بسیاری از کارشناسان ورود سریع محصولات جدید را یکی پس از دیگری به بازار مجاز نمیدانند و عقیده دارند ابتدا باید یکی از محصولات در بازار جا بیفتد و بعد از گذراندن پروسه ورود و فروش، محصول جدیدی وارد بازار شود. اما شاید در دنیای فناوری که تکنولوژی مدام در حال تغییر است، چنین حرکاتی دور از انتظار نباشد.به نظر میرسد یکی از استراتژیهای اخیر سامسونگ، تسخیر بازار با ارائه مداوم محصولات جدید باشد. اما آیا این اقدام نتیجه میدهد یا سبب کاور کردن مزیتهای گوشیهای قبلی و تاثیرگذاری روی فروش آنها میشود؟
چراکه سامسونگ چند ماه پس از ورود گوشیهای میان رده خود یعنی سری J و A در ایران، هفته گذشته طی مراسمی در برج میلاد تهران از جدیدترین گوشیهای پرچمدار خود یعنی S7 و S7 edge، در حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران سامسونگ، رونمایی کرد. در گزارش امروز ابتدا نظرات دكتر سینا شریعتی، محقق و كارشناس حوزه رفتار مصرفكننده را در خصوص این محصول جدید جویا شدهایم و سپس سخنان بامسوک هانگ مدیرعامل سامسونگ در ایران و علی جعفریه مدیر ارشد بخش موبایل شرکت سامسونگ در ایران در نشست خبری این رویداد منعکس شده است.
طراحی القاکننده حس نوآورانه به مشتری است
سینا شریعتی، مشاور برند و بازاریابی در مورد ارزیابی خود از این محصول جدید و طراحی منحصر به فرد آن به «فرصت امروز» میگوید: استراتژیهای طراحی پلتفرمهای مختلف در سراسر دنیا با یکدیگر متفاوت است و استقبال از این پلتفرمها در ایران با نقاط دیگر فرق دارد. به همین دلیل برخی محصولات موبایل در ایران پرفروش میشود و بعضی دیگر خیر. طراحی گوشیهای سامسونگ با لبههای گرد و منحنی در ایران مورد استقبال قرار گرفته است. پژوهشی که توسط پارک بازاریابی ایران در مورد این پلتفرم انجام شد، نشان داد طراحی منحنی در ایران محبوبتر از گوشههای تیز است.
چرا که ما ایرانیها به صورت ذهنی از لبه تیز دوری میکنیم و احساس آسیب دیدن داریم، اما به گوشههای گرد احساس امنیت خاطر داریم. این طراحی حس نوآورانه بودن نیز به مشتری میدهد. اپل هم چه در مورد لپ تاپ و چه موبایل به صورت گوشههای گرد طراحی داشته است.
البته باید اضافه کرد که در ایران عنصر دیگری مانند قیمت هم هست که طراحی و پلتفرم را پشت سر میگذارد و برای کاربران ایرانی مهمتر از طراحی است. همچنین وقتی یک کمپانی محصولی را تولید میکند، خیلی چشم به اکسسوریها و لوازم جانبی دارد. متاسفانه لوازم جانبی برای این محصول مناسب نیست و گلسها و قابهای طراحی شده برای آن را پوشش نمیدهد و طراحی این گلسها بهگونهای است که با لبهها فاصله دارد و گوشههای موبایل خالی میماند. در آیفون 6S نیز این مشکل وجود دارد و در هنگام ضربه خوردن مشکلساز میشود. همینطور قیمت بالای اکسسوریها، مشتریان را نسبت به محصول دلسرد میکند.
استناد به نتایج تحقیقات بازار
شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا سامسونگ استراتژی تسخیر بازار را در پیش گرفته است یا خیر، میگوید: در حوزه فناوری به دلیل اینکه بازار هدف شما متشکل از افراد مختلفی است تشخیص اینکه چه کسانی سراغ این نوع گوشی میروند باید توسط بخش تحقیقات بازار سنجیده شود. این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا تغییر مدلهای مختلف سامسونگ این جذابیت را در مخاطبان ایجاد میکند که مدام گوشیهایشان را تغییر دهند یا این امر را کاری کسلکننده میدانند. نتیجه اینکه سامسونگ چه استراتژیای در پیش گرفته؛ باید به نتایج تحقیقات بازار و اطلاعاتی که شرکت سازنده در این خصوص بهدست آورده، ارجاع داده شود.
مزیت محسوس برای مشتریان
وی در مورد مزایا و معایب این گوشی میافزاید: تفاوت محسوسی که بین گوشیهای 6S و 7S وجود دارد، در میزان حافظه و ضد آب بودن است که مزیت خوبی برای بسیاری از مشتریان است. چون بسیاری از گوشیها این قابلیت را ندارند و حتی کاربران در شهرهای با رطوبت بالا در هنگام کار با گوشی دچار مشکل میشوند. با مشاهده فیلمهای مقایسهای میان 7S و اپل، پی به این موضوع میبریم که وجود فناوری بهتر در خصوص حافظه و ضد آب بودن این گوشی سبب نگاه ویژه بازار به این گوشی خواهد شد و مدیران این برند باید تقاضا از سوی کاربران را مورد ارزیابی قرار دهند.
طراحی مجدد محصولات با قیمت پایینتر
این کارشناس بازاریابی در پاسخ به این سوال که آیا ورود محصولات جدید، به فروش محصولات قدیم لطمه وارد میکند یا خیر بیان کرد: مطمئنا این اقدام فروش بخشی از محصولات گذشته برند را تحت تاثیر قرار میدهد. اما باید دید دیگر گوشیهای این برند چه سهمی در ذهن مشتری دارند و با تحلیل اطلاعاتی که از رقبا دارد، کاری کند که از آنها عقب نماند. اگر هدف عقب نماندن از رقیبان باشد، استراتژی درستی را پیاده کرده است، اما گوشیهایی که سال گذشته عرضه شدند مانند A و J هنوز جا برای فروش دارند و بهتر بود مدیران این برند صبر میکردند تا پروسه فروش تکمیل شود.
عرضه گوشیهای جدید به دنبال همبستگی به استراتژی داخلی و کسب اطلاعات از شرکتهای رقیب دارد. همانطور که اپل نیز پس از گوشی پرچمدار خود، گوشی آیفون اسای را با نمایشگری کوچکتر عرضه کرد. در بازاریابی به این محصولات پارکینگ میگویند. به این صورت که برندها یک مدل از محصولات گذشته را redesign کرده و با قیمتی ارزانتر وارد بازار میکنند. اپل 5c نیز با هدف جذب مشتریان بیشتر وارد بازار شد اما بخشی از مخاطبان نمیتوانستند به دلیل قیمت بالا آن را بخرند.
اینکه محصولات جدیدی که بلافاصله پس از دیگر محصولات عرضه میشوند، به فروش خوبی میرسند یا خیر، باید با نگاه به نتایج بازار تحلیل شود. مهم است که بدانیم این نتایج از جانب خود شرکت اعلام شده یا از طریق سایتهای دیگر. زیاد نمیتوان به اطلاعات پراکنده در خصوص فروش گوشی در سایتهای مختلف اطمینان کرد. این اطلاعات باید بررسی شود تا دریابیم چقدر صحت دارد. چرا که بسیار دیده شده که شرکتها بهخاطر جذب مشتریان، با رقمهای نجومی میزان فروش خود را اعلام میکنند تا سبب جلب توجه شده و مشتریان را تشویق به خرید کنند.
ایران یکی از بازارهای هدف مهم سامسونگ
نشست خبری این مراسم نیز با سخنرانی مدیرعامل دفتر کره این شرکت در تهران آغاز شد. بام سوک هانگ ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان اهالی رسانه، گفت: «آنچه من در سامسونگ بعد از رونمایی محصولات مختلفی از جمله گوشیهای سری S یاد گرفتهام، این است که چگونه گوش کنم، روی چه مواردی تمرکز کنم و چه زمانی تصمیمات مهم بگیرم. سامسونگ نیز بهعنوان یک شرکت چنین چیزی را آموخته است؛ همانطوری که ما از تولیدکننده دستگاههای تلفن و فکس، تبدیل به پیشرو بازار گوشیهای هوشمند شدهایم.
تعهد ما همیشه این بوده که متوجه شویم شما چه میخواهید؛ زندگیتان را بهبود بخشیم و شما را به چیزهایی که برایتان مهم است، برسانیم.» وی با اشاره به اهمیت ایران برای سامسونگ، گفت: «ایران یکی از مهمترین بازارهای ماست که در حال حاضر رهبری آن را در اختیار داریم و برای رسیدن به این جایگاه راه زیادی پیمودهایم.»
تجربه کامل برای مصرفکننده
در ادامه، علی جعفریه، مدیر ارشد بخش موبایل شرکت سامسونگ در ایران با اشاره به رویکرد کلی این شرکت عنوان کرد: «ما بهعنوان رهبر بازار، مسئولیتهایی داریم که تنها به ارائه محصول خلاصه نمیشود. ما مسئولیت داریم که تجربیات جدیدی را برای کاربران به ارمغان بیاوریم و داستان تاکید ما بر داشتن تجربه کامل برای مصرفکننده از اینجا شروع شد که فیدبکهای زیادی از طرف مصرف کنندگان داشتیم.» وی در ادامه بیان کرد گوشیهای S7 ترکیبی از پارتنرهای مناسبی چون بعد سرویس، بعد خدمات و شرکای تجاری است.
در بخش بعدی این مراسم، کارشناسان موبایل شرکت سامسونگ به معرفی ویژگیها و قابلیتهای این گوشی پرداختند و بیان کردند: گوشیهای جدید سامسونگ، نگرانیهای مختلف کاربران را مرتفع کردهاند. از جمله این مزیتها این است که این محصولات بهطور کامل در برابر گرد و غبار و به مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری، در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و موفق به دریافت گواهینامه IP68 شدهاند. به علاوه این گوشیها به ترتیب با داشتن باتریهای قدرتمند 3000 و 3600 میلیآمپری، کاربران را از انجام کارهای خود، بدون نگرانی بابت تمام شدن شارژ گوشی، مطمئن میکنند.
مهسا سرافرازی، مدیر مشتریان کلیدی نیز در خصوص طراحی این گوشی مواردی را بیان کرد و افزود: تیم سامسونگ در هنگام طراحی به قابلیتهای بیشتری در خصوص آنچه مشتریان میخواهند فکر کرده است. مشتریان همیشه الهامبخش خلاقیت طراحی در محصولات بودهاند. گوشیهای جدید سامسونگ یک نوآوری به معنای حقیقی هستند و اکنون این گوشیها بخشی از هویت ما شدهاند.
ارتباط با نویسنده: [email protected]