چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 1 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

نتـــایج پـژوهش‌هــای بین‌المللی نشان داده است که 78 درصد از صاحبان مشاغل بین‌المللی از موتور جست‌وجوگر گوگل برای ارزیابی بازار هدف خود استفاده می‌کنند. این مسئله نشان از اهمیت گوگل برای بالاتر رفتن جایگاه کسب‌وکارها میان مشتریان خود دارد. همین آمارها است که کسب‌وکارها را وادار کرده است برای رسیدن به رتبه نخست گوگل با یکدیگر رقابت کنند و در این راستا دائم به فکر شیوه‌های تازه و بکر باشند. البته این روزها شرکت‌هایی نیز به این منظور به‌وجود آمده‌اند و در این زمینه به کسب‌وکارها مشاوره می‌دهند.

کســب‌وکارهای داخلی با اینکه دیرتر از مابقی کسب‌وکارهای بین‌المللی به اهمیت موتورهای جست‌وجو پی برده‌اند، ولی به هرحال با شکل‌گیری هر بنگاه‌ اقتصادی فورا صاحبان آن به «سئو» و استفاده از این شیوه بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجوگر می‌اندیشند. این شیوه که برای جذب بازدیدکنندگان از وب‌سایت کسب‌وکارها به کار می‌رود، به روش‌های مختلفی اجرا می‌شود.

در این میان هستند کسب‌وکارهای بی‌حوصله‌ای که می‌خواهند جست‌وجوگر گوگل را نیز دور بزند و آن را فریب دهند، ولی هوشمندی این جست‌وجوگر هیچ‌گاه این اجازه را به کسب‌وکارها نمی‌دهد و آنهایی را که در این راستا حرفه‌ای عمل نمی‌کنند از گردونه رقابتی گوگل خارج می‌کند. در همین زمینه با سینا عسگری، کارشناس بازاریابی که مدت‌هاست در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوگر به کسب‌وکارها مشاوره می‌دهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

جست‌وجوگری که سرنوشت کسب‌وکارها را مشخص می‌کند

سینا عسگری، کارشناس بازاریابی درباره اهمیت جست‌وجوگر گوگل می‌گوید: با توجه به آمار رسمی که در مجلات تخصصی آورده شده، 86 درصد از نخستین بازدید وب‌سایت‌ها توسط جست‌وجوکنندگان از طریق موتورهای جست‌وجوگر صورت می‌گیرد و همچنین حدود 78 درصد این جست‌وجوها از طریق موتور جست‌وجوگر گوگل صورت می‌گیرد. گوگل در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و از 13 سال پیش موسسان گوگل در این مورد الگوریتم‌هایی پیشرفته‌ را برنامه‌ریزی کرده‌اند. بر این اساس یکی از کاربردهای اصلی گوگل را همین موتور جست‌وجو تعریف کرده‌اند. جست‌وجویی که به یکی از ارکان زندگی امروزی مشتریان تبدیل شده است. به حدی که مشتریان برای کارهای ساده خود نیز به سراغ موتور جست‌وجوگر می‌روند و نتایج حاصل از آن نیز در تصمیم‌گیری آنها نقش مهمی دارد.

صاحبان کسب‌وکارها با توجه به صفحات گوگل و اختیاراتی که این جست‌وجوگر به آنها می‌دهد، باید بهترین بهره‌برداری را داشته باشند. کسب‌وکارهای مختلف با رعایت استانداردهای لازم بدون اینکه هزینه زیادی کنند، می‌توانند مشاغل خود را به گوگل معرفی کنند و گوگل نیز آن را در اختیار همگان قرار دهد. درصورتی‌که از جست‌وجوگرهای ضعیف استفاده شود کسب‌و‌کارها نمی‌توانند طیف وسیعی از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص دهند و احتمالا بعد از مدتی که نتوانند نتیجه لازم را بگیرند این روش را بیهوده تلقی کنند.

فرهنگی که دیر جا افتاده است

عسگری در زمینه استقبال کسب‌وکارها در این زمینه می‌گوید: در ایران مانند همه تکنولوژی‌هایی که دیر فرهنگ‌سازی می‌شود، این موضوع نیز با تاخیر به دست کسب‌وکارها رسیده است. ولی از سه یا چهارسال گذشته استقبال خوبی در این زمینه شده و علاقه‌مندی به این موضوع توسط کسب‌وکارها زیاد شده است. البته در کشور ما این موضوع با محدودیت‌های بین‌المللی روبه‌رو است؛ محدودیت‌هایی که بر اثر تحریم برای بازار ایران به‌وجود آمده است. بر این اساس گوگل برخی از سرویس‌ها را در اختیار ایرانیان قرار نمی‌دهد.

در این باره برخی جنبه‌های برنامه‌نویسی و سئو در اختیار ایرانیان قرار نمی‌گیرد، اما به هرحال هروقت ماهی را از آب بگیرید تازه است. به کسب‌وکارها توصیه می‌کنم، سریع‌تر به سراغ این روش بروند تا بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی خود را کاهش دهند. باتوجه به اینکه فعالیت‌های مختلف کسب‌وکارها از طریق گوگل به نسبت ابزارهای دیگر تبلیغاتی ارزان‌تر تمام می‌شود، این روش به نسبت شیوه‌های تبلیغاتی محیطی و چاپی مقرون‌به‌صرفه‌تر است، زیرا به هر حال فضای مجازی به‌خصوص موتور جست‌وجوگر ارزان‌تر و مداوم‌تر است.

برای استفاده از این شیوه دو روش وجود دارد که وب‌سایت‌ها را در صفحه اول نتایج قرار می‌دهند. یکی از روش‌ها استفاده از سئو است. اگر کسب‌وکارها شیوه سئو را انجام دهند با اینکه زمانبر است ولی هزینه بالایی ندارد و کاربردهای زیادی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. در این شیوه کسب‌وکارها با زمان طولانی‌تری می‌توانند در صفحه نتایج گوگل قرار بگیرند و هزینه‌شان به نسبت هزینه‌هایی که قرار است در تبلیغات تلویزیون صرف کنند، بسیار پایین‌تر خواهد آمد. به عبارت دیگر، هزینه‌های شیوه‌های دیگر تبلیغاتی قابل قیاس با این شیوه نیست.

سئو؛ بهینه‌سازی وب‌سایت در موتور جست‌وجوگر

این کارشناس می‌گوید: سئو استراتژی‌های بهینه‌سازی وب‌سایت‌هاست که به‌راحتی به وسیله آن می‌توان وب‌سایت را در موتورهای جست‌وجوگر معرفی کرد و موتورهای جست‌وجوگر نیز آن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. به‌طور کلی سئو فریب دادن موتورهای جست‌وجو‌گر نیست. در گذشته موتورهای جســـت‌وجوگری بودنــــد که به‌راحتی کسب‌وکارها می‌توانستند آنها را فریب دهند، درحالی‌که گوگل به این شکل نیست. برای بهینه‌سازی وب‌ســـایت‌ها دونوع استراتژی وجود دارد، استراتژی‌های درون سایت که تکنیکال هستند یعنی همه تغییراتی که ما درون سایت خود انجام می‌دهیم مثل فایل‌های هدر، تصاویر، متن و... و به‌طورکلی هر فعالیتی که دست خود توسعه‌دهنده وب‌سایت است.

استراتژی دیگر بیرون صفحه نامیده می‌شود که صاحب کسب‌وکار کنترل کمتری روی آن دارد مثل پیوندهای ورودی به وب‌سایت. استراتژی درون صفحه به کنترل مستقیم کدها یا محتویات وب‌سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و... مرتبط می‌شود. به‌طورکلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به استراتژی درون صفحه می‌شود. برخلاف روش استراتژی درون صفحه که توسعه وب‌سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه‌سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب‌سایت شما انجام می‌شود. این مورد شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در به‌دست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند.

استراتژی بیرون صفحه در درجه اول در به‌دست آوردن پیونددهندگان، پیوندهایــی که از سایت‌های دیگر به سایت شـــما اشاره می‌کننــــد، متمرکز می‌شود. سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب‌سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جست‌وجو می‌پردازد. مهم‌ترین فاکتورها در سئو وب‌سایت‌ها عبارت است از: بهبود ساختار سایت، استراتژی کلمات کلیدی، استراتژی URL، بهینه‌سازی کد، پردازش کردن متن، بهینه‌سازی لینک‌های ورودی، استراتژی نام دامنه و هاست. همه این موارد فاکتورهایی است که کسب‌وکارها باید با دقت بیشتر به آن توجه کنند.

موتورهای جست‌وجوگر را نمی‌توان فریب داد

این کارشناس می‌گوید: مشکلات عمده‌ای که در حال حاضر کسب‌وکارها با آن مواجه هستند، این است که احساس می‌کنند، می‌توانند موتور جست‌وجوی گوگل را فریب دهند و برخی از آنها گمان می‌کنند، بدون صرف وقت و بدون معرفی مراحل اجرایی خودشان خیلی سریع به اهداف‌شان برسند. نکته‌ای که خود گوگل نیز در این زمینه عنوان می‌کند این است که سئو فرآیندی زمانبر است و نیاز به صبر بیشتری از جانب کسب‌وکارها دارد. موتور جست‌وجوگر گوگل در حال حاضر بسیار هوشمند شده و این زمینه نیز امکانات زیادی را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده است. حتی نوع جنسیت بازدیدکنندگان، ساعت بازدید، جغرافیای محل بازدید و... نیز توسط این موتور به‌راحتی مشخص می‌شود.

به نظرم در حال حاضر کسی نباید به فکر فریب موتور جست‌وجوگر گوگل باشد. گوگل به محض متوجه شدن این موضوع وب‌سایت موردنظر را از صفحه نتایج خود به‌طورکلی حذف می‌کند. فریب دادن موتورهای جست‌وجو اصطلاحا به سئو کلاه سیاه معروف است. این روش اشاره به مجموعه‌ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو با هدف به‌دست آوردن رتبه‌بندی بالا به‌کار می‌رود. این مهم است که بدانید این‌ روش‌ها غیراخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جست‌وجویی تایید نمی‌شود و به‌کارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد. انجام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جست‌وجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جست‌وجو شود که از این موارد می‌توان به خرید پیوند و پاپ‌آپ اشاره کرد.

کسب‌وکاری که به سود بالایی در این زمینه رسیده است

عسگری در پایان می‌گوید: یکی از تجربیاتی که خودم در این زمینه داشته‌ام، در مورد شرکتی است که سه سال پیش شروع به فعالیت کرده است. این وب‌سایت اخبار بازرگانی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و قیمت سکه و دلار و ارز و... را به مشتریان اعلام می‌کند. این وب‌سایت با استفاده از این شیوه در ماه، بالای 100 میلیون تومان درآمد دارد و 60 الی 70 میلیون نیز بابت اس‌ام‌اس‌های ارسالی به مشتریان خود درآمد کسب می‌کند.

این شرکت با این شیوه به‌راحتی توانسته کسانی را که در اینترنت به دنبال قیمت دلار و ارز هستند به سمت خود جذب کند و در این موارد در صفحه اول گوگل قرار گیرد و توانسته خدمات خوبی ارائه کند. به‌طور قطع نمی‌توان گفت همه کسب‌وکارها با استفاده از این شیوه می‌توانند نتایج خوبی را دریافت کنند، ولی می‌توان گفت اگر وب‌سایت‌ها بتوانند در این زمینه درست فعالیت کنند، نتایج بهتری به‌دست می‌آورند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MpKVBmiN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه