یکشنبه, 15 ارديبهشت 1398 - 16:00

سم والتون، موسس بزرگترین مجموعه فروشگاه های زنجیره ای جهان به نام والمارت که بیش ترین میزان کارمند و درآمد را در مقایسه با سایر شرکت ها در اختیار دارد. وی در ابتدای کودکی در مزرعه اجاره ای پدر خود کار می کرد با این حال به علت درآمد پایین، وی به شغل روزنامه فروشی روی آورد که در این زمینه درخشش نسبتا خوبی را داشت. با این حال وی هیچ گاه به چنین شغل هایی خود را محدود نکرده و برای رسیدن به جایگاه های به مراتب بالاتر، در رشته اقتصاد دانشگاه میزوری به تحصیل پرداخت.

وی پس از فارغ التحصیلی طی تنها چند روز وارد بازار کار شد و فعالیت خود را به عنوان کارآموز در یک خرده فروشی آغاز کرد. با این حال به علت مخالفت های او با روش های فروش و راندمان کاری رایج، در نهایت پس از 18 ماه از کار خود کنار رفت و به ارتش پیوست. وی در ارتش نیز درخشش قابل توجهی را داشت و پس از آن در سن 26 سالگی نخستین پست مدیریتی خود را آغاز کرد. سیاست های جالب وی مانند مخالفت با هرگونه پیچیده شدن روند کار و کاغذبازی های رایج همچنین حمایت 100درصد از مشتری با تنوع بخشی به محصولات فروشگاه از جمله اقدامات موثری بود که منجر شد تا وی بتواند دومین فروشگاه از مجموعه فروشگاه های برادران بولتر را نیز اجاره کند.

راز موفقیت سم والتون

با این حال مدیر این فروشگاه های زنجیره ای، آقای پی.کی هولمز پس از مشاهده رشد بی نظیر سم والتون در اقدامی عجیب قرارداد وی را تمدید نکرده و این موقعیت را به پسر خود واگذار کرد. با این حال این تصمیم باعث شد تا مرحله جدیدی در زندگی این کارآفرین خلاق شکل گیرد. وی در ابتدا به مانند سابق یک مغازه را اجاره کرده و پس از موفقیت و کسب سود قابل توجه، شعبه های خود را گسترش داد. با این حال پس از تاسیس 16 فروشگاه، آقای والتون به این نکته پی برد که میزان درآمد به دست آمده در سطحی پایین تر از حد توقع او بوده و همین امر باعث شد تا وی به دنبال سیاستی جدید در زمینه فروش محصولات باشد. نتیجه این امر اعطای تخفیف های بالا برای تمامی محصولات بود. اگرچه این تصمیم در نگاه اول باعث می-شد تا توان رقابت با سایر برندهای مشابه به شکل کامل از بین برود، با این حال به علت قرار داشتن نمایندگی ها در شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ، عملا شرکت های دیگر این برند نوپا را رقیبی جدی تلقی نکرده و این بی توجهی زمینه را برای رشد بدون دردسر برند والمارت فراهم کرد. درواقع سیاست سود پایین و قرار داشتن فروشگاه ها در نزدیکی انبار که هزینه و مسافت حمل کالا را کاهش می داد، باعث شد تا افراد بسیاری برای خرید در این فروشگاه ها حضور پیدا کنند.

در نهایت نیز این شرکت با تکیه بر عملکردی نوین، موفق شد تا تمامی رقبای خود را کنار زده و به بزرگترین خرده فروشی ابتدا در آمریکا و سپس در سراسر جهان تبدیل شود. همچنین وی از سال 1982 تا 1988 در رده بندی هر ساله مجله فوربس، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورد. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان این اسطوره کارآفرینی خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: 4 راز موفقیت از زبان موسس پینترست

1-به دنبال ارزش هایی برای خود باشید

به عقیده آقای والتون علت موفقیت وی، ارزش هایی بوده است که او در طول زندگی خود آنها را کشف کرده و همواره مورد توجه قرار داده است. برای مثال کاهش سود در راستای افزایش رضایت مشتری، از جمله ارزش هایی بود که وی از دل زندگی سخت خود به دست آورده و این امر امکان خرید را برای تمامی اقشار جامعه فراهم می کرد. در نهایت نیز این اقدام با توجه به افزایش چشمگیر مشتری، سودی به مراتب بیشتر در مقایسه با سایر شرکت های رقیب را به همراه داشته است. همچنین وی هیچ گاه به یک ایده بسنده نکرده و همواره با توجه به شرایط گوناگون، از اعمال تغییرات در سیاست ها و شیوه کاری خود واهمه ای نداشته است.

2-نسبت به مشتریان خود توجه ویژه ای را داشته باشید

از جمله نکاتی که آقای سم والتون به آن توجه بسیاری را داشته این بوده است که آنها عملا از سابقه و شهرت سایر برندها برخوردار نیستند. همین امر نیز در ابتدا ممکن بود موفقیت آنها را امری کاملا غیرممکن به نظر برساند. با این حال آنها به بعد کسب محبوبیت تکیه کرده و با اعمال سیاست های مشتری مدارانه، در مدت زمانی کوتاه طرفداران بی شماری را به دست آوردند. در نهایت نیز توجه فوق العاده به تمامی کارمندان و شریک کردن آنها با تمامی دستاوردهای شرکت، از دیگر اقداماتی بوده که منجر به تلاش بی وقفه و انگیزه فعالیت بالای کارمندان شده است.

3-انگیزه ایجاد کنید

بدون شک موفقیت در هیچ زمینه ای آسان نخواهد بود. درواقع اگر می خواهید تا کاری بسیار بزرگ را انجام دهید، با دشواری های بسیاری مواجه خواهید شد. تحت این شرایط در صورتی که انگیزه سازی مناسبی را نداشته باشید، در نقطه ای متوقف خواهید شد. با این حال به عنوان یک مدیر، تنها انگیزه سازی برای خودتان کافی نبوده و لازم است آن را به سایرین نیز منتقل کنید. این امر حتی شامل شرکای شما نیز شده و نباید اجازه دهید تا نگاه آنها تنها در مسائل مادی خلاصه شود. این امر باعث خواهد شد تا آنها در هر مرحله ای با یک پیشنهاد خوب، عملا از ادامه کار منصرف شوند. به همین خاطر نیز لازم است تا همواره از چشم اندازهای خود به عنوان عاملی محرک استفاده کرده و افراد را به آینده ای چندین برابر بهتر امیدوار نگه دارید.

4-پول را اولویت نخست قرار ندهید

این امر که رویای شما پول باشد، بدون شک باعث خواهد شد تا به دنبال هر روشی برای رسیدن به آن باشید. با این حال در صورتی که رویای خود را دنبال کنید، شاهد خواهید بود که به مرور حتی به بالاترین نقطه های ممکن نیز دست پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید که پایه رشد و موفقیت افسانه ای آقای والتون در عدم توجه به سود بالا در ابتدای کار خود بوده و همین امر باعث شد تا بتواند رشدی سریع را تجربه کند.

5-کنترل هزینه ها را مهم تر از کنترل رقبای خود بدانید

بسیاری از برندها از همان ابتدا خود را درگیر جنگ با سایر شرکت های رقیب کرده و این امر تمرکز آنها را معطوف به جنگی می کند که باید صرف رشد آنها می شد. در این رابطه فراموش نکنید که در هیچ نبرد تجاری ای، برنده اصلی وجود نداشته و هر دو شرکت متحمل ضررهایی خواهند شد که مهم ترین آن از دست رفتن وقت خواهد بود. به همین خاطر نیز سم والتون نخستین فروشگاه های خود را در مناطق نسبتا دور افتاده و شهرهای کوچک تاسیس کرد تا در بازی رقابت با سایرین قرار نگیرد و بتواند با خیالی آسوده سیاست های مدنظر خود را پیاده کند. در آخر نیز توجه داشته باشید که قدرت شما باید از درون شرکت ناشی شود، به همین خاطر لازم است تا از همان ابتدای کار خود حسابرسی درستی داشته و از اتلاف هزینه تا حد امکان جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: رازهای موفقیت آمازون از زبان جف بزوس

6-در کار خود صداقت داشته باشید

هچ دلیلی برای دروغ گفتن و فریب سایرین نباید وجود داشته باشد. این امر در ارتباط با مشتری، کارمندان و شرکا یکسان بوده و لازم است تا به دنبال ایجاد وجهه ای مناسب از خود باشید. بدون شک صداقت باعث خواهد شد تا به فردی قابل اعتماد تبدیل شوید که این خود تضمین کننده موفقیت بلندمدت شما خواهد بود. با این حال این امر به معنای بیان همه چیز نبوده و همواره لازم است تا بدانید که تا چه سطحی لازم است تا به دیگران اطلاعات بدهید. بدون شک افشای برخی مسائل و اسرار نیز مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

7-مشتری را رئیس خود بدانید

در هر کسب وکاری، مشتریان ضامن بقای شرکت خواهند بود. به همین خاطر نیز لازم است تا بیش ترین توجه خود را معطوف به آنها کنید. در این رابطه این امر که نسبت به همسویی تمامی نمایندگی ها با سیاست های خود اطمینان داشته باشید نیز از دیگر الزامات مهم محسوب می شود. در آخر فراموش نکنید که در زمینه کار و اقدامات، همواره باید تنوع کافی وجود داشته باشد تا از تکراری شدن شما برای مشتری جلوگیری شود. درواقع این امر که همواره اقدامی را فراتر از حد انتظار مشتریان خود انجام دهید، باعث خواهد شد تا شما به انتخاب اول آنها تبدیل شده و شانس مناسبی را برای افزایش وفاداری آنها داشته باشید.

8-قدردان هرگونه تلاش در شرکت خود باشید

یک تعهد کاری بالا حتی در پایان ترین سطح کاری شرکت نیز باید به خوبی مورد توجه شما قرار گیرد. این امر که کارمندان خود را مورد توجه مدیریت بدانید، باعث خواهد شد تا انگیزه ای برای تلاش بیشتر و رشد در کار خود داشته باشند. در این رابطه فراموش نکنید که برای قدردانی همواره نباید به دنبال موقعیتی مناسب و اقداماتی فراوان باشید. درواقع این امر در چند رده تقسیم بندی شده که تشکر کلامی ساده ترین آن محسوب می شود. به همین خاطر بهتر است تا از تمامی آنها در کم ترین زمان ممکن استفاده کنید. جالب است بدانید که آقای والتون به وقت گذرانی در کنار کارمندان خود اعتقاد شدیدی را داشته و این امر به ارتباط صمیمی و عمیق وی با آنها منجر شد.

9-از دانش و تکنولوژی های جدید استقبال کنید

با ظهور اینترنت، دنیای فروش با تغییراتی چشمگیر مواجه شد. در این بین تنها برندهایی موفق شدند تا در جهان جدید شکل گرفته موفق ظاهر شوند که نسبت به این تغییرات آمادگی کافی را داشته و به شکلی مناسب آنها را پذیرفته اند. در این راستا آقای والتون حتی به دنبال جذب نوابغ آینده نیز بوده و در این رابطه دانشجوهای چندین دانشگاه ها را مورد ارزیابی قرار داده است. همچنین این برند از جمله فروشگاه-هایی محسوب می شود که از بارکد جهانی بر روی محصولات خود استفاده کرده که به سرعت انجام خرید و فروش منجر شده است. با توجه به این امر که تکنولوژی های جدید به افزایش سرعت و دقت انجام کارها کمک می کند، لازم است تا نسبت به آن توجه کافی را داشته باشید.

مطلب مرتبط: رازهای موفقیت آمازون از زبان جف بزوس

10-برخلاف مسیر آب شنا کنید

این امر که بخواهید کاری را به شیوه رایج انجام دهید، بدون شک باعث خواهد شد تا تفاوتی میان شما و سایرین شکل نگرفته و هیچ مزیت رقابتی مناسبی را نداشته باشید. درواقع برای موفقیت لازم نیست که حتما کاری خارق العاده و کاملا متفاوت را انجام دهید، حتی انجام یک کار تکراری به شیوه های مختلف نیز می تواند شما را به موفقیت مدنظر برساند. در نهایت نیز توجه داشته باشید که شما باید به اهداف خود ایمان داشته باشید، در غیر این صورت حرف های منفی و مخالفت های اطرافیان ممکن است شما را به سادگی متوقف سازد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی