یکشنبه, 27 مهر 1399 - 14:00

در شرایطی که ویروس کرونا به بزرگ ترین تهدید تاریخ صنعت خودروسازی تبدیل شده است، تسلا رشدی فوق العاده داشته و در این مدت خود را به عنوان ارزشمندترین برند این حوزه، معرفی کرده است. اگرچه ممکن است در رابطه با بزرگ ترین تهدید تاریخ صنعت خودروسازی، تردیدهایی وجود داشته باشد با این حال نکته ‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در طول جنگ ‎های جهانی نیز خودروسازی ها با تولید ماشین ‎های جنگی، به کار خود ادامه می‎ دادند که این مسئله باعث شده بود تا سودآوری آنها با توقف همراه نباشد. با این حال در شرایط حال حاضر بسیاری از برندها، فعالیت خود را کاهش و یا به حالت تعلیق درآورده‎ اند. با این حال تسلا به خوبی موفق شده است تا از یک تهدید، فرصتی طلایی را به وجود آورد. همین امر نیز باعث شده است تا در این مقاله به برخ از دلایل این موضوع بپردازیم. درواقع تردیدی وجود ندارد که تولید خودروهای برقی، به ترند اول تبدیل شده است. با این حال پیش ‎بینی تبدیل شدن به ارزشمندترین برند آن هم در شرایط بحرانی حال حاضر، بدون شک عجیب است. به همین خاطر چند دلیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تبدیل کرونا فرصتی طلایی برای تسلا

1-عدم متوقف کردن اقدامات

این نخستین باری نیست که تسلا با بحران مواجه می ‎شود. درواقع در سال 2008 این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار داشت. با این حال از سال 2012، این شرکت همواره سودآوری داشته است. درواقع هدف اصلی این بوده است که این آمار، تداوم داشته باشد. به همین خاطر علی رغم تمامی مخالفت ‎ها، ایلان ماسک تولید خود را تنها 2 هفته پس از توقف اقدامات خود، از سر گرفت. این مسئله در کنار توجه جهانی به خودروهای برقی و عدم فعالیت سایر رقبا باعث شد تا این شرکت بتواند فروش بسیار خوبی را داشته باشد.

2-تعداد واحدهای تولیدی محدود

ممکن است تصور کنید که شرکتی موفق نظیر تسلا چندین واحد تولید را در سراسر جهان دارد، با این حال این شرکت با تنها دو کارخانه، در این چند سال به کار خود ادامه داده است. بدون شک این تعداد کم، باعث شده است تا عدم فعالیت، با هزینه خاصی همراه نباشد. این امر در حالی است که سایر خودروسازی‎ ها به علت تعدد واحدهای تولیدی خود، هزینه‎ های زیادی را متحمل شوند. در نهایت نکته‎ ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای اطلاق عملکرد مثبت در بازار، هر برند معیار خاص خود را دارد. بدون شک تسلا در مقایسه با سایر برندهای خودروسازی مطرح جهان، نرخ فروش پایین‎ تری داشته و به همین خاطر رسیدن به معیارهای مدنظر برای اطلاق سودآوری و موفقیت، ساده‎ تر است. به همین خاطر نیز این شرکت موفق شده است تا در شرایط سخت حال حاضر نیز به خواسته ‎های خود دست پیدا کند. با توجه به این امر که هزینه‎ های تسلا در مقایسه با سایر برندهای خودروسازی به مراتب پایین ‎تر است، بدون شک رسیدن به سود بالا، امری ساده‎ تر نیز محسوب می ‎شود.

مطلب مرتبط: ثبت رکوردی تازه برای عرضه خودروهای تسلا

3-کنار رفتن سایر رقبا

در بازار به شدت رقابتی حوزه ‎ای پرطرفدار نظیر تولید خودرو، بدون شک امکان رشد برندی نظیر تسلا، بسیار کم خواهد بود. تحت این شرایط توقف رشد ابربرندها، بدون شک بهترین خبر برای یک برند نسبتا تازه ‎کار محسوب می‎ شود. این امر باعث می‎ شود تا آنها به دور از فضای رقابتی بتوانند طرح‎ های خود را پیاده نمایند. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که در مقایسه با تمامی مدیران برندهای خودروسازی، ایلان ماسک شخصیتی شناخته شده‎ تر محسوب شده و حضور فعال وی در رسانه‎ ها، خود عامل تبلیغاتی فوق ‎العاده ‎ای محسوب می ‎شود. درواقع بسیاری از افراد تسلا را صرفا به خاطر شخصیت محبوب و بر پایه اعتبار آقای ماسک، خریداری می ‎کنند.

در نهایت بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که حتی پس از پایان بحران کرونا، این برند همچنان قادر به تداوم بخشیدن به روزهای طلایی خود خواهد بود. علت این امر نیز به این خاطر است که آنها با فعالیت در زمینه تولید خودروهای برقی و خودران، نیاز آتی را به خوبی شناسایی کرده ‎اند. درواقع اگرچه در حال حاضر تعداد خودروهای این برند در خیابان‎ ها بسیار کمتر از سایر رقبا است، با این حال این مسئله طی 5 سال آینده تغییرات بسیاری را پیدا خواهد کرد. درواقع اقدام تسلا مصداق بارز استفاده از استراتژی اقیانوس آبی محسوب می‎ شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید