پنج شنبه, 10 بهمن 1398 - 11:51

رقبای تان را تحت نظر داشته باشید

شروع یک کسب و کار تازه، صرف نظر از صنعت موردنظر، دشواری های بسیار زیادی دارد. امروزه رقابت بسیار شدیدی در عرصه های مختلف وجود دارد، بنابراین ورود به دنیای کسب و کار به معنای ضرورت رقابت با شمار قابل توجهی از برندهای دیگر است. اکنون احتمال شروع کسب و کار جدید به عنوان تنها برند حاضر در آن عرصه بسیار اندک است. همه شرکت ها با رقبای بزرگ و کوچکی دست و پنجه نرم می کنند. به همین خاطر باید آمادگی رقابت سهمگین با دیگران را داشته باشیم.

آمادگی برای رقابت با دیگر برندها فقط مخصوص حوزه های سنتی کسب و کار نیست. امروزه کسب و کارهای آنلاین نیز چالش های بسیار زیادی در زمینه کسب و کار دارند. بنابراین آمادگی برای مواجهه با رقبا و کسب موفقیت در شرایط رقابتی فشرده اهمیت بسیار زیادی دارد.

تکنیک های بررسی عملکرد رقبا

یکی از نکات قدیمی در حوزه کسب و کار مربوط به ضرورت یک گام جلوتر بودن از رقباست. این امر هنوز هم کاربرد وسیعی در دنیای کسب و کار دارد. بسیاری از برندها فقط به فکر تولید محصولات بهتر هستند. به این ترتیب در عمل از فکر رقابت موثر با دیگر برندها منحرف می شوند. ما همیشه باید نحوه فعالیت برندمان را براساس رویکرد رقبا تنظیم کنیم. در غیر این صورت احتمال مواجهه با غافلگیری افزایش چشمگیری خواهد یافت. شاید نگاه من به حوزه کسب و کار و بحث رقابت بیش از حد منفی باشد، اما توجه به همین رویکرد منفی شانس برندتان برای فعالیت مناسب و پرهیز از شکست های سنگین را افزایش می دهد.

وقتی بحث از رقابت با دیگر برندها می شود، بررسی وضعیت فعالیت آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود. ما باید همیشه از برنامه ها و نحوه فعالیت رقبا آگاهی داشته باشیم. به همین خاطر در ادامه سه راهکار مناسب برای آگاهی از نحوه فعالیت برندهای رقیب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: همگامی با گام‌ های بلند رقبا

1. مطالعه مقالامات کاربردی در زمینه کسب و کارمان

پیش از بررسی عمیق عملکرد رقبا باید اندکی آگاهی از اخبار روز کسب و کار داشته باشیم. این امر اهمیت حیاتی برای برندها دارد. ساده ترین راه برای آگاهی از اخبار روز کسب و کار توجه به روزنامه ها و مجله های تخصصی است. خوشبختانه امروزه بسیاری از نشریه های تخصصی در زمینه های مختلف کسب و کار منتشر می شود بنابراین ما مشکلی در زمینه آگاهی از اخبار کسب و کار نخواهیم داشت.

گام بعدی مربوط به یافتن ارتباط میان اخبار تازه کسب و کار و فعالیت برند یا برندهای رقیب است. پاسخ به این پرسش به منظور فهم بهتر عملکرد رقبا ضروری خواهد بود: نقش رقبای ما در تحولات اخیر حوزه کسب و کار چیست؟ اگر نقش رقبا در این حوزه بسیار مشهود باشد، زنگ خطر برای ما به صدا درآمده است. وقتی رقبای ما عملکرد بسیار مناسبی در حوزه کسب و کار دارند، ما نیز باید سطح فعالیت و عملکردمان را بهبود بخشیم. در غیر این صورت به زودی از سایر رقبا عقب خواهیم ماند.

یکی از نکات مهم در زمینه آگاهی از وضعیت برندهای رقیب استفاده از خدمات آژانس های بازاریابی و مشاوره کسب و کار است. این موسسه ها به طور معمول گزارش ها و مقالات کاربردی در مورد نحوه تغییر بازارهای مختلف دارند. استفاده از آن مقالات موجب آگاهی بهتر برند ما از وضعیت رقبا و توانایی تاثیرگذاری بهتر ما خواهد شد. به طور کلی هرچه آگاهی ما از وضعیت کسب و کار و جایگاه مان در بازار بیشتر باشد، توانایی ارزیابی دقیق تر وضعیت رقبا را خواهیم داشت.

2. ارزیابی وضعیت اکانت رقبا در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از فرآیند های بازاریابی سنتی در قالبی تازه در شبکه های اجتماعی دنبال می شود. مزیت این شیوه امکان دستیابی به دامنه گسترده تر مخاطب هدف و کاهش هزینه های بازاریابی است. بنابراین این بررسی وضعیت رقبا در شبکه های اجتماعی اطلاعات مفیدی درباره وضعیت بازاریابی شان در اختیار ما قرار خواهد داد. امروزه بسیاری از برندها مدعی ارزیابی وضعیت رقبا در پلتفرم های اجتماعی هستند. نکته مهم در این میان توانایی ما در ترجمه داده های آماری و خام به اطلاعات کاربردی برای برندمان است. اغلب برندها در این زمینه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. به همین خاطر در عمل توانایی استفاده از اطلاعات به دست آمده از رقبا برای بهبود عملکردشان را ندارند. من در این بخش به منظور آگاهی بهتر در زمینه بررسی عملکرد رقبا این بحث را در قالب سه پرسش به هم مرتبط طرح خواهم کرد. پاسخگویی به هر کدام از پرسش های ذیل نقش تعیین کننده ای در تبدیل آمارهای مربوط به رقبا به اطلاعات کاربردی خواهد داشت:

رقبای شما در کدام شبکه های اجتماعی فعالیت دارند؟ بررسی شبکه های اجتماعی که رقبا در آن فعالیت دارند نقش مهمی در زمینه شناسایی بهترین گزینه فعالیت برای برندمان خواهد داشت. بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید معطوف به یک یا دو پلتفرم خاص باشد. بسیاری از برندها در این زمینه مرتکب اشتباه حضور در تمام شبکه های اجتماعی می شوند. به این ترتیب بودجه ما در پلتفرم های مختلف پخش شده و توان تاثیرگذاری مناسب از ما سلب می شود.

پست های رقبا در شبکه های اجتماعی شامل چه محتوایی است؟ آگاهی از محتوای پست های رقبا اغلب ایده های کاربردی به ما در زمینه بازاریابی آنلاین می دهد. بنابراین برای الهام گیری در زمینه های مختلف فعالیت در شبکه های اجتماعی همیشه به محتوای پست رقبا توجه کنید.

رقبا چگونه مخاطب هدف را جذب می کنند؟ فرآیند جذب مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. در این زمینه نیز بررسی عملکرد رقبا ایده های جذابی در اختیار ما قرار خواهد داد. نکته مهم در این میان عدم تقلید صرف از رقباست. در حقیقت ما فقط باید از رقبا در راستای الگوبرداری استفاده کنیم. در غیر این صورت فعالیت برندمان جذابیتش برای مخاطب را از دست می دهد.

مطلب مرتبط: رقبای خود را مشخص کنید

3. توجه به نظرات مشتریان و کارمندان رقبا

اغلب برندها دارای بخش منحصر به فرد برای مشتریان در سایت شان هستند. این بخش مخصوص به اشتراک گذاری تجربه مشتریان و پاسخگویی به مشکلات آنهاست. برند ما در راستای آگاهی هرچه بهتر از نحوه فعالیت رقبا امکان بررسی پاسخ های مشتریان در این بخش ها را خواهد داشت. این امر نقاط قوت و ضعف رقبای مان را آشکار خواهد کرد. به این ترتیب ما با تقویت نقاط ضعف رقبا در برندمان شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان آنها خواهیم داشت.

استفاده از نظرات کارمندان قبلی رقبا در زمینه های مختلف یکی دیگر از ایده های مناسب برای عملکرد بهتر برندمان است. کارمندان سابق هر برند توانایی بالایی در زمینه بیان شرایط و نحوه فعالیت آن برند دارند بنابراین تعامل نزدیک ما با آنها اطلاعات ارزشمندی در اختیارمان قرار خواهد داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید