یکشنبه, ۸ خرداد(۳) ۱۴۰۱ / Sun, 29 May(5) 2022 /
           
فرصت امروز

در دنیایی که حتی کوچکترین بخش های آن هم روز به روز در حال توسعه و بهترشدن است، بازاریاب ها چاره ای به غیر از بهینه سازی تبلیغات شان برای موفقیت در ماراتن نفسگیر جلب نظر مشتریان ندارند. وگرنه حال و روز خواننده جوانی را خواهند داشت که در اولین شب کنسرتش حتی یک نفر هم در سالن حاضر نشده و همه صندلی ها خالی است. بی شک با این دست فرمان خواننده قصه ما حتی برای جور کردن هزینه برگزاری کنسرتش هم با مشکل رو به رو می شود و در آخر هم سر و کارش با یک عالمه طلبکار عصبانی خواهد بود.

خیلی از بازاریاب ها تا حرف از بهینه سازی کمپین و تبلیغات می شود، فورا یک خط قرمز پررنگ دور برندشان می کشند. انگار که همه چالش ها و اشتباهات دنیای تبلیغات فقط مخصوص بقیه است و برند آنها همیشه عزیز دل مشتریان باقی خواهد ماند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین رویکردی به سادگی آب خوردن شما را سه هیچ از رقبای تان عقب می اندازد؛ به ویژه اگر پای تبلیغات در گوگل ادز هم در میان باشد. آن وقت خود گوگل تبدیل به اولین دردسر شما می شود و طوری کمپین تان را کنار می زند که انگار از اول هم برندتان پایش را در گوگل ادز نگذاشته است؛ به همین سادگی!

در اینکه گوگل مثل سوپراستارهای سینمایی برای همه مردم دنیا شناخته شده است، هیچ شکی نیست، اما این واقعیت اصلا دلیل خوبی برای خوش بینی شما نسبت به موفقیت بی برو برگشت در همکاری با این غول دیجیتال نخواهد بود. هرچه باشد گوگل با کسی شوخی ندارد و اصلا اجازه نمی دهد یک برند با زرنگ بازی محتوایی بی کیفیت را جای تبلیغی حرفه ای به کاربرانش قالب کند؛ آن هم با استفاده از اعتبار گوگل ادز.

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

همانطور که در یک گروه ارکستر حرفه ای همه نوازنده ها به نوعی بهترین موسیقیدان ها هستند و جایی برای افراد تازه کار نیست، بازاریاب ها هم برای اینکه شانسی برای حضور در ارکستر تبلیغاتی گوگل ادز داشته باشند، راهی به غیر از طراحی محتوای تبلیغاتی درجه یک ندارند. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که برندی در حد و اندازه گوگل فقط برای پول هر تبلیغی را پیش پای مخاطبش قرار دهد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: تبلیغات گوگل ادز موفق: آموزش سیستم مزایده ای گوگل + 6 تکنیک طلایی

بعضی از بازاریاب ها فکر می کنند شکست تبلیغاتی هم بخشی از دنیای کسب و کار است و در عین ناباوری خیلی راحت از کنار شکست های شان رد می شوند. اگر شما هم چنین نظری درباره شکست های تبلیغاتی دارید، باید بگوییم که کاملا دراشتباهید. وضعیت ناکامی های بازاریابی شما در گوگل دقیقا مثل شکست های یک تیم فوتبال در بازی های لیگ است. تیمی در حد و اندازه لیورپول را در نظر بگیرید؛ اگر این تیم با آن هم ستاره هایش هم یکی دو بازی را ببازد، تقریبا دیگر شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس نخواهد داشت. حالا اگر شما هم حتی یک شکست بچه گانه در تبلیغات گوگل ادز بخورید، شاید خیلی زود پرونده ماجراجویی تان در دنیای گوگل شروع نشده به پایان برسد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برندی باید مثل یک شوالیه کاردرست برای هر مشکل و چالشی در دنیای گوگل ادز آماده شود. البته در این زمین بازی ابزار اصلی شما به جای شمشیر و نیزه ابزار فقط و فقط محتوای تبلیغاتی و عملکردتان در گوگل ادز است. پس لطفا هر فکر و خیالی درباره شباهت دنیای گوگل ادز با بازی های کامپیوتری پرطرفدار را همین حالا فراموش کنید!

فکر می کنم تا الان خیلی خوب فهمیده باشید که ما در این مقاله می خواهیم درباره راه و چاه های موفقیت در گوگل ادز با شما حرف بزنیم. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم و بگوییم که قرار نیست دوباره تکنیک های مقالات قبلی مان را تکرار کنیم، بلکه این بار پای بهینه سازی تبلیغات در میان است. پس اگر شما هم دوست دارید تبلیغات تان در گوگل ادز یک سر و گردن بالاتر از بقیه رقبا باشد، راهکارها یا همان هک های تبلیغاتی این مقاله مخصوص شماست. البته در اینجا خبری از فرمول های جادویی یا انواع روش های بی سر و ته نیست، بلکه ما یک راست رفته ایم سراغ بهترین تکنیک های دنیا که درس شان را حسابی پس داده اند. این شما و این هم هک های بهینه سازی تبلیغات در گوگل ادز.

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: 8 راهکار طلایی برای حرفه ای شدن

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

آیا تا به حال به شباهت بین تبلیغات در گوگل ادز و کارگردانی یک فیلم سینمایی فکر کرده اید؟ قبول دارم این سوال کمی گیج کننده است، اما اگر با دقت به ماجرا نگاه کنید خیلی زود متوجه وظایف یکسان بازاریاب ها و کارگردان های درجه یک هالیوودی خواهید شد. همانطور که کارگردانی مثل اسکورسیزی باید مطمئن شود هر لحظه از فیلمش برای عاشقان سینما جذاب و نفسگیر است، شما هم به عنوان یک بازاریاب باید قدر تک تک لحظات و فرصت های تبلیغاتی تان را بدانید. وگرنه گوگل بدون حتی یک ذره رحم شما را از ترکیب طلایی تیمش در گوگل ادز بیرون می کند و یک برند تازه نفس را به میدان می فرستد. 

امیدوارم توصیف ما از شرایط گوگل ادز خیلی ناامیدتان نکرده باشد. چراکه ما در روزنامه فرصت امروز مثل همیشه کلی راه حل برای موفقیت تبلیغاتی و راحت شدن از شر دردسرهای گاه و بی گاه گوگل ادز برای برندتان داریم. استراتژی که در این مقاله می خواهیم درباره اش با شما حرف بزنیم، چیزی نیست به غیر از بهینه سازی تبلیغاتی در گوگل ادز. 

شاید پیش خودتان فکر کنید در این مقاله قرار است با کلی تکنیک و مفاهیمی رو به رو شوید که بیشتر در فیلم های علمی- تخیلی به چشم می خورد. در این صورت باید همین اول کاری خیال تان را راحت کنیم و بگوییم که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با راه حل های پیچیده نداریم. پس قلم و خودکارتان را آماده کنید تا یکی از جذاب ترین و در عین حال دلنشین ترین کلاس های زندگی تان را تجربه کنید (امیدوارم داغ دل تان درباره کلاس های دانشگاهی را تازه نکرده باشیم!).

1.    طراحی تبلیغ استاندارد: تکنیکی فراموش شده در میان بازاریاب ها

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

آیا تا به حال تبلیغ معمولی یا کلیشه ای را دیده اید که همه کاربران گوگل را میخکوب کند؟ اگر کسی حتی یک لحظه هم درباره جواب این سوال شک کند، بی برو برگشت یک جای کارش در دنیای تبلیغات حسابی می لنگد. خب، اگر مشتری را سراغ دارید که با دیدن یک تبلیغ کلیشه ای حسابی از خجالت برند موردنظر درنمی آید، ما را هم بی خبر نگذارید.

مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟ همراه با معرفی 5 مدل تبلیغاتی آن

گاهی اوقات بهترین هک های تبلیغاتی در گوگل ادز از قضا ساده ترین آنها هستند. مثلا همین طراحی تبلیغ استاندارد را در نظر بگیرید. از آنجایی که خیلی از بازاریاب ها عادت دارند اهداف بی نهایت بلندپروازانه برای خودشان تعریف کنند احتمالا خیلی زود صدای اعتراض شان در مقابل توصیه ما به هوا بلند می شود. البته ما هم جواب حرفه ای برای این دست از گله و شکایت ها داریم. اگر بخواهیم دور ادعاهای عجیب و غریب درباره تبلیغات گوگل ادز را خط بکشیم، در نهایت هدف اصلی هر تبلیغ تعامل با مخاطب هدف و جلب نظرش به پیام اصلی بازاریابی کمپین خواهد بود. همانطور که می شود حدس زد، این کار خیلی پیچیده یا غیرعادی نیست. پس یک لطفی به خود و برندتان بکنید و به جای تکنیک های عجیب و غریب، شش دانگ حواس تان را به همین چند نکته پیش روی تان بدهید:

•    طراحی تیتر جذاب و کوتاه: تبلیغات گوگل ادز دفترچه یادداشت یا دیوار یادگاری نیست. پس سعی کنید خیلی شیک و مجلسی فقط از تیترهای کوتاه استفاده کنید. این نکته در ترکیب با خلاقیت مخصوص بازاریاب ها همیشه نتیجه شگفت انگیزی خواهد داشت. با این حساب کمی به قوه خلاقیت تان مجال بدهید تا در دنیای تبلیغات خودنمایی کند؛ به همین سادگی!

•    نوشتن متن جانبی خلاقانه: مشتریان در گوگل یا هر گوشه دیگری از دنیای اینترنت از دست تبلیغات کلیشه ای که تعدادشان هم کم نیست، حسابی کلافه هستند. پس اگر دوست ندارید خیلی زود جای مخصوصی برای کسب و کارتان در فهرست برندهای به درد نخور پیدا کنید، دور هر تکنیک یا روشی که حتی رنگ و بویی از کلیشه های رایج را دارد هم خط بکشید. اینطوری متن جانبی تبلیغ تان همیشه خلاقانه و صدالبته خیره کننده برای مشتریان می شود. 

•    جاگذاری درست دعوت به عمل (CTA): جاگذاری درست دعوت به عمل یکی دیگر از آن نکاتی است که هر بازاریابی باید حواسش به آن باشد. شما در اینجا مثل یک فوتبالیست حرفه ای باید اول موقعیت گلزنی را فراهم کنید و بعد هم با یک پیشنهاد شگفت انگیز گل قهرمانی برندتان را بزنید. به زبان خودمانی، به غیر از پیدا کردن جایی درست برای CTA باید پیشنهادی مثل تخفیف یا فرصت مرجوعی سفارش در بلندمدت را پیش پای مشتریان بگذارید. وگرنه شاید حتی یک دلار هم از کمپین تان سود نکنید.

•    استفاده از اکستنشن های تبلیغاتی: اکستنشن های تبلیغاتی برخلاف اسم غلط اندازشان اصلا مفهوم پیچیده ای نیستند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، این بخش از تبلیغات فقط شامل اضافه کردن کانال های ارتباطی مثل شماره تماس، لینک خرید از سایت و همینطور صفحه نظرات مشتریان قبلی محصولات تان است. پس قبل از اینکه سر مشتریان را با کلی تبلیغ درد بیاورید، فکری به حال اکستنشن تبلیغات تان هم بکنید. 

2.    بهینه سازی صفحه فرود: مشتریان با چشم شان خرید می کنند

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

اجازه دهید این بخش را با یک مثال دم دستی و در عین حال کاربردی شروع کنیم. وقتی شما در یوتیوب یک تیزر تبلیغاتی از فیلم کارگردانی مشهور را مشاهده می کنید، انتظارتان از آن چه خواهد بود؟ اگر بخواهیم با هم روراست باشیم، احتمالا مواردی مثل کیفیت مشابه فیلم با تیزر و همینطور بازی های چشم نواز جواب های خوبی خواهد بود. حالا اگر شما بعد از تماشای یک تیزر سراغ دانلود فیلم اصلی بروید و یکهو با فیلمی در حد سینمای هند مواجه شوید، چه واکنشی خواهید داشت؟ شما را نمی دانم، ولی من که بابت حجم اینترنتی که هدر داده ام، حسابی شاکی خواهم شد!

باور کنید یا نه، ماجرای بالا درباره دنیای تبلیغات گوگل هم مصداق دارد. اگر شما حتی بهترین تبلیغ گوگل را هم پیش پای مشتریان قرار دهید اما فکری به حال صفحه فرودتان نکرده باشید، دست آخر با کلی گله و شکایت تنها می مانید و احتمالا گوگل هم بابت کاری که با اعتبارش کرده اید حسابی از خجالت تان درخواهد آمد. 

ما در این بخش برای اینکه آن روی گوگل در حفاظت از کاربرانش را نبینید، چند تا هک های ساده و کاربردی را برای تان آماده کرده ایم:

•    افزایش سرعت بارگذاری صفحه فرود: هیچ کس دوست ندارد چند دقیقه پشت لپ تاپ یا موبایلش معطل شود؛ آن هم برای یک تبلیغ ساده در گوگل. پس اگر دوست ندارید کاربران خیلی راحت قید تبلیغات تان را بزنند، یک لطفی به تیم بازاریابی تان بکنید و افزایش سرعت صفحه فرود را از همان اول کار در دستور کار قرار دهید. وگرنه مخاطب تان را حسابی یاد چند دهه قبل و نسل اینترنت کارتی خواهید انداخت!

•    به روز رسانی مدام: هیچ صفحه فرودی برای همیشه باب میل مشتریان باقی نمی ماند. به همین خاطر شما باید خیلی زود آنها را عوض کرده و نمونه های بهتری پیش پای مشتریان تان قرار دهید. هرچه باشد کاربران در دنیای اینترنت با هیچ برندی شوخی ندارند و یک صفحه فرود تکراری کافی است تا طوری دور برندتان را خط بکشند که انگار اصلا در بازار وجود هم ندارید.

•    ارتباط میان صفحه فرود و تبلیغ اصلی: شما نمی توانید در تبلیغ گوگل ادزتان یک حرفی بزنید و بعدا در صفحه فرود دنیا پیام بازاریابی دیگری را داشته باشید. فکر می کنم ایجاد ارتباط معنایی میان اجزای مختلف یک کمپین آنقدر نکته واضحی باشد که هر بازاریابی خیلی خوب آن را بلد باشد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی موبایل چیست؟ همراه با راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

•    انتخاب تیتر هیجان انگیز: تیتر صفحه فرود شما هم باید مثل تبلیغ گوگل تان برای مخاطب جذاب باشد و وی را به صندلی کامپیوترش میخکوب کند. البته منظور ما در اینجا کپی کردن همان تیتر در صفحه فرود نیست، بلکه شما باید یک تیتر جداگانه برای این بخش طراحی کنید. خیال تان هم بابت رعایت کوتاهی تیتر راحت باشد، چراکه کاربران در صفحه فرود با تیترهای طولانی خیلی جنگ و دعوا ندارند.

3.    هدف گذاری حرفه ای روی مشتریان: کدام برند بودجه اش را از سر راه آورده؟

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

شاید تکنیکی که در این بخش برای بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز معرفی می کنیم، تا حدودی ساده یا حتی بی نهایت آماتور به نظر برسد. خب به هر حال تقریبا همه بازاریاب ها می دانند قبل از شروع به طراحی تبلیغات شان باید هدف گذاری درست و حسابی روی مخاطب شان داشته باشند. وگرنه خیلی راحت بودجه شان را دور ریخته و حتی ممکن است حرص بعضی از کاربران گوگل را هم دربیاورند؛ به همین سادگی!

قبول دارم پیدا کردن مخاطب هدف در بین میلیاردها کاربر روزانه گوگل کار خیلی ساده ای نیست، اما از طرفی شما لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. هرچه باشد ما در روزنامه فرصت امروز کنارتان هستیم تا صفر تا صد بهینه سازی تبلیغات در گوگل ادز را یاد بگیرید. پس با خیال راحت فقط به چند تا توصیه ای که برای تان جدا کرده ایم، توجه کنید:

•    ایجاد پرسونای مخاطب: پرسونای مخاطب یکی از بهترین ایده ها برای پیدا کردن مخاطب هدف در یک چشم به هم زدن است. اگر شما هم بارها و بارها در بازار گیج شده اید و دست آخر هم خودتان را در یک هزارتوی بی پایان پیدا می کنید، پرسونای مخاطب همان تکه گمشده پازل تبلیغات گوگل ادز شماست. شما برای طراحی پرسونای مخاطب تان کافی است فقط به آنچه مشتریان احتمالی برندتان می خواهند، فکر کنید. اگر در این میان انتظارات خودتان از مشتریان احتمالی را هم چاشنی کار کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. 

•    هدف گذاری برمبنای دستگاه کاربران: شاید این نکته خیلی غیرعادی باشد، اما دستگاه هوشمندی که کاربران استفاده می کنند نقش مهمی در هدف گذاری بر روی آنها دارد. خب انتظار ندارید که یک تبلیغ برای کاربران گوشی های هوشمند و تلویزیون های هوشمند تاثیر یکسانی داشته باشد؟ امروزه آنقدر روش های دسترسی به اینترنت گسترش پیدا کرده که دیگر باید دسته بندی و هدف گذاری بر روی مخاطب هدف را نیز براساس آن انجام داد، در غیر این صورت شما خیلی زود از لیگ قهرمانان تبلیغات گوگل ادز حذف خواهید شد. 

•    هدف گذاری زمانی: شما قرار نیست هر زمانی که دوست داشتید تبلیغات تان را پیش روی مخاطب قرار دهید و انتظار بازخوردهای عالی داشته باشید. اگر مراحل قبلی را خیلی خوب طی کرده باشید، الان اطلاع نسبی از مخاطب هدف تان دارید. حالا نوبتی هم باشد، باید فکری به حال ارائه محتوای تان به مخاطب هدف در بهترین ساعت ممکن باشید. این کار دقیقا مثل نمایش تبلیغات تلویزیونی در ساعت های پربیننده و زمان پخش سریال های محبوب مردم است. پس منتظر چه هستید؟ همین الان به فکر نمایش تبلیغات تان در بهترین ساعت ها باشید. برای این کار هم کافی است سری به گوگل آنالیتیکس بزنید یا حتی از مشتریان تان نظرخواهی کنید. 

شاید در ابتدا اجرای تکنیک های بالا کمی سخت باشد، اما مگر کار آسان و ساده هم در دنیای تبلیغات وجود دارد؟ البته در این یک مورد خاص قول می دهیم اگر خوب تمرین کنید به زودی تمام مشکلات تان در این حوزه رفع خواهد شد. 

4.    ارزیابی مداوم تبلیغات: فراموشکاری ممنوع!

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

وقتی صحبت از بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز می شود، هیچ جوره نمی شود بی خیال ارزیابی مداوم کمپین و تبلیغات شد. همانطور که یک تیم بسکتبال در لیگ فشرده NBA باید به همیشه نیم نگاهی به رقبا داشته باشد و گروه آنالیزور حرفه ای دم دستش باشد، شما هم به عنوان بازاریاب بدون اطلاعات دقیق و صدالبته معتبر کاری از پیش نخواهید برد. پس اگر دوست دارید مثل یک جنگجوی کارکشته و حرفه ای از پس هر برند بزرگی بربیایید، باید مهارت تان در ارزیابی تبلیغات را بیشتر کنید. 

خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند برای ارزیابی کمپین راهکارهای جادویی وجود دارد و به آب و آتش می زنند تا ره صدساله را یک شبه طی کنند. اگر از ما می شنوید، چنین تکنیک هایی اصلا وجود خارجی ندارد. پس بی خودی خودتان را گول نزنید. البته ما قصد نداریم فقط شما را ناامید کنیم و همه رویاهای شیرین تان را از بین ببریم، بلکه راهکارهای جایگزینی هم برای آنها داریم. پس لطفا همه حواس تان را جمع کنید به جای روش های بی سر و ته از همان اول سراغ این سه تکنیک موردتایید ما در روزنامه فرصت امروز بروید:

•    ارزیابی اطلاعات کمپین به طور روزانه: آگاهی از وضعیت کمپین های تبلیغاتی در گوگل ادز کار خیلی سختی نیست، البته به شرط اینکه آن را روزانه انجام دهید. وگرنه آخر هفته با کلی گزارش های روی هم تلنبار شده تنها خواهید ماند. بنابراین شما به جای اینکه کارتان را دقیقه 90 با کلی زحمت انجام دهید، روزی فقط چند دقیقه از وقت تان را خالی کنید و به مسئله حیاتی ارزیابی کمپین اختصاص دهید. فکر نمی کنم چنین کاری خیلی سخت باشد، نظر شما چیست؟

•    تبلیغات جدید را امتحان کنید: اگر با دقت به دور و اطراف تان نگاه کنید، کلی ایده تازه برای تبلیغات در سراسر دنیا وجود دارد. ماجرا در اینجا دقیق مثل ترندهای مختلف در شبکه های اجتماعی است. پس تعارف را کنار گذاشته و دست از محافظه کاری بردارید. قول می دهیم امتحان کردن ترندهای تازه در طراحی تبلیغات آنقدرها هم کسل کننده یا بی فایده نیست.

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها

•    رقابت گسترده در گوگل ادز را یادتان نرود: مشکلی که خیلی از بازاریاب ها در گوگل ادز دارند، فراموش کردن سریع حجم بالای رقابت در این پلتفرم دوست داشتنی است. خب وقتی پای گوگل با آن هم نوستالژی های رنگارنگ وسط باشد، هر برندی حاضر است حتی تا قله قاف هم برود تا جایگاه تبلیغاتی تضمین شده ای برای خودش در گوگل ادز دست و پا کند. پس شما باید شش دانگ حواس تان به وضعیت تبلیغاتی تان در گوگل ادز باشد تا یک وقت بی خود و بی جهت جایگاه تان در این پلتفرم دوست داشتنی را مثل آب خوردن از دست ندهید. 

همانطور که می شود حدس زد، ارزیابی مداوم  تبلیغات در گوگل ادز خیلی امر عجیب یا غافلگیرکننده ای نیست. همانطور که یک بازیگر حرفه ای برای اینکه در کانون توجه مردم باشد باید همیشه کیفیت بازی اش را افزایش دهد، شما هم به عنوان بازاریاب با ارزیابی تبلیغات تان این فرصت طلایی برای ارتقای کیفیت آنها را پیدا خواهید کرد؛ به همین سادگی.

5.    انتخاب بازارهای محلی: وقتی شخصی سازی حرف اول و آخر را می زند

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

بی شک همه ما در طول زندگی مان کلی برند بزرگ و کوچک را دیده ایم که با هزینه های سرسام آور کمپین هایی در چهارگوشه دنیا اجرا می کنند. صرف نظر از میزان بازگشت سرمایه این دست از تبلیغات باید نیم نگاهی هم به هزینه بالای استفاده از شیوه موردنظر داشته باشیم. اگر بودجه مالی برند شما در حد و اندازه تیم های رئال مادرید یا منچستر سیتی است، احتمالا ریخت و پاش در گوگل ادز اصلا به چشم تان هم نخواهد آمد، اما اگر مثل خیلی دیگر برندها همیشه با غول بودجه محدود سر و کار دارید، این تازه اول ماجراهای تان در گوگل ادز خواهد بود. 

خیلی از برندها وقتی وارد دنیای گوگل ادز می شوند، پیش فرض شان ضرورت صرف بودجه های کلان در این حوزه است. راستش را بخواهید، ما اصلا نمی دانیم چطور چنین ذهنیتی در بین بازاریاب ها شکل گرفته، اما واقعیت گوگل ادز 180 درجه با این دست شایعات تفاوت دارد. به زبان خودمانی، شما لازم نیست حتما یک مولتی میلیاردر باشید تا شانسی برای موفقیت در گوگل ادز پیدا کنید. حتما از خودتان می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است، مگر نه؟ در این صورت باید کوتاه ترین جواب ممکن را به شما بدهیم: انتخاب بازارهای محلی برای نمایش تبلیغات!

اجازه دهید برای درک بهتر انتخاب بازارهای محلی از یک مثال واضح استفاده کنیم. فرض کنید شما یک برند با جایگاه متوسط در بازار تولید و و فروش لوازم کمپینگ هستید. در این صورت احتمالا بیشتر مشتریان شما وقتی در مناطق روستایی هستند به دنبال خرید و ثبت سفارش خواهند افتاد. در این صورت اگر شما به جای نمایش تبلیغات تان برای همه مردم در موقعیت های جغرافیایی گوناگون فقط و فقط روی مشتریان روستاهایی که اتفاقا جاذبه گردشگری و کمپ هم دارند متمرکز شوید، موفقیت کمپین تان ردخور نخواهد داشت. 

از آنجایی که گوگل همیشه هوای برندها را دارد، به سادگی آب خوردن امکان شخصی سازی نمایش تبلیغات برای بازارهای محلی را فراهم کرده است. این یعنی دیگر لازم نیست با کلی خرج اضافه تبلیغ گوگل ادزتان را برای تمام مخاطب هدف نمایش دهید و آخر سر هم با کلی نارضایتی کاربران شهری برای مشاهده تبلیغات کمپینگ تنها بمانید. 

حالا که متوجه شدید شخصی سازی تبلیغات تان براساس موقعیت های مکانی چقدر مهم است، باید شیوه این کار را هم به شما یاد بدهیم. وگرنه مثل ماهیگیری خواهید شد که بعد از یک دوره کامل آموزشی آخرسر بازهم ماهیگیری را خوب بلد نشده است. شما برای اینکه تبلیغات تان فقط برای کاربران یک موقعیت جغرافیایی خاص نمایش داده شود، باید اول از همه در حساب گوگل ادزتان به تب هدف گذاری (Targeting) بروید. بعد از آن از بخش اضافه کردن موقعیت مکانی (Add Location) اسم شهر یا منطقه دلخواه تان را وارد کنید؛ به همین سادگی دیگر تبلیغ گوگل ادزتان فقط برای منطقه های مشخص شده نمایش داده می شود. فکر نمی کنم این تکنیک بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز خیلی سخت باشد، نظر شما چیست؟

مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!

6.    بهینه سازی با چاشنی تنظیمات زبانی گوگل ادز: ورود به مرحله ای تازه در تعامل با مشتریان

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

 آیا تا به حال برای تان پیش آمده وقتی مشغول گشت و گذار در اینترنت هستید، یکهو تبلیغی به زبان خارجی از ناکجاآباد جلوی راه تان سبز شود؟ شکی نیست که هر کسی که حتی یک بار هم با اینترنت کار کرده باشد، خیلی خوب با این وضعیت آشنایی دارد. اینطور موقع ها آدم حس و حال توریستی را دارد که در یک کشور خارجی گیر افتاده و حتی یک کلمه از حرف های دیگران را هم متوجه نمی شود.

اگر بخواهیم از مثال بالا در گوگل ادز استفاده کنیم، باید گفت که شما بدون در نظر گرفتن زبان اصلی مخاطب هدف تان حتی یک درصد هم شانس بازگشت سرمایه از تبلیغات تان را نخواهید داشت. خب هرچه باشد کسی در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیست که تبلیغ تان را همینطور بی دلیل مشاهده کند؛ آن هم با زبانی که حتی یک کلمه اش را هم بلد نیست!

راه حل ما در این بخش برای بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز خیلی ساده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را می کنید. بر این اساس شما فقط باید سراغ تنظیمات زبانی گوگل ادز بروید تا بدون اینکه حتی دست به سیاه و سفید بزنید، تبلیغ تان به زبان های انتخابی تان ترجمه شود. برای این کار در اکانت گوگل ادزتان از تب تنظیمات به سراغ گزینه تغییر زبان (Change Language) بروید. بعد از آن هم از بین لیست زبان های مختلف گزینه های دلخواه تان را انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شود. به همین سادگی زبان تبلیغ تان برای هر کاربر شخصی سازی شده و آنها به زبان خودشان تبلیغ برندتان را مشاهده خواهند کرد. 

شاید پیش خودتان فکر کنید ترجمه خودکار متن تبلیغ به زبان های دیگر چندان اهمیتی ندارد. هرچه باشد مگر کسب و کار شما چقدر بزرگ است که بخواهد کل زبان های دنیا را هم پوشش دهد؟ اگر نظر ما را بخواهید، ضرورت چنین کاری بیشتر مربوط به موج جهانی شدن و مهاجرت های گسترده مردم است. یک مثال دم دستی از این مسئله جمعیت 41 میلیون نفری شهروندان ایالات متحده است که زبان اول شان اسپانیایی است. بی شک این افراد ترجیح می دهند تبلیغات مختلف در گوگل را به زبان اول شان مشاهده کنند. با این حساب شما در صورت استفاده از گزینه گوگل ادز در یک چشم به هم زدن تبدیل به همان برندی می شوید که مشتریان سال هاست منتظرش هستند.

7.    مرتب کردن کلیدواژه های قدیمی: به وقت حذف کلیدواژه های از مُد افتاده!

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

همانطور که حضور در یک مراسم مهم با لباسی پر از گرد و خاک برای شما حسابی دردسرساز می شود، کار با گوگل ادز هم بدون مرتب کردن کلیدواژه ها یا به عبارت خودمانی، خانه تکانی های گاه و بی گاه هیچ فایده ای نخواهد داشت. دلیل این امر هم کاملا روشن است؛ گاهی اوقات شما با استفاده از کلیدواژه های قدیمی و مشابه در عمل همان چند درصد شانس تان برای رقابت در بازار جلب نظر مشتریان را هم به باد خواهید داد. پس اگر از ما می شنوید همین حالا دست به کار شوید و چندتایی از کلیدواژه های قدیمی و به درد نخورتان را حذف کنید. قول می دهیم خداحافظی با کلیدواژه های قدیمی خیلی هم دردناک نباشد.

یکی از دلایل اصلی مشاهده کلیدواژه های مشابه در اکانت گوگل ادز برندها مربوط به پیشنهادهای گاه و بی گاه هوش مصنوعی گوگل است. این امر شاید در نگاه اول خیلی جذاب و هیجان انگیز باشد، اما اگر حواس تان نباشد، خیلی زود مجموعه ای از کلیدواژه های شبیه به هم را خواهید داشت که اتفاقا کلی هم هزینه تبلیغات روی دست‎تان می گذارد. پس به جای اینکه چشم بسته از استراتژی گوگل استفاده کنید، نیم نگاهی به تجربه بازاریابی و همینطور نیاز برندتان داشته باشید. اینطوری دیگر خبری از صرف هزینه های باورنکردنی از سوی برندتان نخواهد بود. 

تمیزکاری در گوگل ادز، مثل هر پلتفرم دیگری، بخش های مختلفی دارد. با این حال مهمترین کاری که شما برای بهینه سازی تبلیغات تان باید انجام دهید، مربوط به کلیدواژه هاست. اگر در فرآیند مرتب سازی کلیدواژه ها با چند تا کلیدواژه که شبیه به هم هستند رو به رو شدید، با خیال راحت موارد مشابه را حذف کرده و فقط یکی از آنها را در لیست تان نگه دارید. این کار هم میزان نارضایتی کاربران بابت مشاهده تبلیغات تان در همه جا را کم می کند و هم پول بیشتری برای برندتان ذخیره خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلاس درسی حرفه ای برای بازاریاب ها

8.    گوگل آنالیتیکس را فراموش نکنید: ابزاری برای همه نیازهای بازاریابی

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

گوگل آنالیتیکس از آن دست ابزارهایی است که هر بازاریابی باید دم دستش داشته باشد. چراکه بهترین آمارها و گزارش های ممکن را پیش روی شما قرار داده و در ازای آن حتی یک دلار هم پول نمی گیرد. پس اگر تا به حال از این ابزار حرفه ای استفاده نکرده اید، تعجبی ندارد که برای موفقیت در گوگل ادز با یک عالمه چالش دست و پنجه نرم کرده باشید. 

شاید پیش خودتان فکر کنید استفاده از گوگل آنالیتیکس به طور جداگانه فرصت خوبی برای بهینه سازی تبلیغات تان فراهم می کند. در این صورت باید به اتلاف زمان گسترده چنین راهکاری اشاره کنیم. باور کنید یا نه، استفاده جداگانه از گوگل آنالیتیکس فقط زمان با ارزش تان را هدر می دهد. پس به جای این کار خیلی راحت حساب گوگل ادزتان را با این ابزار دوست داشتنی لینک کنید. اینطوری دیگر لازم نیست برای دسترسی به اطلاعات جدید درباره کمپین تبلیغاتی تان در گوگل ادز با مشکل اتلاف وقت رو به رو شوید. 

اگر لینک کردن ابزارهای گوگل با هم برای شما خیلی سخت و پیچیده به نظر می رسد، کافی است به اکانت تان در گوگل آنالیتیکس بروید و از آنجا در تب مخاطب (Audience) گزینه مربوط به لینک کردن مخاطب ها را انتخاب کنید. اینطوری بدون هیچ دردسری امکان اضافه کردن خودکار مخاطب های تان در گوگل ادز را پیدا می کنید؛ به همین سادگی!

سخن پایانی

بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها

داستان ما درباره روش های بهینه سازی تبلیغات در گوگل ادز دیگر به پایان راه رسیده است. حالا نوبتی هم باشد، وقت آن است که شما به عنوان یک بازاریاب کاردرست درباره بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز و توصیه های ما درباره آن داوری کنید. 

مطلب مرتبط: 5 ترفند تبلیغات کلیکی جهت بهبود عملکرد

یادتان باشد بهینه سازی تبلیغات فقط به توصیه های ما محدود نمی شود. پس همیشه نیم نگاهی به حس ششم تان داشته باشید و فرصت های طلایی برای بهبود وضعیت تبلیغات تان را روی هوا بقاپید. اگر هم در مسیر ماجراجویی تان در گوگل ادز با هر مشکل یا سوالی رو به رو شدید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه منتظرتان هستیم. پس لطفا تعارف را کنار گذاشته و سوالات تان را همین جا با ما به اشتراک بگذارید. 

منابع:

ppcexpo.com/blog/google-ads-optimization-checklist

www.campaignmonitor.com

www.advalyze.com

www.wordstream.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PJpmutww
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه