دوشنبه, 20 مرداد 1399 - 09:00

کارآفرینی عرصه دشواری برای فعالیت است. این امر در مورد کارآفرینی آنلاین نیز صحت دارد. همانطور که بروز اشتباهات در عرصه کارآفرینی خطر ورشکستگی کسب و کار را به همراه دارد، استارت ‎آپ ‎های آنلاین نیز با چنین ریسکی مواجه هستند. امروزه بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس به دلیل انجام اشتباهات با مشکلات متعدد مالی و حرفه‎ ای مواجه می‎ شوند. شاید در نگاه نخست بروز مشکلات و اشتباه در عرصه کسب و کار طبیعی باشد، اما تکرار آنها به هیچ وجه طبیعی محسوب نمی ‎شود. مهم ‎ترین چیز در این میان درس گرفتن از اشتباهات قبلی برند و تلاش برای بهبود وضعیت کنونی کسب و کار است.

ما در این مقاله برای کمک به کسب و کارهای آنلاین به منظور پرهیز از اشتباهات رایج کارآفرینان دست به بررسی برخی از رایج ‎ترین اشتباهات زده‎ ایم. شما با بررسی اشتباهات مطرح در این طرح امکان پرهیز از تکرار اشتباهات قبلی یا سایر خطاهای رایج در عرصه کارآفرینی آنلاین را خواهید داشت.

اشتباهات تاثیرگذار کارآفرینی آنلاین

تلاش برای انجام کارهای متعدد به صورت همزمان

فعالیت در عرصه کارآفرینی آنلاین همیشه با تمایل برای مدیریت امور مختلف همراه است. بسیاری از کارآفرینان تازه‎ کار در این عرصه تمایل به ساماندهی کارهای مختلف به صورت همزمان دارند. متاسفانه وقتی کارآفرینان به دنبال مدیریت کارهای متعدد هستند، تمرکزشان بر روی امور موردنظر تقسیم می ‎شود. نتیجه این امر کاهش کیفیت هر کدام از کارهای موردنظر است. هرچه کارهای در دسترس شما بیشتر شود، امکان مدیریت بهینه آنها کاهش خواهد یافت. درست به همین خاطر برخی از کارآفرینان در عرصه آنلاین با رسیدگی به کارهای پرتعداد در عمل شانس موفقیت ‎شان در هر حوزه به شدت کاهش پیدا می ‎کند.

مطلب مرتبط: اگر کارآفرین هستید از انجام این کارهای اشتباه پرهیز کنید

من در ابتدای فعالیت به عنوان کارآفرین آنلاین اقدام به پذیرش مسئولیت به ‎روز رسانی تعداد بالایی از سایت برندها کردم و این امر در آن زمان با توانایی‎ های واقعی شرکتم ناهماهنگ بود. همین امر موجب بروز ضررهای چند هزار دلاری برای کسب و کارم شد. مواجهه با شکست مالی برای تمام کسب و کارها دشوار است. این امر در مورد من همراه با درس مهمی برای پرهیز از پذیرش کارهای متعدد بود بنابراین نخستین اشتباه رایج در میان کارآفرینان حوزه آنلاین تلاش برای ساماندهی کارهای متعدد است.

انجام هر کار ممکن

اشتباه کنونی در ارتباط با بخش قبلی است. یکی از اقدامات عجیب کارآفرینان، به ویژه کارآفرینان جوان، تلاش برای کاربست هرگونه راهکار و استراتژی است. شاید در نگاه نخست این امر همراه با تلاش برای بهبود سریع کسب و کار باشد، اما در بلند مدت نتیجه بسیار منفی بر روی آینده استارت ‎آپ شما خواهد داشت. بدون تردید هر ایده و استراتژی برای کسب و کارها مناسب نیست. بسیاری از برندها در عمل نیازمند طرح‎ های منحصر به فرد هستند بنابراین شما به جای اخذ استراتژی ‎های آماده باید نسبت به ایجاد برنامه اقدام کنید.

وقتی شما تن به هر کار ممکنی برای فعالیت در قالب کسب و کار آنلاین می ‎دهید، ماهیت فعالیت برندتان برای مخاطب هدف نامعلوم خواهد شد. امروزه بسیاری از مشتریان نسبت به خرید از برندهایی با حوزه ‎های تخصصی نامشخص دچار تردید هستند بنابراین پیش از انجام هر کاری در قالب کسب و کار آنلاین باید به هویت اصلی برندتان مراجعه نمایید.

اختراع دوباره چرخ

تلاش برای ارائه جلوه ‎ای منحصر به فرد از کسب و کار نوعی گرایش عمومی در میان کارآفرینان است. این امر در حوزه آنلاین نیز به طور وسیعی به چشم می ‎خورد. گاهی اوقات کارآفرینان ایده ‎های بسیار جذابی برای فعالیت در دنیای آنلاین دارند ، اما در عمل ایده ‎های ‎شان تکراری است. اگر شما نسبت به آگاهی از اصالت ایده‎ تان اقدام نکنید، زمان و هزینه قابل توجهی برای معرفی یک محصول پیشتر عرضه شده صرف خواهید کرد. نتیجه این امر، علاوه بر اتلاف زمان و هزینه، پیگیری حقوقی شرکت دارای حق بهره‎ برداری از ایده موردنظر نیز خواهد بود.

توصیه اصلی ما در این بخش برای کارآفرینان حوزه آنلاین استفاده از دستاورد های سایر افراد است. بسیاری از بازاریاب‎ ها و کارآفرینان در دنیای دیجیتال اقدام به استفاده از دستاوردهای دیگران نمی ‏کنند. ساده‎ ترین شیوه مدنظر ما در این بخش مطالعه دقیق نحوه عملکرد برندهای بزرگ است. برندهای بزرگ به دلیل تجربه بالا در عرصه کسب و کار مثال ‎های بسیار مناسبی برای برند شما هستند . استفاده از تجربه آنها مانع از پدیده «اختراع دوباره چرخ» از سوی شما خواهد شد. این پدیده در مورد پیمودن مسیر دشوار کارآفرینان جوان برای دسترسی به امکانات ساده و اولیه عرصه کارآفرینی در فضای آنلاین کاربرد دارد بنابراین شما باید تا جای ممکن از تجربه و عملکرد برندهای بزرگ درس بگیرید.

انجام کاری که بلد نیستید

بازاریابی و تبلیغات برای توسعه کسب و کار اهمیت حیاتی دارد. بسیاری از برندها در عمل نیاز فوری به بازاریابی و تبلیغات دارند. نکته مهم در این میان ارزیابی توانایی کارآفرینان نسبت به مدیریت درون سازمانی این عرصه با درخواست کمک از آژانس ‎های حرفه ‎ای است. کارآفرینان عرصه آنلاین بسیاری از اوقات به جای استفاده از خدمات کارشناس ‎های حرفه ‎ای به دنبال انجام کاری که فاقد تخصص آن هستند، می ‎روند. نتیجه این امر اغلب اوقات ناتوانی کارآفرینان برای ساماندهی بهینه کار موردنظر است بنابراین مواجهه با شکست رویکردی رایج در میان چنین برندهایی محسوب می ‎شود.

اگر شما در حوزه‎‏ ای دارای تخصصی موردنیاز نیستید، قبول مسئولیت به معنای مواجهه با بحرانی بزرگ خواهد بود. گاهی اوقات کارآفرینان علاقه ‎مند به فعالیت در یک حوزه هستند. این امر نیازمند کسب مهارت و دانش موردنیاز برای حضور در عرصه موردنظر است. ایده ورود به عرصه موردنظر و کسب دانش موردنیاز همگام با پیشبرد طرح‎ ها بدترین گزینه پیش روی هر کسب و کاری خواهد بود. بنابراین باید آن را از فهرست گزینه ‏‎های در دسترس برندتان حذف نمایید.

محدودساختن خویشتن

کسب درآمد به صورت آنلاین از طریق یک یا دو راهکار محدود امکان‎ پذیر نیست. امروزه راه‎ ها و استراتژی‎ های بسیار متنوعی برای درآمد زایی اینترنتی وجود دارد. اشتباه برخی از کارآفرینان ایجاد محدودیت‎ های بی ‎مورد در مسیر فعالیت‎ شان است. نتیجه این امر ناتوانی آنها برای استفاده از تمام توانمندی ‎شان در عرصه کسب و کار است.

مطلب مرتبط: نباید های کارآفرینی

هدف‎ گذاری مشخص بر روی یک حوزه از فعالیت آنلاین به معنای چشم‎ پوشی از سایر فرصت‎ ها نیست. شما به عنوان یک کارآفرین باید به طور مداوم در تلاش برای استفاده از راهکارهای متنوع باشید. در غیر این صورت به سرعت از جریان عمومی کسب و کار حذف خواهید شد.

امروزه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین به دلیل اشتباهات تکراری با شکست مواجه می شوند. موارد مورد بررسی در این مقاله با سادگی قابل پیشگیری است. بنابراین شما با کاربست هماهنگ آنها امکان بهبود وضعیت کلی کسب و کارتان را خواهید داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید