سه شنبه, ۲۵ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Tue, 16 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

ارائه طرح آگهی  برای کسب وکارهای تخصصی به مراتب سخت تر از ارائه طرح آگهی برای کسب وکارهایی است که محصولاتی عمومی تر به بازار عرضه می کنند. محصولات کسب وکارهای عمومی را همه مخاطبان می شناسند و نیاز به توضیح نیست که محصول قرار است چه نیازی از مشتریان را برطرف کند. اما وقتی محصول تخصصی می شود، توضیح آن در یک طرح آگهی برای مخاطبان عام پیچیده و دشوار می شود.

در این طرح آگهی ها اگر طراحان بخواهند مفهوم پیچیده را توضیح دهند، مخاطبان با طرحی شلوغ مواجه می شوند و اگر بخواهند طرح را کوتاه اجرا کنند، مفهوم گنگ شده و مخاطبان متوجه پیام نمی شوند. پس طراحان در برابر این مفاهیم پیچیده باید راهکار خلاقی ارائه کنند تا بتوانند پیام تخصصی را به مخاطبان منتقل کنند. چندی پیش شرکت مخابرات ایران یک آگهی محیطی را اکران کرد.

این طرح آگهی بر اساس شعار جهانی اتحادیه بین المللی مخابرات طراحی شده بود. «کارآفرینى هایICT  در خدمت تحول اجتماعى» شعار سال اتحادیه بین المللی مخابرات است که در آن بر كارآفرینی های ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تاکید شده است. ICT  نقش کلیدی در قدرت و تمدن کشورها و ایجاد ارتباطات گسترده بازی می کند.

این طرح آگهی با تمام سادگی، پیچیدگی های خاص خود را دارد که «فرصت امروز» به منظور دریافت پاسخ سؤالات مختلف درباره این طرح گفت وگویی را با آرمان ضرغام مدیر هنری، طراح و ایده پرداز طرح آگهی ict به سفارش شركت مخابرات ایران داشته است. در ضمن برای تحلیل دقیق تر این طرح آگهی گفت وگویی نیز با احمد جمال پور، مدیر هنری و طراح گرافیک داشته ایم که می خوانید.

انتخاب روشی ساده برای انتقال پیام

احمد جمال پور، مدیرهنری و طراح گرافیک درباره آگهی شرکت مخابرات می گوید: طراح در این آگهی روشی ساده و خلاق را برای انتقال پیام انتخاب کرده  است. سادگی آرت ورک این آگهی به بهتر دیدن شدن آن کمک زیادی کرده و ایده اصلی آگهی که همان تغییر در حروف اصلی  است توجه مخاطب را به خود جلب می کند.انتخاب رنگ نیز در این آگهی به نظر می رسد براساس رنگ سازمانی شرکت مخابرات صورت گرفته که این موضوع نیز در جهت درستی انجام شده و استفاده از رنگ تخت به عنوان رنگ پس زمینه به بهتر دیده شدن آگهی كمك كرده است.

خلاقیت در تبلیغات ابزاری مهم برای رسیدن به هدف

جمال پور می گوید: ویژگی طرح های ساده انتقال سریع پیام همراه با تعلیق مناسب است. منظور از تعلیق یعنی زمانی که مخاطب صرف رمزگشایی کدهای آگهی می کند. در این طرح اجزای آگهی درست و بجا استفاده و اولویت های بصری در آن به خوبی رعایت شده است. همین موضوع به مخاطب کمک می کند که اجزای آگهی را براساس ترتیبی که طراح برای آن در نظر گرفته ببیند و پیام را راحت تر درک کند.

جمال پور می گوید: طرح های ساده معمولا در جلب نگاه مخاطب موفق  عمل می کنند. اگر این سادگی درست و با کدگذاری مناسب و در جهت انتقال درست پیام باشد، به ماندگاری آگهی در ذهن مخاطب کمک زیادی خواهد کرد.

جمال پور درباره رسانه به کار گرفته شده برای اکران این طرح آگهی می گوید: نکته مهمی که در این آگهی در نظر گرفته نشده دور بودن مفهوم پیام از نگاه مخاطبان عادی است. مخاطب عادی اطلاعات کلی و جامعی در زمینه مباحث ارتباطات و اطلاعات دارد. یعنی دور از ذهن است که از مخاطبان انتظار داشته باشیم هم معنی ict را بدانند و هم بدانند که چگونه قرار است این موضوع باعث تحول  شود.

حال هرچقدر هم آگهی جذاب باشد ولی اگر مخاطبان نسبت به آن درک درستی نداشته باشند، نمی تواند دستاوردی را برای برند به همراه داشته باشد و مخاطب به راحتی از کنار این آگهی عبور خواهد کرد. تمام تلاشی که طراح برای ارائه خلاق ایده در آرت ورك آگهی انجام می دهد باید در جهت انتقال درست پیام به مخاطب صورت گیرد. خلاقیت در تبلیغات ابزاری مهم برای رسیدن به هدف برند است.

استفاده از رسانه های تخصصی برای طرح های تخصصی

جمال پور می گوید: گاهی مفاهیمی وجود دارند که جزیی از زندگی تمامی مخاطبان محسوب می شوند و آنها کم و بیش با آن مفاهیم آشنا هستند و طراح فقط کافی ا ست با المان هایی آنها را به مخاطبان یادآوری کند اما مفاهیم تخصصی را نمی توان با اشاره های کوتاه و ساده برای مخاطبان عادی شرح داد.

مگر اینکه آگهی برای مخاطب حرفه ای و در رسانه مناسب این دسته از مخاطبان اکران شود. مثل همایش ها، نشریات یا صفحات تخصصی مربوط به حوزه مخاطبان خاص. مسلما بیلبورد رسانه مناسبی برای این آگهی به شمار نمی رود.

نقاط تاریک بریف سفارش دهندگان آگهی ها

آرمان ضرغام مدیر هنری، طراح و ایده پرداز طرح آگهی ict به سفارش شركت مخابرات ایران درباره آن می گوید: بریف هایى که معمولا از طریق سازمان هاى سفارش دهنده به دست طراحان گرافیک می رسد نقاط تاریکى دارند که مستلزم بررسى و تحقیق چندجانبه طراح و پرسش و پاسخ هاى گوناگون براى دستیابى به مسیرهاى هموارترى است. در این پروژه نیز در سه جلسه با توقف هاى 2یا3 روزه پرسش و پاسخ هاى متعددى صورت گرفت تا طى این جلسات به نقاط کلیدى مشترك میان طراح و سفارش دهنده رسیدیم.

ایده  ای به دور از پیچیدگی

ضرغام درباره ایده پردازی این آگهی می گوید: ایده ای را که در همان جلسه اول بعد از شنیدن شعار 2016 ITU (اتحادیه بین المللی مخابرات) به ذهنم آمد، مطرح کردم. ایده مورد نظرم به دور از هر گونه پیچیدگى اجرایى که در کمپین هاى سابق طراحى شده توسط خودم در مخابرات دیده می شد، بود. در این ایده رویکردى کاملاً موجز براى انتقال و تمرکز بیشتر روى پیام در نظر گرفته شده بود.

بر این اساس ایده پردازى آغاز شد «کارآفرینى هایICT  در خدمت تحول اجتماعى» نخستین مرحله کشف راهکارى براى در بر گرفتن مفهومى به این گستردگى بود، راهکارى که باید در کوتاه ترین زمان ممکن پیام را انتقال می داد، رضایت درونى جامعه که در پس رویکرد این شعار نهفته است کلید اصلى حل این مسئله بود. اتودهاى فراوانى برای این آگهی انجام دادم تا به این نکته برسم که این رضایت در دل حروف مهم ترین كلمه این شعار پنهان شده است.

عینى کردن مفاهیم گسترده، یکى از بزرگ ترین دغدغه طراحان گرافیک

ضرغام می گوید: عینى کردن مفاهیم گسترده یکى از بزرگ ترین و مشکل ترین دغدغه طراحان گرافیک است. شما گاهى با یک کالای واحد سر و کار دارید اما گاهى با یک مفهومى که هیچ عینیتى در جهان پیرامون برایش وجود ندارد و باید به بهترین و تأثیرگذارترین شکل ممکن به آن عینیت بخشید، روبه رو هستید.

با وجود اجراى ساده اى که در نگاه اول در طرح آگهى شرکت مخابرات مشاهده می شود سعی شده از مناسب ترین تایپ فیس استفاده شود تا تغییراتى که فرم تایپ را به نماد شادى و غم نزدیک می کند به گونه ای باشد که اگر مخاطب طرح را از زاویه اى دیگر مشاهده کند کاملاً بتواند این حروف را در کنار هم بپذیرد.

این کار نیاز به ممارست دارد و مسلما کوچک ترین قصورى در ناخودآگاه مخاطب حس ناهمگونى را ایجاد مى کند. در رابطه با اینکه چند طرح براى این آگهى به سفارش دهنده ارائه شد باید بگویم، با توجه به شناختى که از کارهایم در سازمان مخابرات وجود دارد و اعتمادى که مدیران در پس این سال ها پیدا کرده اند معمولاً از بین طرح ها و ایده هاى مختلف تنها یک آرت ورك نهایى براى بررسىارائه می شود.

 ضرغام درباره شعار این طرح آگهی می گوید: شعار مربوطه هر سال از طرف اتحادیه جهانى مخابرات ITU اعلام می شود و سازمان هاى مخابراتى کشورهاى گوناگون بر آن اساس به دیزاین و اعلام آن به بهترین شکل ممکن به مخاطبان شان مى پردازند، در این خصوص با نظرسنجى که از طرف سازمان صورت گرفته بود طرح پیشنهادى به مراتب از آرت ورك اصلى ITU از لحاظ ایده انتقال پیام داراى وزن بیشترى بوده است.

در این رابطه با توجه به بودجه کمى که در سازمان براى هفته ارتباطات اختصاص داده می شود تصمیم به ارائه یک تک آگهى یا طرح واحد و یک موشن گرافیک 15 ثانیه اى براى فضاهاى مجازى اجتماعى گرفته شد تا بتوان با همان بودجه مختصر این آرت ورك را بیشتر در معرض نگاه مخاطبان قرار داد. همچنین در نشریات، وب سایت هاى مختلف و بیلبوردهایى که در اختیار سازمان بود نیز طرح منتشر شد.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gYukh2ry
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
قیمت طلا و سکه امروز قبل از شروع معاملات ۲۵ آذر ۱۴۰۴ آنبوردینگ (Onboarding) نیروی کار تازه در شرکت شماره 2844 روزنامه فرصت امروز  «پُلی ای آی» ۸۶ میلیون دلار جذب کرد؛ جنگ جدید بر سر مرکز تماس و تجربه مشتری تسلا وارد مرحله تازه آزمایش روبوتاکسی شد؛ بدون ناظر انسانی، وسط خیابان های آستین IPO در هند: عرضه اولیه ۱.۲ میلیارد دلاری «ICICI Prudential AMC» با استقبال کامل روبه رو شد بورس های جهان محتاط شدند؛ بازارها منتظر تصمیم بانک های مرکزی و داده های کلیدی قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ بانک های اروپا و موج تازه صعود؛ وقتی «اقتصاد قدیمی» با فناوریِ جدید جان می گیرد دعوای ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه با «یوروکلیر» در بلژیک؛ پرونده ای که بازارها را حساس می کند چین از پنج مقصد اصلی صادرات آلمان خارج می شود؛ نشانه ای از تغییر نقشه تجارت اروپا قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ژاپن: شاخص اعتماد تولیدکنندگان به اوج ۴ ساله رسید؛ بازارها چشم به راه تصمیم بانک مرکزی قیمت دلار امروز بازار آزاد دوشنبه ۲۴ آذر در کانال ۱۳۱ هزار تومان فیلیپس به دنبال خرید «SpectraWAVE»؛ رقابت در پزشکیِ تصویرمحور تیزتر می شود
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d