علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش به تازگی درباره چگونگی برخورد با تنبیهات بدنی در مدارس در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا می‌گوید: در آیین‌نامه اجرایی مدارس پیش‌بینی‌های لازم برای برخورد با رفتارهای خشن که تعداد آن بسیار اندک است، انجام شده، اما ایجاد رفتار مطلوب نیازمند فرهنگ‌سازی است.

از حدود یک میلیون معلم و کارمندی که مشغول انجام کار هستند شاید یک تا سه مورد از این‌گونه رفتارها داشته باشند که با فرهنگ‌سازی که در نظام آموزشی در حال انجام است هر روز کمتر می‌شود؛ ضمن اینکه دادگاه‌های تخلفات اداری این مسائل را پیگیری می‌کنند. با وجود آنکه فرهنگ‌سازی به‌عنوان راهکار اساسی وزیر آموزش و پرورش برای مقابله با تنبیهات بدنی و کاهش خشونت در مدارس اعلام می‌شود، اما کارشناسان امور اجتماعی پیشنهادهای دیگری دارند و اذعان می‌کنند که ساختار آموزش و پرورش باید دستخوش تغییرات شده و جایگاه خود را در نظام سلامت اجتماعی باور کند.