقات رقبا کیفیت خدمات بسیار بالاتری را ارائه می کنند. در این صورت برند ما نیز باید در تلاش برای ارائه کیفیتی مشابه باشد.

بسیاری از کارآفرینان به هنگام مواجهه با جهت‎گیری مشتریان شان به سوی رقبا شروع به بررسی نحوه فعالیت آنها می کنند. این امر در بسیاری از موارد موجب ایجاد اخلال در زندگی عادی کارآفرینان می شود. به این ترتیب آنها به صورت وسواس‎گونه ای به جای تمرکز بر روی کسب و کارشان به بررسی وضعیت فعالیت رقبای شان می پردازند. در اغلب موارد بررسی وضعیت فعالیت رقبا به صورت ارزیابی وضعیت بازاریابی آنها در شبکه های اجتماعی بروز پیدا می کند. نقطه اشتراک اغلب مدیران استفاده از زمان خواب شان برای بررسی سایت، کانال رسمی یوتیوب و اکانت رقبا در سایر شبکه های اجتماعی است. به تدریج مدیران موردنظر به طور وسواس‎گونه ای به بررسی نحوه عملکرد آنلاین رقبا جلب می شوند. به هر حال آنها در حال جلب نظر و ربایش مشتریان آنها هستند. اگر ما نیز در چنین شرایطی قرار بگیریم، فقط یک سوال خواهیم داشت: «چگونه ما نیز برندمان را مانند رقیب مان ساماندهی کنیم؟»

جذب مشتریان با بازاریابی متفاوت

بدون شک طرح این پرسش در ذهن ما طبیعی است. با این حال پاسخگویی به آن امری پیچیده و نیازمند بررسی همه‎جانبه وضعیت خودمان و رقباست. در اینجا امکان کپی‎برداری دقیق از رقبا وجود ندارد. مشتریان علاقه ای به مشاهده کپی کاملا مشابه از کسب و کارهای دیگر ندارند، بنابراین باید راهکار دیگری در پیش گرفت. در این مقاله هدف اصلی من بررسی نحوه بهبود وضعیت برندمان در مقابل چنین رقبایی است. از نظر من به جای تلاش برای کپی‎برداری از رقبا باید ایده های بازاریابی خودمان را توسعه و گسترش دهیم.

اهمیت بازاریابی جذاب

حوزه بازاریابی وسعت و تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. نکته مهم در اینجا تولید محتوای جذاب است. مشکل بسیاری از برندها ناتوانی در زمینه یافتن ایده های جذاب و هیجان‎انگیز است. به همین دلیل مشتریان نیز توجه چندانی به آنها نخواهند کرد. در چنین شرایطی وقتی یک برند با الگوی بازاریابی هیجان‎انگیز وارد بازار شود، توانایی جلب نظر تمام مشتریان موجود را خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 12 راهکار جذب مشتری در سال 2018

بازاریابی مناسب امکان جلب اعتماد مشتریان را فراهم می سازد. پس از گذشت مدت زمانی اندک اغلب مشتریان با نحوه بازاریابی ما آشنا خواهند شد. به این ترتیب به طور مداوم در انتظار کمپین های بعدی ما خواهند بود. نکته مهم در اینجا توجه به سلیقه مشتریان در ایجاد کمپین های بازاریابی است. یک کمپین جذاب باید مطابق با سلیقه مشتریان باشد. اشتباه اغلب برندها تولید کمپین براساس سلیقه خودشان است. به این ترتیب در عمل امکان جلب نظر مشتریان با شک و تردید مواجه خواهد بود.

شاید براساس آنچه در سطر بالا بیان شد، باید مخاطب هدف را به عنوان منبع اصلی تولید محتوای بازاریابی در نظر گرفت، با این حال چنین رویکردی جذابیت خاصی در پی ندارد. مشتریان علاقه‎مند به دریافت مطالب جذابی و نوآورانه از سوی برندها هستند بنابراین باید سلیقه مشتریان و ارزش های مرکزی برندمان را در فرآیند بازاریابی با هم ترکیب کنیم. به این ترتیب امکان جلب نظر آنها وجود خواهد داشت. دلیل اصلی موفقیت رقبای ما همین نکته است. آنها در زمینه جلب نظر مشتریان به شیوه ای متفاوت از اغلب برندها عمل می کنند.

نقش ویرایش محتوا

به طور معمول میان شناخت ما از نیاز مشتریان و نیاز واقعی آنها تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. این امر در حوزه بازاریابی نیز قابل مشاهده است. راهکار مناسب برای کاهش چنین تفاوتی در درک نیاز و سلیقه مشتریان ویرایش محتوای بازاریابی پیش از نمایش عمومی است. به این ترتیب ما آخرین تلاش های خود را نیز برای پیشگیری از بروز بحران انجام خواهیم داد.

امروزه یافتن ویراستار محتوایی ماهر کار چندان دشواری نیست. بهترین منبع برای یافتن نیروی کار مناسب پلتفرم لینکدین است. در این پلتفرم اغلب افراد مهارت ها و توانایی های خود را بیان می کنند. به این ترتیب فرآیند همکاری میان برندها و نیروی کار ماهر با سهولت بیشتری دنبال می شود.

وظیفه اصلی یک ویراستار مناسب برای فعالیت در کنار تیم بازاریابی آشنایی با اصول بازاریابی است. به این ترتیب وی توانایی افزودن ارزش اضافی به محتوای بازاریابی ما را خواهد داشت. هدف اصلی در اینجا صرف رفع اشتباه های تایپی یا دستور زبان نیست. هدف اصلی افزودن جلوه ای مناسب و جذاب به محتوای بازاریابی خواهد بود. چنین توانایی فقط در ویراستارهای حرفه ای وجود دارد. به این ترتیب پیش از استخدام ویراستار مورد نظر جلسه مصاحبه ترتیب دهید. در این جلسه باید نسبت به تناسب مهارت های فرد موردنظر و نیازهای شرکت مان اطمینان حاصل کنیم.

یکی از نکات جالب در مورد بازاریابی تصور آنها از محتوای تولیدی شان به عنوان بهترین نمونه تمام دوران است. با این حال پس از ویرایش آن با اشتباه ها و کاستی های زیادی مواجه خواهیم شد. این امر به خوبی ضرورت همکاری با ویراستارهای حرفه ای را نشان می دهد.

مطلب مرتبط: چهار روش ساده برای جذب مشتری

کیفیت بالا بدون جلب اعتماد بی‎نتیجه است

تا اینجا به اهمیت تولید محتوای بازاریابی جذاب و همکاری با ویراستار حرفه ای اشاره شد. با رعایت این دو نکته امکان تولید محتوای جذاب تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. نکته مهم بحث ما مربوط به جلب اعتماد مشتریان است. بدون جلب اعتماد مشتریان امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم نمی شود. امروزه بسیاری از کمپین های بازاریابی شکست خورده دارای محتوای بسیار باکیفیت و جذابی هستند، با این حساب پس چرا آنها شکست خورده محسوب می شوند؟ نکته مهم در مورد چنین کمپین هایی ناتوانی آنها در جلب اعتماد مشتریان است.

عامل اصلی در زمینه جلب اعتماد مشتریان توانایی شخصی‎سازی محتواست. به این ترتیب در زمینه ویرایش محتوای بازاریابی باید یک فرآیند اضافی نیز مورد توجه قرار گیرد. فرآیند مورد نظر شخصی‎سازی محتوا براساس دسته‎بندی مشتریان هدف است. به این ترتیب محتوای در دسترس هر کدام از مشتریان باید الگوی خاص خود را داشته باشد. در صورت رعایت این نکته امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین وجه و جلب اعتماد آنها وجود خواهد داشت. نکته مهم درخصوص جلب اعتماد مشتریان عدم سهولت آن است. در اینجا من به ایده‎آل ترین شیوه جلب نظر مشتریان اشاره کردم. با این حال در اغلب موارد این فرآیند پیچیدگی های خاص خود را دارد.

فرآیند جلب اعتماد مشتریان

اگرچه در بسیاری از موارد ما محصولات مشابه رقبای مان را تولید می کنیم، با این حال در زمینه جذب مشتریان تفاوت های بسیار زیادی میان ما و آنها وجود دارد. این امر یکی از مهم ترین نکات بازاریابی است. به این ترتیب حتی اگر دو برند محصولات کاملا مشابهی را نیز به فروش برسانند، برند دارای مهارت در زمینه بازاریابی و جلب اعتماد مشتریان توانایی کسب سود بیشتری خواهد داشت.

وقتی ما تصمیم به تولید محتوای جذاب می گیریم، معنای آن تلاش برای ترک عادت های قبلی مان است. در نتیجه امکان ایده‎پردازی خلاقانه برای ما فراهم خواهد شد. این امر مقدمه ای برای شروع فعالیت به عنوان یک بازاریاب هنرمند است. ویژگی اصلی آثار هنری برگزیده وجه مستقل آن از عادت های مرسوم افراد است. همین امر موجب ایجاد جذابیت در نگاه مخاطب می شود. به منظور جلب نظر هرچه بهتر مخاطب هدف باید به یک نکته اضافی نیز توجه داشت. این نکته مربوط به تولید محتوای متفاوت و متنوع است. بسیاری از بازاریاب ها در طول دوران فعالیت شان شیوه‎ای یکسان برای تولید محتوا دارند. این امر پس از گذشت اندک زمانی موجب نارضایتی مخاطب از فقدان خلاقیت و تفاوت در محتوای بازاریابی می شود. جالب اینکه چنین امری در مورد برندها نیز وجود دارد. به همین دلیل اغلب برندها پس از گذشت بازه های زمانی مشخص اقدام به بازسازی فرآیند بازاریابی شان می کنند.

محتوای بازاریابی ما باید تفاوت عمده ای با دیگر رقبا داشته باشد. اگر مشتریان امکان یافتن محتوای ما در ویکی پدیا یا کمپین های بازاریابی سایر رقبا را داشته باشند، آنگاه توجه چندان زیادی به ما نخواهند کرد. به علاوه، محتوایی که در دسترس همه برندهاست همیشه شک و تردیدهای زیادی مبنی بر تقلید آن برندها از هم پیش می آورد. به این ترتیب فرآیند ایجاد اعتماد ما نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

محتوای بازاریابی یک برند فرصتی طلایی برای جلب نظر مشتریان است. تولید محتوای منحصر به فرد مزیت جلب اعتماد مشتریان را به همراه خواهد داشت. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی در مورد جلب اعتماد مشتریان و ناتوانی برندمان در این زمینه نخواهد بود.

جمع‎بندی پایانی

اکنون شما آماده ارائه کیفیتی برتر در زمینه تولید محصولات و خدمات و همینطور بازاریابی مناسب برای آن هستید. نقطه اتکای برند ما در این مرحله اعتماد مشتریان است. نکته مهم پس از ایجاد اعتماد تلاش برای حفظ آن است. این امر از طریق ایجاد محتوای خلاقانه به طور مداوم امکان‎پذیر خواهد بود. توصیه من در این بخش تلاش برای تغییر الگو و روش تولید محتوای بازاریابی برندمان در بازه های زمانی مشخص (بین 1 تا 3 سال) است. به این ترتیب فرآیند جایگاه برند ما در مقایسه با رقبا ارتقای قابل ملاحظه‎ای خواهد یافت.

وقتی مشتریان به یک برند اعتماد داشته باشند، برند موردنظر بدل به مشاور آنها می شود. امروزه بسیاری از مردم به برندی مانند نایک فقط به چشم تولیدکننده لوازم ورزشی نگاه نمی کنند. اغلب افراد نایک را به عنوان منبع کسب اطلاعات جامع و کاربردی در زمینه لوازم ورزشی، به ویژه کفش های ورزشی، قلمداد می کنند. این امر به دلیل تجربه بالای نایک در زمینه تولید کفش در کنار تولید محتوای آموزشی است. به این ترتیب آنها موفق به جلب بالاترین سطح از اعتماد مشتریان شده اند.

مطلب مرتبط: جذب مشتری با رعایت چند اصل مهم

نکته مهم درخصوص توانایی جلب اعتماد مشتریان فعلی برندمان تاثیر آن بر روی فرآیند جلب مشتریان تازه است. وقتی مشتریان فعلی از ما راضی باشند، تمایل آنها برای معرفی‎مان به دیگران افزایش می یابد. به این ترتیب بدون نیاز به صرف هرگونه هزینه ای امکان جلب مشتریان تازه فراهم خواهد شد.

در دنیای بازاریابی همه چیز از تولید محتوای ارزشمند و جذاب شروع می شود. برندهای بزرگ در رقابت با یکدیگر در تلاش برای تولید محتوای متفاوت هستند. همین امر موجب جلب رضایت مشتریان و فروش بیشتر می شود. متاسفانه برندهای کوچک و تازه کار اغلب به سراغ تقلید صرف از نحوه فعالیت بازاریابی برندهای بزرگ می روند. به همین دلیل در عمل حرف تازه ای برای جلب نظر مشتریان ندارند. به عنوان نکته پایانی باید توجه مداوم به پرسش کلیدی ابتدای مقاله را یادآور شوم: «چگونه به موفقیتی مانند رقبای مان در زمینه جذب مشتریان دست یابیم؟» با توجه به آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، پاسخگویی به این پرسش نباید چندان دشوار باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی