بسته بندی قدمتی به درازای عمر نسل بشر دارد و امروزه تحت عنوان هزینه بندی مطرح است. از زمانی که انسان غارنشین باقی مانده گوشت شکار را برای نگهداری در زمانی طولانی تر در برگ های درخت می پیچید، بسته بندی شکل گرفت.
اگرچه بسته بندی در اصل برای محافظت از محصول به کار گرفته می شود، با این حال می توان از آن در راستای شناسایی برند و ترویج آن نیز سود برد. در واقع بسته بندی می تواند به نحوی طراحی شود که نحوه استفاده از محصول را نشان دهد یا حتی به شکل نشان تجاری شرکت باشد که این امر باعث ترویج برند نیز خواهد شد.
نتایج بررسی ها نشان می دهد بسته بندی مناسب می تواند از طریق ایجاد تمایز باعث افزایش فروش و به رسمیت شناختن نام تجاری شود. همچنین بسته بندی در کنار زیبایی و جذابیت باید استحکام لازم را با توجه به نوع محصول داشته باشد. امروزه بسته بندی محصول تنها محافظ آن در نظر گرفته نمی شود و شرکت ها سعی در جذاب ساختن آن به روش های گوناگون دارند.
برای مثال در فرانسه شیشه های خردل به شکلی است که مشتریان پس از مصرف می توانند از آن به عنوان گلدانی زیبا استفاده کنند. به این دسته در واقع بسته بندی های قابل بازیافت و استفاده مجدد گفته می شود که امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت ها قرار گرفته است.
در همین راستا می توان بسته بندی های صرفا سرگرم کننده یا حتی خنده دار نیز به کار گرفت. در واقع در رابطه با این امر محدودیت خاصی وجود ندارد و شرکت ها باید باتوجه به شرایط مکانی و سلایق مشتریان شان به جذاب ساختن بسته بندی محصولات خود بپردازند.
ایده
شرکت اویان تولید کننده آب معدنی در کشور فرانسه است. این شرکت با توجه به این مسئله که بطری های پلاستیکی حجم زیادی را اشغال می کنند و همین امر در کنار سختی فشرده سازی آن باعث می شود حمل آن به مراکز بازیافت زمان بر باشد. تحقیقات نیز بیانگر آن است که افراد از صدایی که در اثر مچاله کردن بطری ها ایجاد می شود خوش شان می آید و به آنها احساس خوبی را منتقل می سازد.
همین دلایل باعث شد تا شرکت به فکر طراحی بطری هایی بیفتد که مچاله کردن و فشرده سازی آنها به آسانی و تنها با یک حرکت صورت گیرد. این طرح خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت به نحوی که امروزه اکثر کارشناسان موفقیت و جهانی شدن این برند را همین طراحی های نوآورانه این شرکت می دانند، به علت آنکه محصول تولیدی آب آشامیدنی است و کیفیت و طعم آن عملا با سایر رقبا نمی تواند تفاوتی داشته باشد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- نسبت به این امر که مشتریان چگونه با بسته بندی ها رفتار می کنند، نظارت داشته باشید. این امر می تواند منجر به ایده ای خوب برای طراحی بسته بندی های تان شود.
- درباره اینکه چگونه می توانید با تغییر بسته بندی خود برند خود را ترویج دهید، فکر کنید. با این حال به خاطر داشته باشید که صرفا بسته بندی نمی تواند منجر به فروش محصول شود.
- بسته بندی ممکن است تنها راه تبلیغ و جلب نگاه مشتریان باشد به همین خاطر توجه ویژه ای می خواهد.