استفاده از شبکه های اجتماعی برای جبران کاستی های ارتباطی با مشتریان - فرصت امروز

دوشنبه, 14 مرداد 1398 - 15:34

ضرورت های بازاریابی در عصر دیجیتال

در مورد برندهای فعال در زمینه B2B هیچ چیز به اندازه ملاقات رو در رو با مشتریان اهمیت ندارد. در زمینه فروش های بزرگ ملاقات مستقیم تاثیر انکارناپذیری دارد. بدون تردید سایر شرکت ها و موسسات تمایل بیشتری به خرید از یک برند در صورت ملاقات و تعامل واقعی خواهند داشت.

یکی از چالش های اصلی برندهای عرصه B2B مقوله زمان است. بدون تردید اغلب این برندها از اهمیت ملاقات رو در رو با مشتریان آگاهی دارند، با این حال زمان در دسترس آنها بسیار اندک است. به این ترتیب ما توانایی مدیریت چند ملاقات جداگانه به صورت همزمان را نخواهیم داشت. اگر هم در این زمینه تلاش کنیم، هیچ نتیجه ای بهتر از نابودی تمام شانس های فروش مان به دست نمی آوریم. توجه به عامل زمان موجب درک یک نکته مهم خواهد شد: با تنظیم قرار ملاقات با یک مشتری در عمل شانس تعامل با دیگر مشتریان را در آن زمان از دست خواهیم داد.

بازاریابی در عصر دیجیتال

در یک شهر شلوغ مانند تورنتو، جایی که من زندگی می کنم، ملاقات با یک مشتری نزدیک به نیمی از روز را به خود اختصاص خواهد داد. به طور معمول مشتریان مایل به ملاقات در دفتر مرکزی برندشان هستند. به این ترتیب من باید مسافتی یک یا دوساعته را با اتومبیل طی کنم. سپس چهار تا شش ساعت گفت وگو با آنها را پشت سر خواهم گذاشت. صادقانه بگویم، پس از گذشت این زمان دیگر انرژی کافی برای فعالیت کاری را ندارم. به همین دلیل پس از آن به خانه می روم. این امر در مورد سایر کارمندان شرکت نیز صادق است. آنها نیز پس از یک جلسه ملاقات طولانی دیگر انرژی کافی برای کار و فعالیت را نخواهند داشت.

مطلب مرتبط: 13 راه ارتباط با مشتریان در شبکه های اجتماعی

آیا من مشغول شکایت از وضعیت کاری ام هستم؟ نه، به هر حال ما باید با شرایط کاری مان کنار بیاییم، با این حال نکته اصلی در این میان دغدغه ها و مسئولیت های دیگر من به عنوان کارآفرین است. به این ترتیب باید دست به انتخابی دشوار میان کارهای روزانه ام بزنم. این کارها به ترتیب ذیر هستند:

• تمرکز بر روی کارهای مشتریان

• تنظیم قرار ملاقات و دیدار با مشتریان

• تولید محتوا

یکی از مزیت های بزرگ زندگی در عصر حاضر بهره مندی از شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب افراد فرصت تعامل اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی و پرهیز از اتلاف وقت را دارند. به هر حال امروزه درخواست برگزاری جلسات از طریق ویدئو کنفرانس یا چت تصویری گزینه چندان بدی نخواهد بود. البته در موارد پیشرفته هنوز هم نیاز به گفت وگوی مستقیم وجود دارد.

هرگاه برندها در شبکه های اجتماعی مطلبی منتشر می کنند، کاربران جلوه ای از چهره آنها را مشاهده خواهند کرد. این امر فرصتی هرچند کوتاه برای برندها در راستای افزایش آگاهی دیگران از فعالیت شان را فراهم می کند، با این حال پرسش اساسی در اینجا به شرح ذیل است: آیا کاربران نمای آنلاین برند ما را می پسندند؟ بدون تردید پاسخگویی به این پرسش اندکی دشوارتر خواهد بود.

بارگذاری مداوم پست در شبکه های اجتماعی موفقیت ما را تضمین نخواهد کرد. اگر ما محتوای بی ربط منتشر کنیم، به جای جلب رضایت مخاطب بیشتر او را دلسرد می کنیم. امروزه حجم وسیعی از شکایت کاربران در شبکه های اجتماعی مربوط به مزاحمت پست های برندهاست.

به منظور فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی اکانت ما باید دارای دو ویژگی باشد:

بارگذاری مداوم پست: پست ها در شبکه های اجتماعی به سرعت فراموش می شوند. به همین خاطر باید به طور مداوم پست های تازه منتشر کنیم.

محتوای مرتبط: یکی از نکات بسیار مهم در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی ارتباط پست های ما با سلیقه و نیاز مخاطب است. در غیر این صورت شانس چندانی برای جلب نظر کاربران شبکه های اجتماعی نخواهیم داشت.

بدون تردید هر برندی نیازمند فعالیت بازاریابی پر سر و صداست. البته این امر نیازمند صرف هزینه های گزاف نیست. ایده های خلاقانه و جذاب همیشه موجب جلب توجه و رضایت مشتریان می شود. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها به گونه ای بسیار شبیه به هم مشغول فعالیت هستند. به این ترتیب در عمل فعالیت برندها شباهت بسیار زیادی به هم پیدا کرده است. درست به همین خاطر اغلب افراد نسبت به فعالیت برندها در شبکه های اجتماعی بدبین هستند. راهکار غلبه بر این شرایط تلاش برای پیگیری شیوه ای خلاقانه تر از سوی برندهاست. نکته مهم بعدی شلوغی بیش از اندازه فضای شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب تلاش برای نمایش جلوه ای جذاب از برندمان دشواری های خاص خود را خواهد داشت. بسیاری از برندها به منظور حل این مشکل اقدام به استفاده از تعرفه های تبلیغاتی می کنند. به این ترتیب فرآیند توسعه آنها در عمل بسیار سریع تر طی خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت تولید محتوای باکیفیت است. بدون محتوای باکیفیت ما هرگز توانایی تعامل سازنده با مخاطب هدف مان را نخواهیم داشت.

اجازه دهید دوباره به بحث ملاقات های کاری برگردیم. اکنون با توجه به تاثیر شگرف شبکه های اجتماعی، استفاده از این پدیده برای ساماندهی هرچه بهتر ملاقات های تجاری ضروری خواهد بود. به نظر من از طریق فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی امکان کاهش نیاز به برگزاری ملاقات های رسمی برای انجام معاملات فراهم خواهد بود. در این زمینه به نکات ذیل توجه کنید:

• بارگذاری مداوم پست در شبکه های اجتماعی به منظور جلب توجه و اعتماد شرکای تجاری

• بارگذاری محتوای باکیفیت، مرتبط با نیاز مشتریان و دارای ارزش بالا

مطلب مرتبط:مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه های اجتماعی

• توجه به الگوی جست وجوی کاربران هدف مان در شبکه های اجتماعی به منظور دستیابی به بیشترین تاثیر از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی

• ارزیابی وضعیت بازاریابی برندمان در پلتفرم های اجتماعی، اخذ شیوه های تازه و تلاش برای بهبود نقاط ضعف مان

بدون تردید هیچ چیز جای ملاقات های رو در رو را پر نخواهد کرد، با این حال شبکه های اجتماعی فرصت طلایی در اختیار برندها به منظور کاهش هرچه بیشتر نیاز به ملاقات های رو در رو قرار می دهد. از نظر من ما باید به شبکه های اجتماعی به عنوان فرصتی برای پر کردن فضای خالی تعامل مان با مشتریان نگاه کنیم. در این صورت امکان نتیجه گیری از فعالیت و سرمایه گذاری مان در پلتفرم های اجتماعی را خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی