بازاریابی تاثیرگذار با جمع آوری اطلاعات از رقبا - فرصت امروز

شنبه, 28 ارديبهشت 1398 - 14:00

معرفی 3 ابزار جست وجوی اطلاعات برای بازاریابی

بازاریابی یکی از فعالیت های بسیار حیاتی برای توسعه کسب وکار برندها به حساب می آید. به طور معمول بازاریاب ها با پرسش های کلیدی در زمینه فعالیت شان مواجه هستند. به پرسش های ذیل توجه کنید:

• وضعیت عملکرد رقبا چگونه است؟

• چطور بدون جست وجو در سایت رقبا از وضعیت فروش شان آگاه شویم؟

• ترندهای برتر در کسب وکار ما کدام است؟

• برترین کلیدواژه ها برای بازاریابی محصولات شرکت مان کدام است؟

بازاریابی تاثیرگذار

پرسش های فوق به هنگام تحلیل رقابتی وضعیت فعالیت سایر برندها مطرح می شود. چالش اصلی در این میان دشواری یافتن اطلاعات از وب سایت های مختلف است.

خوشبختانه ابزارهای آنلاین کاربردی در زمینه فهرست بندی سایت های رقبا و استخراج اطلاعات از دل آنها وجود دارد. چنین ابزارهایی اطلاعات کلیدی را براساس نوع نیاز ما تهیه و دسته بندی می کنند. پیش از پرداختن به ابزارهای مفید در راستای کسب اطلاعات از سایت های رقیب باید به پرسشی اساسی پاسخ دهیم: چرا تهیه فهرستی از سایت های رقبا اهمیت داد؟

مطلب مرتبط: 13 کمپین الهام بخش بازاریابی تاثیرگذار

هدف اصلی از تولید فهرست سایت ها

هدف اصلی ساخت فهرستی از سایت ها بازاریابی بهتر است. بازاریابی هدایتگر فروش برندها و بالطبع سودآوری است. بدون تردید استفاده از اطلاعات دقیق و کاربردی برای بازاریابی ضروری است. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب به محتوای تولیدی مان وجود ندارد. همچنین رقبای ما نیز در پی جلب نظر مشتریان به خود هستند. عدم فعالیت مناسب ما در حوزه بازاریابی و تبلیغات مشتریان زیادی را به آنها تقدیم خواهد کرد.

وقتی برند ما از وضعیت فعالیت رقبای خود آگاهی داشته باشد، امکان پیگیری رقابت نزدیک و تولید محتوا با استفاده از اشتباهات آنها پدید می آید. بدون شک تمرکز بر روی نقاط ضعف رقبا و خلق کمپین های بازاریابی با توجه به آن تاثیر انکارناپذیری بر روی موفقیت برندمان خواهد داشت.

نکته مهم در این میان توجه به تاثیر بسیار پردامنه تغییرات کوچک حوزه بازاریابی بر روی فعالیت برندهای بزرگ است. به عنوان مثال، برند نایک در صورت اعمال تغییری هرچند کوچک در زمینه بازاریابی خود با بازخوردهای شگرفی رو به رو خواهد شد. این امر برای برندهای کوچک و نوپا نیز اهمیت دارد. ما همیشه باید یک نگاه مان به وضعیت فعالیت رقبا باشد. در غیر این صورت امکان غافلگیری برندمان وجود خواهد داشت.

ابزار جست وجوی اطلاعات بازاریابی

انواع ابزارهای جست وجوی اطلاعات مورد نیاز ما

ابزارهای مورد نظر در این بخش کارایی متفاوتی برای کسب وکارهای گوناگون دارند. با توجه به ویژگی های هر کدام باید دست به انتخاب هوشمندانه زد.

1. وب سایت های تحلیلی

وب سایت های تحلیلی دامنه وسیعی از اطلاعات مختلف را با توجه به وضعیت جست وجوی کاربران در موتورهای جست وجو گردآوری و طبقه بندی می کنند. سایتی نظیر Webspotter io نیاز مشتریانش به اطلاعات دقیق در مورد طیف مشخصی از کاربران را از طریق جست وجوی حوزه کسب وکار و صنعت مرتبط با فعالیت آنها دسته بندی می کند. مزیت چنین سایت هایی تبدیل ابرداده ها به اطلاعات کاربردی در زمینه بازاریابی و تبلیغات است.

یکی دیگر از سایت های تحلیلی مطلوب الکسا نام دارد. البته این سایت هنوز جای پیشرفت و انطباق با نیازهای مخاطب هدف را دارد. اگر نیاز ما در زمینه بررسی میزان بازدید کاربران از یک سایت و میزان محبوبیت محتوای آن است، مراجعه با الکسا بهترین راهکار خواهد بود. این سایت اطلاعات خود را به صورت طبقه بندی شده و دقیق در اختیار کاربران قرار می دهد. استفاده از نمودارهای جذاب و سه بعدی نیز به کیفیت کار آنها می افزاید.

سایت های تحلیلی پولی امکانات بیشتری در اختیار ما قرار می دهند. با این حال نیازمند پرداخت حق اشتراک مشخصی هستند. مزیت اصلی چنین سایت هایی تمرکز به گونه های اطلاعات مورد بی توجهی سایت هایی نظیر الکساست. اگر برند شما نیازمند جست وجوی عمیق و همه جانبه اینترنت است، استفاده از ابزارهای رایگان کافی نخواهد بود. مراجعه به سایت های پولی در این میان انتخاب منطقی تری محسوب می شود.

دلیل اصلی ارائه سرویس بهتر از سوی سایت های پولی نظیر Webspotter بهره مندی شان از الگوریتم های جست وجوی سایت بسیار پیشرفته است. سایت هایی نظیر الکسا از آمارهای ماهانه موتورهای جست وجو نظیر گوگل برای تهیه اطلاعات استفاده می کنند. با این حال Webspotter و سایر سایت های پولی دارای موتور ویژه خود برای کاوش در سطح اینترنت هستند.

2. جست وجوی کلیدواژه ها

بی تردید این شیوه محبوب ترین نوع جمع آوری اطلاعات از سطح اینترنت است. با این حال میزان ریسک در روش حاضر بسیار بالاست. بسیاری از برندها پس از یافتن کلیدواژه های به ظاهر مناسب در مرحله اجرا با نتایج نامربوطی مواجه می شوند. به عنوان مثال، اگر هدف ما از کاربرد کلیدواژه ها دسترسی به اطلاعات مربوط به برندهای فعال در زمینه خدمات سرمایه گذاری مالی باشد، شاید در نهایت با اطلاعات مربوط به خدمات بورس و سرمایه گذاری غیرمالی مواجه شویم.

جست وجوی کلیدواژه ها از نظر دقت و عمق بررسی به هیچ وجه قابل مقایسه با خدمات سایت های تحلیل وب نیست. به عبارت بهتر، جست وجوی کلیدواژه ها فقط بر روی بررسی بیشتر ظاهر ماجرا تمرکز دارد. در حالی که جست وجوی عمیق نت از سوی سایت های تحلیلی دامنه وسیع تری از اطلاعات را برای ما به ارمغان می آورد. به علاوه، کلیدواژه ها در بهترین حالت داده های مناسبی را فراهم می آورد. به منظور دسترسی به اطلاعات تحلیل داده ها باید از سوی خودمان صورت گیرد.

راهکار مناسب برای بازاریاب های علاقه مند به جست وجوی کلیدواژه ها استفاده از خانواده کلیدواژ ه ها به جای تمرکز بر روی یک مورد از آنهاست. به این ترتیب نتیجه نهایی کار از دقت و کیفیت بیشتری برخوردار خواهد شد. البته این امر نیاز به تحلیل داده ها برای دسترسی به اطلاعات را نفی نمی کند، بنابراین در بازاریابی از طریق جست وجوی کلیدواژ ه ها یک مرحله اضافی نیز باید از سوی ما صورت گیرد.

ابزار جست وجوی اطلاعات بازاریابی

3. تمرکز بر روی موتورهای جست وجو

بدون تردید تلاش برای جست وجوی سایت های مختلف رقبا و جمع آوری اطلاعات از دل آنها کار بسیار دشواری محسوب می شود. امروزه به منظور کمک به صاحب های کسب وکار نرم افزارهای کاربردی در راستای جست وجوی خودکار سطح اینترنت و تحلیل اطلاعات موجود در سایت های رقبا وجود دارد. به این ترتیب ما فقط باید نام رقبای مان را برای چنین نرم افزارهایی تعریف کنیم. بقیه فرآیند به صورت خودکار روی می دهد.

مطلب مرتبط: خلق کمپین بازاریابی تاثیرگذار

چالش اساسی پیش روی برندها در این زمینه مقابله موتورهای جست وجو با شیوه کار نرم افزارهای جمع آوری اطلاعات است. چنین نرم افزارهایی معمولا از سوی موتورهای جست وجو بلاک می شوند. با این حال استفاده از پراکسی های مخصوص شانس دستیابی به اطلاعات علی رغم جلوگیری های موتورهای جست وجو را افزایش داده است.

تمام اطلاعات گردآوری شده از طریق این روش براساس تعریف اولیه ما صورت می گیرد. نرم افزارهای موردنظر هیچ داده قبلی برای جست وجو ندارند. تعریف ما از نحوه عملکرد آنها هرچه دقیق تر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود. مزیت اصلی این روش امکان بهره مندی از پراکسی های رایگان است. البته برخی از پراکسی های قوی برای دور زدن موتورهای جست وجو نیازمند پرداخت حق اشتراک یا خرید کامل است. خرید کامل پراکسی بیشتر به درد برندهای بزرگ می خورد. به عنوان یک برند تازه کار و کوچک استفاده از نمونه های رایگان نیز مناسب خواهد بود.

جمع بندی نهایی

Webspotter و سایر ابزارهای مشابه نقش اساسی در زمینه کاوش اطلاعات مورد نیاز برای برندها در زمینه بازاریابی دارد. هیچ بازاریاب یا برندی توانایی بی توجهی یا نادیده انگاری اهمیت چنین اطلاعاتی را ندارد. به همین دلیل جهت گیری دقیق ما به سوی استفاده هرچه بهتر از اطلاعات رقبا ضروری است. در این میان سه شیوه کلی پیش روی ما قرار دارد. بی شک دشواری های استفاده از روش جست وجوی کلیدواژه ها بسیار بیشتر از سایر نمونه هاست. با این حال نکته مهم استفاده ترکیبی از سه شیوه فوق است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی