5 نکته در رابطه با مدیریت و انتخاب رنگ در برندینگ - فرصت امروز

چهارشنبه, 17 بهمن 1397 - 14:30

5 نکته در رابطه با مدیریت و انتخاب رنگ در برندینگ

بدون شک وجود و انتخاب درست رنگ برای هر برندی، یک امر کاملا حیاتی تلقی می شود. درواقع با نگاهی به برندهای جهانی نیز به این نکته پی خواهید برد که برند آنها از یک یا چند رنگ ترکیب شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، نمی توان بدون اطلاع و برنامه ریزی درست، انتخابی حرفه ای را صورت داد. در همین راستا و در ادامه به بررسی پنج نکته مهم در رابطه با مدیریت و انتخاب رنگ در زمینه برندینگ، خواهیم پرداخت.

رنگ مورد استفاده در برند شما می تواند مسیر موفقیت شما را هموار سازد. با این حال عکس این قضیه نیز می تواند با یک انتخاب نادرست رخ دهد. بدون شک در این زمینه توجه به برندهای جهانی می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی محسوب شود. علت این امر نیز به این خاطر است که آنها تمامی قواعد کار را به خوبی رعایت کرده اند و می توان تاثیر انتخاب درست آنها را در روند موفقیت آنها مشاهده کرد. به طور کلی وقاعد مهم در این رابطه شامل موارد زیر است.

مدیریت رنگ برندینگ

1-کنتراست رنگ

به طور کلی کنتراست رنگ را می توان تضاد میان رنگ های روشن و تیره تعریف کرد. این امر در زمینه رنگ در میزان کیفیت و درخشندگی تاثیر بسزایی دارد. درواقع بدون اعمال کنتراستی درست، حتی ممکن است خوانا بودن متن و یا واضح بودن تصویر شما با مشکلاتی جدی مواجه شود.

توصیه در این زمینه:

با توجه به این امر که رنگ ها درجه تیرگی و روشنی خاص خود را دارند، لازم است تا در ابتدا از خود نسبت به میزان کنتراست رنگ مورد نظر، سوال کنید. در صورتی که میزان این امر مطابق انتظار شما نیست، لازم است تا در انتخاب آن تجدید نظر کنید. در آخر این نکته را فراموش نکنید که حروف تیره روی پس زمینه روشن نسبت به حروف روشن روی پس زمینه تیره وضوح و خوانایی بیشتری را خواهد داشت.

مطلب مرتبط: روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ

2-حس و حالت رنگ

بسیار مهم است که رنگی را انتخاب کنید که با پیام مدنظر شما در ارتباط باشد. بدون شک هر رنگی یک فضا و حالت را در افراد تحریک خواهد کرد. برای مثال رنگ فیروزه ای حاوی حس اعتماد، آرامش و استحکام را منتقل می کند. این امر در حالی است که اطمینان، نزدیکی و سرزندگی از جمله خصوصیات رنگ نارنجی محسوب می شود.

توصیه در این زمینه:

لازم است تا نسبت به حسی که قصد انتقال آن به مخاطب را دارید، فکر کرده و برای آن نزدیک ترین رنگ را انتخاب کنید. در این زمینه فراموش نکنید که آرم تجاری شما حاوی یک لگو و نام برند خواهد بود. به همین خاطر تنها انتخاب یک رنگ ابدا کافی نیست. در این رابطه نتایج آمارها حاکی از آن است که انتخاب غیرحرفه ای رنگ می تواند شانس فروش شما را حتی تا 50درصد کاهش دهد.

3-روانشناسی رنگ

با توجه به این امر که شما قصد تاثیرگذاری روی مخاطب را دارید، علم روان شناسی می تواند بیشترین کمک را در این زمینه به شما کند. در این زمینه روان شناس ها مقوله روان شناسی رنگ را مطرح کرده اند که لازم است تا نسبت به موارد معرفی شده در آن اطلاعات کافی را به دست آورید. براس مثال روان شناسی رنگ به خوبی تبیین می کند که چرا برخی از رنگ ها در برخی از کسب وکارها و صنایع کاملا پرکاربرد بوده و در برخی دیگر هیچ نشانه ای از آن به چشم نمی خورد. مثال بارز این امر عدم وجود رنگ بنفش در صنعت خودروسازی و حضور پررنگ آن در عرصه مد است که همه آنها علت روان شناسی دقیقی دارد.

توصیه در این زمینه:

حتما مقالات و اصول روان شناسی رنگ را مورد مطالعه قرار داده و از یک متخصص در این زمینه استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که هر رنگ حاوی چندین پیام است. به همین خاطر نباید تنها براساس یک ویژگی آن را قضاوت کرد.

4-فرهنگ رنگ

به مانند مورد قبل، هر رنگ در ملت ها و فرهنگ های مختلف، حاوی پیام های متفاوتی خواهد بود. برای مثال رنگ سفید در کشور ژاپن در زمان عزاداری مورد استفاده قرار می گیرد. این امر در حالی است که در بیشتر کشورها این رنگ در جشن ها و عروسی ها کاربرد دارد. به همین خاطر لازم است تا در انتخاب رنگ خود، به این بعد بسیار مهم نیز توجه کافی را داشته باشید.

توصیه در این زمینه:

حتما نسبت به فرهنگ رنگ های مختلف در رابطه با موقعیت مکانی خود، اطلاعات کافی را کسب کرده و ملاحظات لازم را در این زمینه رعایت کنید.

5-ترند رنگ

منظور از ترند در بخش درواقع فراگیر شدن و محبوبیت رنگ ها در هر دوره است. این امر یک واقعیت است که یکسری رنگ ها به مانند هر چیز دیگر در هر دوره ای محبوبیت خاصی پیدا کرده و در دوره های دیگر جای خود را به موارد دیگری می دهند. برای مثال در دهه 90 بزرگ بودن متن در لگو امری بسیار مهم تلقی می شد. این در حالی است که در دهه 2000 سه بعدی بودن متن بسیار محبوب شد. در حال حاضر نیز مسئله رنگ بر تمامی موارد معرفی شده ارجحیت داشته و توجه به مفهوم و معنای آن مهم ترین بعد حتی در رابطه با متن به کار رفته در لگوی شرکت، محسوب می شود.

مطلب مرتبط: نقش رنگ ها در فرآیند برندینگ

توصیه در این زمینه:

برای اینکه همواره بتوانید خود را به روز نگه دارید، لازم است تا ترند رنگ را مورد بررسی قرار داده و از روند تغییرات آگاهی کافی را داشته باشید. بدون شک انتخاب رنگ بدون توجه به این نکته، شانس موفقیت شما را کاهش داده و شرکت نوپای شما را به برندی فرسوده و قدیمی تبدیل خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی