اکثرا کارآفرینان و صاحبان کسب وکار ایرانی روی محصول یا خدمات تمرکز دارند نه روی فلسفه کسب و کارشان،از این رو در شرایطی که تکنولوژی، رسانه ها و... به سرعت عادات و نیازهای خرید و مصرف را تغییر می دهند این می تواند بسیار بسیار خطرناک باشد.
همه ما می دانیم ایده های بزرگ، موفقیت های بزرگ را می سازند اما سوال من این است که از کجا ایده های بزرگ را پیدا کنیم؟ روزانه ده ها ایده به ذهن ما می رسد از کجا بدانیم کدام ایده می تواند همان ایده بزرگی باشد که قرار است موفقیت ما را رقم بزند. جواب من این است اول ایده آل بزرگ خود را بسازید و بعد ایده ها را در تعامل و میزان هم زیستی با آن بسنجید.
این گونه، ایده های بزرگی برای کسب و کار شما کشف خواهند شد که توان ارزش آفرینی بالایی برای شما دارند.
سعی می کنم با یک مثال مسئله را کمی باز کنم. تصور کنید شما می خواهید یک دستگاه تصفیه آب تولید کنید، دستگاه تصفیه آبی که با یک تکنولوژی پیشرفته و جدید قادر است آب بسیار با کیفیتی را برای شما به وجود آورد.
پس تمام تمرکز خودتان را روی ساخت آن و طراحی متدهای ساخت می گذارید و اقدامات اولیه و تحلیل های تجاری را هم به طور کامل انجام می دهید؛ در نهایت محصول وارد بازار می شود و با رشد سریعی که دارد شما مدل های پیشرفته تر تولید می کنید و... این گونه موفقیت شما رقم می خورد.
هم زمان با شما و در همین حین گروه دیگری با بررسی سرعت کاهش منابع آب و مشکلات بسیار زیادی که در کشورهای مختلف گریبان مردم را گرفته است سعی برآن دارند که مشکل دردسترس نبودن آب سالم را برای انسان ها حل کنند، این نقطه شروع گروه است، ایده آل بزرگی دارند و می خواهند مشکل کم آبی و عدم دسترسی به آب سالم را در جهان بهبود بخشند و از این طریق در حفظ محیط زیست و افزایش سلامت انسان ها نقش آفرین باشند.
این یک ایده آل بزرگ است و اعضای گروه از حالا به بعد می توانند ایده های خود را در قالب آن پیاده سازی کنند. شاید یکی از راه ها تولید یک دستگاه تصفیه آب باشد اما اکنون هزاران ایده دیگر هم می تواند وجود داشته باشد که چه بسا ساده تر باشد، به سرمایه کمتری نیاز داشته باشد و مشکلات بیشتری را بتواند حل کند. حالا دیگر ساختار یک کسب و کار براساس یک محصول یا یک خدمت شکل نگرفته، بلکه براساس یک ایده آل بزرگ شکل گرفته است؛ ایده آل بزرگی که می تواند پایداری داشته باشد و از طریق جذب و جهت دهی ایده های بزرگ به میلیون ها انسان کمک کند.
تفات این دو گروه در یک چیز است؛ گروه اول در محصول یا خدماتی که ارائه می دهند به انتها می رسند و زمانی میرسد که کلا ارزش پیشنهادی آنها برای مشتریان جذاب نیست، اما گروه دوم در راستای ایده آل بزرگ خود و بدون تعصب به راه حل هایی که تاکنون ارائه داده اند، هر روز با بهره مندی از تکنولوژی های جدید، محصولات و خدماتی پویا در راستای رفع نیازهای انسان ها ارائه می کنند.
ایده آل بزرگ شاید اساسی ترین نیاز کنونی کسب و کار شما باشد، ایده آل بزرگ خود را بسازید و خدمات و محصولات جدید را در راستای تحقق آن طراحی و ارائه کنید. تا شنبه آینده شاد و سربلند باشید.
مشاور و پژوهشگر در حوزه برندینگ و تفکر دیزاین