یکشنبه, 20 آبان 1397 - 12:57

به گفته سازمان مدیریت بحران فدرال(FEMA)، 40 تا 60درصد کسب وکارهای کوچک پس از وقوع یک فاجعه هیچ گاه مجدداً شروع به کار نمی کنند. این اعداد برای هر مالکی که تلاش دارد پس از یک آتش سوزی ویران کننده، توفان، هک زیرساخت ها، نفوذ امنیتی، آشوب یا هر حادثه غیرمترقبه دیگری دوباره فعالیت کند، آماری ترسناک است.

به هر میزان که احساس فشار کنید، مهم است بدانید که اقدامات و سرعت شما پس از یک فاجعه به طور مستقیم بر سرعت راه اندازی مجدد کسب وکارتان تأثیر می گذارد. اگر می خواهید در زمره کسب وکارهایی باشید که جان سالم به در می برند، باید به فرآیندی که در زمینه بازاریابی شما را سر پا نگاه می دارد، کاملاً آگاه باشید.

بازیابی کسب و کارهای کوچک

برای کمک در آغاز راه، ما با یکی از حرفه ای های صنعت ارتباط برقرار کردیم تا هفت مورد از بهترین توصیه ها را برای بازیابی از فاجعه گرد آوری کنیم.

آسیب را ارزیابی کنید

ابی آیزنکرافت (Abby Eisenkraft)، مدیرعامل Choice Tax Solutions Inc.، به کسب وکارهای کوچک پیشنهاد می کند که «وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنند». آگاهی از سطح آسیب وارد شده به دارایی های کسب وکار اولین گام در تعیین نخستین اقدام لازم است. او توصیه می کند با سؤالات بنیادین مانند «آیا کارکنان سالم و برای بازگشت به کار در دسترس هستند؟» و «آیا راهی برای ارتباط با تمامی افراد در اختیار داریم؟» و «آیا بازگشت به سازه شرکت بی خطر است؟» آغاز کنید.

مطلب مرتبط: 10 توصیه برای ساختن یک کسب و کار میلیاردی (ویدئو)

حتی اگر ساختمان و کارکنان دور از خطر باشند، باز هم اقداماتی باید صورت بگیرد. سؤال بعدی آیزنکرافت این است که « آیا برای بازگشت سریع به کسب و کار خود، به تهیه تجهیزات جدید نیاز دارید؟»

پاسخ به این سؤالات به شما کمک می کند تصویری از چالش های پیش رو ایجاد و گام های دخیل در بازیابی خود را اولویت بندی کنید.

درخواست کمک کنید

اطمینان حاصل کنید که از تمامی آسیب های وارده پیش از شروع به تمیزکاری عکس بگیرید. زمانی که تلفن را بر می دارید تا با شرکت بیمه تماس بگیرید، برای اثبات ادعای خود نیاز به مدرک دارید.

دیوید وارینگ (David Waring)، از بنیانگذاران FitSmallBusiness.com (درگاهی برای کسب وکار های کوچک) می گوید، «امیدوارم بیمه ای داشته باشید که هم آسیب فیزیکی را پوشش دهد و هم کسب وکار از دست رفته در نتیجه توفان را برای شما جبران کند. این بیمه می تواند پوشش برای ساختمان (و اموال داخل آن) و یا بیمه درآمد کسب وکار برای جایگزینی هر درآمدی باشد که در نتیجه فاجعه از دست می رود.»

وارینگ علاوه بر اینها توصیه می کند، «چه بیمه داشته و چه فاقد آن باشید، برای کسب و کارهایی که تحت تأثیر بلایای طبیعی مانند توفان قرار گرفته باشند، دولت فدرال ممکن است کمک هایی در دسترس قرار دهد». وارینگ همچنین می گوید، «این را نیز فراموش نکنید که سازمان کسب وکارهای کوچک، برنامه های متنوعی برای کمک در بازیابی از فاجعه دارد.»

همواره آماده باشید

کسب وکارهای کوچک ممکن است همواره در رقابت با شرکت های بزرگ تر موفق نباشند، اما در روزهای اولیه پس از وقوع فاجعه، آماده بودن برای بازیابی سریع می تواند یک مزیت باشد.

اوان بلوم (Evan Bloom)، مدیرعامل Fortress Strategic Communications، که متخصص در ارتباطات در مواقع بحران و روابط عمومی مدیریت تهدید تجاری است می گوید، «کوچک بودن یعنی [شما] مجبور نیستید جلساتی تمام نشدنی برای مشخص کردن رویکردها و استراتژی ها برگزار کنید. احتمال کمتری وجود دارد که شرکت های کوچک خطوط قرمز محدود کننده داشته باشند. این مجموعه ها آزادی عمل بیشتری در ایراد تصمیمات سریع و قاطعانه در اختیار دارند.»

از اندازه و انعطاف خود در جهت اتخاذ سریع تصمیمات لازم و سرپا شدن مجدد بهره بگیرید.

به محض امکان شروع کنید

در مقابل وسوسه برای صبر کردن جهت رسیدن مناسب ترین زمان برای شروع بازیابی کسب وکارتان مقاومت کنید. به محض اینکه خطر رفع شد و توانستید بدون مشکل آسیب وارده را ارزیابی کنید، باید این کار را انجام دهید.

پروفسور لیساندرا پاگان (Lisandra Pagan)، مشاور آمادگی برای موارد اضطراری درDliberate Plan Consulting می گوید، «شرکت یا کسب و کار شما با هر روز تعطیلی، پول، زمان و مشتریانش را از دست می دهد. هر روزی که در حال پیاده سازی یک طرح بازیابی نیستید، از بازیابی و بازگشت به کار دورتر می شوید.» وقتی سعی دارید از یک فاجعه بیرون بیایید، زمان می تواند دشمن شما باشد.

پاگان پیشنهاد می کند صاحبان کسب و کار «باید از جایی شروع کنند؛ حتی اگر خدمات یا پیشنهادی محدود باشد. باید نشانه ای اولیه از بازیابی وجود داشته باشد تا مشتریان بازگردند؛ حتی اگر به معنای ارائه محصول یا خدمات باشد.»

او می گوید، «این کار به ورود مقداری سرمایه کمک می کند و در نهایت هنگام بازیابی به کار خواهد آمد و باعث می شود یک روز کمتر منابع مالی خود را زیر و رو کنید.»

برقراری ارتباط را آغاز کنید

در کنار ارائه مجدد پیشنهاد خدمات، نیاز خواهید داشت مشتریان را مطلع سازید که به کسب وکار بازگشته اید. جِی شلتون (Jay Shelton)، معاون ارشد اقدام در قبال تهدید در شرکت بیمه مستقر در شیکاگو –Assurance- برای دادن اطمینان دوباره و نگاه داشتن مشتریان در کنار خود ضمن بازیابی کامل «شفاف و در دسترس نگاه داشتن رهبری شرکت» را پیشنهاد می کند.

حین بازیابی، مشتریان سؤالات بسیاری خواهند داشت و به پاسخ از سوی شما و تیم تان نیاز دارند. در دسترس بودن و در میان گذاشتن آنچه می دانید، می تواند رکن اصلی دستیابی مجدد به مشتریان حین مرحله بازیابی و پس از آن باشد.

مالیات را فراموش نکنید

بسته به زمانی که فاجعه رخ می دهد، آماده سازی برای پرداخت مالیات ممکن است اولویت به نظر نیاید. با این حال زیاد برای سر و سامان دادن به اسناد صبر نکنید.

آیزنکرافت اضافه می کند کسب و کارها باید مطمئن باشند که «[آنها] هنوز کپی سوابق مالیاتی قبلی و یک نسخه پشتیبان از اطلاعات درآمد و مخارج خود را در سال جاری دارند.» اگر همه چیز از دست رفته است «راه هایی برای بازسازی سوابق مالیاتی مفقودشده وجود دارد؛ می توانید رونوشت های سازمان مالیات را تهیه کنید و یا با کارگزار مالیاتی تماس بگیرید تا کپی ها یا هر سوابق دیگری را در اختیارتان بگذارد. می توانید از طرف های ثالث، مانند بانک ها، شرکت های کارت اعتباری و فروشنده ها نیز داده دریافت کنید.»

آیزنکرافت تأکید می کند، «باید این کار را سریعاً انجام دهید، زیرا با گذشت زمان، حافظه شما ضعیف تر می شود و سازمان مالیات نیز این واقعیت را می داند. سوابقی را که می توانید جمع و باقی را بازسازی کنید. مطمئن شوید تمامی افراد و همه چیز از خطر دور هستند و سپس به کسب وکار خود باز گردید.»

مطلب مرتبط: چگونه از توصیه های مربی کسب و کار بیشترین بهره را ببریم

برای آینده برنامه ریزی کنید

به محض اینکه در بازگرداندن کسب وکار به مسیر خود کمی پیش رفتید، باید گام هایی را بردارید که عبور از یک فاجعه دیگر را نیز تضمین می کنند. افراد حرفه ای تأکید کرده اند که بهترین طرح های بازیابی آنهایی هستند که پیش از بحران ریخته شده اند، نه پس از آن.

تضمینی وجود ندارد که یک کسب وکار در طول عمر خود با چندین فاجعه رو به رو نشود. از تجارب خود برای اندیشیدن به یک طرح گذر از فاجعه استفاده و متناسب با رشد کسب و کارتان آن را نیز به روزرسانی کنید. اگر برای شروع به کمک نیاز دارید، توصیه های ما برای برنامه ریزی جهت فاجعه را مطالعه کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید