سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
وقتی خرده فروشی ها زمان زیادی برای جلب نظر مخاطب ندارند

بازاریابی دیجیتال برای جمعه سیاه در آخرین دقایق

4 سال پیش ( 1398/9/9 )
پدیدآورنده : بازاریابی دیجیتال   پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : لیبی مارگو  

استفاده از ترندهای مختلف برای بازاریابی بهتر در دنیای کسب و کار امر تازه ای نیست. امروزه بسیاری از برندها به دنبال طراحی مناسبت های انحصاری به منظور جلب توجه دامنه هرچه وسیع تری از مشتریان هستند. نکته مهم در این میان دشواری های ایجاد یک رویداد یا مناسبت ویژه برندمان است بنابراین هنوز هم استفاده از مناسبت های رایج و عمومی بیشترین کاربرد را دارد.

ترند جمعه سیاه در طول بیش از یک دهه گذشته بخش جدایی ناپذیر خرده فروشی آنلاین شده است. بسیاری از خرده فروشی ها در هفته های پایانی سال میلادی به دنبال ایده های جذاب برای فروش هرچه بیشتر هستند. بدون تردید هیچ برندی علاقه مند به شروع سال جدید با انباری پر از کالاهای مربوط به سال گذشته نیست بنابراین ارائه تخفیف های گسترده علاوه بر جلب نظر مشتریان به برندمان، موجب فروش گسترده نیز می شود.

بازاریابی دیجیتال برای جمعه سیاه

شاید آگاهی از ماهیت جمعه سیاه برای بسیاری از افراد جالب باشد. پیش از ظهور این پدیده به عنوان ترند آنلاین در دنیای کسب و کار در یک روز مانده به «روز شکرگزاری» به سراغ خرید کالاهای موردنیازشان همراه با انگیزه فراوان برای چانه زنی می رفتند. جالب اینکه بعضی از مشتریان حتی روز شکرگزاری را نیز برای خرید انتخاب می کردند. این امر موجب تقویت انگیزه فروشنده ها برای ارائه تخفیف های بیشتر می شد. توسعه همین عمل ساده و هوشمندانه موجب طراحی ایده جمعه سیاه در خرده فروشی های آنلاین و فیزیکی شد.

بی شک ترند جمعه سیاه در طول یک دهه اخیر توسعه بسیار زیادی یافته است. براساس گزارش مرکز آمار Adobe در سال گذشته نزدیک به 6.22 میلیارد دلار خرید آنلاین در روز جمعه سیاه فقط در ایالات متحده رو داده است. جالب اینکه براساس اعلام انجمن ملی خرده فروشی 69درصد از کل خریدهای آنلاین جمعه سیاه در قالب هدیه به دیگران از سوی مشتریان انجام شده است. بسیاری از برندها با اطلاع از علاقه مشتریان به خرید در این روز بزرگ از هفته ها پیش اقدام به آماده سازی خود می کنند. جالب اینکه حتی برندهای فعال در حوزه های بی ارتباط به خرده فروشی نیز برای جلب نظر مشتریان شان اقدام به ارائه کدهای تخفیف به مشتریان وفادارشان می کنند. به این ترتیب تقریبا تمام کسب و کارها فرصت بهره مندی از جذابیت های جمعه سیاه را دارند. اگر شما در حوزه خرده فروشی آنلاین فعالیت دارید، باید ایده های جالبی و خلاقانه ای برای جلب نظر مشتریان پرشمار این روزها داشته باشید.

مطلب مرتبط: خرده فروشی های آینده چه شکلی خواهند بود؟

برنامه ریزی برای روز جمعه سیاه همیشه از مدت ها قبل شروع می شود بنابراین اقدام برای ساماندهی یک برنامه منسجم در روزهای پایانی منتهی به جمعه سیاه عجیب و دشوار به نظر می رسد. بدون شک برنامه ریزی مناسب از ماه ها قبل ایده آل تمام کارشناس ها خواهد بود. نکته مهم در اینجا دغدغه های برندهای مختلف و ضرورت رسیدگی به امور کسب و کار است بنابراین اگر شما نیز در زمینه برنامه ریزی برای جمعه سیاه هنوز اقدام خاصی صورت نداده اید، این مقاله مخصوص شماست. در ادامه چند تکنیک و توصیه مناسب برای ساماندهی سریع برنامه بازاریابی در روز جمعه سیاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. طراحی پیشنهاد رسمی برندمان برای مشتریان

بازاریابی دیجیتال برای جمعه سیاه

جمعه سیاه روز بزرگی برای مشتریان محسوب می شود. برندها در این روز باید ایده های جذابی برای ارائه تخفیف گسترده به مشتریان داشته باشید. فلسفه این روز بدون ارائه تخفیف به مشتریان بی معنا می شود بنابراین تمام برنامه های برند ما باید معطوف به ارائه تخفیف باشد. بدون تردید هر برند موقعیت خاصی در بازار کسب و کار دارد. این نکته موجب ناتوانی در زمینه پیروی از دیگر برندها در زمینه ارائه تخفیف می شود. شاید برند ما بودجه کمتری برای این روز داشته باشد. شاید هم صرفه جویی در هزینه های جاری موقعیت مناسب تری در مقایسه با رقبا برای ما پدید آورده باشد. در هر صورت با بررسی وضعیت شرکت مان امکان تصمیم گیری مناسب برای جمعه سیاه وجود خواهد داشت.

یکی از اشتباهات رایج میان برندها عدم برنامه ریزی و تامل پیرامون تخفیف های ارائه شده است. به این ترتیب در پایان جمعه سیاه در عمل ضررهای زیادی برای شرکت باقی خواهد ماند. برنامه ریزی دقیق حتی در روزهای پایانی همراه با محدودیت زمان ضروری است. در غیر این صورت احتمال مواجهه با شکست در بازاریابی مناسب از بین می رود. برندهای بزرگ همیشه برنامه منسجمی برای بررسی وضعیت بازار، بودجه در دسترس و ایده پردازی خلاقانه براساس شرایط موجود دارد. کلید موفقیت آنها در این روز همین فرآیند ساده و در عین حال دقیق است.

توصیه من در این بخش ارائه تخفیف در کنار سایر ایده های جذاب است. بدون تردید بسیاری از برندها علاقه مند به مشاهده دوباره مشتریان شان در روز جمعه سیاه هستند. با این حال در عمل اغلب مشتریان این روز عجیب و غریب دیگر به سراغ برندها نمی روند. ایده من در این زمینه ارائه برخی تخفیف های جانبی دیگر برای ماه های آینده است. این امر موجب تقویت انگیزه مشتریان برای خرید مجدد از ما خواهد شد. وقتی مشتریان در ماه های معمولی نیز به سراغ خرید از ما بیایند، شانس مان برای تبدیل آنها به مشتریان وفادار بیشتر خواهد شد.

2. بررسی عملکرد سایت برند

بازاریابی دیجیتال برای جمعه سیاه

خرید آنلاین یکی از عادت های رایج میان مردم سراسر جهان است. وقتی از تکنیک های برنامه ریزی برای روز جمعه سیاه صحبت می کنیم، یکی از محورهای مهم فروش آنلاین است. تمرکز اصلی من در این مقاله خرده فروشی های آنلاین است بنابراین اقدام برای بررسی چند باره کیفیت و سطح عملکرد سایت رسمی برند جای تعجب ندارد. هر برندی در روزهای مهم و مناسبت های شلوغ باید از عملکرد مناسب سیستم های آنلاینش مطمئن شود. مهم ترین بخش سیستم آنلاین هر خرده فروشی اینترنتی سایت رسمی اش است. اگر سایت ما توانایی مدیریت شمار بالایی از کاربران را نداشته باشد، کاهش افت سرعت در بارگذاری صفحات پدید می آید. این امر موجب کاهش انگیزه کاربران برای مشاهده پیشنهادهای برندمان خواهد شد. در نتیجه میزان فروش ما در این روز مهم به شدت کاهش می یابد. 

مطلب مرتبط: «فرصت امروز» از تجربه «بلک فرایدی» در ایران گزارش می دهد / جمعه سیاه ایرانی

یکی از المان های مهم در رتبه بندی سایت ها از سوی موتورهای جست وجو سرعت بارگذاری صفحات است. خرده فروشی های بزرگی نظیر آمازون همیشه از جدیدترین فناوری ها برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات شان استفاده می کنند. بررسی فناوری های مدرن در زمینه توسعه سایت و افزایش سرعت آن باید در دستور کار عادی هر خرده فروشی آنلاین قرار داشته باشد.

بدون تردید برنامه ریزی در آخرین دقایق برای افزایش سرعت سایت بسیار دشوار خواهد بود. توصیه من در این بخش دست کم تلاش برای رفع برخی مشکلات بسیار بزرگ در زمینه سرعت بارگذاری سایت است. همچنین در سال های بعد باید از ماه های قبل برای این موضوع برنامه ریزی کنیم. فقط در این صورت امکان موفقیت پایدار ما در زمینه جلب نظر مشتریان وجود خواهد داشت.

یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش سرعت سایت برندمان در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده از سرویس های رایگان است. امروزه بسیاری از سایت ها در سراسر جهان به طور آنلاین و سریع وضعیت سرعت سایت ها را بررسی می کنند. ما با شرکت در دوره های آزمایشی این سایت ها در کوتاه ترین زمان امکان مشاهده وضعیت سرعت سایت مان را داریم. نکته جالب اینکه اغلب سایت های اینچنینی راهکارهای دم دستی برای افزایش فوری سرعت نیز ارائه می کنند. اگرچه راهکارهای اساسی نیازمند همکاری با کارشناس های ماهر است، اما همین تکنیک های ساده نیز برای برنامه ریزی در آخرین دقایق مناسب خواهد بود.

3. استفاده از مزیت شبکه های اجتماعی

بازاریابی دیجیتال برای جمعه سیاه

امروزه همه مردم در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. یکی از تکنیک های مهم برای جلب نظر مشتریان در رویدادهای مهم مبتنی بر مدیریت سئو است. بی شک مدیریت سئو در روزهای پایانی یک رویداد مهم امری دشوار محسوب می شود. به همین خاطر باید تکنیک های محدودی برای این ماجرا در پیش بگیریم. استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان برنامه اصلی برندمان برای مدیریت سئو توصیه اصلی این بخش است. مدیریت سئو در شبکه های اجتماعی به طور رایج مبتنی بر دو الگوی متفاوت است. در الگوی نخست توسعه طبیعی و بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی مطالب مدنظر است. این امر اگرچه نیازمند اختصاص زمان بیشتری است، اما نتیجه بلندمدت بهتری پدید می آورد. بی تردید در روزهای منتهی به جمعه سیاه امکان برنامه ریزی بلند مدت وجود ندارد بنابراین ما باید به سراغ راهکار دوم برویم. این راهکار مبتنی بر همکاری تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی برای نمایش محتوای برندمان به دامنه وسیعی از کاربران است. خوشبختانه امروزه اغلب شبکه های اجتماعی امکانات تبلیغاتی گسترده ای به برندها می دهند. به این ترتیب محتوای تبلیغاتی ما به طور هدفمند به کاربران مناسب نمایش داده می شود. این نکته سطح نارضایتی کاربران نسبت به مشاهده محتوای تبلیغاتی بی ربط به سلیقه شان را کاهش می دهد.

مطلب مرتبط: تب داغ جمعه سیاه در کشورهای مختلف

براساس آمار رسمی اینستاگرام در سال 2018، 130 میلیون کاربر در سراسر جهان به بحث درباره جمعه سیاه و تعامل با پست های مربوط به برندها در این ارتباط پرداختند. با توجه به این آمار استفاده از اینستاگرام به عنوان منبع اصلی توسعه پیام تبلیغاتی برندمان برای چنین مناسبت هایی کاملا تاثیرگذار به نظر می رسد.

وقتی شمار بالایی از مردم در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، استفاده از تکنیک های سنتی بازاریابی و تبلیغات جای توجیه ندارد. نکته مهم در این زمینه کاهش هزینه های تبلیغاتی برندها در پی استفاده از شبکه های اجتماعی است. خوشبختانه اغلب پلتفرم های اجتماعی سطح هزینه بسیار کمتری در مقایسه با تلویزیون یا سایر کانال های تبلیغاتی درخواست می کنند بنابراین همکاری با شبکه های اجتماعی صرفه جویی مالی گسترده ای نیز رقم خواهد زد.

4. توجه به الگوی بازاریابی ایمیلی

بدون تردید بازاریابی ایمیلی یکی از راهکارهای سنتی و همچنان تاثیرگذار محسوب می شود. یکی از نکات جالب در مورد این شیوه نتیجه بخشی سریع است بنابراین خرده فروشی های آنلاین همیشه در روزهای پایانی منتهی به جمعه سیاه اقدام به طراحی ایمیل های جذاب می کنند. این امر جذابیت فرآیند بازاریابی آنها را دوچندان خواهد کرد.

امروزه بسیاری از کارشناس های بازاریابی و فروش الگوی بازاریابی ایمیلی را چندان مطمئن تلقی نمی کنند. بر این اساس ظهور سایر فناوری ها، به طور ویژه شبکه های اجتماعی، موجب کاهش توجه به سرویس های ایمیل می شود. ایده من در اینجا به طور کامل در تقابل با برداشت فوق است. ما هنوز هم سطح استفاده وسیعی از ایمیل داریم. همین نکته استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی را بدل به فرآیندی مناسب خواهد کرد.

نکته مهم درخصوص بازاریابی ایمیلی ضرورت طراحی محتوا و قالب جذاب است. محتوای ایمیل ما باید کوتاه باشد. متاسفانه برخی از برندها در تلاش برای جلب نظر مخاطب اقدام به طراحی متن طولانی می کنند. این امر حوصله مخاطب را سر خواهد برد. همچنین قالب ایمیل ما نیز باید جذاب و مطابق با مناسبت پیش رو باشد. این امر تاثیر روانی مطلوبی بر روی مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد.

مطلب مرتبط: راهکارهای زیرکانه بازاریابی دیجیتالی

5. تبدیل خرید مناسبتی به فرآیندی ساده برای مشتریان

سهولت دسترسی به محصولات و انجام خرید در تصمیم گیری نهایی مشتریان تاثیر انکارناپذیری دارد. هیچ کس علاقه ای به طی مسیری دشوار برای خرید آنلاین ندارد. به هر حال توسعه فروشگاه های آنلاین با هدف ایجاد سهولت در خرید صورت گرفته است. بنابراین باید در عمل نیز از چنین الگویی پیروی کرد. اگر خرده فروشی شما برنامه دقیقی برای ساده سازی فرآیند خرید مشتریان ندارد، باید هرچه زودتر به فکر باشید. عملکرد آمازون یکی از مثال های مطلوب در این زمینه است. این خرده فروشی بزرگ به منظور سهولت در ارسال سفارش مشتریان اقدام به همکاری نزدیک با شرکت های پستی پیشرفته و همچنین راه اندازی خط ارسال مستقیم منحصر به فردش کرده است.

بدون تردید برنامه ریزی برای موفقیت در بازاریابی مناسبی در روزهای پایانی فشار زیادی بر روی مدیران ایجاد می کند. نکته مهم در اینجا تلاش برای استفاده از روش های مناسب به منظور کسب موفقیت است. جمعه سیاه برای اغلب خرده فروشی ها اهمیت حیاتی دارد. بنابراین استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله گام مناسبی در راستای بهبود شرایط در روزهای پایانی خواهد بود.

منبع : autopilothq
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QiLubYD2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه