سه شنبه, 02 مهر 1398 - 15:18

بنا به هر دلیلی ممکن است برخی از کارمندان در اندیشه ترک شرکت شما باشند. این امر حتی برای بهترین برندها نیز رخ خواهد داد، با این حال بهتر است تا از این اتفاق تلخ، یک فرصت مناسب برای خود ایجاد کنید. درواقع با پرسش برخی از سوالات، می توانید به اطلاعات بسیار خوبی دست پیدا کنید که به بهبود وضعیت شرکت کمک شایانی را خواهد کرد. در همین راستا و در ادامه به بررسی هفت مورد منتخب خواهیم پرداخت.

1-در چه زمینه هایی می توانیم بهتر ظاهر شویم؟

استعفای کارمندان

بدون شک یکی از دلایل مهم ترک شرکت توسط کارمندان، ضعف هایی است که در حال حاضر وجود دارد. به همین خاطر ساده ترین راهکار برای پیدا کردن آنها، پرسش از افرادی است که از آن مطلع شده اند. درواقع این افراد به علت این امر که قصد ترک شرکت را دارند، صادقانه ترین نظرات را خواهند داشت. به همین خاطر نباید این فرصت فوق العاده را از دست بدهید. فراموش نکنید که این مکالمه باید به صورت خصوصی و یا از طریق پرسش نامه صورت گیرد. اگرچه ممکن است موارد معرفی شده چندان خوشایند به نظر نرسد، با این حال فراموش نکنید که انتقادات زمینه پیشرفت شما را فراهم خواهد کرد. در آخر فراموش نکنید که موارد بیان شده از سوی این افراد باید مورد بررسی قرار گیرد. درواقع ممکن است یک کارمند نظری اشتباه را مطرح کرده باشد. به همین خاطر بدون بررسی، ممکن است خود را درگیر مواردی کنید که الزامی برای تغییر آنها وجود ندارد.

2-بنا به چه دلایلی تصمیم به ترک شرکت گرفته اید؟

شما باید بدانید که یک کارمند به چه دلیلی رفتن را انتخاب کرده است. در این رابطه ممکن است تنها یک دلیل و یا دلایلی وجود داشته باشد. برای مثال نقل مکان و مهاجرت از جمله عواملی است که ابدا بیانگر ضعفی در شرکت نبوده و یک انتخاب شخصی محسوب می شود، با این حال همواره این احتمال وجود دارد که از طریق این پرسش، به پاسخ های بسیار مفیدی دست پیدا کنید. برای مثال ممکن است علت اصلی ترک یک شرکت، امتیازات ویژه ای است که یکی از رقبای شما برای کارمندان خود ایجاد کرده و به جاذبه ای تبدیل شده است. تحت این شرایط در صورتی که سریعا اقداماتی را برای کاهش جذابیت شرکت های رقیب برای کارمندان خود انجام ندهید، بدون شک باید منتظر رفتن سایر کارمندان خود نیز باشید. این امر به سادگی شرکت را با یک بحران جدی مواجه خواهد کرد. به همین خاطر این پرسش کاملا ضروری است.

مطلب مرتبط: 5 علت ترک شرکت از سوی کارمندان

3-آیا خواهان حفظ ارتباط با شرکت ما هستید؟

این امر که اطمینان پیدا کنید که علت ترک شرکت ناراحتی و دلخوری نباشد، بسیار مهم است. علت این امر به این خاطر است که یک کارمند ناراضی، به علت آشنایی با بسیاری از بخش های شرکت شما، ممکن است اقداماتی را انجام دهد که کاملا به ضررتان خواهد بود. تحت این شرایط با این پرسش به صورت غیرمستقیم، پی به این امر خواهید برد. درواقع اگر پاسخ افراد منفی باشد، لازم است تا اقداماتی را انجام دهید که یک خداحافظی و پایان خوب شکل گیرد. در نهایت در صورتی که رابطه ای با کارمند مذکور وجود داشته باشد، زمینه بسیاری از همکاری های مجدد نیز فراهم خواهد بود. به همین خاطر نباید امکان همکاری دوباره را نابود سازید. با نگاهی به انواع برندها، نمونه بسیاری از کارمندان را خواهید یافت که ترک شرکت از جانب آنها به علت ارتباط خوبی که با مدیریت داشته اند، پس از مدتی منجر به بازگشت مجدد به شرکت شده است. فراموش نکنید که امروزه فضای کار بسیار پیشرفته شده و دیگر الزاما همه افراد نباید در دفتر شرکت حضور داشته باشند. درواقع شما می توانید همکاری مجددی در قالب هایی نظیر دورکاری را نیز داشته باشید. در صورت نیاز به استخدام فردی جدید نیز می توان پیشنهاد همکاری مجدد را به این افراد داد. این امر به علت شناخت کامل شما از کارمند سابق تان، نیاز به مصاحبه و بسیاری از تحقیقات را از بین خواهد برد.

4-آیا دیگران را به کار در شرکت ما توصیه خواهید کرد؟

نکته ای که در ابتدا باید مورد توجه خود قرار دهید این است که افراد ممکن است در مواجهه مستقیم با مدیر شرکت و یا پرسشنامه هایی که حالت رسمی دارد، مواردی را بیان کنند که بیشتر برای حفظ ارتباط خوب و یا عدم ایجاد دلخوری باشد. بدون شک این دسته از پاسخ ها ممکن است با واقعیت قلبی آنها تفاوت هایی را داشته باشد. به همین خاطر یک راهکار دیگر نیز وجود دارد. درواقع شما می توانید از طریق یکی از کارمندان شرکت در این رابطه اقدام کنید. بدون شک افراد در مکالمات دوستانه خود، راحت تر خواهند بود، با این حال پاسخ های آنها نباید ابدا باعث واکنشی از جانب شما شود. در غیر این صورت به نتیجه لازم دست پیدا نخواهید کرد. توجه داشته باشید این امر که سوالات مدتی پس از ترک رسمی شرکت انجام گیرد، به علت این امر که کارمندان دیگر ترسی از بیان عقیده واقعی خود ندارد، بهترین زمان ممکن خواهد بود. از دیگر سوالات مهم این است که تمایل افراد را برای توصیه شرکت به سایر افراد جویای کار بسنجید. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید به میزان موفقیت خود نسبت به جلب رضایت شغلی کارمندان، دست پیدا کنید. درواقع شما نباید در هیچ سطحی خود را بهترین تلقی کنید. این امر زمینه را برای بهبود مداوم فراهم خواهد کرد.

5-آیا نیازهای شما در شرکت برآورده شد؟

بدون شک تنها خواسته کارمندان، حقوق آنها نبوده و بسیاری از امکانات در رضایت شغلی آنها موثر است. درواقع ممکن است علت اصلی ترک شرکت، همین امر باشد. به همین خاطر لازم است تا در این رابطه نیز پرسشی را مطرح کنید. فراموش نکنید که در صورت عدم توجه به دلایل ترک شرکت از سوی کارمندان، بدون شک در مدت زمانی کوتاه با بحرانی جدی مواجه خواهید شد. به همین خاطر نباید در این رابطه کوتاهی کنید. در نهایت در صورت بروز نقص، لازم است تا سریعا برای رفع آنها اقدام کنید. برای اطمینان بیشتر، حتی می توان این سوالات را به صورت مخفیانه از سایر کارمندان نیز بپرسید. درواقع ممکن است یک کارمند، بیش از حد ایده آل گرا باشد و الزامی جدی برای افزایش امکانات شرکت وجود نداشته و این اقدام فعلا الزامی محسوب نشود. به همین خاطر نباید بیش از حد نیز شتاب زده عمل کنید.

6-برنامه بعدی شما چیست؟

ممکن است افراد برای آینده خود برنامه هایی داشته باشند که شرکت شما ابدا همسو با آنها نبوده و همین امر به انگیزه ای برای رفتن تبدیل شده است. فراموش نکنید که حتی تا دقایق آخر نیز می توان شانس خود را برای حفظ کارمندان امتحان کرد. این امر خصوصا برای کارمندان مهم شرکت، بسیار ضروری خواهد بود. با اطلاع از برنامه بعدی افراد، می توان پی به کمبودهای شرکت برد. حال می توان تصمیم گرفت که شرایط را برای رسیدن به اهداف کارمند فراهم کرد و یا به دنبال فردی دیگر باشید. فراموش نکنید این امر که شما برای حفظ یک کارمند دست به تغییراتی بزنید، در وی تاثیرگذاری فوق العاده ای را به همراه خواهد داشت. در نهایت این پرسش تنها در راستای حفظ کارمندان نبوده و می توان با کمک آن، به افق های جدید در صنعت خود دست پیدا کرد. درواقع این احتمال وجود دارد که کارمندان، به نکاتی در بازار توجه داشته باشند که تاکنون از نظر شما پنهان مانده است.

مطلب مرتبط: در چه شرایطی باید به ترک شغل تان فکر کنید

7-چه چیزهایی را در شرکت دوست داشته و یا از آنها متنفر بوده اید؟

این پرسش شما را به نقاط ضعف و قوت شرکت خواهد رساند. پس از این مرحله، باید تصمیم بگیرید که چه سیاستی را پیاده کنید. درواقع برخی از شرکت ها، بر روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کرده و با بهبود آنها عملا نقاط ضعف خود را کمرنگ می-سازند. این امر در حالی است که احتمال دارد شرکتی دیگر، کاملا متفاوت عمل کرده و در تلاش برای کاهش نقاط ضعف خود باشد. یک راهکار رایج دیگر در این زمینه نیز توجه به هر دو بخش به صورت همزمان است که انتخابی هوشمندانه تر به نظر می رسد، با این حال این امر کاملا به شرایط و امکانات شرکت شما بستگی دارد. درواقع ممکن است حداقل در حال حاضر، امکان اعمال تغییراتی در نقاط ضعف شرکت وجود نداشته باشد. به همین خاطر بدون بررسی اوضاع، نباید یک استراتژی را برای خود انتخاب کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید