جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سنگ های تزیینی یا دکوراتیو یکی از مهم ترین بخش های بازار جهانی سنگ به شمار می روند و در این میان کشور ما ایران، تولید و صادرات قابل توجهی در سال های اخیر در زمینه این صنعت داشته به طوری که سرمایه گذاری های چشمگیری در زمینه صنعت معدن و سنگ در کشور ما صورت گرفته است.

در این گزارش پس از تبیین موقعیت جهانی صنعت سنگ های تزیینی در سطح جهان، چشم انداز آن و مهم ترین صادرکنندگان این صنعت به وضعیت تولید و صادرات سنگ های تزیینی در ایران خواهیم پرداخت و وضعیت این صنعت را در کشورمان بررسی خواهیم کرد.

روند کنونی و چشم انداز صنعت سنگ  تزیینی در سطح جهان

تقاضا برای مصرف سنگ های تزیینی در سطح جهان افزایش چشمگیری پیدا کرده به طوری که تولید سنگ های این چنینی در طرح ها و رنگ های مختلف بازار مصرف قابل توجهی را برای این صنعت در سطح جهان ایجاد کرده اند. همچنین رشد شهرنشینی و افزایش ساخت وساز نیز از دلایل رشد بازار سنگ های تزیینی در سطح جهان به شمار می روند و این روند خصوصا در ساخت وساز تجاری نمود بیشتری داشته و بسیاری از مراکز تجاری جهان به این محصولات زینتی گرایش پیدا کرده اند.

در بخش مسکونی نیز سنگ های زینتی بیشتر کاربرد زیبایی شناسانه داشته و خصوصا در دکوراسیون داخلی منازل کاربرد زیادی پیدا کرده  اند به طوری که می توان گفت تغییر سبک زندگی در دور ه های اخیر، یکی از دلایل مهم افزایش تقاضا برای سنگ های تزیینی بوده است.

رشد جهانی مصرف سنگ های تزیینی با توجه به تولید آن در چند سال اخیر بیشتر درک می شود به طوری که طبق آمار ارائه شده، مصرف سنگ های تزیینی در سال 2004، حدود 886میلیون مترمربع بوده و این درحالی است که تحلیلگران انتظار دارند این میزان مصرف تا سال 2025 به 4.5میلیارد مترمربع برسد که نشان دهنده رشد زیادی است که این صنعت در سال های آینده خواهد داشت.

صادرکنندگان عمده

مهم ترین صادرکنندگان سنگ های تزیینی در سطح جهان در سال 2011، به ترتیب کشورهای چین، ترکیه، هند، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، نروژ، ایران و... هستند که ایران در این آمار جهانی در رتبه هشتم قرار می گیرد. طبق آمار ارائه شده در سال مذکور، چین با داشتن 47درصد از سهم جهانی صادرات سنگ های تزیینی بزرگ ترین کشور صادرکننده این صنعت محسوب می شود و ترکیه با 16درصد و هند با 12درصد در مقام های دوم و سوم قرار دارند، جالب است بدانید که سهم جهانی ایران نیز از صادرات سنگ های تزیینی 2درصد برآورد شده است.

جایگاه سنگ تزیینی در ایران

سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن در کشور ایران، جایگاه قابل توجهی یافته و خصوصا در زمینه سنگ های تزیینی پیشرفت های قابل توجهی پیدا کرده است. جالب است بدانید که تولید سالانه سنگ تزیینی ایران بیش از 120میلیون مترمربع برآورد شده است که البته هنوز نسبت به رقبای خود در رتبه پایین تری قرار دارد، اما به طور کلی باید گفت ایران یکی از کشورهای صادرکننده قابل توجه در زمینه سنگ های تزیینی به شمار می رود. در حال حاضر کشورهایی مانند عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه از واردکنندگان عمده سنگ مرمر ایران محسوب می  شوند.

هرچند سنگ مرمر ایران کیفیت بهتر و تنوع بیشتری دارد، اما در سطح جهان رقبای جدی ای مانند چین و هند دارد که جایگاه جهانی آن را دستخوش موانعی کرده است.

تولید سنگ تزیینی ایران به روایت آمار و ارقام

میزان سنگ های تزیینی تولید شده در ایران در سال 2012، حدود 16.105.986تن بوده است که به صورت خام یا نیمه  پردازش شده تولید شده اند و این مقدار از 1.203 معدن فعال سنگ های تزیینی به دست آمده است.

  طبق آمار موجود سهم هر یک از سنگ های تزیینی تولیدشده در ایران به این قرار بوده است: میان استخراج سنگ تراورتن (Travertine) از تعداد 356 معدن، حدود 6.5میلیون تن، سنگ مرمر نیز از 473معدن به مقدار تقریبی 4.8میلیون تن تولید شده، میزان تولید سنگ مرمر کریستال نیز حدود 2.5میلیون تن از 66معدن بوده، میزان استخراج سنگ گرانیت نیز از بین 247معدن حدود 1.8میلیون بوده و در نهایت از میان 61معدن حدود 290هزار تن سنگ عقیق استخراج شده است.

صادرات سنگ تزیینی ایران

همان گونه که ذکر شد صادرات ایران در سال های اخیر در زمینه سنگ های تزیینی رشد قابل توجهی یافته است به طوری که طبق آمار ارائه شده، در سال 2012 میزان صادرات سنگ تزیینی خام و نیمه خام ایران حدود 776.179 تن بوده و همچنین ارزش صادرات سنگ های تزیینی فرآوری شده نیز در همان سال به مبلغ 176میلیون دلار بوده است.

طبق آمار موجود در سال  2011 میزان صادرات سنگ های تزیینی خام و نیمه پردازش شده، حدود 600هزار تن بوده و ارزش آن حدود 110.9میلیون دلار برآورد شده که بخش اعظم آن مربوط به سنگ تراورتن بوده است. همچنین میزان صادرات سنگ مرمر و عقیق نیز به ارزش 109.8میلیون دلار بوده و صادرات سنگ گرانیت نیز با تولید 6هزار تن، ارزشی بالغ بر 1.1میلیون دلار داشته است.

منبع : www.ijsmd.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rWoYt5Pc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه