وقتی هوش مصنوعی به سوالات پاسخ می دهد و دیگر فهرستی از لینک ها را به شما نشان نمی دهد، کسب و کار شما چگونه نه تنها زنده بماند، بلکه پیشرفت کند؟
برای بیش از یک دهه، دنیای بازاریابی دیجیتال حول یک محور اصلی می چرخید: بهینه سازی برای موتورهای جست وجو یا همان سئو. قانون بازی ساده بود: با استفاده از کلمات کلیدی درست، ساختار فنی بی نقص و کسب اعتبار از سایت های دیگر خودتان را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید. کسب و کارها ارتشی از متخصصان را به خدمت گرفتند تا برای قرار گرفتن در آن 10 لینک آبی رنگ گران بها با هم بجنگند، اما این دوران با سرعتی غیرمنتظره در حال تبدیل شدن به یک خاطره است.
با ظهور غول های هوش مصنوعی مولد مانند چت جی پی تی و ادغام آن در موتورهای جست وجویی چون بینگ و مهمتر از همه معرفی تجربه جست وجوی مولد (SGE) توسط خودِ گوگل ما در آستانه یک انقلاب بزرگ قرار داریم. دیگر قرار نیست جست وجو شما را به فهرستی از منابع هدایت کند. موتور جست وجو خودش در حال تبدیل شدن به یک متخصص است؛ یک دستیار هوشمند که اطلاعات را از سراسر وب جمع آوری، تحلیل و در قالب یک پاسخ جامع و مستقیم به شما ارائه می دهد.
در این دنیای جدید سوال این نیست که چگونه در رتبه اول قرار بگیرید. سوال وحشتناک تر این است: اگر دیگر رتبه ای وجود نداشته باشد چه؟ وقتی هوش مصنوعی، خودش پاسخ نهایی را می نویسد، جایگاه کسب و کار شما کجاست؟ اینجاست که یک مفهوم کاملا جدید به نام بهینه سازی برای موتورهای مولد یا (Generative Engine Optimization) وارد میدان می شود. خب اجازه دهید قوانین این عصر جدید را با هم مرور کنیم.
قانون اول: اصالت همه چیز است
در دنیای سئو کلاسیک بسیاری از کسب و کارها می توانستند با تولید محتوای ظاهرا مفید و تکرار کلمات کلیدی خود را به عنوان متخصص جا بزنند، اما آن روزها تمام شد. هوش مصنوعی مولد برای اینکه بتواند یک پاسخ قابل اعتماد ارائه دهد، به منابعی نیاز دارد که به طور وسواس گونه ای معتبر باشند. اینجا، مفهوم کلیدی گوگل که ترکیب تجربه، تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن است، نه تنها مهمتر می شود، بلکه به یک ضرورت مطلق تبدیل می شود.
مطلب مرتبط: بهینه سازی سئو برای جست و جوی صوتی کاربران
یک هوش مصنوعی محتوای یک وبلاگ آشپزی را که توسط یک فرد بی نام و نشان نوشته شده، در کنار محتوای سرآشپزی که 10 سال سابقه کار در رستوران های برجسته دارد، قرار می دهد. به نظر شما کدام یک را به عنوان منبع اصلی پاسخ خود انتخاب خواهد کرد؟
در عصر بهینه سازی برای موتورهای مولد شما باید به طور شفاف نشان دهید که چرا حرف شما صحیح است. محتوای شما باید توسط متخصصان واقعی نوشته شود، تجربیات دست اول را به اشتراک بگذارد و با مدارک و شواهد از ادعاهای خود پشتیبانی کند. هوش مصنوعی به دنبال منابعی است که می توان به آنها اعتماد کرد، چون اعتبار خودش به اعتبار منابعش گره خورده است.
قانون دوم: حرکت از کلمات کلیدی به سمت مکالمه
جست وجو دیگر یک فرآیند یک طرفه نیست که در آن کاربر کلمه ای را وارد کرده و منتظر لینک بماند. جست وجو در حال تبدیل شدن به یک مکالمه است. کاربران سوالات کامل تر و پیچیده تری می پرسند و از موتور جست وجو انتظار دارند مانند یک انسان منظور آنها را بفهمد و یک پاسخ جامع ارائه دهد. در این فضا تمرکز صرف روی چند کلمه کلیدی، یک استراتژی شکست خورده است.
محتوای شما باید از نو طراحی شود تا بتواند به سوالات واقعی و چند لایه پاسخ دهد. فرض کنید یک شرکت نرم افزار مدیریت پروژه می فروشد. در گذشته، این شرکت روی کلمه کلیدی نرم افزار مدیریت پروژه تمرکز می کرد، اما در دنیای جدید باید محتوایی خلق کند که به این سوالات پاسخ دهد: چگونه یک تیم از راه دور را به طور موثر مدیریت کنیم؟ بزرگ ترین اشتباهات در برنامه ریزی یک پروژه چیست؟ بهترین روش برای تقسیم وظایف در یک تیم کوچک کدام است؟
محتوای شما باید مانند یک فصل از یک کتاب درسی جامع باشد که یک موضوع را از زوایای مختلف پوشش می دهد. هدف، دیگر فقط جذب کلیک نیست؛ هدف این است که محتوای شما آنقدر غنی، کامل و کاربردی باشد که هوش مصنوعی به این نتیجه برسد که پاسخ نهایی در دل مطلب شما نهفته است.
مطلب مرتبط: بهینه سازی سئو محلی با انواع محتوای مناسب
قانون سوم: دیدگاه منحصر به فرد، برگ برنده شما
هوش مصنوعی مولد، در خلاصه سازی و ترکیب اطلاعات موجود، یک استاد به تمام معناست. اگر محتوای شما صرفا تکرار چیزهایی باشد که صدها سایت دیگر هم گفته اند، چرا هوش مصنوعی باید شما را به عنوان منبع ذکر کند؟ او می تواند آن اطلاعات را از هر جای دیگری هم به دست آورد. در این دنیای جدید، برگ برنده شما، ارائه یک دیدگاه منحصر به فرد و داده های دست اول است.
آیا می توانید تحقیقات و نظرسنجی های اختصاصی خودتان را انجام دهید؟ آیا داده های داخلی شرکت شما، روند جالبی را در بازار نشان می دهد که دیگران از آن بی خبرند؟ آیا می توانید یک مطالعه موردی عمیق از موفقیت یکی از مشتریان تان ارائه دهید؟ اینها دارایی های ارزشمندی هستند که هوش مصنوعی نمی تواند آنها را در جای دیگری پیدا کند. محتوایی که شامل تحلیل های جدید، نقدهای جسورانه و نگاهی متفاوت به یک موضوع تکراری باشد، ارزش بسیار بالایی برای موتورهای مولد خواهد داشت. در عصری که همه به اطلاعات یکسان دسترسی دارند، این دیدگاه شماست که شما را متمایز می کند.
قانون چهارم: صحبت با هوش مصنوعی به زبان خودش
با تمام هوشمندی، یک موتور هوش مصنوعی هنوز یک ماشین است و برای درک دقیق محتوا، به کمک نیاز دارد. اینجاست که جنبه فنی ماجرا اهمیت پیدا می کند. استفاده از داده های ساختاریافته یا اسکیما (Schema)یک راه برای صحبت کردن مستقیم با هوش مصنوعی است. این کدها، مانند برچسب های واضحی عمل می کنند که به هوش مصنوعی می گویند هر بخش از محتوای شما چیست.
برای مثال، شما با استفاده از این کدها می توانید به طور مشخص به موتور جست وجو بگویید این یک دستور پخت است، اینها مواد اولیه آن هستند، این مدت زمان پخت است و این هم امتیاز کاربران به آن است. یا مثلا در صفحه یک محصول، می توانید قیمت، موجودی کالا و نظرات خریداران را به طور دقیق برای هوش مصنوعی برچسب گذاری کنید. هر چقدر محتوای شما ساختارمندتر و واضح تر باشد، کار هوش مصنوعی برای استخراج اطلاعات از آن و استفاده در پاسخ نهایی، آسان تر خواهد بود. این کار شانس شما را برای اینکه بخشی از پاسخ نهایی باشید، به شدت افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید
سخن پایانی
بهینه سازی برای موتورهای مولد یک تغییر زودگذر یا یک مد جدید در بازاریابی نیست. این یک تحول بنیادی در نحوه دسترسی انسان به اطلاعات است. کسب و کارهایی که با همان ذهنیت قدیمی سئو به این دنیا نگاه کنند، به زودی خود را در تاریکی مطلق خواهند یافت و نمی فهمند چرا دیگر کسی آنها را نمی بیند.
اما آنهایی که این تغییر را با آغوش باز بپذیرند و تمرکز خود را از ترفندهای رتبه بندی به سمت خلق محتوای اصیل، عمیق، معتبر و فوق العاده مفید تغییر دهند، برندگان بزرگ این دوران جدید خواهند بود. در نهایت، دوران پسا سئو یک پاداش بزرگ برای کسانی است که همیشه به دنبال ارائه بهترین و صادقانه ترین پاسخ به مشتریان شان بوده اند. این بار، این خود موتور جست وجو است که به بهترین شکل از آنها قدردانی خواهد کرد. بازی واقعا عوض شده است.
منابع: