وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در مورد علت لغو برخی سخنرانی‌های مراسم 16 آذر در بعضی دانشگاه‌ها توضیح داد. محمد فرهادی، در حاشیه سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در خصوص علت لغو برخی سخنرانی‌های مراسم 16 آذر در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها مستقل و دارای شورای نظارت هستند، گفت: دانشگاه‌ها قوانین و آیین‌نامه دارند که طبق آن برای حضور سخنرانان باید از یک هفته قبل درخواست داده و در آن شورا به تصویب برسد. در واقع آن شورا باید حضور سخنرانان را تایید کند تا افراد در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند. خیلی‌ها خودشان برای حضور در مراسم 16 آذر نخواستند حضور پیدا کنند یا اینکه در شورا مصوب نشده است که بعضی‌هایشان بعدا بگویند حضورشان لغو شده، بالطبع آن دانشگاه و هیات نظارت نیز در این رابطه نقشی نداشته است. برخی دیگر از سخنرانان نیز قرار نبود. روز 16 آذر در دانشگاه حضور پیدا کرده و صحبت کنند. بنابراین، برای سخنرانی این افراد در دانشگاه‌ها وقت دیگری گذاشته می‌شود.