دوشنبه, ۲۳ فروردین(۱) ۱۴۰۰ / Mon, 12 Apr(4) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی شیوه ای تازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

2 ماه پیش ( 1399/11/13 )

فناوری واقعیت افزوده فقط منحصر به عرصه سینما نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امکان استفاده از این فناوری جذاب را دارند. بحران کرونا و وقوع مشکلات متعدد در زمینه بازاریابی برای بسیاری از کسب و کارها به مثابه فرصتی در راستای یافتن ایده های تازه‎تر برای بازاریابی بود. واقعیت افزوده یکی از فناوری های پرکاربرد در طول سال گذشته بود. این فناوری در سال 2021 نیز محبوبیت بسیار زیادی در میان بازاریاب ها دارد. 

براساس گزارش موسسه مارکسنت، 72 درصد از برندهای خرده فروشی در طول سال گذشته نسبت به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از فناوری واقعیت افزوده اقدام کرده اند. این امر به معنای تاثیرگذاری استفاده از چنین فناوری در میان برندهای بزرگ است. کسب و کارهای کوچک نیز امکان استفاده از چنین فناوری را دارند. براساس گزارشی دیگر از موسسه IBM، 32 درصد از مشتریان به هنگام خرید از فناوری واقعیت افزوده برای ارزیابی ویژگی های محصول استفاده می کنند. با این حساب اگر کسب و کارها در زمینه معرفی محصولات شان به این فناوری مهم توجه نمایند، نتیجه بسیار بهتری در راستای تعامل با مخاطب هدف کسب خواهند کرد. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

مزیت های استفاده از فناوری های نوین بازاریابی هنوز هم برای بسیاری از برندها نامشخص است. همین امر موجب جهت گیری منفی برخی از کارآفرینان در راستای استقبال از فناوری واقعیت افزوده شده است. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی دقیق وضعیت فناوری واقعیت افزوده و مزیت های آن برای بازاریاب هاست. بنابراین در ادامه به طور هرچه دقیق تر به بررسی مزیت های فناوری واقعیت افزوده در حوزه بازاریابی خواهیم پرداخت. این امر موجب ترغیب بازاریاب ها برای استفاده هرچه وسیع تر از فناوری موردنظر خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی با فناوری واقعیت افزوده و مجازی

1.    فراهم سازی امکان جلب نظر مخاطب هدف

بسیاری از بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف مشکلات زیادی دارند. این امر در میان کسب و کارهای با حوزه های فعالیت مخاطب مشترک است. بازاریاب های حرفه ای به خوبی اهمیت جلب نظر مخاطب هدف را می  دانند. بنابراین همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی آنها هستند. استفاده از فناوری واقعیت افزوده دریچه ای تازه برای تعامل با مشتریان در بازارهای مختلف محسوب می شود. یکی از بهترین نمونه ها در این میان مربوط به خرده فروشی های بزرگ است. برخی از خرده فروشی های بزرگ برای نمایش و معرفی پوشاک شان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده می کنند. بر این اساس مشتریان با ایستادن در مقابل مانیتورهای بخش پوشاک امکان مشاهده نمای ظاهری لباس ها بر روی تن شان را دارند. این امر فرآیند زمانبر پوشیدن هر لباس از سوی مشتریان را رفع می کند بنابراین مشتریان در صورت تمایل برای خرید یک لباس امکان تصمیم گیری سریع در مورد رنگ و طرحش را خواهند داشت. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

برخی از برندهای بزرگ مانند نایک برای مشتریان شان امکان طراحی و شخصی سازی محصولات را فراهم کرده اند. بر این اساس مشتریان با طراحی منحصر به فرد محصولات و به کمک فناوری واقعیت افزوده امکان مشاهده طرح نهایی را خواهند داشت. این امر حتی گاهی اوقات نمایش استفاده از محصولات را نیز به مشتریان نشان می دهد. 

امروزه جلب نظر مخاطب هدف بدل به چالشی مهم برای کسب و کارها شده است. بسیاری از برندها در مسیر تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب هدف راهکار بسیار دشواری پیش روی دارند. این امر مشکلات زیادی پیش روی کسب و کارها از نظر بازاریابی و سرمایه گذاری مطمئن در این حوزه قرار می دهد. اگر سرمایه گذاری برندها بر روی فناوری های قدیمی در عرصه بازاریابی باشد، نه تنها خبری از جلب نظر مخاطب هدف نخواهد بود، بلکه بودجه کسب و کارها نیز بر باد خواهد رفت. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه های خلاقانه و تازه است. استفاده از فناوری واقعیت افزوده این امکان را در اختیار برندها قرار می دهد. 

2.    نمایش دیجیتال محصولات برای مشتریان

مشتریان در زمینه خرید آنلاین همیشه نگرانی های فراوانی درباره انطباق تصاویر هر محصول با نمایش واقعی اش دارند. همچنین خرید حضوری امکان مشاهده مستقیم و واقعی محصولات را نیز در پی دارد بنابراین کسب و کارهای آنلاین برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید به دنبال نمایش ویژگی های محصولات براساس فناوری واقعیت افزوده باشند. در غیر این صورت خبری از بهبود وضعیت بازاریابی دیجیتال آنها نخواهد بود. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

بدون تردید نمایش جلوه ای دیجیتال از محصولات باید با دقت زیادی صورت گیرد. هرگونه عدم انطباق میان محصولات با نمای واقعی شان دردسرساز خواهد شد. بسیاری از مشتریان به دلیل عدم انطباق محصولات با نمایش واقعی شان اقدام به مرجوعی آنها می کنند بنابراین باید از طراح های حرفه ای گرافیک در این راستا اقدام کرد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده

گام بعدی در این میان تلاش برای فراهم سازی شرایط بارگذاری نمایش دیجیتال محصولات در دنیای واقعی است. یکی از بهترین تکنیک ها در این میان مربوط به برند IKEA است. این برند سوئدی برای نمایش محصولاتش در خانه مشتریان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده در اپ رسمی اش کرده است. بر این اساس مشتریان امکان مشاهده لوازم مختلف خانه این برند در اتاق پذیرایی یا هر نقطه دیگری از خانه شان را خواهند داشت. نکته جالب اینکه برای استفاده از این قابلیت فقط نیاز به یک گوشی هوشند دارای دوربین خواهد بود. 

3.    فراهم سازی شرایط استفاده محصولات پیش از خرید

بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به عرضه رایگان برخی از محصولات برای مدت زمانی محدود می کنند. همچنین تضمین امکان مرجوعی محصولات در صورت عدم تمایل مشتریان نیز راهکار رایجی محسوب می شود. نکته مهم در این میان هزینه های ارسال و سپس بازگشت محصولات برای کسب و کارهاست بنابراین باید به دنبال راهکاری ساده و ارزیابی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باشیم. فناوری واقعیت افزوده در این میان تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی فرآیند فعالیت برندها داشته است.

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

مشتریان با استفاده از اپ رسمی برندها امکان مشاهده وضعیت هر محصول و استفاده دیجیتال از آن را دارند. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای پیدا کردن یک عینک مناسب هستید، به طور معمول ساعت ها وقت در فروشگاه های مختلف برای مشاهده نمای هر عینک بر روی صورت تان صرف خواهید کرد. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مشتریان امکان انتخاب عینک مورد نظرشان به صورت دیجیتال را داشته باشند، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان و هزینه آنها صورت می گیرد بنابراین هر برند باید در تلاش برای راه اندازی بخش استفاده دیجیتال از محصولات در اپ رسمی اش باشد. تنها فناوری کاربردی برای تحقق این هدف نیز واقعیت افزوده است. اگر این فناوری هرچه سریع تر از سوی کسب و کارها مدنظر قرار نگیرد، عرصه رقابت بر آنها تنگ‎تر از هر زمان دیگری خواهد شد. 

4.    ایجاد سر و صدا پیرامون برند

وقتی یک کسب و کار در میان نخستین برندها در زمینه استفاده از یک فناوری نوین باشد، سر و صدای زیادی در بازار ایجاد خواهد کرد. این امر نوعی مزیت بازاریابی برای هر برند به همراه دارد بنابراین استفاده از فناوری واقعیت افزوده باید در راستای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف مدنظر قرار گیرد. امروزه برخی از برندهای فعال در زمینه تولید لوازم آرایشی برای نمایش نحوه استفاده از محصولات شان اقدام به استفاده از فناوری واقعیت افزوده کرده اند. مشتریان با استفاده از این فناوری امکان مشاهده تاثیرگذاری و کیفیت هر کدام از محصولات آرایشی را پیدا می کنند. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

بحران کرونا برای بسیاری از کسب و کارها به معنای ایجاد شرایط دشوار از نظر بازاریابی بود. دیگر خبری از حضور مشتریان در فروشگاه های بزرگ برای خرید نبود بنابراین کسب و کارها باید به دنبال راهکاری تازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می رفتند. استفاده از فناوری واقعیت افزوده به دلیل سهولت در جلب نظر مخاطب هدف و همچنین رفع خطرات ناشی از شیوع کرونا بهترین گزینه بود. این فناوری برای کسب و کارهای تولیدی به منظور نمایش کیفیت محصولات گزینه جذابی است. مهمترین نکته توجه به کیفیت المان های دیجیتال است. اگر کیفیت نمایش محصولات براساس این فناوری پایین باشد، مشتریان تجربه مطلوبی از همکاری با برند شما نخواهند داشت. 

مطلب مرتبط: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی مدرن

5.    ترکیب دنیای واقعی و خیالی

بسیاری از برندها در عرصه بازاریابی تمایل به سرگرم ساختن مخاطب هدف دارند. این امر مربوط به فروش محصولی خاص نیست، بلکه بیشتر با هدف بهبود رابطه میان برند و مشتریان صورت می گیرد. استفاده از فناوری واقعیت افزوده امکان بهبود رابطه میان برندها و مشتریان شان را به همراه دارد. این امر در قالب ترکیب دنیای واقعی و خیالی صورت می گیرد. بازی هایی نظیر پوکمن گو به خوبی امکان سرگرم ساختن مخاطب هدف را به نمایش گذاشته اند بنابراین برندها امکان استفاده از این فناوری برای جلب نظر مخاطب هدف را دارند. 

خلاقیت در زمینه بازاریابی کاربرد بسیار زیادی دارد. متاسفانه اغلب برندها برای تولید محتوای خلاقانه دچار مشکل هستند. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. فناوری واقعیت افزوده و تجربه موفق برخی از برندها در این راستا نمونه بسیار مطلوبی برای کسب و کارهای تازه کار در این حوزه محسوب می شود. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

6.    رونمایی از بسته بندی دیجیتال محصولات

امروزه کدهای ساده QR مزیت های بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دارد. بسیاری از برندها برای رونمایی از جلوه های ویژه و بصری مربوط به محصولات شان از این کدها در کنار فناوری واقعیت افزوده استفاده می کنند. بازاریاب ها جلوه های بصری بسیار جذابی در مورد بسته بندی محصولات در اختیار مشتریان قرار می دهند. بدون تردید طراحی واقعی بسته بندی های پر از جزییات هزینه بالایی برای برندها به همراه دارد بنابراین استفاده از این فناوری بهترین گزینه پیش روی کسب و کارها محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از این فناوری می کنند بنابراین سایر کسب و کارها نیز باید در این زمینه سرعت عمل به خرج دهند. 

استفاده از ایده های تازه و ترکیب آنها با فناوری واقعیت افزوده برای هر برندی مطلوب خواهد بود. بزرگترین اشتباه بازاریاب ها در این میان تلاش برای کپی برداری صرف از ایده های دیگر برندهاست. این امر اغلب اوقات با واکنش بسیار منفی مشتریان همراه می شود بنابراین باید ایده های تازه و کاربردشان در حوزه بازاریابی را بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار دهیم. 

مطلب مرتبط: تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده

7.    تبدیل بازاریابی به نوعی بازی برای مشتریان

اغلب مردم بازی های دیجیتال را دوست دارند. امروزه صنعت گیم در سراسر دنیا سودآوری بالایی دارد. افزایش تمایل مشتریان برای مشاهده محتوای بازاریابی تعاملی امکان تبدیل کمپین ها به نوعی بازی را فراهم کرده است. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. دلیل فقدان جذابیت برخی از محتواهای بازاریابی برای مخاطب هدف ناتوانی کاربران در زمینه تعامل با برندهاست. بازی های دیجیتال و رایانه ای بهترین فرصت برای ایجاد تعامل میان برند و مشتریان است. 

مزیت های فناوری واقعیت افزوده در دنیای بازاریابی

استفاده از فناوری واقعیت افزوده امکان راه اندازی کمپین های بازی محور را فراهم کرده است. بر این اساس بازاریاب ها با تعیین مراحل مختلف و افزودن برخی نکات کنجکاوکننده به کمپین شان فرصت طلایی برای بازاریابی خواهند داشت. موزه های مشهور در سراسر دنیا بهترین استفاده از این فناوری را می کنند. واقعیت افزوده فرصت مناسبی در اختیار برندها برای تغییر در دنیای کسل کننده و روزمره مشتریان قرار داده است. بر این اساس کاربران با اسکن موقعیت های جغرافیایی مشخص امکان مشاهده برخی جلوه های گرافیکی در گوشی همراه شان را خواهند داشت. همچنین گاهی اوقات تخفیف های گسترده برندها نیز در قالب همین مراحل اعطا می شود. نکته اخیر در جلب همکاری و علاقه کاربران برای شرکت در کمپین های بازی محور نقش مهمی ایفا می کند. 

مطلب مرتبط: واقعیت افزوده در تبلیغات: آینده تبلیغات چیست؟

امروزه دنیای بازاریابی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. این امر برای برندها به معنای ضرورت استفاده از فناوری های نوین است. اگر کسب و کارها به سرعت نسبت به سازگاری با شرایط تازه اقدام نکنند، به زودی دیگر فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. نکات مورد بحث در این مقاله شروعی برای استفاده از یک فناوری کاربردی خواهد بود. واقعیت افزوده در طول سال های اخیر تغییر زیادی کرده است، با این حساب استفاده از آن به عنوان یکی از تکنیک های کاربردی بازاریابی دیجیتال دیگر یک گزینه لوکس نیست. 

منبع : clickz
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PeZW3BOK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه