پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
رمزگشایی یک اقدام عجیب از سوی برندها

چرا برندها از اکانت خصوصی در اینستاگرام استفاده می کنند؟

5 سال پیش ( 1397/9/30 )
پدیدآورنده : اما براون   پدیدآورنده : علی آل علی  

اخیرا برخی از برندها و افراد تاثیرگذار در اینستاگرام اقدام به تغییر وضعیت اکانت های شان از عمومی به خصوصی کرده اند. همچنین در برخی از موارد آنها اکانت تازه ای در کنار پروفایل عمومی شان راه اندازی می کنند که کاملا شخصی و خصوصی است. بدون تردید در نگاه نخست تلاش برای فعالیت به دور از چشم هوادارها بسیار عجیب به نظر می رسد. با این حال به دلیل عطف توجه بسیاری از کارشناس ها و مشتریان به چنین موضوعی در این مقاله قصد بررسی تخصصی آن را داریم. بنابراین به منظور کشف چیستی این پدیده و بررسی سودمندی یا ضرر آن برای برندمان به ادامه مطلب توجه کنید.

اکانت خصوصی در اینستاگرام

چرا برندها اکانت های خود در اینستاگرام را خصوصی می کنند؟

تنظیم اکانت در حالت خصوصی به معنای انحصار مشاهده مطالب کاربر فقط از سوی کاربران تایید شده اش است. در چنین شرایطی حتی اگر از هشتگ های مشهور نیز استفاده کنیم، بازهم مطلب مان در بخش جست وجو برای کاربران عادی به نمایش در نمی آید. همچنین اکانت خصوصی به معنای لزوم ثبت درخواست فالو از سوی کاربران مشتاق به مشاهده مطالب تان است.

در طول روزهای اخیر دنیای اینستاگرام شاهد تبدیل اکانت های مشهوری مانند Couplesnote (فعال در زمینه تولید تصاویر خنده‎دار) با 8.2 میلیون فالوور به نسخه خصوصی بوده است. همچنین اکانت رسمی برند Everlane نیز یک نسخه جانبی و خصوصی برای خود راه‎اندازی کرده است.

رید هیلی، موسس برند Doing Things، در زمینه مدیریت صفحات اینستاگرامی فعالیت دارد. صفحات تحت مدیریت وی در مجموعه بالغ بر 14 میلیون فالوور دارند. رید در مصاحبه ای با نشریه The Atlantic پرده از دلیل چنین تغییری برداشت. براساس گفته های وی یکی از صفحات مشتریان وی به هنگام فعالیت عمومی هفته ای 10 هزار فالوور جدید به دست می آورد. با این حال وقتی به نسخه خصوصی تغییر حالت داد، این رقم به 100 هزار فالوور تازه در هفته افزایش یافت.

مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام برند خود را بهبود بخشیم

هیلی دلیل اقدام برندها برای تبدیل اکانت های شان به نسخه خصوصی را الگوریتم اینستاگرام می داند: «براساس ساختار اینستاگرام وقتی یک اکانت عمومی است، کاربران نیاز چندانی به فالو آن احساس نمی کنند. در هر صورت همیشه محتوای چنین صفحاتی بدون دردسر و فقط با یک جست‎وجوی ساده در اختیار ما قرار می گیرد. با این حال وقتی صفحه ای شخصی می شود، فالو آن ضرورت پیدا می کند. البته این الگوریتم از ابتدای پیدایش اینستاگرام وجود داشت. اما دلیل اصلی جهت‎گیری به سوی آن را باید در توقف افزایش شمار فالوورهای صفحات طنز جست‎وجو کرد».

اگر برند شما نیز در حال بررسی جهت‎گیری به سوی اکانت خصوصی است، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

1. اکانت خصوصی شرایط خاص خود را دارد

اکنون چند ماهی است که اکانت خصوصی برندهای بزرگ بدل به ترند شده است. به این ترتیب در بسیاری از گروه ها و البته موتورهای جست‏وجو کلیدواژه های مرتبط با این اقدام در صدر فهرست ترندهای ماه قرار دارد. شاید دلیل اصلی این اقدام از سوی برندها را باید تمایل به برقراری ارتباط بسیار نزدیک و عمیق با مخاطب های علاقه مند بدانیم. در هر صورت چنین اقدامی دقیقا به هنگام معرفی سرویس گروه های فیس‎بوک اتفاق افتاده بود.

وقتی که برند ما صفحه خصوصی دارد، به فالوورهای فعلی پیامی مشخص مخابره خواهد شد: شما برای برند ما بسیار ارزشمند هستید. به همین دلیل نیز مطالب برند ما فقط برای فالوورها منتشر می شود، نه افراد دیگر. باید به این نکته توجه داشت که امکان به اشتراک ‎گذاری محتوای صفحات خصوصی وجود ندارد. به همین دلیل مخاطب ما بیش از هر زمان دیگر احساس خاص بودن خواهد کرد.

2. چنین اقدامی احساس ویژگی را برمی انگیزد

چرا شما برای عموم کاربران محدودیت مشاهده مطالب تان را ایجاد کرده اید؟ آیا چیز خاصی در مطالب شما وجود دارد؟ به من بگویید، سریع به من دلیل این کار را بگویید. چنین احساسی به بسیاری از کاربران به هنگام مشاهده یک صفحه شخصی دست می دهد.

بدون تردید خصوصی ساختن صفحه مان به مخاطب فعلی احساس ارزشمندی می دهد. با این حال به موازات آن مخاطب تازه را نیز نسبت به نوع محتوای ما هیجان‎زده و کنجکاو خواهد کرد. اگر شما در زمینه تولید محصولی خاص فعالیت داشته باشید، راه‏اندازی صفحه ای خصوصی برای نمایش اولین تصاویر نسخه تازه محصول تان به مخاطب های وفادار ایده مناسبی خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنید برند اپل صفحه رسمی اش در اینستاگرام را خصوصی کند. بدون تردید در چنین شرایطی حتی افرادی که از محصولات اپل استفاده نیز نمی کنند هم درخواست فالو آن را خواهند کرد.

همه ما علاقه بسیار زیادی به کسب احساس خاص بودن داریم. به همین دلیل وقتی صفحه یک برند در اینستاگرام خصوصی می شود، شوق کاربران به مشاهده مطالب اش دوچندان خواهد شد.

3. شاید شمار فالوورهای شما نیز افزایش یابد

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم، در حالت خصوصی کاربران باید به منظور مشاهده محتوای تولیدی شما درخواست فالو دهند. از آنجایی که بسیاری از برندها همیشه با چالش اندازه‎گیری شمار افزایش مخاطب های خود مواجه هستند، تبدیل اکانت به نسخه خصوصی راهکار منطقی برای اندازه‎گیری دقیق میزان افزایش محسوب می شود.

علاقه به افزایش شمار فالوورها در میان صفحات خنده‎دار و طنزمحور بسیار بالاست. البته دلیل این کار نیز کاملا موجه به نظر می رسد. محتوای صفحات طنز بیش از هر نوع دیگری از محتوا میان کاربران دست به دست می شود. به همین دلیل عملا بسیاری از کاربران نیاز چندانی به فالو چنین صفحاتی احساس نمی کنند. حال اگر یک صفحه طنز خصوصی باشد، به هنگام به اشتراک‎گذاری مطالب آن برای افرادی عادی محتوا به نمایش در نمی آید. به عبارت دیگر، به اشتراک‎گذاری مطالب صفحات خصوصی فقط برای فالوورهای آن ممکن خواهد بود. در غیر این صورت سایر کاربران با صفحه ای بدون محتوا مواجه می شوند.

4. حفاظت از فالوورهای فعلی

ریزش مخاطب یکی از وحشت های مشترک اکانت های تجاری و تفریحی در اینستاگرام است. به همین دلیل بسیاری از اکانت ها به منظور جلوگیری از ریزش مخاطب های خود اقدام به خصوصی ساختن صفحه شان می کنند. به این ترتیب مخاطب فعلی ما به هنگام تصمیم‎گیری پیرامون آنفالو کردن ما به فکر عدم دسترسی بعدی به محتوای ما خواهد افتاد.

برخلاف صفحات عمومی به هنگام آنفالو اکانت های خصوصی پرسشی مبنی بر اطمینان از تصمیم گرفته شده، مطرح می شود. چنین پیامی تاثیر روانی بالایی روی کاربران دارد. به این ترتیب در بسیاری از مواقع کاربران از تصمیم شان منصرف می شوند.

مطلب مرتبط: چگونه برند خود در اینستاگرام را به شهرت برسانیم

شاید در نگاه نخست پرسش اطمینان اینستاگرام از کاربران بسیار بی‎اهمیت جلوه کند. با این حال در عمل کاربران تاثیرپذیری بسیار بالایی از چنین پیامی دارند. اگر شما نیز علاقه‏مند به حفاظت از فالوورهای فعلی اکانت تان هستید، خصوصی ساختن آن اقدام مناسبی خواهد بود. حداقل در چنین وضعیتی تمایل فالوورهای فعلی به ترک صفحه مان کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

5. صفحه خصوصی میزان کنترل شما را افزایش می دهد

شاید این استدلال در نگاه نخست عجیب باشد، اما با من همراه باشید تا قوت آن را مشاهده کنید. وقتی برند ما صفحه اش را خصوصی می کند، در حقیقت اختیار انتخاب و گزینش مخاطب دلخواه اش را خواهد داشت. از آنجایی که فضای آنلاین محیطی برای ارتباط با مخاطب های علاقه‏مند است، بسیاری از برندها تمایلی به برقراری ارتباط با افراد غیرمرتبط با حوزه فعالیت خود ندارند. این اقدام هرگز به معنای عدم تمایل به جذب مخاطب جدید نیست، بلکه بیانگر نیت برندها در راستای گزینش مخاطب های شان است. به این ترتیب دیگر شاهد کامنت های غیرمرتبط و در برخی موارد توهین‏آمیز به برندمان در ذیل پست مان نخواهیم بود.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از صفحه خصوصی امکان واکنش به کامنت ها و اقدامات غیرعادی مخاطب هاست. بر این اساس هر برندی در حالت خصوصی کنترل بیشتری روی رفتار مخاطب های خود خواهد داشت.

چرا راه‏اندازی اکانت خصوصی ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد؟

تا اینجای کار ما به شما نکات مثبت تغییر حالت اکانت تان را گفته ایم. با این حال شاید با توجه به اوضاع کسب وکار هر شرکتی این اقدام خیلی هم موثر واقع نشود. اجازه دهید به عنوان بحث پایانی نگاهی به چند مورد از ضررهای این اقدام هم بیندازیم.

امکان تغییر اکانت تجاری به صفحه خصوصی وجود ندارد

اگر قصد تغییر اکانت تان به نسخه خصوصی را دارید، باید ابتدا آن را از حالت تجاری به حالت شخصی در آورید. این بدان معناست که دیگر خبری از آمارهای کاربردی اینستاگرام برای شما نخواهد بود. همچنین دیگر فرصت استفاده از سیستم تبلیغات اینستاگرام برای شما فراهم نخواهد شد.

نکته مهم درخصوص تغییر اکانت تجاری به حالت خصوصی عدم توصیه آن از سوی اینستاگرام است. به این ترتیب اینستاگرام به برندها توصیه می کند که به صورت عمومی به کارشان ادامه دهند. در این میان اینستاگرام به برندها فرصت بازاریابی بیشتر و همچنین بهره‎مندی مناسب از ترندهای داغ را نیز می دهد. در عوض وقتی یک برند اقدام به فعالیت خصوصی کند، تیم فنی اینستاگرام در برخی موارد آنها را متهم به بازی دادن اینستاگرام و نقض قواعد احترام به مخاطب می کند. دلیل این کار تلاش برای محروم‎سازی کاربران از اطلاعات با هدف ترغیب شان به فالو صفحه و سودجویی از آنهاست.

بدون تردید خطر بسته‎شدن اکانت برندها مهم ترین تهدید در مسیر فعالیت به عنوان یک صفحه خصوصی است. اگرچه تا به حال چنین اقدامی از سوی اینستاگرام رخ نداده است، اما در صورت افزایش چنین اقدامی از سوی برندها با هدف صرف افزایش فالوور تغییر جهت‎گیری گوگل اصلا بعید به نظر نمی رسد.

فالوورهای بالقوه ما ناامید می شوند

وقتی مخاطب دسترسی به محتوای ما ندارد، تمایلش به فالو ما کاهش خواهد یافت. در بسیاری از موارد کاربران فقط در صورت مشاهده برخی از پست های یک اکانت نسبت به فالو آن ترغیب خواهند شد. به این ترتیب مخفی کردن پست های ما از دید کاربران شاید به معنای اذیت آنها نیز باشد. چنین امری به ویژه برای کاربرانی که خواهان مشاهده برخی از مطالب شما در راستای تصمیم‏گیری پیرامون علاقه‎مندی شان به ماهیت برندتان هستند، اهمیت بالایی دارد. وقتی این کاربران با صفحه ای خصوصی مواجه می شوند، به نوعی این کار را توهین به خود قلمداد می کنند. به این ترتیب از خیر فالو صفحه تان خواهند گذشت.

محتوای ما در بخش جست‎وجو نمایش داده نمی شود

همانطور که پیش از این اشاره شد، در حالت خصوصی حتی اگر از هشتگ های مشهور نیز استفاده کنیم، کاربران عادی آن را در بخش جست‎وجو مشاهده نخواهند کرد. یکی از زمینه های اصلی جلب نظر مخاطب تازه در اینستاگرام نمایش محتوای برندها در بخش جست‎وجوست.به این ترتیب با خصوصی‎سازی اکانت مان یکی از راهکارهای اصلی جلب نظر کاربران جدید را از دست خواهیم داد.

نهایتا، با توجه به نکات مثبت و منفی تغییر حالت اکانت به وضعیت خصوصی، آیا باید این کار را انجام داد یا خیر؟

مطلب مرتبط: راهکارهای نگارش کپشن حرفه ای در اینستاگرام

شاید حالت خصوصی به عنوان یک استراتژی کوتاه مدت کارآمد باشد. با این حال در درازمدت آثار مخربی بر روی جلوه برندمان خواهد داشت. فقط در صورتی که صفحه شما در زمینه تفریحی فعالیت دارد، استفاده از وضعیت خصوصی در بلندمدت مناسب خواهد بود. برای برندهای تجاری این کار در عمل موجب توقف روند توسعه و ریزش کاربران خواهد شد.

در نهایت به یاد داشته باشید که فضای شبکه های اجتماعی برای برندها محیطی مناسب برای یافتن مخاطب تازه از دل جست‎وجو است. بنابراین فقط در صورت داشتن برنامه ای منسجم ایجاد اخلال در این فرآیند (که به صورت طبیعی نیازمند اکانت عمومی است) موجه به نظر می رسد. پس به هنگام تصمیم‎گیری در مورد این اقدام همه جوانب را مد نظر قرار دهید تا تصمیمی عاقلانه و منطقی اخذ شود. در غیر این صورت پشیمانی پس از بروز فاجعه سودی برای شما نخواهد داشت. همچنین به هنگام اتخاذ تصمیم از جهت‎گیری و سیاست های اینستاگرام در برخورد با اکانت های متعلق به برندها که به وضعیت شخصی در می آیند نیز آگاهی کسب کنید.

منبع : hootsuite
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VF0wc9OE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه