سه شنبه, 29 بهمن 1398 - 09:07

بازنگری پپسی پیرامون استراتژی تبلیغاتی اش

برند پپسی در طول سال های اخیر فعالیت قابل توجهی در عرصه تبلیغات داشته است. آنها یکی از بهترین برندهای بین المللی در زمینه افزایش بودجه تبلیغاتی بوده اند. این تصمیم پس از ارزیابی مدیران ارشد پپسی مبنی بر ضرورت رقابت موثر با سایر برندهای فعال در زمینه تولید نوشابه های گازدار، به طور ویژه کوکاکولا، به تصویب نهایی رسید. اگر از طرفدارهای صنعت تولید نوشابه باشید، به احتمال زیاد فعالیت مناسب کوکاکولا در دهه اخیر و برتری این برند از نظر تبلیغاتی بر پپسی را مشاهده کرده اید. این امر موجب اعتراض بسیاری از علاقه مندان پپسی شده است. به همین خاطر سال گذشته مدیران پپسی بودجه تبلیغاتی شرکت را 12درصد افزایش دادند.

شاید در نگاه نخست افزایش 12درصدی بودجه بخش تبلیغات چندان گزاف به نظر نرسد، با این حال وقتی دامنه فعالیت پپسی و سود سالانه این برند را مدنظر قرار دهیم، آگاهی بهتری از تاثیر این افزایش بودجه خواهیم داشت. براساس تصویب نهایی مدیران ارشد پپسی سالانه 12درصد بر بودجه تبلیغاتی این برند افزوده خواهد شد. این امر به معنای افزایش بیش از 36درصدی بودجه تبلیغاتی پپسی تا سال 2021 است. هدف اصلی از افزایش بودجه تبلیغاتی پپسی براساس اعلام نظر رسمی تیم مدیریتی ایجاد برندی «قوی تر، با رشد بالا و رضایت بیشتر مشتریان» عنوان شده است. بدون تردید اتکای صرف بر روی حوزه تبلیغات به منظور کسب تمام اهداف نام برده بسیار دشوار خواهد بود. به همین خاطر شاید پپسی نیازمند استفاده از سایر نکات مدیریتی و برندسازی نیز باشد.

تحولات تبلیغاتی برند پپسی

نکته مهم درخصوص فعالیت برند پپسی سرمایه گذاری عظیم بر روی فناوری هوش مصنوعی است. این امر با هدف شناخت بهتر مشتریان هدف در بازارهای جهانی صورت گرفته است. امروزه تمام برندهای فعال در بازارهای جهانی از ابزارها و نرم افزارهای دارای هوش مصنوعی برای تحلیل بازار استفاده می کنند. این امر علاوه بر کاهش هزینه های جاری شرکت موجب تسریع فرآیند گردآوری و تحلیل داده ها نیز می شود.

مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی تازه پپسی و دوریتوز با برگزاری مسابقات آنلاین

یکی از انتقادات به نسبت جدید به برندها مربوط به عدم شخصی سازی مناسب تبلیغات است. پپسی در این راستا اقدام به استفاده از هوش مصنوعی و تجربه مشتریان وفادارش کرده است. به این ترتیب با جمع آوری اطلاعات مهم پیرامون مشتریان و مخاطب هدف برند امکان تولید محتوای تبلیغاتی در قالب های مختلف فراهم می شود. امروزه سطح انتظار مشتریان از برندها افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است، بنابراین ما باید خود را با انتظارات تازه مشتریان انطباق دهیم. برخی از اقدامات تازه پپسی در این زمینه افزایش میزان رضایت مشتریان با استفاده از بازخوردهای دریافتی از آنها در شبکه های اجتماعی است. این امر به طور ویژه در مورد تعهد پپسی مبنی بر کاهش استفاده از مواد اولیه پلاستیکی در بسته بندی محصولاتش قابل مشاهده است. این تصمیم پس از اعتراض دامنه وسیعی از مشتریان مبنی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست از سوی مدیران ارشد پپسی اتخاذ شد.

تحول در زمینه افزایش بودجه تبلیغاتی پپسی از نیمه نخست سال 2019 شروع شد. ابتدا بودجه بخش تبلیغات آمریکای شمالی پپسی به طور آزمایشی افزایش یافت. این امر با هدف ارزیابی تاثیر افزایش بودجه بازاریابی و تبلیغات بر روی افزایش درآمد شرکت در کوتاه مدت اجرا شد. پس از دریافت نتایج امیدوارکننده، بخش قابل توجهی از نمایندگی های پپسی در سراسر جهان شروع به افزایش بودجه بخش تبلیغات کردند.

براساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی برند پپسی میزان سود خالص آنها در سال 2019 نسبت به پنج سال گذشته با رشد 4.5درصدی مواجه شده است. این امر در دنیای کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها برای افزایش حتی یک دهم درصدی سودشان حاضر به صرف هزینه های چند میلیون دلاری هستند. در این میان پپسی با برنامه ریزی درست موفق به افزایش 4.5درصدی سود نهایی اش شده است.

پپسی در طول سال های اخیر به طور مداوم تحت فشار گروه های فعال محیط زیست و همچنین برخی از نهادهای قضایی ایالات متحده قرار داشت. دلیل اصلی فشار گروه های حامی محیط زیست استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی عنوان شده است، با این حال بحث مراجع قضایی اندکی پیچیده تر است. بر این اساس تفاوت قوانین مربوط به اخذ مالیات در ایالت های مختلف موجب ایجاد مشکلات قانونی و حقوقی برای پپسی در طول سال های اخیر شده است. بی تردید این امر تاثیر منفی بر روی وجه بین المللی پپسی خواهد داشت. به همین خاطر در پس افزایش بودجه تبلیغاتی این برند، استراتژی اصلی در رابطه با مسئله مالیات رفع سریع مشکلات حتی به قیمت پرداخت جریمه است. اعتبار یک برند در دنیای کسب و کار و به ویژه تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. مدیران پپسی به هیچ وجه تمایلی به خدشه دار شدن خوشنامی بین المللی شان ندارند.

اگرچه بودجه تبلیغاتی و بازاریابی پپسی از سال گذشته رشد بسیار زیادی یافته است، اما استراتژی اصلی آنها افزایش پیوسته و بلندمدت بودجه این بخش نیست. هیو جانسون، مدیر ارشد بخش مالی پپسی، در این رابطه اظهارنظر مهمی دارد: «من گمان نمی کنم امسال نیز شاهد افزایش بی رویه بودجه بخش تبلیغات باشیم. اگرچه تصمیم اصلی افزایش بودجه برای سه سال متوالی است، اما سایر بخش های شرکت نیز نیازمند توجه و افزایش بودجه هستند، بنابراین باید تصمیمات منطقی تری اعمال شود.» بدون تردید این اظهارنظر به معنای توقف ناگهانی افزایش بودجه بخش تبلیغات نیست. هدف اصلی در اینجا توسعه یکنواخت بخش های مختلف کسب و کار است. بخش زیادی از تصمیم های تیم مدیریتی پپسی در عرصه تبلیغات به سرنوشت این برند در سال جاری بستگی دارد. سال 2019 از نظر تبلیغات برای پپسی همراه با موفقیت های بسیار زیادی بود. برخی از کارشناس ها پپسی را بهترین برند سال گذشته از نقطه نظر تبلیغات عنوان کرده اند. بی تردید این امر اهمیت بسیار زیادی برای مدیران پپسی دارد، با این حال تداوم موفقیت ها در عرصه تبلیغات بسیار مهم است. اگر این برند در حوزه تبلیغات موفقیت پایداری کسب نکند، احتمال افزایش مداوم بودجه بخش تبلیغات بسیار پایین خواهد بود.

هدف اصلی برند پپسی در سال 2020 مدرن سازی بخش تبلیغات است. این امر با استراتژی تغییر همکاری های تبلیغاتی پپسی در سال گذشته هماهنگی بالایی دارد. بنابراین باید شاهد حال و هوای تازه تری در کمپین های تبلیغاتی این برند باشیم. یکی از انتقادات پایدار در طول سال های اخیر از پپسی عدم نوآوری و خلاقیت در تبلیغاتش است. بی تردید انتظارات از برند پپسی با سابقه موفق تبلیغاتی در دهه نخست هزاره جدید بسیار بالا خواهد بود. متاسفانه پپسی در طول دهه گذشته موفقیت چندانی در حوزه تبلیغات نداشت، بنابراین شروع دهه جدید با برنامه های تازه موجب افزایش امیدواری مدیران و البته علاقه مندان به این برند شده است.

مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی ویژه پپسی برای مشتریان اسپانیایی

بسیاری از کارشناس ها احتمال موفقیت پایدار پپسی در حوزه تبلیغات را بالا می دانند. این امر با توجه به سابقه درخشان پپسی و تعیین استراتژی روشن از سوی تیم مدیریتی تقویت شده است. به هر حال سابقه موفق برندها در زمینه کسب و کار ملاک مهمی برای تبلیغات تاثیرگذار است. پپسی با سابقه درخشان در حوزه تولید نوشابه های گازدار توانایی بالایی برای جلب نظر مشتریان بازارهای جهانی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  

0 #1 قاسم قاسمی 1399-03-25 13:03
باسلام خسته نباشید چطور می تونم برای شرکت یه عکس بفرستم . جهت تبلیغ از نوشیدی هی دی
ارسال پاسخ

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید