جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی ساختارهای جذاب برای بیان داستان برند

چگونه داستان برندمان را بیان کنیم؟

3 سال پیش ( 1399/1/26 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : میری رودریگوئز  

همه برندها علاقه‎مند به همراهی مخاطب هدف در یک سفر هیجان‎انگیز به تاریخچه و داستان های مختلف کسب و کارشان هستند. امروزه داستان‎سرایی به عنوان راهکار اصلی برای جلب نظر مخاطب هدف و تعامل عمیق با آنها نقش مهمی در فرآیند برندسازی ایفا می کند. مهم ترین بخش در داستان‎سرایی توجه به نحوه بیان نکات و ایجاد فضای جذاب برای مخاطب هدف است. بی‎تردید مانند تمام بخش های کسب و کار در اینجا نیز ساختارها و الگوهای متفاوتی برای داستان‎سرایی وجود دارد. ما در ادامه نگاهی به برخی از رایج ترین و در عین حال تاثیرگذارترین ساختارها برای بیان داستان جذاب برندها خواهیم انداخت.

1. داستان های قهرمان‎محور: این الگو از داستان به عنوان «تک قهرمانی» نیز شناخته می شود. شاید مدل مورد بحث محبوب ترین الگوی داستان‎سرایی در میان برندها باشد. اگر نگاهی کوتاه به تاریخچه برندهای بزرگ انداخته باشید، اغلب آنها در دهه های گذشته از چنین الگویی پیروی می کردند. بسیاری از داستان های جذاب دوره کودکی ما دارای قهرمان های مشخصی بودند. این امر در حوزه کسب و کار، دست‎کم در دهه های گذشته نیز رواج داشته است. چنین داستان هایی به طور معمول روایتگر شیوه زندگی عادی مردم و سپس بروز یک حادثه ناگهانی است. وظیفه اصلی قهرمان داستان نیز تلاش برای ایجاد شرایط مناسب است. به این ترتیب امکان ساماندهی دوباره وضعیت فراهم می شود. هدف اصلی در اینگونه داستان‎سرایی جلب نظر مخاطب هدف و ترغیب وی برای خیال‎پردازی به عنوان قهرمان اصلی است. اگر شیوه موردنظر به خوبی ساماندهی شود، امکان جلب توجه شمار بالایی از مشتریان وجود خواهد داشت. شاید در نگاه نخست چنین ساختاری قدیمی به نظر برسد، اما قدمت این الگو هیچ تاثیری بر روی کاهش محبوبیت و تاثیرگذاری اش ندارد.

بیان داستان برندمان

2. داستان های روایت‎محور: الگوی مورد بحث در این بخش بر روی ایجاد شرایطی مناسب برای روایت داستان تمرکز دارد. حضور یک راوی قدرتمند و ارائه اطلاعات مناسب به مخاطب هدف در چنین الگویی ضرورت دارد. اغلب برندها برای افزایش تاثیرگذاری روایتگری در چنین ساختاری اقدام به همکاری با هنرمندان معروف یا صداپیشه های حرفه ای می کنند. مزیت این امر توجه بیشتر مخاطب هدف به داستان ما خواهد بود. بدون تردید الگوی روایت‎محور در عصر ظهور شبکه های اجتماعی بیشترین طرفدار را پیدا کرده است. نکته مهم در این میان استفاده از المان های بصری جذاب در کنار روایتگری هیجان‎انگیز است. اشتباه اغلب برندها استفاده صرف از بیان جذاب بدون تکمیل اش با جلوه های بصری مناسب است. نتیجه چنین امری بی‎توجهی مداوم مخاطب هدف به فعالیت برندسازی شرکت های موردنظر خواهد بود.

مطلب مرتبط: داستان سرایی و تاثیرآن در موفقیت برندها

3. ساختار حلقه های تو در تو: ساختار تو در تو بر پایه ایجاد لایه های مختلف در فرآیند بیان داستان متکی است. به این ترتیب ما با بیان نکات مختلف به تدریج به پیام اصلی خواهیم رسید. نکته مهم در این الگو توجه به جذابیت هر لایه از داستان برای مخاطب هدف است. در غیر این صورت کمتر مخاطبی تا انتهای پیام ما را مشاهده خواهد کرد. خوشبختانه اکنون امکانات دیجیتال بسیار زیادی در دسترس برندها قرار دارد. همین امر موجب کاهش هزینه های داستان‎سرایی و افزایش فرصت برای جلب نظر مخاطب هدف شده است. امروز اغلب برندها در حوزه ه‎های خاصی فعالیت دارند. این امر ضرورت تولید محتوای اختصاصی برای جلب نظر مخاطب هدف را افزایش می دهد. مزیت داستان های تو در تو امکان بیان حجم وسیعی از اطلاعات در قالب داستانی به نسبت کوتاه است بنابراین در هر کسب و کاری باید نسبت به استفاده از الگوی موردنظر توجه داشته باشیم.

4. ساختار امیدبخش: در این ساختار مخاطب با تصویر متضادی از وضعیت نامطلوب و شرایط آرمانی مواجه می شود. بدون تردید محصولات هر برندی در راستای ایجاد یک شرایط مناسب برای مخاطب هدف تولید می شود. بهترین راهکار برای نمایش تاثیر محصولات مان بر روی زندگی مخاطب هدف توجه به کاستی های موجود است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای بیان داستانی جذاب و بیان امکانات محصولات مان همراه با مشتریان را خواهیم داشت. امروزه برخی از مشتریان به دلیل ناآگاهی از تاثیر برخی از محصولات هرگز اقدام به خریدشان نمی کنند و وظیفه ما در این میان تلاش برای معرفی هرچه بهتر محصولات مان در قالب داستانی هایی جذاب است. استفاده از محصولات به عنوان المان های مهم داستان پدیده ای تازه محسوب می شود بنابراین استفاده از شیوه موردنظر برای مخاطب هدف نیز تازگی خواهد داشت.

5. ورود به میانه داستان: همانطور که از نام این ساختار مشخص است، جریان داستان به طور ناگهانی و در میانه یک داستان دیگر شروع می شود. این امر همیشه میزانی از تعجب برای مخاطب هدف را به همراه دارد. مزیت اصلی شیوه مذکور نیز همین امر است. وقتی مخاطب هدف ما غافلگیر شود، امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی وی فراهم خواهد شد. اگر داستان شما محتوامحور است، باید از الگوی فوق استفاده کنید. جلب نظر مخاطب در همان ثانیه های ابتدایی نقش مهمی در حفظ توجه شان تا پایان مسیر داستان دارد بنابراین هرگز شروع داستان را همراه با شرایط آرام و بی‎دردسر ترکیب نکنید.

6. شروع نادرست: الگوی مورد بحث در این بخش برای نگه داشتن مخاطب هدف در حالت تعجب و کنجکاوی نسبت به اتفاقات بعدی کاربرد دارد. بسیاری از برندها پس از چند ثانیه نخست پخش داستان شان به سرعت مخاطب را از دست می دهند. ریزش مخاطب در فرآیند داستان‎سرایی بدترین ضربه ممکن را به همراه دارد. وقتی ما مخاطبی برای بیان داستان نداشته باشیم، تمام هزینه های مان بی‎فایده خواهد بود. مشکل موردنظر برای اغلب برندها وجود دارد. به این ترتیب ما با استفاده از تکنیک شروع نادرست امکان ایجاد هیجان پایدار در مخاطب هدف را خواهیم داشت. بدون تردید انتخاب نام «شروع نادرست» برای تکنیک موردنظر اندکی عجیب به نظر می رسد. این امر ناشی از فرآیند ایجاد احساس کاذب کنترل بر روی جریان داستان در مخاطب هدف است. به این ترتیب ما فرصت مناسبی برای غافلگیری آنها خواهیم داشت. وقتی مخاطب غافلگیر شود، علاقه اش به توجه نسبت به ادامه داستان بیشتر خواهد شد.

7. ایده های تبدیل‎شونده: برخی از بازاریاب ها در راستای طراحی داستان های هرچه تعاملی تر اقدام به تغییر مداوم زاویه نگاه می کنند. اجرای چنین ایده ای نیازمند آگاهی کامل از جزییات داستان و اشاره به آن در حالت های مختلف است. اگر ما به عنوان طراح اصلی داستان قصد استفاده از شیوه موردنظر را داریم، باید زاویه دیدهای موردپسند مخاطب هدف را شناسایی کنیم. این امر امکان تاکید بیشتر بر روی زاویه موردنظر را فراهم خواهد کرد. هرچه توانایی ما در تغییر زاویه نگاه در زمان مناسب بیشتر باشد، شانس بهتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.

8. ترکیب داستان ها: این ایده مانند نمونه قبلی شامل ترکیب المان های مختلف است. نکته مهم در اینجا ترکیب داستان های قبلی برند با یکدیگر است. البته در صورت توانایی برای خلق داستان های جذاب تر امکان استفاده از برخی داستان های مشهور نیز وجود دارد. شهرت داستان هایی که با محتوای اصلی ما ترکیب می شوند، نقش انکارناپذیری در جلب توجه مخاطب هدف خواهد داشت.

مطلب مرتبط: راه های بهبود داستان سرایی برای تبلیغات برند

داستان های جذاب همیشه توانایی جلب نظر مخاطب هدف را دارند. این امر ناشی از تاکید آنها بر روی نیازهای مشتریان است بنابراین اگر داستان ما تمام ساختارهای مناسب را رعایت کند، در صورت بی‎توجهی به نیازهای مشتریان امکان جلب نظرشان فراهم نخواهد بود. اشتباه اغلب برندها بی‎توجهی به همین نکته به ظاهر ساده است. توصیه من به هنگام طراحی داستان بعدی برندتان توجه به نیازهای مشتریان هدف است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/m9FXW5kV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه