چند سالی است در ایران نیز به تبع کشورهای توسعهیافته، آژانسهای تبلیغاتی دیجیتال یا بهتر است بگوییم رسانهدارهای دیجیتال یکی پس از دیگری پا به عرصه گذاشتهاند. شاید نخستین تبلیغات رسمی در بستر اینترنت را بتوان در وبسایت بازتاب، سلف تابناک جستوجو کرد. در آن زمان وبسایتهای پرترافیک و محبوب خود راسا اقدام به اجاره فضای تبلیغاتی خود که اکثرا هم بر پایه تبلیغات بنری بود میکردند.
پس از چندین سال و حضور برخی متخصصان انفورماتیک آشنا با تبلیغات، فضای تبلیغات دیجیتال به سمت رسانهداری برخی کمپانیهای خاص پیش رفت. تا بدانجا که امروز این بخش از بازار تبلیغات در انحصار دو یا سه شرکت بزرگ است. البته شیوههای ارائه تبلیغات نیز تا حدودی تغییر کرد و محدود به اجاره فضا در یک زمان مشخص نماند.
برخی شرکتها علاوه بر ارائه خدمات تبلیغاتی گوگل (که در دورهای در ایران فیلتر بود و البته دامنه آیآر هنوز هم از سوی گوگل فیلتر است) بهصورت رسمی یا غیررسمی، تبلیغات به شیوه گوگل (یعنی دریافت هزینه به ازای کلیک کردن مخاطب) را در رسانههای خود پیادهسازی کردند یا با ارائه خدمات روابط عمومی دیجیتال، ساخت و پخش ویدئوهای آموزشی و گاهی برنامههای جذاب و پربیننده، سعی کردند به کار خود صورت مقبولتری بدهند.
این مقدمه نسبتا طولانی به آن جهت ارائه شد که با کسب بینش کافی از فضای کسبوکار دیجیتال تبلیغاتی ایران، مروری بر تاریخچه و شیوه کار یکی از برجستهترین شبکههای تبلیغاتی دیجیتال، یعنی دیجیتاس اِلبی (DigitasLBi) داشته باشیم. این مجموعه که از ترکیب دو شرکت دیگر یعنی دیجیتاس و البی در سال 2013 بهوجود آمده است یکی از زیرمجموعههای قابل اتکای هلدینگ Publicies است که شبکه عظیمی را در 26 کشور جهان با در اختیار داشتن حدود 7000 پرسنل تحت پوشش دارد و به مشتریان در حیطه تخصصی دیجیتال مارکتینگ خدمات ارائه میدهد. گستره این خدمات عبارتند از:
- تیم خلاقه (وجود این بخش از الزامات یک آژانس است چه دیجیتال و چه فیزیکال)
- طراحی و اجرای وبسایت و پرتال اختصاصی
- خلق محتوای فاخر
- طراحی UX کاربرپسند
- طراحی مناسب برای گجتهای مختلف
- طراحی برنامه تبلیغاتی شبکههای اجتماعی
- طراحی سیستمهای مدیریت ارتباط با مشترگی (CRM)
- خدمات میزبانی حرفهای (Hosting)
- بهینهسازی برای موتورهای جستوجو (SEO)
- خدمات حرفهای تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات (Analytics)
- ارائه خدمات تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
- طراحی و خرید رسانههای تبلیغاتی دیجیتال
ارائه چنین گستره عظیمی از خدمات دیجیتال که تقریبا تمام ابعاد این رسانه را در بر میگیرد آن هم در استاندارد جهانی، شرکت دیجیتاساِلبی (DigitasLBi) را به یکی از بزرگترین و پیشروترین شبکههای تبلیغاتی تبدیل کرده است. هماکنون شرکتهای بزرگی همچون ولوو، جیامسی، نیسان، سونی و اسپرینت از خدمات این آژانس استفاده میکنند.
تبلیغ منتخب
برخلاف روال همیشه تبلیغ منتخب این هفته اختصاص به تشریح یک تیزر تبلیغاتی ندارد، بلکه به تشریح کمپین دیجیتال خودروی جدید ولوو یعنی مدل XC90 میپردازد. طراحان دیجیتاس البی، علت اصلی انتخاب کمپین در فضای دیجیتال را یک اصل مهم میدانند! اینکه در زمان لانچ کمپین هنوز این خودرو وجود خارجی نداشت!
خلاقیت تبلیغ بیشتر از آن ناشی میشد که تیم طراحی این تبلیغ، در ارائه هرچه مطلوبتر XC90 از افراد پیشگام و معروف علاقهمند به ولوو استفاده کردند؛ بنیانگذار Spotify، طراحی عینک گوگل و حتی کارگردان فیلمهای اکشن، جان هوو! این مخاطبان شناخته شده علاوه بر اینکه میتوانستند در یک نمایشگاه مجازی مجلل خودروی مورد علاقه خود را ببینند و امکانات آن را مشاهده کنند، میتوانستند آن را در فضای مجازی بخرند و از همه اینها مهیجتر آنکه در فضای مجازی با آن برانند.
اینها همه امکاناتی بود که آژانس تبلیغاتی دیجیتاساِلبی (DigitasLBi) برای این کمپین تماما دیجیتالی مهیا کرده بود. تاثیرگذاری این کمپین هوشمندانه که با بهرهگیری از امکانات فریبنده فضای دیجیتال و افراد معروف دوچندان شده بود، باعث شد زمانی که در روز سوم سپتامبر 2014 فروش این خودرو از طریق فیسبوک و وبسایت رسمی کمپین آغاز شد، تنها در عرض 47 ساعت کل تعداد حجم پیشبینی سفارش، فروخته شود و گاهی در ساعات پیک فروش، نرخ فروش به 7 خودرو در دقیقه میرسید.سوالی که متولیان آژانسهای دیجیتال باید به آن پاسخ دهند شاید این باشد که آیا آنها به حیطه قدرت چنین شرکتهای حرفهای و قدرتمندی نزدیک شدهاند؟
ارتباط با نویسنده:[email protected]
مشاور تبلیغات و برندسازی