یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

در دو شماره قبل به چیستی مفهوم شخصیت برند و همچنین بیماری چند‌شخصیتی برند پرداختیم. در این فرصت، مختصری به تاثیر شخصیت برند و ابعاد مختلف آن بر تمایل مخاطبان به انتخاب و خرید برند اشاره‌ای می‌کنیم. گفتیم که شخصیت برند یعنی نسبت دادن صفات و ویژگی‌های انسانی به برند. این کار به مرور زمان - و نه به‌صورت یکباره و با تبلیغاتی کوتاه‌مدت و غیرهدفمند - حادث می‌شود. در واقع مخاطبان با نسبت دادن ناخودآگاه این صفات به برند، در ذهنشان برای بازشناسی یک برند از رقبا، یک دسته‌بندی شخصیتی انجام می‌دهند و بازاریابان و توسعه‌دهندگان برند، این صفات را گاهی با ایجاد و گاهی تداعی مخاطبان از برند تقویت کرده و گسترش می‌دهند. 

زمانی که ویژگی‌های شخصیتی برند در اذهان مخاطبان و مشتریان فعال و جاری باشد، شخصیت برند تاثیر قابل‌توجهی بر نوع رابطه، رفتار و گرایش آنها جهت خرید اولیه و مجدد برند خواهد گذاشت و شخصیت برند عاملی برای تجزیه و تحلیل پاسخ مخاطب به ارتباطات بازاریابی و تبلیغاتی می‌شود. 

شخصیت‌سازی مناسب و مثبت برند پیامدها و نتایج مهمی از جمله تقویت ترجیحات مشتری، افزایش احساسات و رابطه عاطفی با برند، ارتقای سطح اعتماد و رضایت مشتری، بهبود ارزش ادراک شده، تمایل به خرید و در نهایت وفاداری به برند را در پی دارد. در نتیجه برقراری رابطه‌ای تعریف‌شده میان مخاطب و شخصیت برند، تمایل به خرید برندی خاص افزایش و میل به سایر برندها کاهش می‌یابد. برندهایی با شخصیت منحصر به فرد در ذهن مشتریان دارای وجه تمایز غیر‌قابل جایگزین می‌شوند و موجب طرفداری همیشگی از برند و روی‌گردانی از سایر برندها خواهد شد. جنیفر آکر، از توسعه‌دهندگان مهم این مفهوم، شخصیت برند را یکی از ابعاد اصلی هویت برند و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید مخاطب، معرفی کرده است.

در مدل کلاسیک و معتبر شخصیت برند جنیفر آکر (Jennifer Aaker-1996) پنج بعد اصلی شخصیت برند شامل صداقت (یا صمیمیت)، هیجان، صلاحیت (یا شایستگی)، خبرگی (یا دلفریبی) و قدرتمندی بررسی و تحلیل شده است. این صفات و ابعاد شخصیتی برند اثر معناداری بر ارزش ادراک شده از برند توسط مخاطب و در نتیجه تمایل به خرید و وفاداری به برند دارند. 

صداقت، هیجان و صلاحیت به ویژگی‌های شخصیتی درونی انسان اشاره می‌کند و موجب نزدیکی مخاطب به برند می‌شود و خبرگی و قدرتمندی بر خواسته‌ها و آرزوهای افراد دلالت دارد و در واقع مخاطب، صفات و ویژگی‌های مطلوبش را در آنها جست‌وجو می‌کند. اینکه به واسطه خرید آن برند، صاحب آن صفات می‌شود و گویی صفات برند به کمکش می‌آید تا از گروه افرادی با آن نوع شخصیت شناخته شود. 

برای هر‌یک از این ابعاد کلی شخصیت، 15 وجوه و مولفه‌های زیرمجموعه به این شرح تدوین شده است. صداقت و صمیمیت شامل: واقع بینی، صادق بودن، سودمندی و خوش‌رویی. هیجان شامل: باجرأت، باانرژی، خلاق و مدرن بودن. صلاحیت شامل: قابل اطمینان، هوشمند و موفق بودن. خبرگی شامل: باکلاس و جذاب بودن و قدرتمندی شامل: قوی و مقاوم بودن. 

این ابعاد شخصیتی برند اثر معنادار و ملموسی بر ارزش ادراک شده توسط مخاطب دارند. مخاطبان با برندی با شخصیتی شکل گرفته از ابعاد ذکر شده فوق رابطه شخصی پیدا می‌کنند و آن را به‌عنوان ابزاری برای خلق ارزش‌های مورد‌نظرشان، انتخاب می‌کنند. با آن برند به خودشان شخصیت می‌دهند و بالعکس. ارزش‌های مشترک برند و مخاطب و آرزوها و ویژگی‌های مطلوب هر دو همخوانی پیدا کرده و با هم رشد می‌کنند. 

بنابراین می‌توان چنین استنباط کرد که تشخیص برند توسط مشتریان ـ برندی که شباهت‌هایی به ویژگی‌های شخصی فرد دارد ـ معرف نزدیک بودن جنبه‌های روان‌شناختی و ویژگی‌های احساسی افراد است. برند از راه‌های گفته‌شده در تصمیم‌گیری مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد. برندها می‌توانند با مصرف‌کنندگانشان تداعی دوسویه و وابستگی داشته باشند. این وابستگی شخصی، هم به برند و هم به مخاطب شخصیت و هویت می‌بخشد. 

ایده شخصیت برند واکنشی است به گرایش و توجه جامعه معاصر به ارزش ارتباطات انسانی و شخصی. پس از دوره صنعتی و دورشدن انسان‌ها از یکدیگر، جلب‌توجه مصرف‌کنندگان دیگر فقط به واسطه ارائه یکسری ویژگی‌های ماشینی محصول و بدون توجه به علایق و شخصیت افراد میسر نیست.

روابط انسانی و اجتماعی در کسب‌و‌کار امروزه بسیار اهمیت دارد و ساختن شخصیتی از برند که جنبه‌های انسانی داشته باشد و با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کند، عامل مهمی در انتخاب و خرید برند محسوب می‌شود. بر همین‌اساس و بر حسب سلسله مراتب نیازهای هرم مازلو، برندها تلاش می‌کنند محصولاتی را توسعه دهند که علاوه بر رفع نیاز ابتدایی، نیازهایی چون احساس تشخص و تعلق خاطر، عشق و اعتماد و نیاز به خودشکوفایی را در مخاطبان مرتفع سازند. به هر حال خلق و آفرینش (و از جمله خلق برند) همواره باید همراه با شکل دادن و تثبیت ابعاد شخصیتی مخلوق باشد تا او را زنده و پویا نگاه دارد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ze7lnzAI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه