جمعه, ۱۴ آذر(۹) ۱۳۹۹ / Fri, 4 Dec(12) 2020 /
           
فرصت امروز

استراتژی های رقابت و برتری بر رقبا

3 هفته پیش ( 1399/8/22 )
پدیدآورنده : خاوی بیک   پدیدآورنده : علی آل علی  

موفقیت در عرصه کسب و کار بدون رقابت موثر با دیگر برندها امکان ‎پذیر نیست. امروزه شمار بالایی از برندها در بازارهای مختلف مشغول فعالیت هستند. مشتریان در این میان به تمام برندها به یک صورت توجه نمی‎ کنند. برندهای موفق همیشه عملکرد بهتری در مقایسه با رقبایشان دارند. یافتن برندهای برتر در صنعت ‎های مختلف کار دشواری نیست. مشتریان به خوبی برندهای برتر را مورد شناسایی قرار می دهند. اگر شما به عنوان کارآفرینان مشغول مدیریت یک کسب و کار هستید، آگاهی از نحوه تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان و نمایش جلوه ‎ای برتر از برندتان در رقابت با دیگر کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای بهبود عملکرد برند در مقیاس های مختلف وجود دارد. بسیاری از بازاریاب ها توصیه های مختلفی برای افزایش فروش برندها دارند. شاید در نگاه نخست استفاده از توصیه های بازاریابی بهترین راهکار برای کسب موفقیت در بازارهای مختلف باشد. نکته مهم در این میان نیاز کسب و کارها به فرآیندهای بسیار پیچیده و گسترده ‎تر از بازاریابی است. رقابت مناسب با دیگر برندها نیازمند ایجاد تمایز میان کسب و کارمان با آنهاست. شاید بازاریابی در این میان تاثیرگذاری قابل ملاحظه ‎ای داشته باشد، اما به تنهایی پاسخگوی نیاز کسب و کارها نخواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای رقابت بهتر در بازارهای مختلف و برتری ‎یافتن بر دیگر برندها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استراتژی رقابت برتری رقبا

توجه مضاعف به خدمات مشتریان

ارائه خدمات مناسب به مشتریان امر تازه ‎ای در عرصه کسب و کار نیست. امروزه بسیاری از برندها به دلیل خدمات قابل ملاحظه‎ شان به مشتریان دارای شهرت بالایی هستند. همه ما تجربه خرید از برندهایی با تفاوت معنادار در سطح خدمات جانبی را داشته ‎ایم. تجربه مشترک ما از موفقیت برندهای دارای خدمات بهتر در زمینه تکرار خرید مشتریان حکایت دارد. این امر حتی به نوعی بازاریابی محلی و توصیه برند موردنظر از سوی مشتریان فعلی به دوستان نیز منجر می‎ شود. بنابراین برندها در صورت سرمایه گذاری مناسب بر روی این حوزه امکان کسب موفقیت در زمینه رقابت موثر با دیگر برندها را دارند.

مطلب مرتبط: راهکارهای غلبه بر رقبا در بازار کسب و کار

برخی از کسب و کارها هنوز نسبت به خدمات جانبی و مشتریان نگاه ساده انگارانه ‎ای دارند. بر این اساس در صورت ارائه محصولات جذاب و مناسب شاید خدمات جانبی اهمیت چندانی پیدا نکند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی در تعیین سرنوشت کسب و کارهاست. اگر یک برند در تلاش برای رقابت در بازار است، باید از چشم ‎انداز مشتریان برای تصمیم ‎گیری‎ های مهم استفاده نماید. در غیر این صورت شانسی برای کسب موفقیت در بازار نخواهد داشت. امروزه دامنه وسیعی از برندها اقدام به ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان ‎شان برای آگاهی از وضعیت آنها می ‎کنند. اگر یک برند در این میان توجه کافی به وضعیت مشتریانش نداشته باشد، از رقبایش عقب خواهد افتاد.

بهبود کیفیت خط تولید

خط تولید برندها به مثابه قلب ‎شان است. هرچه فعالیت خط تولید از کارایی بیشتری برخوردار باشد، نتیجه نهایی فعالیت برندها بهتر خواهد بود. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای بهبود عملکرد خط تولیدشان هستند. این امر نتیجه بسیار مثبتی بر روی وضعیت برندها دارد. هرچه تلاش یک کسب و کار برای بهبود وضعیت خط تولید افزایش یابد، کیفیت نهایی محصول نیز بهتر خواهد شد. امروزه برخی از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بر روی فعالیت‎ هایی نظیر بازاریابی و تبلیغات تمرکز دارند. اگرچه این فرآیندها مزیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد، اما در صورت عدم توجه مناسب به کیفیت محصولات تاثیر اندکی به بار خواهد آورد. امروزه مشتریان اهمیت بسیار زیادی برای کیفیت محصولات قائل هستند. شاید تا چند دهه پیش آگاهی از کیفیت محصولات بدون یافتن مشتریان سابق یک برند با سختی‎ های بسیار امکان ‎پذیر نبود، اما امروزه سایت‎ های خرده فروشی آنلاین و برخی از سایت‎ های تحلیلی اطلاعات وسیعی در مورد محصولات مختلف در اختیار مشتریان قرار می ‎دهد. این امر دست مشتریان برای انتخاب محصولات مختلف را به شدت باز کرده است.

کیفیت خط تولید با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی امکان ایفای نقش اساسی در فرآیند جلب نظر مشتریان را نیز دارد. امروزه اغلب کسب و کارها پشت صحنه خط تولیدشان را به مشتریان نشان می ‎دهند بنابراین در صورت ارتقای کیفیت خط تولید امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد شد.

ارتباط صادقانه و شفاف با مشتریان

امروزه مشتریان انتظار تعامل بالا از سوی برندها را دارند. افزایش انتظارات مشتریان در طول دهه گذشته یکی از محورهای اصلی ارزیابی بازاریابی بوده است. اگر کسب و کارها نسبت به انگیزه مشتریان برای تعامل با برندها توجه نشان ندهند، با ریزش شدید در میزان فروش مواجه خواهند شد. ارتباط با مشتریان اغلب در شبکه های اجتماعی روی می‏ دهد. یکی از انگاره ‏های اصلی کاربران در شبکه های اجتماعی بی ‎اعتمادی به ادعاهای برندهاست بنابراین یک کسب و کار باید با دقت در شبکه های اجتماعی اقدام به بیان نکات مختلف نماید. برخی از برندها بدون توجه به ارزیابی کاربران از اقدامات‎ شان در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. اگر به وضعیت برندهای بزرگ نظیر نایک توجه داشته باشیم، چنین برندهایی هرگز بدون محاسبه قبلی اقدام به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نمی‎ کنند. همچنین تعامل صادقانه با مخاطب هدف نیز یکی از اصول مرکزی کسب و کارهای موفق را شکل می ‎دهد. امروزه بسیاری از برندها در تعامل با مخاطب هدف اقدام به پنهان‎ کاری در برخی از حوزه‎ ها می ‎کنند. شاید این امر از نظر کسب و کار موردنظر توجه ‎پذیر باشد، اما در نهایت وضعیت برند موردنظر را به شدت دشوار خواهد ساخت.

تعامل صادقانه با مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی در عرصه رقابت تجاری است. اعتماد مشتریان به برندها به سادگی از بین می ‎رود بنابراین برندها باید با توجه به این موضوع اقدام به تعامل با مخاطب هدف نمایند.

تلاش برای کاهش هزینه‎ ها

کاهش هزینه‎ های کسب و کار در فرآیند توسعه برند نقش محوری دارد. بسیاری از برندها در فعالیت‎ های مختلف ‎شان هزینه ‎های بسیار زیادی را تحمل می ‎کنند. این هزینه با پیشرفت فناوری باید کاهش پیدا کند. اگر یک برند در طول زمان هیچ کاهشی در هزینه ‎هایش احساس نمی ‎کند، باید به بازنگری در شیوه کاری‎ اش بپردازد. بسیاری از اوقات برندها دارای عادت ‎های سفت و سختی هستند. شاید عادت‎ های موردنظر از لحاظ هزینه ‎ای بهترین گزینه در دسترس نباشند، اما برند موردنظر به آنها عادت کرده است بنابراین مسیر بسیار دشواری پیش روی برند موردنظر برای ترک عادتش وجود خواهد داشت.

بهترین اقدام به تداوم فعالیت بهینه یک برند توجه به دستاوردهای عرصه فناوری در حوزه کسب و کارش است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، به سرعت با مشکلات عمیق در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهند شد. این امر امروزه در برندهای بزرگ به صورت دقیق دنبال می ‎شود. ماهیت ایجاد بخش توسعه و تحقیقات (R&B) بر همین نکته تاکید دارد. هرچه توانایی یک برند برای استفاده از فناوری ‎های نوین در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر باشد، در نهایت نتیجه بسیار بهتری از فرآیند بازاریابی کسب خواهد کرد.

مطلب مرتبط: چگونه رقبای ‏مان در عرصه کسب و کار را شکست دهیم؟

امروزه رقابت در بازارهای مختلف بدل به امری دشوار شده است. شمار بالایی از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم بودجه‎ های گزافی را صرف می ‎کنند. چنین بودجه ‎هایی اغلب اوقات نتیجه دلخواه برندها را به همراه ندارد. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله به منظور بهبود فعالیت برندها نقش مهمی در کاهش هزینه‎ های کسب و کار و رقابت بهتر خواهد داشت.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uEmSAknx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
استعلام قیمت های روز
آخرین مطالب
پیشنهاد سردبیر
بهترین کتاب های تاریخ در زمینه دورکاری
همکاری بازاریابی با اینفلوئنسرها در دوران کرونا
چگونه رابطه برندمان با مشتریان را بهبود بخشیم
بهترین کتاب های تاریخ برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی
ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه