پنج شنبه, 03 مهر 1399 - 14:00

بررسی اشتباهات رایج بازاریابی اینستاگرامی در سال 2020

اشتباهات همیشه روی می‎دهد. ماهیت فعالیت در دنیای کسب و کار همراه با بروز اشتباهات متعدد است. اغلب مردم در طول زندگی‎ شان اشتباهات متعددی را مرتکب می ‎شوند. تفاوت اصلی میان اشتباهات بازاریابی و زندگی شخصی مربوط به دامنه اثرگذاری ‎شان است. اشتباه بازاریاب‎ ها در حوزه عمومی روی می ‎دهد. معنای این امر آگاهی شمار بالایی از مردم از آنهاست. اگر شما به دنبال پرهیز از اشتباهات موردنظر هستید، باید شیوه فعالیت متفاوتی را در دستور کارتان قرار دهید.

بسیاری از بازاریاب ها برای پرهیز از اشتباهات رایج به سراغ دوره های آموزشی متعدد و یادگیری اصول بازاریابی می روند. چنین استراتژی تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت کاری بازاریاب ها، به ویزه افراد تازه کار در این حوزه، دارد. مهمترین مسئله در این میان ضرورت آشنایی با برخی از اشتباهات رایج در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای پرهیز از تکرار آنهاست. امروزه اغلب اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی به صورت مداوم تکرار می ‎شود بنابراین آشنایی با اشتباهات رایج در این عرصه دارای اهمیت بسیار زیادی است. همین امر موضوع اصلی مقاله کنونی را شکل داده است. در ادامه برخی از مهمترین اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بازاریابی بدون اشتباه اینستاگرام

خرید لایک و فالوور

افزایش شهرت در زمینه تعداد فالوورها و لایک ‎های مربوط به هر پست به سادگی امکان ‎پذیر نیست. بازاریابی همیشه فرآیندی طولانی مدت بوده است. مسئله اساسی در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان دور زدن فرآیند طبیعی کسب اعتبار است. امروزه برندها امکان خرید فالوور و لایک را دارند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد. اغلب کسب و کارهای تازه کار در ابتدای مسیرشان نیاز به فالوور و لایک بالا را احساس می ‎کنند. خرید این المان ‎ها همیشه راهکار وسوسه ‎کننده به نظر می ‎رسد.

مطلب مرتبط: 5 اشتباه بازاریابی و تبلیغاتی در اینستاگرام

مشکل اساسی در زمینه خرید فالوور و لایک مربوط به مسئله قدیمی «کیفیت در برابر کمیت» است. شاید شما با خرید فالوور و لایک امکان بهبود چهره برندتان به صورت کمی را داشته باشید، اما از بعد کیفیت هیچ تغییری در فعالیت‎تان روی نخواهد داد. همین امر برای اغلب کسب و کارها دردسرساز می ‎شود. بازاریابی در شبکه های اجتماعی با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و دستیابی به اهداف بلندمدت صورت می ‎گیرد. اگر یک برند از فالوور تقلبی برای بازاریابی و بهبود وضعیت برندش استفاده نماید، تحقق اهداف بازاریابی دشوارتر خواهد شد.

امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی به راحتی اکانت ‎های دارای فالوور و لایک تقلبی را مورد شناسایی قرار می‎ دهند بنابراین خرید لایک و فالوور ریسک بزرگی برای کسب و کارها خواهد بود. این نکته در مورد فرآیند خرید کامنت خودکار نیز صحت دارد. شناسایی کامنت‎ های تقلبی بسیار ساده است بنابراین کاربران به سادگی امکان شناسایی ماهیت کامنت‎ های تقلبی را خواهند داشت.

استفاده از تصاویر بی ‎کیفیت

اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم بصری دارای ارزش ‎ها و اولویت‎ های متفاوتی در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی است. استفاده از محتوای بصری با کیفیت در اینستاگرام برای هر برندی ضرورت دارد. اگر کاربران در تعامل با یک برند محتوای بازاریابی همراه با تصاویر باکیفیت مشاهده نکنند، انگیزه‎ شان برای ادامه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش خواهد یافت.

بدون تردید اغلب بازاریاب ‎ها دسترسی ساده‎ ای به عکاس ‎های حرفه ‎ای ندارند. این امر از نظر مالی نیز با چالش ‎های زیادی همراه است. توصیه اساسی بخش کنونی برای این دسته از بازاریاب ‎ها استفاده از ابزارهای رایگان و ساده برای ویرایش عکس است. همچنین در برخی از موارد امکان استفاده از تصاویر رایگان در سطح اینترنت وجود خواهد داشت.

جست ‎وجویی ساده در شبکه های اجتماعی و فضای کلی اینترنت ویدئوهای بازاریابی متعددی در اختیار برندها قرار می‎ دهد، با این حساب شما امکان تاثیرگذاری به بهترین شیوه بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.

بارگذاری محتوای بیش از حد یا بسیار کم

بارگذاری تعداد مناسب پست در شبکه های اجتماعی کار ساده ‎ای نیست. یافتن تعداد مناسب پست در طول روز از کسب و کاری به کسب و کاری دیگر متفاوت است بنابراین در عمل شما فرآیند بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف طی خواهید کرد.

اغلب برندها در زمینه انتشار محتوای بازاریابی در اینستاگرام درگیر مسئله زیاده‎ روی هستند. معنای ضمنی این امر انتشار تعداد بالایی از محتوای بازاریابی در مدت زمانی اندک است. چنین عملکردی تاثیر منفی قابل توجهی بر روی وضعیت بازاریابی برندها خواهد داشت. شاید در نگاه نخست انتظار تعداد بالایی از محتوای بازاریابی به معنای توجه کسب و کار شما به مشتریان باشد، اما در عمل این عملکرد برای مخاطب هدف آزاردهنده خواهد بود بنابراین برندها باید تعداد پست‎ های منتشر شده در طول روزشان را کنترل نمایند.

خوشبختانه امکان نظرخواهی از کاربران اینستاگرام برای آگاهی از تعداد پست ‎های مورد علاقه ‎شان همیشه وجود دارد. برندها باید این گزینه را به صورت جدی مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت دردسرهای فراوانی در مسیر بازاریابی خواهند داشت.

یکی دیگر از دردسرهای برندها در زمینه بازاریابی عدم فعالیت مناسب و انتشار محتوا به تعداد مطلوب است. همانطور که انتشار محتوای بیش از حد دردسرهایی به همراه دارد، کم‎کاری در این زمینه نیز خطرناک خواهد بود. بهترین توصیه در این میان استفاده از تقویم های برنامه ‎ریزی به منظور انتشار درست و به موقع محتوا در بازه ‎های زمانی مختلف است. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما استفاده از تقویم محتوایی فقط امری لوکس نیست. بسیاری از بازاریاب ‎ها بیشتر به حافظه‎ شان برای تولید و انتشار محتوا در زمان ‎های مشخص اتکا دارند. مشکل اصلی این امر امکان فراموشی امور در طول روزهای کاری فشرده است. بنابراین شما باید از تقویم بازاریابی و انتشار محتوا برای کاهش ریسک ‎های جاری نهایت استفاده را ببرید.

مطلب مرتبط: اشتباهات بازاریابی برندها در اینستاگرام

عدم توجه به آمارهای رسمی

وقتی از اهمیت داده‎ ها و آمارهای رسمی صحبت می ‎شود، همیشه برخی از بازاریاب ‎ها نسبت به آن بی‎ توجه‎ اند. این امر دلایل مختلفی دارد. برخی از بازاریاب‎ ها به تجربه ‎شان بیشتر از داده‎ های علمی توجه دارند. همچنین اتکای بیش از اندازه به شیوه‎ های قدیمی در زمینه مدیریت کسب و کار توجه به داده ‎های تازه را منتفی می ‎سازد.

امروزه استفاده از داده‎ های دقیق در زمینه بازاریابی امری حیاتی است. اهمیت این بحث درست مانند ضرورت تمرین و ارزیابی وضعیت تیم‎ های فوتبال در مسابقات بزرگ است. قهرمانان لیگ ‎های معتبر فوتبال همیشه از اطلاعات و داده‎ های مربوط به رقبا برای شکست آنها استفاده می‎ کنند بنابراین استفاده از داده ‎های موردنظر باید در دستور کار برندها قرار گیرد.

بسیاری از بازاریاب‎ ها منبع مناسب برای دسترسی به داده ‎های معتبر را نمی ‎شناسند. آشنایی با این حوزه‎ ها دارای اهمیت زیادی است. منابع معتبر در زمینه اطلاعات بازاریابی متعددند. یکی از بهترین منابع گزارش‎ های ماهانه اینستاگرام است. گزارش ‎های موردنظر طیف وسیعی از اطلاعات کاربردی را در اختیار بازاریاب ‎ها و برندها قرار می ‎دهد بنابراین فرآیند بازاریابی برای چنین برندهایی به شدت ساده خواهد شد. اگر شما هنوز با منابع مناسب برای گردآوری اطلاعات در زمینه بازاریابی آشنایی ندارید، باید هرچه سریع ‎تر نسبت به آشنایی و کار با آنها اقدام نمایید. در غیر این صورت در بلندمدت کمپین های بازاریابی ‎تان با کاهش واکنش مثبت از سوی مخاطب هدف مواجه خواهد شد.

استفاده بیش از اندازه از هشتگ ‎ها

پیتزا غذایی محبوب در میان شمار بالایی از مردم دنیاست. بسیاری از مردم با فرهنگ‎ های متفاوت اقدام به تهیه پیتزا برای صرف در وعده‎ های مختلف غذایی می ‎کنند. اگرچه این غذا با سلیقه بسیاری از مردم سازگاری دارد، اما معنای این امر مصرف بی ‎رویه ‎اش نیست. هر امر مناسب و مطلوبی در صورت استفاده بی ‎رویه مضر خواهد بود.

روایت فوق در مورد وضعیت استفاده از هشتگ در بازاریابی اینستاگرامی نیز صحت دارد. بسیاری از برندها نسبت به اهمیت هشتگ در حوزه بازاریابی آگاهی دارند. نکته مهم در این میان استفاده نادرست از هشتگ ‎ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. وقتی یک محتوای بازاریابی دارای هشتگ ‎های بی ‎شماری است، امکان ایجاد مزاحمت برای مخاطب هدف به شدت افزایش پیدا می ‎کند.

اینستاگرام امکان استفاده از 30 هشتگ برای هر پست را فراهم می ‎کند. این امر به معنای ضرورت استفاده از تمام پتانسیل اینستاگرام برای درج هشتگ نیست. برندها به طور معمول برای هر محتوای نیاز به 3 یا 4 هشتگ دارند بنابراین کاربرد تعداد بیشتری از آنها بیانگر زیاده‎ روی بازاریاب ‎ها خواهد بود.

طراحی محتوای کسل ‎کننده

اینستاگرام یک فضای عمومی و تعاملی است. اگر برندها توانایی تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف را نداشته باشند، بسیاری از فرآیندهای تعاملی ‎شان با مخاطب هدف به خطر خواهد افتاد. امروزه برندهای بسیار زیادی در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مشغول بازاریابی هستند، اما تعداد اندکی از آنها توانایی جلب نظر مخاطب هدف را دارند.

برخی از بازاریاب ‎ها در زمینه طراحی و انتشار محتوای بازاریابی فقط به دنبال پر کردن صفحه برندها هستند. این امر همیشه موجب بروز نارضایتی از سوی کاربران خواهد شد.  کمپین های بازاریابی همیشه همراه با پیام و دلیل خاصی برای فعالیتند بنابراین شما باید در گام نخست هدف ‎تان از تولید محتوای بازاریابی را تشریح نمایید. در غیر این صورت شرایط بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.

اغلب کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به محتوای تولیدی برندها واکنش نشان می ‎دهند. این امر در قالب درج کامنت یا بازنشر محتوای موردنظر صورت می‎ گیرد. نکته مهم در این میان ارائه واکنش رسمی از سوی کسب و کار شما نسبت به این امور است. امروزه انتظارات کاربران از برندها به شدت افزایش یافته است بنابراین عدم واکنش در قبال کامنت ‎های آنها نتیجه مناسبی برای یک کسب و کار در پی نخواهد داشت.

یکی از معیارهای اصلی برای قضاوت در مورد میزان هیجان و جذابیت محتوای برندها توجه به میزان دریافت لایک ‎شان است. برخی از محتواهای بازاریابی حتی 100 لایک نیز دریافت نمی ‎کنند. این امر به خوبی بیانگر جهت‎ گیری برندها در قبال محتوای بازاریابی است. اگر شما توانایی شناسایی سلیقه مخاطب هدف را نداشته باشید، در نهایت با شرایط دشواری برای تاثیرگذاری بر روی آنها مواجه خواهید شد. شناسایی سلیقه مخاطب هدف امری کوتاه‎ مدت نیست بنابراین شما باید در بازه‎ های زمانی بلندمدت نسبت به جلب نظر مخاطب هدف اقدام نمایید.

مطلب مرتبط: اشتباهات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

فقدان برنامه استراتژیک

دستیابی به اهداف بازاریابی بدون داشتن استراتژی منسجم دشوار به نظر می ‎رسد. ایراد اغلب بازاریاب‎ ها عدم توجه نسبت به طراحی برنامه ‎های استراتژیک است. وقتی یک کسب و کار از همان ابتدای شروع به کار اقدام به طراحی برنامه نماید، تمام مراحل فعالیتش براساس برنامه و استراتژی دقیق اجرا خواهد شد.

گاهی اوقات امور براساس برنامه بازاریاب ‎ها پیش نمی ‎رود. این امر بیانگر ماهیت پیش ‎بینی ‎ناپذیر کسب و کار است. نکته مهم در این میان ضرورت به‎ روز رسانی سریع و هرچه بهتر برنامه بازاریابی است. هر برنامه ‎ای با گذشت مدت زمانی اندک دیگر کاربرد اساسی ‎اش را نخواهد داشت بنابراین بازاریاب ‎ها باید همیشه نسبت به به ‎روز رسانی برنامه‎ شان حساسیت به خرج دهند. مواجهه با شکست در حوزه بازاریابی گاهی اوقات به دلیل عدم توجه برندها به ماهیت تغییر پذیر کسب و کار است بنابراین با گذشت زمان به همان برنامه قدیمی‎ شان اتکا می ‎کنند.

برندسازی نامنظم

فعالیت در عرصه کسب و کار پیوند نزدیکی با برنامه ‎ریزی بلندمدت و تداوم حضور در بازار دارد. برخی از کسب و کارها پس از مدت زمانی اندک حضور در عرصه بازاریابی به طور کلی ناپدید می ‎شوند. عرصه برندسازی یکی از حوزه‎ های مهم و مکمل بازاریابی است. اگر یک برند برای مخاطب هدف باورپذیر و جذاب نباشد، توجه چندانی بدان نخواهد شد. این امر مشکل اساسی اغلب کسب و کارها در زمینه بازاریابی محسوب می ‎شود.

تولید محتوای خشک و بی ‎روح تاثیر منفی بر روی مخاطب هدف دارد. با این حال گاهی اوقات کیفیت محتوای بازاریابی در سطح بالایی قرار دارد، اما همچنان خبری از جلب نظر مخاطب هدف نیست. این امر به دلیل فقدان برندسازی مناسب برای جلب نظر مخاطب هدف روی می ‎دهد. اگر مخاطب هدف به یک برند اعتماد نداشته باشد، محتوای بازاریابی آن به طور گسترده مورد بی‎ توجهی یا دست ‎کم کم‎ توجهی قرار خواهد گرفت. چنین مشکلی از سوی بسیاری از کسب ‎وکارها احساس می ‎شود. راهکار اساسی در این حوزه ایجاد تغییر در فرآیند برندسازی است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد.

محتوای بصری غیرمرتبط

اینستاگرام یک پلتفرم مبتنی بر جلوه ‎های بصری است بنابراین برندها برای موفقیت بازاریابی در آن باید دست به تولید محتوای بصری جذاب بزنند. امروزه انتشار محتوای مرتبط و دارای معنایی یکسان در قالب پست ‎های متعدد در میان برندها رواج دارد. این امر نیازمند انتقال معنایی یکدست از محتوای بازاریابی متعدد برای مخاطب هدف است. متاسفانه برخی از برندها پس از شروع فرآیند بازاریابی براساس این الگو نسبت به تداوم ‎اش کم‎ کاری می‎ کنند. نتیجه این امر مشاهده تعداد بالایی از محتوای بازاریابی ناقص از سوی کاربران است. تاثیر روانی این امر بر روی کاربران موجب جهت ‎گیری منفی نسبت به مخاطب هدف می ‎شود.

هرچه ارتباط مفهومی میان پست‎ های بازاریابی یک برند با هم بیشتر باشد، امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف مساعدتر خواهد شد. این امر به خوبی در مورد فعالیت برندهای مطرح حوزه مد و پوشاک قابل مشاهده است. اغلب این برندها ارتباط معنادار و مناسبی میان پست ‎های بازاریابی برندشان در اینستاگرام ایجاد می ‎کنند. درست به همین خاطر توان بازاریابی به مراتب بیشتری نیز پیدا می ‎کنند.

عدم بازنگری در متن پست ‎ها

اشتباه نگارشی و تایپی همیشه در عرصه بازاریابی امکان ‎پذیر است. اگر برندها پیش از انتشار پست اینستاگرامی نسبت به بازنگری ‎اش اقدام نکنند، مشکلات بسیار زیادی را متحمل خواهند شد. اغلب بازاریاب‎ ها بخش قابل توجهی از وقت‎ شان را به تولید محتوا اختصاص می ‎دهند. نتیجه این امر بی ‎انگیزگی برای مشاهده محتوای بازاریابی در مرحله نهایی است. اگر بازاریاب‎ های برند شما حوصله این کار را ندارند، شاید شما به عنوان مدیر بخش بازاریابی باید نسبت به این کار اقدام نمایید. در هر صورت مواجهه کاربران با محتوای دارای غلط املایی تاثیر روانی منفی بر روی آنها خواهد داشت.

استفاده از ابزارهای ویرایش خودکار متن در میان برندها کمتر شناخته شده است. چنین ابزارهایی با استفاده از هوش مصنوعی امکان تاثیرگذاری بهتر از سوی برندها را فراهم می ‎کند. یافتن ایرادات متن همیشه برای بازاریاب ‎ها دشوار بوده است. اکنون با معرفی نسل جدید هوش مصنوعی و توسعه ابزارهای بازاریابی فرصت ‎های بسیار بیشتری پیش روی برندها قرار گرفته است.

عدم استفاده از بخش استوری

تولید محتوا در اینستاگرام فقط معطوف به بخش پست نیست. سرویس استوری روزانه میلیون‎ ها محتوای مختلف را میزبانی می ‎کند. مزیت اصلی این سرویس امکان انتشار محتوای دم دستی و کوتاه است. انتشار محتوا در قالب پست نیازمند توجه به نکات متعددی است. ویرایش محتوا و تبدیل آن به گونه‎ ای تاثیرگذار بر روی مخاطب هدف همیشه زمانبر است. با این حساب شاید برندها کمتر فرصتی برای آماده ‎سازی پست ‎های متعدد در طول ماه داشته باشند. انتشار محتوا در قالب استوری نیاز به ویرایش کمتری دارد بنابراین امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت افزایش خواهد یافت.

امروزه دستورالعمل ‎های متعددی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود دارد. اگر شما اندکی حوصله برای جست ‎وجوی محتوای مختلف در فضای اینترنت داشته باشید، انواع توصیه‎ ها برای استفاده بهینه از بخش استوری را خواهید یافت. متاسفانه این امر اغلب مورد غفلت برندها قرار می ‎گیرد. همین امر جذابیت ‎های یک برند برای مخاطب هدف را کاهش می ‎دهد.

بی ‎توجهی نسبت به تعامل با فالوورها

جلب نظر مخاطب هدف به برند کار ساده ‎ای نیست. شاید برخی از بازاریاب ‎ها کسب فالوور بیشتر برای برندها را دشوارترین فرآیند بازاریابی قلمداد کنند، اما این امر پایان ماجرا نیست. حفظ فالوورها کار به مراتب سخت ‎تری در مقایسه با جذب‎ شان در وهله نخست است. همین امر موجب فرآیند پایان ‎ناپذیر ریزش فالوورهای برند و سپس برای جلب نظر دوباره آنها می شود.

مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم

تعامل با مخاطب هدف در اینستاگرام فقط معطوف به پاسخگویی به کامنت آنها نیست. بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی نیازمند ایجاد رابطه نزدیک با مخاطب هدف هستند. این امر به معنای ارائه پیشنهادهای بازاریابی جذاب، تلاش برای شناخت سلیقه و همچنین پاسخگویی به پرسش ‎های آنها در هر زمینه ممکن است. اگر یک کسب و کار به هر دلیلی به این نکته توجه نداشته باشد، در ادامه فرآیند فعالیتش با مشکلات عمده مواجه خواهد شد.

امروزه ارزیابی مشتریان از وضعیت برندها بستگی به سرعت عمل آنها در پاسخگویی به پرسش‎ های ‎شان دارد بنابراین شاید استخدام برخی از کارشناس ‎ها برای پاسخگویی به پرسش‎ های مشتریان در کوتاه ‎ترین زمان ممکن ایده چندان بدی نباشد. همکاری با کارشناس ‎های متعدد برای پاسخگویی به مشتریان همراه با هزینه مالی گسترده است. بسیاری از کسب و کارها توان پرداخت چنین هزینه‎ ای را ندارند بنابراین در عمل از پاسخگویی به مشتریان باز خواهند ماند. راهکار مناسب برای چنین برندهایی تمرکز بر روی استفاده از ابزارهای دارای هوش مصنوعی است. به این ترتیب آنها فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب تعامل آنها را خواهند داشت.

امروزه فناوری هوش مصنوعی قابلیت پاسخگویی به کاربران درست مانند کارشناس‎ های واقعی را دارد بنابراین استفاده از چنین ابزارهایی بهترین گزینه برای برندهای مواجه با بودجه محدود خواهد بود.

به اشتراک‎ گذاری لینک‎ های عجیب و غریب

انتشار لینک ‎های جانبی در اینستاگرام همراه با مشکلات فراوانی است. تنها راهکارهای کنونی برای درج لینک در اینستاگرام مربوط به بخش بیوگرافی و همچنین استوری اکانت ‎های تجاری دارای بیش از 10 هزار فالوور است بنابراین برندها گزینه‎ های چندانی برای بازاریابی از این طریق ندارند. مهمترین توصیه برای جلب نظر مخاطب هدف در این زمینه به اشتراک‎ گذاری لینک‎ های بسیار مهم است. در غیر این صورت بازاریاب‎ ها فقط برای مخاطب هدف ایجاد دردسر خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید