در نوروز و در ایام پیش از آن حتی رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه ملی می‌توانند با بزرگداشت جشن نوبهاری طبیعت، کارناوال نوروزی را برای مردم مشتاق ایران و جهان به‌صورت تصویری و تحلیلی به نمایش بگذارند و در نتیجه در حفظ و گسترش این آیین ملی و باستانی تاثیرگذار باشند و میل و اشتیاق جامعه را نسبت به این جشن ملی تازه و زنده نگه دارند، اما در مسائل اقتصادی به نظرم نمی‌توانند کار چندانی از پیش ببرند چرا که با وجود سال مالی سختی که بر مردم گذشته است همچنان شاهد هستیم که مردم در این روزها خود را برای خرید مایحتاج عید که تا حد بسیار زیادی هم ضرورتی ندارد به سختی می‌اندازند.

خرید شب عید، یک عادت است و این عادت دیرینه مردم نادار یا بی‌نیاز را هم به بازار می‌کشاند، البته بخش زیادی از این عادت ویترین‌گردی است اما به هرشکل این عادت وجود دارد و از بین نمی‌رود و تنها کاری که رسانه‌ها شاید بتوانند انجام دهند این است که مردم را راهنمایی کنند چیز‌های بیهوده غیرضروری نخرند. البته می‌توانند به مردم یادآوری کنند تا چیزهایی که دارند را ببینند و همچنین کسانی را که توان خرید و تامین حتی مایحتاج ضروری‌شان را هم ندارند به یاد مردم بیاورند و از این طریق مشارکت مردم را جلب کرده و موثر واقع شوند.

* جامعه شناس