برندسازی با چاشنی حمایت از مشتریان برای دستیابی به شادکامی - فرصت امروز

دوشنبه, 24 تیر 1398 - 14:00

در طول تاریخ 2500 ساله مکتوب بشر ما همیشه به دنبال شادکامی بوده ایم. فعالیت های فیلسوف ها، الهی دان ها، روانشناس ها، اقتصاددان ها، بازاریاب ها، سخنران های حرفه ای و کارگردان های هالیوود فقط بخشی از تلاش انسان ها در راستای فهم عنصر اصلی شادکامی آدمی است. اگرچه اغلب ما در تلاش برای دستیابی به شادکامی هستیم، اغلب اوقات دشواری های بسیاری در زمینه توصیف شادی داریم. آیا شادکامی یک تعطیلات و مسافرت هیجان انگیز است؟ صرف شام با اعضای خانواده؟ خرید یک کیف دستی نو؟ یا شاید هم خرید خانه ای بزرگ تر؟ بدون تردید شادکامی فقط یک حس و حال مثبت نیست. شادی بیشتر شبیه به حالتی از رضایت شامل لذت، تعامل با دیگران و رضایت عمیق به نظر می رسد. نکته مهم در این میان امکان از دست دادن بخش های مهمی از زندگی در صورت جست وجوی وسواس گونه شادمانی است.

برندسازی و حمایت از مشتریان

روانشناسی شادکامی

در طول بیش از 20 سال گذشته بخشی از روانشناسی مثبت و علم شادکامی موفق به کشف نکات جالب و مهمی در زمینه آنچه ما را خوشحال می کند، شده است. به عبارت دقیق تر، روانشناس هایی نظیر مارتین سلیگمن و اِد دینِر به تجزیه و تحلیل زندگی «افراد بسیار شاد» پرداخته اند. نتیجه این بررسی ها امکان خلق شادی از طریق افکار و خواست انسان هاست. به این ترتیب شادی از طریق خود ما ایجاد می شود.

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟

به طور کلی شادکامی دارای سه بعد است. بعد نخست شامل لذ ت های روزمره است. به این ترتیب ما با صرف یک وعده غذایی خوب احساس شادکامی خواهیم داشت. لذت های ذهنی نیز از طریق تجزیه و تحلیل نکات مختلف در ذهن مان پدید می آید. مطالعه کتاب بهترین مثال در این زمینه محسوب می شود. در نهایت نیز زندگی خوب قرار دارد. این بعد از شادکامی از طریق تلاش برای ارتقای مهارت ها و توانایی های فردی و جمعی شکل می گیرد. به این ترتیب سطح کلی کیفیت زندگی ما رشد خواهد کرد.

هنگامی که ما یک هدف مشخص را دنبال می کنیم، به طور معمول تمایل بسیار زیادی به تحقق آن داریم، با این حال در اغلب موارد ما با چالش های زیادی در زمینه دستیابی به هدف مان مواجه هستیم. در این شرایط وضعیتی از دشواری و عدم قطعیت را تجربه می کنیم. به عبارت بهتر، سختی های دستیابی به اهداف مان آنها را خواستنی تر می کند. به همین دلیل پس از تحقق اهداف مان تجربه شادکامی بسیار زیادی داریم. زندگی معنادار فقط از طریق پیگیری اهداف مهم در بازه های زمانی مختلف محقق می شود. در غیر این صرت افسردگی و بیماری های روحی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت افزایش مهارت ها و توانایی های فردی در جریان دستیابی به اهداف مان در طول زندگی است. جالب اینکه فرآیند ارتقای مهارت ها از نگاه اغلب ما بسیار لذت بخش به نظر می رسد. به این ترتیب ما به طور مداوم در حال تبدیل به افرادی بهتر هستیم.

باربارا فردریکسن یکی از پژوهشگران موفق در زمینه روانشناسی شادکامی محسوب می شود. وی در طول سال های متمادی عواطف مختلف انسانی را مورد بررسی و پژوهش قرار داده است. به نظر وی یکی از راهکارهای ایجاد احساس های مثبت تقویت مهارت نوشتن است. به عنوان مثال در صورت تجربه خاطره ای خوب، نگارش آن به ایجاد احساس مثبت و پایدار کمک خواهد کرد. به طور معمول خاطره هر فردی از بخش های مهمی تشکیل می شود. گاهی اوقات تلاش برای ثبت آن بخش ها بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال، اغلب ما با یک یا چند آهنگ خاص خاطره خوبی داریم. به این ترتیب گوش دادن مداوم به آن آهنگ در ایجاد احساس شادکامی تاثیرگذار خواهد بود.

مطالعه موردی: چگونگی تاثیر مسابقات استقامتی بر روی خلق شادکامی اصیل

مسابقات استقامتی یا اسپارتی یکی از رشته های نوپای ورزشی محسوب می شود هدف اصلی در این رشته ها ترغیب مردم عادی به ترک عادت های نامناسب و مضر است. به این ترتیب هدف اصلی شرکت کنندگان این نوع مسابقات محک توانایی های جسمی و ذهنی شان است. به طور معمول در مسابقات اسپارتی شرکت کنندگان با موانع محیطی مواجه می شوند. به این ترتیب با استفاده از توان بدنی و فکری باید موانع را پشت سر بگذارند. شاید دلیل نام گذاری عجیب این نوع مسابقات برای شما جالب باشد. در حقیقت این رشته ورزشی از تمرین های نظامی در شهر باستانی اسپارت در یونان الگوبرداری شده است. شرکت در این مسابقات بدون تمرین قبلی امکان پذیر نیست. علاقه مندان پس از چند ماه تمرین و تلاش مدام اجازه شرکت در مسابقات را پیدا خواهند کرد. نکته مهم در این میان امکان بهر ه مندی از توصیه های مهم مربیان در طول دوران تمرین و مسابقه است. به این ترتیب شرکت کنندگان به خوبی برای برگزاری مسابقات آماده خواهند شد. پس از برگزاری مسابقه نیز به همه شرکت کنندگان مدال افتخار داده می شود. این مدال بیانگر تلاش مطلوب شرکت کنندگان و توانایی عبور از موانع خواهد بود.

امروزه بیش از 200 رویداد مختلف در سال تحت عنوان مسابقات استقامتی یا اسپارتی برگزار می شود. به راستی چگونه این ورزش های به ظاهر سخت بر روی ایجاد احساس شادکامی تاثیر دارد؟ نکته نخست در این زمینه ایجاد احساس شادکامی فوری پس از موفقیت در مسابقات و تمرین ها برای شرکت کنندگان است. از همه مهم تر نیز شرکت کنندگان در طول تمرین ها و پس از مسابقه اعتماد به نفس بیشتری در مورد توانایی های خود خواهند داشت. به این ترتیب زندگی برای آنها معنادارتر می شود. اگر به این شیوه به برگزاری مسابقات مختلف نگاه کنیم، به خوبی دلیل شرکت شمار بالایی از مردم در آن را متوجه خواهیم شد.

برندها و ایجاد احساس شادکامی در مشتریان

به راستی پس از توضیحات فوق وظیفه برندها چیست؟ برندها چگونه توانایی استفاده از یافته های روانشناسی برای ایجاد شادکامی بیشتر در مشتریان شان را دارند؟ در این بخش قصد من طرح برخی از پرسش ها و بیان نکاتی مهم در این زمینه است. با تفکر و پاسخگویی به این پرسش ها توانایی برند شما برای ایجاد لحظات خوش و شادکامی میان مشتریان بیشتر خواهد شد.

1. لذت: برند شما چگونه امکان ارائه امری دارای لذت فوری برای مشتریان را دارد؟ در حقیقت برند ما باید فرآیندی مانند آنچه در مسابقات استقامتی موجب شادکامی شرکت کنندگان می شود، ایجاد کند.

مطلب مرتبط: اصول برندسازی

2. جریان فعالیت: به مشتریان خود در زمینه دستیابی به مهارت های تازه کمک کنید. هف اصلی تعریف اهدافی برای به چالش کشیدن مشتریان برندمان است. به این ترتیب آنها ضرورت کسب مهارت های تازه را احساس خواهند کرد. پس از کسب مهارت های تازه نیز احساس رضایت آنها از زندگی شان بیشتر می شود. بدون تردید این فرآیند برای برندها دشواری های خاص خود را دارد، اما انجام آن احساس مطلوبی برای برندمان نیز ایجاد خواهد کرد.

3. احساس رضایت عمیق: در اینجا من فقط در مورد ارائه خدمات مشتریان با کیفیت و مدیریت بهینه تماس های مشتریان صحبت نمی کنم. به راستی محصولات و خدمات برند ما چگونه تاثیر مثبت پایداری بر روی زندگی مشتریان خواهد داشت؟

4. معنا: چگونه برند و محصولات ما توانایی کمک به مردم در زمینه معنا بخشی به زندگی شان را دارد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی