شنبه, 23 فروردين 1399 - 12:14

بررسی تکنیک های جلب نظر نوجوانان به برند

امروزه دنیای بازاریابی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. اهمیت روزافزون نسل جوان برای برندها جای هیچ سوالی ندارد. اکنون اگر ما در تلاش برای موفقیت در حوزه کسب و کار هستیم، باید به نوجوانان به عنوان گروهی منحصر به فرد از مخاطب هدف مان نگاه کنیم. پیش از این اغلب برندها نسبت به تعامل با نوجوانان به عنوان مشتریان مستقل توجهی نداشتند، با این حال شرایط کنونی به طور کامل تغییر کرده است.

نوجوانان دسترسی قابل توجهی به ابزارهای دیجیتال دارند. این امر انگیزه آنها برای به اشتراک‎گذاری محتوای دیجیتال را افزایش داده است. به این ترتیب نسل جوان محصول مورد علاقه اش را به راحتی با استفاده از گوشی های هوشمند با دوستان به اشتراک می گذارد. شاید در نگاه نخست جلب نظر نسل جوان به محصولات برند دشوار باشد. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه ویژه نوجوانان است. اگر محصولات برند ما براساس سلیقه آنها طراحی شود، به احتمال زیاد توانایی جلب نظر آنها را خواهیم شد.

بازاریابی برای نوجوانان

کسب و کارهای کوچک بیش از دیگر شرکت ها به جلب توجه نسل جوان نیاز دارند. این امر ناشی از ماهیت فعالیت آنها و امکان شخصی‎سازی بهینه کالاها و خدمات برای آنهاست. مزیت اصلی صاحبان کسب و کار در دوران کنونی دسترسی به اطلاعات دقیق تر در مقایسه با دوران گذشته است بنابراین اغلب کارآفرینان و صاحبان کسب و کار به خوبی از اهمیت بازاریابی برای نسل جوان آگاهی دارند. به برخی از آمارهای رسمی درباره نوجوانان آمریکایی در زمینه خرید محصولات توجه کنید:

• براساس گزارش رسمی مقامات ایالات متحده در سال 2010 نزدیک به 33.5 میلیون نوجوان در این کشور زندگی می کنند. این آمار در حال حاضر به شدت افزایش یافته است بنابراین برندها با یک بازار کامل و آماده برای بهره‎برداری مواجه هستند.

مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید

• نسل میانسال به طور کلی سالانه 158 میلیارد دلار درآمد دارد. بدون تردید بخش قابل توجهی از این درآمد به هزینه های نوجوانان خانواده اختصاص پیدا می کند.

• 17درصد از نوجوانان به عنوان اینفلوئنسر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. بر این اساس آنها ترندهای جذابی برای دیگر کاربران ایجاد می کنند. این امر توجه به سلیقه آنها برای حضور موفق در بازار را حیاتی می سازد.

• از هر 10 نوجوان آمریکایی چهار نفر اقدام به پس‎انداز پول شان در حسا ب های بانکی جداگانه می کنند. این امر به خوبی ارزش پول در نگاه نسل جوان را نشان می دهد.

بدون تردید بازاریابی برای نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها هنوز نسبت به این نکته آگاهی دقیق ندارند. ویژگی اصلی برندهای موفق در این میان آگاهی از شیوه بازاریابی برای نسل جوان است. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی بهترین راهکارهای بازاریابی برای نوجوانان است. بی‎شک چالش های بسیار زیادی در این مسیر وجود دارد. هدف اصلی ما تلاش برای کاهش چالش های موجود به حداقل خواهد بود.

1. ضرورت مطالعه بازار

تمام برندها پیش از رونمایی از یک محصول مشخص باید اقدام به مطالعه بازار کنند. این امر توانایی بهتری در اختیار ما برای طراحی محصولات جذاب و مطابق با سلیقه مخاطب هدف قرار می‎دهد. امروزه برخی از برندها در تلاش برای تولید محصول براساس دیدگاه شخصی مدیران شان هستند. نتیجه نهایی چنین فرآیندی ناتوانی در زمینه جلب نظر مخاطب نوجوان خواهد بود.

گاهی اوقات ما محصول جذابی برای نسل جوان تولید می کنیم، اما در زمینه اطلاع‎رسانی ضعیف هستیم. این امر چالش اصلی پیش روی کسب و کارهای کوچک محسوب می شود. راهکار مناسب در این میان تلاش برای استفاده از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در میان نسل جوان است. یکی از پلتفرم های محبوب در میان نسل جوان در سراسر دنیا یوتیوب است. ثبت اکانت رسمی در این شبکه اجتماعی کار دشواری نیست. به این ترتیب ما فرصت کافی برای بارگذاری پست های ویدئویی جذاب را خواهیم داشت.

امروزه فرمت ویدئو طرفدارهای بسیاری در میان نسل جوان دارد. این امر ناشی از تمایل نسل جوان برای مشاهده محتوای ویدئویی به جای مطالعه متن یا مشاهده تصاویر است بنابراین استراتژی اصلی برند ما باید تولید محتوای ویدئویی جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف باشد. آموزش نحوه کار با محصول تازه برند یا تاثیر آن بر روی زندگی نسل جوان گزینه منطقی محسوب می شود.

اگر در زمینه تولید پادکست مهارت دارید، به احتمال زیاد برند مورد علاقه مخاطب نسل جوان خواهید بود. یکی از ویژگی های اصلی نوجوانان امروزی علاقه به پادکست است بنابراین تمام برندهای جویای موفقیت در بازار کسب و کار باید نسبت به تولید پادکست های جذاب اقدام کنند. گاهی اوقات استفاده از شیوه های بازاریابی رایج گزینه مطلوبی برای تعامل با مخاطب هدف محسوب نمی شود. تعامل با مخاطب نوجوان دقیقا در همین دسته قرار می گیرد بنابراین ما باید شیوه ای متفاوت و مبتنی بر استفاده از فرمت ویدئو و صوت را مدنظر قرار دهیم.

2. معرفی خود به عنوان برندی جذاب

کسب شهرت در میان نسل جوان بدون ارائه جلوه ای جذاب امکانپذیر نیست. بسیاری از برندها درست مانند افراد بزرگسال با نوجوانان رفتار می کنند. نکته مهم در این میان ضرورت شخصی‎سازی نوع بازاریابی مان برای نسل جوان است. به این ترتیب ما فرصت طلایی برای تعامل بهینه با آنها خواهیم داشت. مهم ترین نکته در زمینه بازاریابی برای نسل جوان استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری است. نوجوانان همیشه مهارت بالایی در زمینه استفاده از فناوری های تازه دارد. به این ترتیب ما با استفاده از فناوری های نوین در کمپین های بازاریابی مان امکان جلب نظر آنها را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: 5 مرحله بازاریابی برای کودکان

برخی از برندها در زمینه بازاریابی ثبات لازم را ندارند. به این ترتیب پس از مدت زمانی فعالیت مطلوب در حوزه بازاریابی به کلی ناپدید می شوند. مشتریان نوجوان تمایل بسیار بالایی به مشاهده محتوای بازاریابی باکیفیت به طور مداوم دارند. در غیر این صورت کار ما برای جلب نظر آنها دشوار خواهد شد.

3. اهمیت حضور در کنار نوجوانان

بازاریابی برای نسل جوان در شبکه های اجتماعی رایج امکانپذیر نیست. وقتی ما در تلاش برای شخصی‎سازی محتوای بازاریابی مان هستیم، باید اقدام به حضور در پلتفرم های مورد علاقه آنها نیز بکنیم. در غیر این صورت تلاش های ما نیمه‎کاره باقی خواهد ماند. امروزه یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی توجه به پلتفرم هدف است. برندها برای تعامل با نوجوانان باید درک درستی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها داشته باشند. در غیر این صورت امکان تعامل سازنده با آنها را از دست می دهند.

آژانس بازاریابی رفوئل در زمینه تولید محتوای تخصصی برای نسل جوان مهارت بالایی دارد. توصیه اصلی این آژانس برای برندهای مختلف تلاش برای شناسایی دقیق سلیقه مخاطب هدف است. فقط در این صورت امکان شناسایی پلتفرم های مورد علاقه آنها فراهم خواهد شد. گام بعد حضور در کنار نوجوانان در شبکه های اجتماعی دلخواه شان است. به این ترتیب ما بهترین فرصت برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت. اشتباه اغلب برندها تصور شرایط یکسان برای بازاریابی معطوف به نوجوانان با شرایط یکسان است.

4. تعامل نزدیک با مخاطب هدف

نسل جوان علاقه بسیار زیادی نسبت به اشتراک‎گذاری محتوا دارد. این امر شامل رد و بدل کردن اطلاعات مربوط به محصولات مورد علاقه شان نیز می شود. بنابراین ما باید برنامه دقیقی برای تولید محتوای مورد علاقه مخاطب هدف داشته باشیم. یکی از نکات مهم در زمینه تقویت انگیزه نوجوانان برای بازنشر محتوای بازاریابی ما تعامل نزدیک با آنهاست. بسیاری از برندها در زمینه تعامل نزدیک با مخاطب هدف شان شکست می خورند. این امر ناشی از عدم برنامه‎ریزی درست برای ایجاد ارتباط پایدار با آنهاست. اگر ما در تلاش برای ایجاد ارتباط مناسب با نوجوانان هستیم، باید تا جای ممکن به زاویه دیدشان نزدیک شویم. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم خواهد شد.

امروزه بسیاری از نوجوانان به جای تعامل رو در رو با دیگران اقدام به استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند. این امر ضرورت برنامه‎ریزی برندها برای تعامل نزدیک با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی را بیان می کند. شاید در نگاه نخست این امر درست مانند تدوین استراتژی بازاریابی باشد، با این حال تفاوت قابل ملاحظه ای میان این دو روند وجود دارد. ما علاوه بر تولید محتوای بازاریابی باید در تلاش برای تعامل با نوجوانان براساس سلیقه خاص هر کدام نیز باشیم. این امر اعتماد آنها به کسب و کارمان را به شدت بالا خواهد برد.

5. استفاده از فرصت های ارتقای برند

نوجوانان علی رغم تمام تفاوت هایی که با نسل های دیگر دارند، در زمینه خرید برخی ویژگی های مشترک هم دارند. این امر شامل استقبال از تخفیف های عمده، استفاده از مزایای عضویت در باشگاه مشتریان برندها و همچنین دریافت بن های خرید ویژه است. طراحی کمپین های مختلف و ایجاد مناسبت های اختصاصی برای برند به منظور ارائه تخفیف به مشتریان نوجوان گزینه کاملا منطقی محسوب می شود. این امر امکان تعامل بهتر میان برندها و مشتریان را فراهم خواهد ساخت. نکته مهم در اینجا تلاش برای استفاده از تخفیف بر روی محصولات مورد علاقه مشتریان است. در غیر این صورت کمپین ما تاثیرگذاری مطلوبی بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت.

امروزه همکاری با اینفلوئنسرها برای بازاریابی یک استراتژی کاربردی محسوب می شود. نسل نوجوان اعتماد بسیار زیادی به اینفلوئنسرها دارد بنابراین در صورت نیاز به ارتقای هرچه بهتر برندمان باید به فکر همکاری نزدیک با چنین افرادی باشیم. نکته مهم در این میان ضرورت انتخاب افراد تاثیرگذار مورد اعتماد مخاطب هدف مان است. در غیر این صورت بودجه برندمان هدر می رود.

6. حمایت از ارزش یا هدفی خاص

براساس مطالعه موسسه فوربس، نوجوانان ذهنیت بهتری نسبت به برندهای فعال در زمینه حمایت از یک ارزش یا هدف خاص دارند. این امر به دلیل تمایل نسل جوان به نقش‎آفرینی در حوزه های مختلف جامعه است. برندهای بزرگ همیشه از اهداف و ارزش های والا و موردپسند مخاطب هدف حمایت می کنند. درست به همین خاطر اغلب موردپسند تمامی مشتریان در بازارهای مختلف هستند. اگر ما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستیم، باید استراتژی مشابهی به کار بگیریم.

میزان نگرانی نسل نوجوان نسبت به شرایط محیط زیست یا دیگر دغدغه های اجتماعی به طور میانگین بیشتر از نسل های دیگر است بنابراین برندها برای جلب نظر آنها نیاز به امری بیشتر از تولید محصولات جذاب دارند. این امر باید به خوبی مدنظر برندها قرار گیرد. در غیر این صورت هرگز فرصت مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نخواهند کرد.

مطلب مرتبط: اجرای صحیح بازاریابی برای کودکان

7. آگاهی از قوانین بازاریابی

پیش از تلاش برای بازاریابی با هدف جلب نظر مخاطب نوجوان باید برخی از قوانین مهم در این زمینه را مدنظر داشته باشیم. بدون تردید نوجوانان شرایط ویژه ای در مقایسه با دیگر افراد دارند. این امر موجب ایجاد دشواری هرچه بیشتر در فرآیند بازاریابی برندها شده است. نکته مهم در این میان آگاهی از دغدغه های خاص هر کدام از مشتریان به منظور پشتیبانی درست از آنهاست. به این ترتیب ما با هزینه کمتر امکان بهره‎مندی از مزایای جلب اعتماد مشتریان هدف را خواهیم داشت. برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی برای نسل نوجوان به شرح ذیل است:

• بازاریابی برای نوجوانان به طور معمول به معنای بازاریابی برای والدین آنها نیز هست بنابراین علاوه بر ارائه پیشنهادهای جذاب باید به سطح قیمت نهایی نیز توجه داشته باشیم. بسیاری از برندها در عمل نسبت به این نکته توجه کافی ندارند. به همین خاطر علی رغم تمایل نوجوانان به خرید محصولات آنها، والدین راضی به پرداخت هزینه موردنظر نمی شوند.

• جلب وفاداری مشتریان حتی در مورد نسل نوجوان باید در کانون اهداف برندمان قرار داشته باشد. امروزه بخش قابل توجهی از سود هر شرکت مربوط به مشتریان وفادارش است بنابراین توجه به جلب وفاداری نسل جوان با استفاده از تکنیک های مختلف ضروری خواهد بود.

• وقتی ما در حال بازاریابی برای نوجوانان هستیم، باید به اصالت محتوای بازاریابی مان توجه داشته باشیم. اغلب مشتریان نسل جوان نسبت به برندهایی که اقدام به الگوبرداری یا کپی مستقیم از ایده های دیگر برندها می کنند، واکنش مثبتی نشان نمی دهند بنابراین در صورت بی‎توجهی سرنوشت برند ما به شدت در خطر خواهد بود.

• اشتباه برخی از برندها تصور نوجوانان به عنوان گروهی دارای سلیقه یکسان است. این امر خطرناک ترین اشتباه در زمینه بازاریابی محسوب می شود. تنوع سلیقه نوجوانان بسیار بیشتر از دیگر افراد است بنابراین ما باید توجه ویژه ای به شخصی‎سازی محتوای بازاریابی مان برای سلیقه های مختلف داشته باشیم. در غیر این صورت توجه یک گروه به هزینه دلسردی سایر گروه ها جلب می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید