روانشناسی رنگ ها در برندسازی - فرصت امروز

دوشنبه, 31 تیر 1398 - 14:00

چه رنگی مناسب برند و محصولات ماست؟

انسان دارای دو ویژگی بسیار ذاتی است. ما موجودات بصری و متفکرهای غیرمنطقی هستیم. نکته جالب اینکه ما در زمان واحد این دو ویژگی را با هم داریم. اندیشه ها، احساسات، اعمال و حتی تصمیم گیری های ما به طور کامل تحت سلطه نحوه نگرش ما به جلوه بصری محصولات یا برندهای مختلف است.

مهم ترین ویژگی بصری که مشتریان را به سوی خود جلب می کند، رنگ های مورد استفاده از آن است. این امر تاثیر آنی و اجتناب ناپذیری بر روی ما دارد. به این ترتیب توجه ما به صورت ناخودآگاه به برند یا محصول موردنظر جلب می شود. رنگ ها دارای قدرت بسیار زیادی هستند. آنها به گونه ای بسیار ظریف بر روی ما تاثیر می گذارند. نکته جالب اینکه در اغلب موارد ما متوجه چنین تاثیرگذاری نمی شویم. امروزه به منظور شناخت هرچه بهتر نحوه تاثیرگذاری رنگ ها بر روی فرآیند تصمیم گیری مشتریان علم روانشناسی رنگ ها به وجود آمده است. دستاوردهای این علم به برندها و به طور کلی اهالی کسب و کار در زمینه استفاده از رنگ های مطلوب کمک شایانی کرده است.

روانشناسی رنگ ها در برندسازی

رنگ ها در ساده ترین مفهوم، نحوه تجزیه و تحلیل نور دریافتی از اشیای متفاوت توسط مغر ماست. به این ترتیب موج های نوری متفاوت موجب تجزیه و تحلیل رنگ های مختلف در ذهن ما می شود. هر رنگی در ذهن ما احساس خاصی را برمی انگیزد. خوشبختانه به لطف پژوهش های علمی تاثیر بازنمایی احساسات مختلف از سوی رنگ ها در ذهن ما بر روی عرصه کسب و کار کاملا مشخص شده است. پژوهش موسسه Branding Strategy Insider در زمینه تاثیر رنگ بیانگر تاثیر 60 تا 80درصدی رنگ محصولات بر روی تصمیم گیری مشتریان برای خرید است. در حالی که طیف رنگ قرمز بیانگر انرژی و هیجان است، آبی بیانگر اعتماد و وفاداری به حساب می آید.

مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

همچنین رنگ زرد بیانگر شادی و انگیزه است. نکته مهم درخصوص روانشناسی رنگ ها پیچیدگی بیش از حد آن در مقایسه با درک و برداشت عمومی است. به این ترتیب یک رنگ مشخص امکان بازنمایی احساسات مختلفی را بسته به نوع مخاطب و المان هایی مانند سلیقه و شرایط روحی و روانی وی دارد. گاهی اوقات حتی یک رنگ احساسات متضادی را در ذهن ما بازنمایی می کند. گاهی اوقای طیف های مختلف یک گروه رنگ احساسات متفاوتی را نشان می دهد. به عنوان مثال، زرد روشن بیانگر شادی و روحیه مثبت است. با این حال زرد کدر و تیره به بیان حالت بیمارگونه و ناراحت اختصاص دارد. نتیجه این بحث ضرورت بررسی دقیق شرایط محصول و برندمان پیش از انتخاب یک یا چند طیف رنگی برای آن است. در غیر این صورت انتخاب ما تاثیرگذاری موردنظر را به همراه نخواهد داشت.

از آنجایی که بسیاری از تمرین های اولیه برندسازی همراه با نقش مهم رنگ هاست، آگاهی از روانشناسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی مشتریان ضروری خواهد بود. اغلب برندها به منظور ایجاد تفاوت میان خود و سایر رقبا در تلاش برای انتخاب رنگ های بیانگر ارزش ها، اصول و اهداف شان هستند. براساس یک مطالعه کاربردی در دانشگاه کمبریج، انتخاب رنگ مناسب تا 80درصد آگاهی مخاطب ها از برند ما را تقویت خواهد کرد. بدون تردید هر رنگ در فرهنگ ملی و محلی کشورها معنای خاصی دارد. به همین دلیل توجه به بازار هدف محصولات مان به هنگام انتخاب رنگ اهمیت بالایی خواهد داشت. در زمینه شخصی سازی کسب و کار و محصولات نیز رنگ ها اهمیت بالایی دارند. به این ترتیب انتخاب طیف رنگی نامناسب تاثیر بسیار نامطلوبی بر روی سرنوشت برند ما خواهد داشت.

به طور معمول برخی از رنگ ها در صنایع مشخصی کارآمدی بهتر دارند. به عنوان مثال، صنعت بسته بندی محصولات را در نظر بگیرید. در این صنعت رنگ های قرمز، نارنجی و زرد کاربرد بسیاری دارد. دلیل اصلی این امر بازنمایی احساس گرسنگی (در مورد بسته بندی محصولات غذایی) است. به این ترتیب مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصول مورد نظر پیدا خواهند کرد. برندهای فعال در زمینه بهداشت و درمان نیز معمولا به دنبال استفاده از رنگ های آبی و سبز هستند. دلیل این امر بازنمایی احساس اعتماد و آرامش از سوی این دو طیف رنگ است، بنابراین مشاهده فراوان این رنگ ها در مراکز درمانی و بهداشتی جای تعجب نخواهد داشت. رنگ خاکستری و مشکی معمولا به تنهایی در یک محصول مورد استفاده قرار نمی گیرد. به این ترتیب معمولا از این دو رنگ به عنوان مکمل سایر رنگ ها استفاده می شود.

نکته مهم در زمینه انتخاب رنگ برای لوگوی برندمان یا محصول جدید شرکت توجه به نظر و خواست مشتریان است. اگرچه بسیاری از اصول مورد بحث در این مقاله تاثیر یکسانی بر روی اغلب مردم دارد، با این حال همیشه نظرخواهی از مشتریان به اعتبار بیشتر فعالیت مان کمک می کند. براساس یک نظرخواهی عمومی، رنگ آبی مورد پسند اغلب مردان و زنان سراسر دنیاست. برعکس، رنگ قهوه ای در میان تمام رنگ ها پایین ترین رتبه را در اختیار دارد. به این ترتیب استفاده از رنگ قهوه ای در لوگو برند یا طراحی محصول مان ریسک های زیادی به همراه خواهد داشت. به طور میانگین، 33درصد از 100 برند برتر دنیا از رنگ آبی در طراحی لوگوی شان استفاده کرده اند. بعد از آبی، رنگ قرمز با 29درصد استفاده در مقام دوم پرطرفدارترین رنگ ها در عرصه برندسازی قرار دارد. در دوران جوانی، مردها به رنگ هایی نظیر مشکی مات، آبی روشن و سفید علاقه دارند. این امر در مورد خانم ها شامل طیف رنگ قرمز روشن، نارنجی و یشمی است. هرچه سن افراد بالاتر می رود. علاقه آنها به رنگ های ملایم تر افزایش پپیدا می کند. به همین دلیل توجه به میانگین سنی مشتریان هدف مان و انتخاب رنگ مناسب اهمیت بالایی دارد.

مطلب مرتبط: 5 نکته در رابطه با مدیریت و انتخاب رنگ در برندینگ

انتخاب رنگ درست هویت برند ما را در نگاه مشتریان بهتر بیان می کند. همچنین ذهنیت مشتریان نیز از برند ما مثبت تر خواهد بود. امروزه برندها با انتخاب رنگ های مناسب بدون نیاز به برقراری ارتباط از طریق هرگونه کانال شناخته شده ای، فرصت ایجاد ارتباط با مشتریان شان را دارند. به این ترتیب اهمیت روانشناسی رنگ ها در حوزه کسب و کار و به ویژه برندسازی به خوبی درک می شود. اگر شما هنوز نسبت به استفاده از نکات مورد بحث در روانشناسی رنگ ها در فرآیند برندسازی شرکت تان اقدام نکرده اید، زمان شروع فعالیت فرا رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی