جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سال گذشته همین روزها، سایت فروش اینترنتی جدیدی به نام بامیلو در رقابت با سایت‌های مطرحی چون دیجی‌کالا، چاره و 5040 وارد بازار تجارت الکترونیک کشور شد. این سایت اخیرا با تبلیغات گسترده خود به یکی از رو به رشد‌ترین فروشگاه‌های خرید آنلاین کشور تبدیل شده است. این برند تبلیغات مختلفی در سایت‌های پربازدید مانند آپارات، ورزش 3، خبرگزاری‌های مختلف، یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام منتشر کرده و مسابقاتی چون مسابقه عکاسی با رنگ نارنجی را که رنگ این برند محسوب می‌شود برگزار کرده است.

43674589577606

به نظر می‌رسد این برند نوظهور با فعالیت‌های ترویجی بی‌شمار خود قصد دارد یک‌شبه ره صد ساله را طی کند. جالب آنکه همه این اتفاقات مصادف شده با انتشار اخباری داغ درباره ارزش برند دیجی‌کالا و درآمد افسانه‌ای او به‌عنوان جدی‌ترین رقیب این سایت تازه‌کار. در ادامه برای ارزیابی نحوه ورود بامیلو به بازار تجارت الکترونیک و تحلیل استراتژی‌های اتخاذی این برند با رضا مهدوی، مشاور برند به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

ورود به بازارهای دنج

این کارشناس درباره استراتژی اتخاذی بامیلو به «فرصت‌‌امروز» می‌گوید: بامیلو متعلق به شرکت آلمانی راکت اینترنت است که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند. راکت اینترنت در سال 2007 توسط سه برادر به نام‌های مارک، الیور و الکساندر در برلین شروع به کار کرد. این شرکت به‌واسطه مدل‌های کسب‌و‌کار آزموده شده و موفق خود که در کشورهای دیگر اجرا شده، تصمیم گرفته تا بازار ایران را تجربه کند.

البته این شرکت در گزارش سالانه‌اش، هیچ اسمی از فعالیت‌های اجرایی‌اش در ایران نبرده و به نظر می‌رسد که ترجیح داده تا تعیین‌تکلیف مذاکرات حضور خود را رسما اعلام نکند. این شرکت علاوه بر فروشگاه اینترنتی بامیلو، استارتاپ‌های دیگری مانند موزاندو، بدوفود، اسکانو و اسنپ (تاکسی‌یاب) را نیز راه‌اندازی کرده است. استراتژی راکت اینترنت، ورود تهاجمی به بازارهای با پتانسیل بالاست. با توجه به اشباع بازار اروپا، راکت، سرمایه‌گذاری بالایی روی خاورمیانه کرده است. پیرو همین موضوع آنها با شریک تجاری قدرتمندی به نام MTN وارد همکاری شدند. با توجه به اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی MTN ارزش‌آفرینی برای مشترکان است، این همکاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منابع انسانی

به گفته مهدوی، چابکی یکی از ارزش‌های راکت است و این ارزش به‌خوبی در حوزه منابع انسانی شرکت دیده می‌شود. جذب سریع افراد مستعد و آموزش سریع از ویژگی‌های بارز این شرکت است. شرکت بسیار نتیجه‌گراست و در تعیین اهداف برای پرسنل بسیار جدی عمل می‌کند.

تکنیک‌های فروش

مهدوی در ادامه می‌گوید: در بامیلو شاهد تکنیک‌های فروش متعدد هستیم. مرسوم‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده بامیلو، فروش متقاطع (Cross sell) و بیش‌فروشی (Up sell) است. بامیلو به طرز ماهرانه‌ای از پیشنهاد‌های تشویقی متنوع و مناسبتی استفاده و همواره سعی می‌کند با ارائه قیمت‌های پایین بخش حساس به قیمت جامعه را هدف بگیرد.

شکار مشتری

به گفته مهدوی، بامیلو به‌واسطه همکاری با شرکت‌های تبلیغاتی بین‌المللی در حوزه آنلاین، کمپین‌های گسترده‌ای را اجرا می‌کند. تکنیک retargeting یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های تبلیغاتی بامیلو است. بدین صورت که با کمک بمباران تبلیغاتی آنلاین، کاربر را به طرف سایت می‌کشاند و از طریق ایجاد کوکی، به علاقه‌مندی‌های کاربر پی می‌برد و آگهی‌ای با مضمون علاقه‌مندی کاربر را در سایر سایت‌ها برایش به نمایش می‌گذارد. این تکنیک، بسیار قدرتمند است. شاید برای مردم کشورهای اروپایی که همیشه شاهد این تجربه هستند تکراری و مزاحم به نظر می‌رسد، اما برای مردم ایران فعلا جذاب است. Data Minig یا داده‌کاوی از دیگر توانمندی‌های این سایت است. بامیلو با آنالیز مشتری، رفتار او را بررسی کرده و براساس رفتار او بهترین پیشنهاد را می‌دهد.

برندسازی مشترک با اپراتوری بزرگ

این مشاور برند ادامه می‌دهد: با تمامی این توانمندی‌ها، بامیلو همچنان در گرفتن سهم بازار قابل توجه از رقبا ناموفق بوده و به نظر می‌رسد به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. البته کمپین جدید بامیلو با ایرانسل می‌تواند نقطه‌عطفی در تاریخ فعالیت این سایت باشد. به نظر می‌رسد همکاری استراتژیک MTN و گروه راکت اینترنت به کمک بامیلو آمده و این دو مجموعه با کمپین «شانس در میزنه» شروع خوبی داشتند. با اینکه این برند‌سازی مشترک اتفاق متوازنی نیست و برند ایرانسل در جایگاه به مراتب بالاتری قرار دارد، اما هر یک از طرفین منافع خود را در حوزه برندینگ حفظ خواهند کرد. با این اقدام ایرانسل نوآور و پیشتاز بودن و ارزش‌آفرینی برای مشترکان را به رخ رقبا می‌کشد و بامیلو سطح آگاهی از برند خود را به‌طور چشمگیری بالا می‌برد. این همکاری برای ایرانسل با وجود موضع قدرتمند اپراتور، اتفاق خوشایندی است. حرکت اپراتورها به سمت همکاری با استارتاپ‌هایی که پتانسیل‌های بالایی دارند می‌تواند به تثبیت جایگاه برند اپراتور کمک شایانی کند.

دیجی‌کالا و رقیب چالشگر

با اینکه دیجی‌کالا به‌خوبی توانسته سهم قابل توجهی از بازار را کسب کند و به‌واسطه ورود در زمان مناسب و عملکرد قابل قبول، پیشتاز این بازار باشد اما همیشه خطر واگذار کردن نتیجه به حریف وجود دارد. اگر دیجی‌کالا هوشمندانه عمل و مزیت‌های رقابتی بامیلو را خنثی کند و اجازه رقابت ندهد، احتمال اینکه بتواند همچنان راهبر این بازار باشد بسیار بالاست. به گفته مهدوی، کسب سهم بازار قابل توجه توسط بامیلو دور از ذهن نیست. اگر دیجی‌کالا سهم بازار از دست بدهد، به سختی می‌تواند آن را پس بگیرد.

ضعف در پاسخگویی به مشتری

او در ادامه نقاط ضعف این سایت را یادآور شده و اضافه می‌کند: به گفته برخی مشتریان، لجستیک و خدمات پس از فروش بامیلو نسبت به دیجی‌کالا بسیار ضعیف‌تر است و در پاسخگویی به مشتری نیز قدرتمند عمل نمی‌کند. اگر این نقص صحت داشته باشد شاید بهتر بود پیش از اجرای یک کمپین گسترده تبلیغاتی، ابتدا زیرساخت‌های لجستیک و خدمات پس از فروش را ساماندهی می‌کرد. نارضایتی مشتریان می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به برند بامیلو وارد کند. طبیعتا وقتی از تبلیغات گسترده رسانه‌ای استفاده می‌كنیم، حجم مشتریان زیادی را به سمت وبسایت سرازیر می‌کنیم. پروموشن جذاب که از طریق همکاری با ایرانسل استارت خورد، بامیلو را وارد چالش جدیدی خواهد کرد و تعداد مشتریان این وبسایت به مراتب بیشتر خواهد شد. اگر خدمت‌رسانی به این مشتریان در مواردی مانند خدمات پس از فروش و لجستیک به‌درستی انجام نشود، این مشتریان با تجربه ناخوشایندی که دارند شروع به تخریب برند می‌کنند. با اینکه بامیلو سعی کرده این ضعف را با ارائه قیمت‌های خوب جبران کند اما این نقص بسیار آزاردهنده است. یکی از دلایل این ضعف به زنجیره تامین بامیلو برمی‌گردد. دیجی‌کالا از یک انبار بزرگ بهره می‌برد، در نتیجه در مدیریت کالا و ارسال، بهتر و چابک‌تر عمل می‌کند. در‌حالی‌که بامیلو، پس از اخذ سفارش باید ابتدا به تامین‌کننده مراجعه کند و پس از دریافت کالا آن را به مشتری برساند.

توصیه به دیجی‌کالا

مهدوی صحبت‌های خود را این طور جمع‌بندی می‌کند: با همه این تلاش‌ها، سهم بازار بامیلو قابل مقایسه با دیجی‌کالا نیست. با اینکه میلیاردها تومان تا امروز برای تبلیغات این سایت هزینه شده اما نتوانسته سهم بازار خوبی را از آن خود کند. عامل موفقیت دیجی‌کالا بازاریابی محتوایی بوده و کاربران علاقه و اعتماد زیادی به بررسی‌های تخصصی این سایت دارند و دیجی‌کالا باید همچنان این مزیت خود را تقویت کند. منابع انسانی ارزشمندترین دارایی‌های هر سازمان هستند، بدون شک، دیجی‌کالا، جایگاه فعلی را مدیون کارکنانش است. لذا باید این حوزه نیز تقویت شود تا ضمن نگهداشت منابع، از ایده‌های نوآورانه کارکنان برای پیروزی در رقابت بهره ببرند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4dZXI2JQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
منابع انسانی :
8 سال پیش
بزرگترین نقطه ضعف دیجی کالا حجم بسیار زیاد نیروی انسانی است، همان چیزی که در آمازون و ... مشاهده نمیشود. اگر مراقب نباشد، بامیلو و سایر رقبا که به این حوزه توجه جدی دارند، از همینجا از دیجی کالا پیشی خواهند گرفت. هنوز هم شاهد استخدام های حجیم در دیجی کالا هستیم و گویا این داستان تمامی ندارد... این به نوعی عمل زدگی است که در این رقیب نوپا کمتر دیده میشود.
فرید :
7 سال پیش
از بامیلو خرید کردم کالای اشتباه فرستادن و همچنین کالایی دیگر را که مدت مصرف آن هم تنها کمتر از 20% باقی مانده را فرستادن کالاهایی که تاریخ انقضا آن رو به پایان هست را با تخفیف 10% روی سایت میگذارند برای مشتری میفرستن موقع پس گرفتن هم که باید بارها زنگ بزنی و هم از وقتت بذاری هم از اعصابت واقعا چه کاریست از فروشگاه های سطح شهر خرید کن حداقل تاریخ تولید و انقضاشو میتونی ببینی کالا را هم اشتباه نمیدن
طواف :
7 سال پیش
اگر بخواهید کالایی را که مشکل دارد مرجوع کنید با پست پیشتاز بفرستین باید هزینه بسته بندی را خودتان بدهید چون فقط هزینه پستی روی لیبل را بامیلو پرداخت میکند یعنی اشتباه از انها هزینه از شما
مجید لشگري :
7 سال پیش
یک موبایل با گارانتی یکساله از بامیلو خریدم.کمتر از یکماه موبایل مشکل پیداکرد.هرچه با گارانتی تماس گرفتم کسی جواب نداد.به بامیلو گفتم.گفتند به ما ارتباطی ندارد با گارانتی تماس بگیرید.بعد از دوماه به تهران آمدم و به آدرس گارانتی رفتم.اصلا خبری از شرکت نبود.بابامیلو تماس داشتم وقتی گفتم گارانتی نیست،گفتند گوشی را بفرستید.گوشی را با مشکل عدم شارژ فرستادم،بعد از دو هفته گوشی خودم رابا مشکل قبلی واضافه شدن مشکلات باد کردن باطری،سیاه شدن بالای ال سی دی،خط دار شدن تصویر و مات شدن تصویر برایم فرستادند و دیگر هرچه گفتم کسی جواب من را نداد.من به اعتماد بامیلو خریدم.این جواب اعتما است.برند گوشی الفون و گارانتی کننده شرکت شایگان
صادقی :
7 سال پیش
از بامیلو نخرید. من 24 روز پیش پول کالا رو پرداخت کردم، دیگه شک دارم که بفرستن. اطلاع رسانی کنید تا مثل من نشه کسی.ممنونم ازتون.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه